لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی | پزشکت

فهرست مطالب

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شیوع بیش از حد سندرم متابولیک و تاثیر منفی آن بر روی بروز بیماری های زمینه ای مانند  دیابت، بیماری قلبی عروقی، مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب یکی از مباحث مهمی است که محققان به آن توجه ویژه ای دارند. سندرم متابولیک می تواند تاثیر زیادی بر روی بروز بیماری های روانی مانند افسردگی و کاهش کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی (HRQL) داشته باشد. بنابراین، راهکارهای مناسب برای پیشگیری از بروز سندرم متابولیک علاوه بر اینکه می تواند از بیماری های زمینه ای جلوگیری کند. می تواند نقش بسیار مهمی در سلامت روان و کیفیت زندگی افراد داشته باشد. به نظر می رسد که مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی و پیشگیری از عوامل خطر موثر در سندرم متابولیک باشد.

سندرم متابولیک

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی | پزشکت

سندرم متابولیک، نام گروهی از عوامل خطرزا است که در کنار هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. این عوامل عبارتند از:

  • قند خون بالا
  • افزایش فشار خون
  • چربی اضافی بدن در اطراف کمر
  • سطح کلسترول غیر طبیعی یا تری گلیسیرید

داشتن تنها یکی از این شرایط به معنای ابتلای شما به سندرم متابولیک نیست. اما شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قرار می دهد. اگر شرایط دیگری به شرایط شما فعلی اضافه شود، احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد شد. سندرم متابولیک، بسیار شایع است و یک سوم بزرگسالان افراد جامعه به آن مبتلا هستند. اگر مبتلا به سندرم متابولیک هستید و یا برخی از شرایط آن را دارید. تغییرات سبک زندگی می تواند از بروز مشکلات جدی برای سلامتی شما جلوگیری کند.

فعالیت و تحرک بیشتر به کیفیت بهتر زندگی (HRQL) و تسکین علائم افسردگی کمک می کند. با بهبود عوامل خطر سندرم متابولیک از بروز بیماری های زمینه جلوگیری خواهد کرد. متأسفانه، بیشتر مبتلایان به سندرم متابولیک، به ویژه زنان میانسال و مسن، به طور مداوم از دستورالعمل های پیشنهادی برای تغییر سبک زندگی پیروی نمی کنند و دوست دارند یک سبک زندگی کم تحرکی داشته باشند. بررسی ها نشان می دهد که یک دوره درمانی مشاوره مبتنی بر رفتار های انگیزشی در طی 12 هفته می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش فعالیت بدنی و کاهش خطرات متابولیک در زنان میانسال و مسن داشته باشد.

افسردگی و سندرم متابولیک

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی | پزشکت

  • رابطه بین افسردگی و سندرم متابولیک یک رابطه دوطرفه است.
  • افراد مبتلا به سندرم متابولیک بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند.
  • علائم افسردگی به خصوص در میانسالی می تواند شیوع سندرم متابولیک را افزایش دهد.

از طرفی هم مبتلایان به سندرم متابولیک دارای چندین عامل خطر در بروز بیماری های قلبی عروقی هستند. حتی ابتلا به این بیماری ها می تواند بار جسمی و روانی زیادی برای بیماران ایجاد کند و کیفیت زندگی آن ها را کاهش دهد. علاوه بر آن، مشخص شده است که کیفیت زندگی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بسیار پایین تر از افراد سالم است. اما زنان نسبت به مردان کیفیت زندگی پایین تری دارند. بررسی ها نشان می دهد یک از عوامل موثر در میزان شیوع این وضعیت درد جسمی و بیماری های مرتبط با درد در زنان است. یک شیوه زندگی بی تحرک یا کم تحرک به عنوان یک عامل خطر عوارض بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در نظر گرفته می شود.

رفتارهای بی تحرک

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی | پزشکت

رفتارهای بی تحرک را می توان به عنوان زمان نشستن تعریف کرد. سبک زندگی بی تحرک یعنی صرف زمان زیاد برای رفتار های مانند دراز کشیدن، نشستن، تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه و سایر سرگرمی های که نیاز به تحرک کمی دارند. بررسی ها نشان می دهد که کاهش رفتارهای کم تحرک و افزایش سطح فعالیت بدنی در زنان میانسال و مسن می تواند با کاهش عوامل خطر سندرم متابولیک کیفیت زندگی افراد را بهبود ببخشد. اگرچه برنامه هایی که شیوه زندگی فعال را تشویق و ارائه می کنند زیاد هستند. اما به نظر می رسد افراد به خصوص زنان کمتر از این برنامه ها پیروی می کنند. اما استفاده از مشاوره آنلاین می تواند یک راهکار موثر در پیشبرد تغییرات رفتاری و بهبود شیوه های زندگی کم تحرک باشند.

مشاوره آنلاین برای بهبود زندگی افراد کم تحرک

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی | پزشکت

مشاوره آنلاین برای بهبود زندگی افراد کم تحرک می تواند در رفتارهایی مانند ترک سیگار و مشروبات الکلی و مدیریت دیابت و فشار خون تاثیر زیادی داشته باشد. مشاورین و متخصص با تجربه در این زمینه با تشویق افراد برای بررسی رفتارهای فعلی خودشان و درک بهتر از شیوه زندگی فعال راهکارهای لازم برای نجات از زندگی کم تحرک را ارائه می دهند.

بررسی های صورت گرفته بر روی 72 شرکت کننده مبتلا به چاقی، دیابت، آسم، بیماری روانی، مبتلایان به سوء مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر یا افرادی که سیگار می کشند، نشان داد که مشاوره کوتاه 15 دقیقه ای می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته باشد. یک برنامه مشاوره با هدف تغییر سبک زندگی افراد کم تحرک می تواند تاثیر زیادی در سلامت افراد داشته باشد. شرکت کنندگان در این بررسی بعد از یک برنامه 12 هفته با افزایش فعالیت بدنی خود علائم کمتری از افسردگی و بهبود کیفیت زندگی آن ها را نشان داده اند.

توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها

مشاوره آنلاین راهکاری برای کم تحرکی | پزشکت

عدم تحرک جسمی یا داشتن تحرک کم یک تهدید کلی برای بهداشت عمومی و سلامت افراد جامعه است. بررسی ها نشان می دهد که حداقل 23٪ مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن مربوط به سبک زندگی بی تحرک است که سالانه 77 میلیارد دلار هزینه های پزشکی را برای مراکز درمانی به همراه دارد. این در حالی است که  فعالیت بدنی منظم، خواص درمانی زیادی را به دنبال دارد. یک شیوه زندگی فعال بدنی برای مبتلایان به دیابت، سطح قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی ایالات متحده توصیه می کند که بزرگسالان حداقل هفته ای 2.5 ساعت فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشند. این در حالی است که به نظر می رسد بیش از 60٪ از بزرگسالان آمریکایی فعالیت کافی ندارند. بیش از 25٪ افراد کاملا بی تحرک هستند. با توجه به ارتباط محکم بین فعالیت بدن مناسب افراد و میزان ابتلا به بیماری دیابت مرکز پیشگیری از بیماری ها به افراد سالم  توصیه می کند که مشاوره گرفتن در مورد فعالیت بدنی مناسب با وضعیت سلامت و بهداشت خودشان را یک راهکار درمانی و پیشگیری کننده از بیماری های مزمن در نظر بگیرند.

خطرات یک سبک زندگی بی تحرک

سبک زندگی بی تحرک به عنوان نوعی از سبک زندگی تعریف می شود که در آن فرد فعالیت بدنی منظمی ندارد. اکثر متخصصان بهداشت معتقدند که پیاده روی 10،000 قدم در روز می تواند در بهبود سلامت و کاهش خطرات سلامتی ناشی از عدم تحرک تاثیر زیادی داشته باشد. مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا 85 درصد از جمعیت در سراسر جهان فعالیت کافی ندارند. عدم فعالیت بدنی چهارمین عامل خطر برای مرگ و میر جهانی است.

عدم تحرک کافی در زندگی می تواند منجر به بروز برخی عوارض شود، از جمله:

  • عدم تحرک جسمی در بروز اضطراب و افسردگی نقش دارد.
  • عدم تحرک جسمی می تواند خطرات برخی از سرطان ها را افزایش دهد.
  • نشستن بیش از حد ممکن است باعث کاهش حجم عضلات اسکلتی شود.
  • در افرادی که فعالیت بیشتری دارند، احتمال اضافه وزن یا چاقی کمتری است.
  • عدم تحرک بدنی با فشار خون بالا و بالا رفتن سطح کلسترول در ارتباط است.
  • عدم تحرک جسمی یک عامل خطر برای برخی از بیماری های قلبی عروقی است.
  • افرادی که به فعالیت بدنی بیشتری می پردازند، کمتر به بیماری کرونر قلب مبتلا می شوند.

در سراسر جهان تخمین زده می شود که یک شیوه زندگی بی تحرک مسئول 6٪ موارد بیماری قلبی عروق کرونر، 7٪ دیابت نوع 2، 10٪ سرطان پستان و 10٪ موارد سرطان روده بزرگ است.  عدم تحرک نسبت به استعمال سیگار نقش موثرتری در عامل مرگ و میر افراد دارد.

موانع مشاوره در زمینه زندگی کم تحرک

همه متخصصان و پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که سطح فعالیت مناسبی داشته باشند. این در حالی است که شاید پزشکان به دلیل اینکه بیماران حرف های آن ها را جدی نمی گیرند. از توصیه های پزشکان پیروی نمی کنند وقت خودشان را صرف مشاوره دادن به بیماران در زمینه زندگی کم تحرک نمی کنند. بررسی ها نشان می دهد که فقط 22 تا 48 درصد از افراد سالمند در طول جلسات درمانی که با پزشکان خود دارند نوعی مشاوره در مورد فعالیت بدنی را دریافت می کنند. از طرف دیگر، به نظر می رسد مشاوره مربوط به فعالیت های بدنی بیشتر به افرادی که دارای فاکتورهای خطر بیشتر یا عوارض جانبی بیشتری هستند، داده می شود. این در حالی است که مشاوره در مورد تحرک افراد یک روند درمانی محسوب می شود.

پزشکان دلایل مختلفی را برای عدم ارائه مشاوره پزشکی گزارش می دهند. آنها ادعا می کنند موانعی برای انجام دادن چنین مشاوره ای وجود دارد، از جمله:

  • عدم آموزش لازم
  • دستمزد کم برای مشاوره
  • عدم اعتماد بیماران در اثربخشی مشاوره
  • فرصت کم برای مشاوره دادن در هنگام ویزیت بیماران

یکی دیگر از توضیحات احتمالی پزشکان این است که توصیه های نادرست در مورد فعالیت بدنی بیماران ممکن است باعث صدمه یا بدتر شدن شرایط کلینیکی مانند بیماری شریانی محیطی، پوکی استخوان، آسم، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و دیابت قندی شود. برهمین اساس مشاوره برای فعالیت بدنی مناسب در افراد نیاز به متخصصین و مشاورین با تجربه در این زمینه را دارد که بتوانند وضعیت بیمار را از همه لحاظ مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسب با وضعیت او را پیشنهاد دهند.

خدمات پزشکت برای بیماران کم تحرک 

واقعیت این است که مشاوره پزشکی در مورد فعالیت بدنی نقش بسیار زیادی در زندگی و سلامت افراد دارد. مشاورین باید وقت و زمان زیادی را صرف بیماران خود کنند. مشاورین باید در طول هر جلسه درمان، سطح فعالیت بدنی افراد را به صورت کوتاه مدت افزایش دهند. حتی بیماران را برای شروع فعالیت جدیدتر آماده کنند. مشاوره برای نجات از زندگی کم تحرک به یک جلسه معاینه پزشکی محدود نمی شود. بلکه روندی پیوسته و مداوم است . پزشک با ابزارها و راهنمایی های مختلفی می توان نتایج نهایی جلسات مشاوره را بهبود ببخشد. اما هیچ پروتکل مشخصی برای مشاوره فعالیت بدنی وجود ندارد. نتایج کلی جلسات درمان به توانایی ها و تجربه مشاور و پیروی بیمار از دستورات و راهنمایی های او بستگی دارد.

نگران نباشید. اگر تصمیم به مشاوره آنلاین با متخصصین با تجربه در زمینه فعالیت بدنی متناسب با وضعیت خودتان گرفته اید. یا می خواهید با کاهش عوامل خطر سندرم متابولیک از بروز بیماری های زمینه ای و پرهزینه مانند بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کنید. ما به شما مشاوره تلفنی و آنلاین از پزشکت را پیشنهاد می کنیم. شما با نصب این برنامه می توانید با بیش از صد ها مشاور و متخصص با تجربه در زمینه های مختلف پزشکی، پیراپزشکی و روانشناسی به صورت آنلاین و شبانه روزی در ارتباط باشید.

سخن آخر

استفاده از یک برنامه مشاوره 12 هفته ای، شامل اصلاح شیوه زندگی می تواند با تغییر در سبک زندگی افراد کم تحرک و بهبود علائم افسردگی و همچنین افزایش کیفیت زندگی افراد موثر است. علاوه بر آن مشاوره انلاین و تلفنی با از بین بردن محدودیت های دوران کرونا، دسترسی به متخصصین و مشاورین با تجربه را کاملا از بین برده است. افراد می تواند با استفاده این خدمات از بروز بسیاری بیماری های مزمن بهداشتی از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنند. حتی خطرات ناشی از افسردگی را کاهش دهند.

علائم افسردگی، عبارتند از:

  • اضطراب
  • خستگی
  • کمبود انرژی
  • سرزنش خود
  • آشفتگی یا بی قراری
  • احساس بی ارزشی یا گناه 
  • احساس غم، گریه کردن، پوچی یا نا امیدی
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا پرخوری و افزایش وزن
  • اختلالات خواب از جمله بی خوابی یا خواب بیش از حد
  • اختلال در تفکر، تمرکز، تصمیم گیری و به یاد آوردن مسائل
  • افکار مکرر در مورد مرگ و خودکشی، اقدام به خودکشی
  • مشکلات جسمی غیر قابل توضیح مانند کمردرد یا سردرد
  • عصبانیت، تحریک پذیری یا ناامیدی، حتی در مورد مسائل کوچک
  • از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت های عادی جنسی، سرگرمی یا ورزش

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6581294/

https://www.lifespanfitness.com/workplace/resources/articles/health-risks-of-a-sedentary-lifestyle

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز