لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم؟

چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در مورد اینکه چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم و برای یادگیری راه های کاهش اسید اوریک باید به رژیم غذایی خود دقت کنید. از طرفی هم برخی تغییر در سبک زندگی می توانند موثر باشند. سطح بالای اسید اوریک به عنوان هایپر اوریسم شناخته می شود. هایپر اوریسم می تواند منجر به بیماری به نام نقرس شود که باعث ایجاد مفاصل دردناک در کریستال های اورات می شود. همچنین می تواند خون و ادرار شما را بیش از حد اسیدی کند. اسید اوریک به دلایل زیادی می تواند در بدن شما جمع شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • استس
  • ژنتیک
  • رژیم غذایی
  • چاقی یا اضافه وزن

برخی بیماری ها همچنین می توانند منجر به افزایش سطح اسید اوریک شوند:

  • دیابت قندی
  • پسوریازیس
  • بیماری کلیوی
  • کم کاری تیروئید
  • برخی از انواع سرطان یا شیمی درمانی

رژیم غذایی، ورزش و سایر شیوه های زندگی سالم می تواند نقرس و سایر بیماری های ناشی از سطح بالای اسید اوریک را بهبود بخشد. با این حال، آنها همیشه نمی توانند جایگزین درمان های پزشکی لازم شوند.

تمام داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ترکیب مناسب رژیم غذایی، ورزش و داروها می تواند به پیشگیری از علائم کمک کند.

ممکن است به نظر برسد که برای کاهش سطح اسید اوریک باید از غذاهای زیادی اجتناب کنید. بهترین راه برای محدود کردن این غذاها تهیه برنامه غذایی هفتگی است. برای تهیه بهترین رژیم غذایی برای شما با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

فهرستی از غذاهایی را که باید بخورید در لیست خرید خود نگه دارید. هنگام خرید مواد غذایی به لیست پایبند باشید. در این مقاله با روش های طبیعی برای کاهش سطح اسید اوریک آشنا می شوید.

غذاهای غنی از پورین را محدود کنید.

چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

می توانید منبع اسید اوریک را در رژیم غذایی خود محدود کنید. غذاهای غنی از پورین شامل برخی از انواع گوشت، غذاهای دریایی و سبزیجات است. همه این غذاها وقتی هضم می شوند، اسید اوریک تولید می کنند.

خودداری از مصرف الکل خطر نقرس را کاهش می دهد. پورین ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در برخی از غذاها وجود دارند. فرآیند متابولیسم غذاهای غنی از پورین ممکن است با ایجاد تولید بیش از حد اسید اوریک در بدن منجر به نقرس شود.

غذاهایی با محتوای پورین بالا عبارتند از :

بیماری های کلیوی
  • الکل، از جمله آبجو و مشروب
  • غذاها و نوشیدنی های شیرین
  • گوشت های عضو، به عنوان مثال، جگر و نان شیرین
  • ماهی قزل آلا، ماهی تن، خارپشت، ساردین، آنچوی، صدف و شاه ماهی
  • غذاهای پرچرب مانند بیکن، محصولات لبنی و گوشت قرمز (از جمله گوشت گوساله)

غذاهایی با محتوای پورین متوسط عبارتند از:

  • طیور
  • صدف، میگو
  • بیشتر گوشت ها، از جمله ژامبون و گوشت گاو

غذاهای کم پورین بخورید.

با تغییر مواد غذایی با محتوای پورین بالا به غذاهایی با محتوای پورین کمتر، برخی از افراد ممکن است بتوانند سطح اسید اوریک خود را به طور پیوسته کاهش دهند یا حداقل از افزایش بیشتر آن دوری کنند. برخی از غذاها با محتوای پورین کم عبارتند از:

  • قهوه
  • بیشتر میوه ها و سبزیجات
  • کره بادام زمینی و بیشتر آجیل
  • برنج، نان و سیب زمینی سبوس دار
  • محصولات لبنی کم چرب و بدون چربی

تغییرات رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند نقرس را از بین ببرد، اما ممکن است به پیشگیری از بروز این بیماری کمک کند. همچنین لازم به ذکر است که همه کسانی که مبتلا به نقرس می شوند از رژیم غذایی پورین بالا استفاده نمی کنند. عوامل دیگری مانند حساسیت ژنتیکی نیز نقش دارند. آمریکایی های آفریقایی تبار نسبت به سفیدپوستان بیشتر در معرض نقرس هستند. زنان یائسه و افراد چاق نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

از مصرف داروهای زیر خودداری کنید.

برخی از داروها ممکن است سطح اسید اوریک را افزایش دهند. این داروها عبارتند از :

  • دیورتیک ها
  • دوز پایین آسپرین
  • ویتامین B-3 (نیاسین)
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • داروهای ادرارآور مانند فوروزمید (Lasix) و هیدروکلروتیازید
  • داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند، به ویژه قبل یا بعد از پیوند عضو

اگر شما نیاز به مصرف هر یک از این داروها دارید و مبتلا به هایپراوریسمی هستید، پزشک می تواند با شما همکاری کند تا جایگزین مناسبی پیدا کند.

وزن متعادل بدن را حفظ کنید.

چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

علاوه بر رژیم غذایی، وزن اضافی می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد. سلول های چربی بیشتر از سلول های ماهیچه ای اسید اوریک تولید می کنند. علاوه بر این، وزن اضافی باعث می شود که کلیه ها نتوانند اسید اوریک را تصفیه کنند. کاهش سریع وزن نیز می تواند بر سطوح آن تأثیر بگذارد.

اگر اضافه وزن دارید، بهتر است از رژیم های عجیب و غریب و رژیم های تصادفی خودداری کنید. با یک متخصص تغذیه در مورد رژیم غذایی سالم و برنامه کاهش وزن صحبت کنید که می توانید از آن پیروی کنید.

حفظ وزن متعادل، خطر ابتلا به نقرس و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. رسیدن به وزن متعادل به کاهش خطر ابتلا به نقرس کمک می کند. چاقی، خطر ابتلا به نقرس را به ویژه در افراد در سنین پایین افزایش می دهد.

اضافه وزن همچنین خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در فرد افزایش می دهد. اضافه وزن می تواند فشار خون و کلسترول و خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. اگرچه این اثرات به خودی خود مضر هستند، اما اضافه وزن همچنین با افزایش سطح اسید اوریک خون ارتباط دارد و خطر نقرس را افزایش می دهد.

کاهش سریع وزن، به ویژه هنگامی که به دلیل ناشتایی رخ می دهد، ممکن است سطح اسید اوریک را افزایش دهد. بنابراین، باید بر ایجاد تغییرات پایدار درازمدت برای مدیریت وزن خود، مانند فعالیت داشتن، رژیم غذایی متعادل و انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی تمرکز کنید.

از مصرف الکل و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

نوشیدن الکل می تواند کم آبی شما را بیشتر کند. همچنین می تواند باعث افزایش سطح اسید اوریک شود.  این امر به این دلیل اتفاق می افتد که کلیه های شما ابتدا باید به جای اسید اوریک و سایر مواد زائد، محصولاتی را که در اثر الکل در خون ایجاد می شوند، فیلتر کنند.

برخی از انواع نوشیدنی های الکلی مانند آبجو نیز سرشار از پورین هستند. مصرف زیاد الکل و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب میوه های شیرین با افزایش خطر ابتلا به نقرس ارتباط دارد. الکل و نوشیدنی های شیرین نیز کالری غیر ضروری را به رژیم غذایی اضافه می کنند و به طور بالقوه باعث افزایش وزن و مشکلات متابولیکی می شوند.

نوشیدنی های شیرین و حتی آب میوه های تازه با فروکتوز و قند حاوی گلوکز غلیظ شده است. همچنین باید به خاطر داشته باشید که شربت ذرت با فروکتوز بالا حاوی ترکیبی از فروکتوز و گلوکز است که معمولاً 55 درصد فروکتوز و 42 درصد گلوکز دارد. این مشابه نسبت 50 درصد فروکتوز و 50 درصد گلوکز در قند رومیزی است.

فروکتوز حاصل از شکر تصفیه شده در آب میوه یا سایر غذاها، سریع تر از شکر از غذاهایی که دارای ترکیب طبیعی هستند و باید در بدن تجزیه شوند جذب می شود. جذب سریع قندهای تصفیه شده سطح قند خون شما را افزایش می دهد و همچنین منجر به مقادیر بیشتر اسید اوریک می شود. نوشیدنی های شیرین را به آب تصفیه شده و اسموتی های سرشار از فیبر جایگزین کنید.

از مصرف شکر بپرهیزید.

در حالی که اسید اوریک معمولاً با غذاهای غنی از پروتئین ارتباط دارد، مطالعات اخیر نشان می دهد که قند نیز ممکن است یک علت بالقوه باشد. قندهای اضافه شده به غذا شامل شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، و سایر موارد است.

فروکتوز قند نوعی اصلی از قند ساده در غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده است. محققان دریافتند که این نوع قند به ویژه می تواند منجر به سطح بالای اسید اوریک شود. برچسب مواد غذایی را برای قندهای اضافی بررسی کنید. خوردن بیشتر غذاهای کامل و کمتر غذاهای بسته بندی شده و تصفیه شده می تواند به شما در حذف قندها کمک کند همچنین به شما امکان می دهد رژیم غذایی سالم تری داشته باشید.

قهوه بنوشید.

چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

افرادی که قهوه می نوشند کمتر دچار نقرس می شوند. به عنوان مثال، خطر ابتلا به نقرس در زنانی که 1 تا 3 فنجان قهوه در روز مصرف می کنند در مقایسه با کسانی که قهوه نمی نوشند 22٪ کاهش می یابد. زنانی که بیش از 4 فنجان قهوه در روز مصرف می کنند، 57 درصد در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تعدادی از مطالعات همچنین مصرف قهوه را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط کرده اند. افرادی که روزانه 3 تا 5 فنجان قهوه مصرف می کنند، کمترین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارند. از آنجا که افراد مبتلا به نقرس بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند، نوشیدن قهوه ممکن است به بهبود سلامت کلی آنها کمک کند.

آب بیشتری بنوشید.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات به کلیه ها کمک می کند تا اسید اوریک را سریع تر دفع کند. بطری آب را همیشه همراه خود داشته باشید. هر ساعت یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که چند جرعه آب بنوشید.

مکمل ویتامین C را امتحان کنید.

مصرف مکمل ویتامین C ممکن است خطر نقرس را کاهش دهد. ویتامین C سطح اسید اوریک را در خون به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. کاهش سطح اسید اوریک می تواند خطر حملات نقرس را کاهش دهد. تحقیقات به طور قطعی ثابت نکرده است که ویتامین C نقرس را درمان یا از نقرس پیشگیری می کند، فقط سطح اسید اوریک را کاهش می دهد.

فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خوردن فیبر بیشتر به بدن شما در دفع اسید اوریک کمک می کند. فیبر همچنین می تواند به تعادل سطح قند خون و انسولین شما کمک کند. همچنین باعث افزایش سیری می شود و به کاهش خطر پرخوری کمک می کند.

حداقل 5 تا 10 گرم فیبر محلول در روز با غذاهای کامل مانند:

  • جو
  • آجیل
  • جو دوسر
  • سبزیجات تازه یخ زده
  • میوه های تازه، یخ زده یا خشک شده

گیلاس بخورید.

چگونه اسید اوریک بدن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

خوردن گیلاس ممکن است خطر نقرس را کاهش دهد، به ویژه در افرادی که سابقه بیماری قبلی را دارند. از 633 فرد مبتلا به نقرس دریافتند که خوردن گیلاس به مدت 2 روز در مقایسه با عدم مصرف گیلاس خطر حمله نقرس را تا 35 درصد کاهش می دهد. این تأثیر حتی زمانی که محققان عوامل خطر مانند سن، جنس، مصرف الکل و استفاده از داروهای ادرارآور یا داروهای ضد نقرس را کنترل کردند، ادامه داشت. در بین افرادی که از آلوپورینول، داروی ضد نقرس استفاده می کردند، ترکیب این دارو و گیلاس خطر حمله دیگر را تا 75 کاهش داد.

سطح انسولین را متعادل نگه دارید.

هنگام مراجعه به پزشک، سطح قند خون خود را بررسی کنید. این امر حتی در صورت عدم ابتلا به دیابت مهم است. بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است انسولین زیادی در جریان خون خود داشته باشند. این هورمون برای انتقال قند از خون به سلول های شما ضروری است و می تواند هر عملکرد بدن را تقویت کند. با این حال، انسولین زیاد منجر به اسید اوریک اضافی در بدن و همچنین افزایش وزن می شود. در صورت مشکوک بودن به مقاومت به انسولین، احتمال دارد پزشک بخواهد سطح انسولین سرم شما را علاوه بر سطح گلوکز خون شما بررسی کند.

استرس را کاهش دهید.

استرس، عادات بد خواب و ورزش بسیار کم می تواند التهاب را افزایش دهد. التهاب ممکن است باعث افزایش سطح اسید اوریک شود.

تکنیک های آگاهانه مانند تمرینات تنفسی و یوگا را تمرین کنید تا به شما کمک کند با سطوح استرس خود کنار بیایید.

بهداشت خود را رعایت کنید مانند:

  • اجتناب از کافئین بعد از ناهار
  • خوابیدن و بیدار شدن روزانه در ساعات ثابت
  • اجتناب از نمایشگرهای دیجیتال به مدت دو تا سه ساعت قبل از خواب

در صورت داشتن بی خوابی یا مشکل در خواب ماندن با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

نقرس یک بیماری دردناک است که اغلب در کنار سایر شرایط جدی ایجاد می شود. در حالی که یک شیوه زندگی سالم خطر ابتلا به بیماری های بعدی را کاهش می دهد، ممکن است برای درمان این بیماری کافی نباشد. برخی از افراد با رژیم های متعادل هنوز نقرس دارند و همه افرادی که رژیم های پورین بالا مصرف می کنند علائم نقرس را نشان نمی دهند.

داروها می توانند به کاهش درد کمک کرده و از خطر جرقه های نقرس در آینده پیشگیری کنند. افراد می توانند در مورد علائم خود با پزشک صحبت کنند.

راه های طبیعی کاهش اسید اوریک در بدن عبارتند از:

  • فیبر مصرف کنید.
  • استرس را کاهش دهید.
  • انسولین را متعادل کنید.
  • وزن متعادل داشته باشید.
  • از مصرف شکر بپرهیزید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • داروها و مکمل ها را بررسی کنید.
  • غذاهای غنی از پورین را محدود کنید.

اسید اوریک یک ماده زائد طبیعی از هضم غذاهایی است که حاوی پورین هستند. پورین ها در برخی از مواد غذایی مانند سطوح بالا یافت می شوند:

  • آبجو
  • ساردین
  • لوبیا خشک شده
  • گوشت های خاص

پورین ها نیز در بدن شما شکل گرفته و تجزیه می شوند. به طور معمول، بدن شما اسید اوریک را از طریق کلیه ها و ادرار فیلتر می کند. اگر در رژیم غذایی خود بیش از حد پورین مصرف می کنید یا بدن شما نمی تواند به سرعت از شر پورین اضافی خلاص شود، اسید اوریک در خون شما تجمع می یابد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/how-to-reduce-uric-acid

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325317

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز