لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن

آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آ | پزشکتن

فهرست مطالب

آلودگی هوارآلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هیچ کاری در دنیا مهم تر و حیاتی تر از نفس کشیدن در یک هوای سالم نیست. هر فرد سالم در طول زندگی حدود 250 میلیون لیتر هوا وارد ریه های خود می کند. با تنفس در خیابان های شهر، حدود 20 میلیون ذره معلق در هوا وارد ریه ها می شود. امروز آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن از دغدغه های انسان ها است.

10 درصد مرگ و میر به علت آلودگی هوا می باشد. این  آمار بسیار بیشتر از تعداد تلفات مبتلایان به HIV (ایدز)، سل و مالاریا است.

علت آلودگی هوا 

آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آ | پزشکت

آلودگی هوا وجود موادی اضافه است که به سلامت انسان و طبیعت آسیب می رساند.

به طور کلی دو احتمال برای به وجود آمدن آلودگی هوا وجود دارد.

یکی اینکه این آلودگی ها ممکن است توسط انسان ایجاد شود. یا اینکه به صورت کاملاً طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود آمده باشد. طبق تحقیقات، آلودگی هوا برای سلامتی انسان خطرناک بوده و می تواند بیماری هایی مثل آسم را تشدید کند. البته آلودگی فقط باعث تشدید آسم نشده و علاوه بر آن می تواند باید بروز سرفه های شدید، اختلال عملکرد ریه، برونشیت، سردرد، ضربان قلب نامنظم، حملات قلبی و حتی مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی شود.

علت اصلی آلودگی هوا ماشین ها، اتوبوس ها، هواپیما ها و کارخانه ها می باشند. اما در این بین عملکرد لایه اوزون را نباید نادیده گرفت.

سوخت های فسیلی با نور خورشید واکنش داده و به لایه اوزون آسیب می رسانند.

باران های اسیدی نیز تنها زمانی که رطوبت موجود در هوا با  اکسیدنیتروژن و  دی اکسید سولفور ناشی از وسایل نقلیه، کارخانه ها و نیروگاه ها واکنش دهد، به وجود خواهد آمد.

گاهی اوقات حتی مناطق روستایی هم ایمن نخواهد بود. حتی آلودگی های ناشی از سوخت تراکتورهای مشغول شخم زمین، کامیون ها و اتومبیل های مسئول حمل سنگ از معادن نیز می توانند هوای صاف و پاکیزه روستا را به مرز آلودگی برسانند.

تأثیر آلودگی هوا

آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن | پزشکت

هیچ کسی از بروز آلودگی هوا در امان نبوده و این مسئله همه افراد و اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. تقریباً 90% از جمعیت جهان در مکان های آلوده دنیا زندگی کرده و در معرض خطر هستند. آلودگی در جنوب و شرق آسیا که بیشترین جمعیت، ترافیک و کارخانجات در آنجا قرار دارد، بسیار بیشتر از دیگر قسمت های دنیا است. به عنوان مثال 50 شهر هند، 8 شهر چین و 3 شهر ایران دارای آلوده ترین هوای دنیا هستند.

عوامل خطر آلودگی هوا

آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن | پزشکت

نکته بسیار مهم در مورد تأثیر آلودگی این است که عده ای از افراد بیش از دیگران در معرض خطر خواهند بود:

  • زنان باردار
  • افراد مبتلا آسم
  • کودکان و نوزادان
  • ورزش در هوای باز
  • افراد مبتلا به دیابت
  • سالمندان و افراد سالخورده
  • افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی
  • افراد مبتلا به بیماری های دستگاه تنفسی

چگونگی اندازه گیری میزان آلودگی هوا

برای تشخیص میزان آلودگی هوا و انتشار آن برای اطلاع عموم از شاخص کیفیت هوا (AQI) استفاده می شود. با استفاده از این شاخص عددی از 0 تا 300 برای کیفیت روزانه هوا در نظر گرفته شده و آن را روی بردهای مخصوصی در سطح شهر نشان می دهند تا کودکان و افراد مبتلا به بیماری های خاص مثل آسم و بیماری های قلبی در صورت امکان از منزل خارج نشوند.

هر چقدر عدد شاخص آلودگی بیشتر باشد، نگرانی ها بیشتر شده و میزان مضر بودن هوا نیز افزایش می یابد. به خاطر داشته باشید که هر گاه شاخص سطح آلودگی هوا بالاتر از 100 بود به معنی ناسالم بودن هوای آن روز خواهد بود. می توانید به صورت آنلاین شاخص هوا را در داخل سایت http://aqms.doe.ir/Home/AQI یا از بردهای الکترونیکی قرار گرفته در شهر وضعیت هوا را به صورت روزانه بررسی کنید.

زمانی که شاخص آلودگی هوا روی عددی بین 101 تا 150 قرار می گیرد افراد در معرض خطر باید زمان بیرون ماندن از خانه را به حداقل رسانده و مدت زیادی در هوای آزاد نمانند، به عنوان مثال نباید در هوایی با چنین شاخصی ورزش کرد زیرا ورزش باعث افزایش جذب آلودگی های موجود در هوا خواهد شد.

زمانی که شاخص هوا به عددی بین 201 تا 300 برسد افراد حساس مثل مبتلایان به بیماری های قلبی نباید در معرض چنین هوایی قرار گرفته و از منزل خارج نشوند.

محافظت از خود و خانواده

میزان آلودگی هوا در ساعات گرم روز افزایش می یابد، پس خروج از منزل را به ساعات خنک موکول کنید. از دوچرخه سواری یا قدم زدن در خیابان های پر ترافیک و آلودگی بپرهیزید. اگر در ترافیک گیر افتادید، شیشه های ماشین را بالا کشیده و از سیستم تهویه ماشین استفاده کنید.

در روز های آلوده دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید تا دود و گاز ها وارد بدن تان نشوند.

در روز هایی که هوا آلوده هست، رژیم غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد. در روز های با شاخص آلودگی هوای بالا از میوه و سبزی جات سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنید. مصرف آنتی اکسیدان شما را در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی هوا محافظت خواهد کرد.

نکته مهم آلودگی فقط مختص هوای بیرون نبوده و ممکن است هوای منزل نیز آلوده باشد. برای کاهش آلودگی هوای داخل منزل بهتر است توصیه های زیر را به کار بگیرید:

  • دستگاه تصفیه هوا برای داخل منزل خریداری کنید.
  • از خوشبو کننده هوا و شمع استفاده نکنید.
  • فیلتر دستگاه تهویه هوا و گرم کننده ها را تعویض کنید.
  • بیشتر منزل را جارو برقی بکشید.
  • برای از بین بردن غبار از روی ملحفه و اسباب بازی ها آن ها را به خوبی بشویید.
  • برای جریان هوا، در روزهایی که کیفیت هوا مناسب است پنجره ها را باز کنید.

پس به راحتی می توان با اقدامات مراقبتی از خود و خانواده در برابر آلودگی هوا محافظت کرد.

منبع:

https://www.theguardian.com/environment/2018/nov/05/air-pollution-everything-you-should-know-about-a-public-health-emergency

[advisers limit=5 online=true skill=”34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز