لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض بیماری کرون درمان نشده

عوارض بیماری کرون درمان نشده | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض بیماری کرون درمان نشده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض بیماری کرون درمان نشده، می تواند بر روی هر قسمت از دستگاه گوارش تأثیر بگذارد، اما بیشتر اوقات انتهای روده کوچک (ایلئوم)، روده بزرگ یا هر دو را تحت تأثیر قرار می دهد. مشخص نیست که چه عواملی باعث کرون می شوند. از جمله عوامل ابتلا به این بیماری می توان به سیستم ایمنی بدن، ژن ها و محیط اطراف اشاره کرد.

هیچ درمانی برای کرون وجود ندارد، اما بهبود و کنترل علائم با درمان موثر امکان پذیر است. عدم درمان کرون باعث پیشرفت بیماری می شود و در نتیجه عوارض جدی ایجاد می شود. بنابراین مهم است که رژیم غذایی سالم را رعایت کنید و حتی در صورت احساس خوب بودن به مصرف داروهای خود ادامه دهید.

برخی از عوارض مرتبط با بیماری کرون درمان نشده، عبارتند از:

فیستول

زخم هایی که به طور کامل از دیواره دستگاه گوارش عبور می کنند، می توانند منجر به بروز فیستول شوند. فیستول ها اتصالات غیر طبیعی از روده به سایر اعضای بدن است. تقریباً از هر 3 نفر مبتلا به کرون، 1 نفر دچار فیستول می شود. فیستول همچنین ممکن است از روده به مثانه، واژن یا پوست وصل شود و محتوای روده را به این مناطق تخلیه کند. عدم درمان فیستول آلوده ممکن است منجر به آبسه های خطرناک و جدی شود.

برای جلوگیری از عفونت جدی، فیستول باید فوراً درمان شود. گزینه های درمان شامل جراحی، داروها یا ترکیبی از این دو است.

انسداد روده، یکی از عوارض بیماری کرون درمان نشده

عوارض بیماری کرون درمان نشده | پزشکت

انسداد روده زمانی اتفاق میفتد که محتوای روده به طور جزئی یا کامل مسدود شده و قادر به حرکت نباشد. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند در افراد مبتلا به بیماری کرون رخ دهد:

  • التهاب می تواند دیواره های روده را به اندازه ای ضخیم کند که  روده را باریک یا حتی مسدود کند.
  • محدودیت ها می توانند منجر به انسداد روده شوند. تنگی یا انسداد، ناحیه ای از دستگاه گوارش است که توسط بافت اسکار ناشی از حملات مکرر التهاب، باریک شده است.
  • چسبندگی یا نوارهای بافت فیبری که باعث اتصال اندام ها و بافت ها به یکدیگر می شود، می تواند مجاری روده را مسدود کند.

به دلیل التهاب مزمن ناشی از بیماری کرون، بخشی از روده می تواند مسدود شود. حتی ممکن است منجر به انسداد روده شود که می تواند از عبور مدفوع به روده شما جلوگیری کند. انسداد روده می تواند باعث درد شدید شکم شود و برای درمان اغلب به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد.

موارد کمتر شدید اغلب با استراحت روده (رژیم غذایی مایع) برطرف می شود، اما ممکن است دارو برای پیشگیری از عودهای بعدی دارو تجویز شود. موارد جدی تر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. جراحی ، روده را بدون برداشتن قسمتی از آن انتشار می دهد.

 شکاف مقعدی

به دلیل التهاب مزمن دستگاه روده و حرکات غیرعادی روده، شکاف مقعدی در مبتلایان به بیماری کرون طبیعی است. شکاف مقعدی پارگی کوچکی در دهانه مقعد است.

از جمله علائم شکاف مقعدی درد و خونریزی حین اجابت مزاج است. شکاف مقعدی می تواند به اسفنکتر داخلی مقعد، ماهیچه ای که مقعد را بسته نگه می دارد، برسد. در صورت بروز این وضعیت ممکن است شکاف بهبود پیدا نکند. اگر شکاف مقعدی در حدود 8 هفته بهبود نیابد، ممکن است به دارو یا جراحی نیاز داشته باشد.

سوء تغذیه

تغذیه مناسب برای سلامتی بسیار مهم است. دستگاه هضم شما محل اصلی جذب مواد مغذی است. التهاب مزمن در روده  می تواند در جذب ویتامین ها و مواد معدنی از غذاهایی که می خورید تداخل ایجاد کند.

التهاب مزمن ناشی از بیماری کرون نیز ممکن است اشتهای شما را سرکوب کند. حتی می تواند مانع مصرف مواد مغذی لازم برای سالم ماندن شود.

تعدادی از موارد مهم ناشی از سوءتغذیه از جمله کم خونی ناشی از کمبود آهن یا ویتامین B-12 وجود دارد. این مورد در افراد مبتلا به بیماری کرون شایع است.

سایر موارد ناشی از عدم دریافت مواد مغذی کافی، عبارتند از:

  • بهبودی ضعیف
  • کاهش هماهنگی
  • سو ء عملکرد کلیه
  • خستگی و درد عمومی
  • عضلات و استخوان های ضعیف
  • مسائل روانشناختی مانند افسردگی
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن
 زخم

زخم های باز که ممکن است در هر نقطه از دستگاه گوارش ظاهر شود، ممکن است در افراد مبتلا به بیماری کرون ایجاد شود. این زخم ها در صورت ایجاد خونریزی داخلی می توانند دردناک و خطرناک باشند. آنها همچنین می توانند باعث سوراخ شدن روده شوند. این ممکن است اجازه دهد محتوای گوارشی به شکم وارد شود. در صورت بروز این امر، نیاز به مراقبت فوری پزشکی است.

 پوکی استخوان

عوارض بیماری کرون درمان نشده | پزشکت

افراد مبتلا به بیماری کرون تا 77٪ احتمال پوکی استخوان دارند چون تراکم استخوان کم است. خطر شکستگی استخوان در مبتلایان به بیماری کرون، حداقل 40٪ بیشتر از افراد هم سن و جنس بدون کرون است. بخشی از استراتژی درمانی کرون شما ممکن است مقابله با این مسائل با مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D باشد. همچنین باید ورزش های منظم حفظ تناسب وزن را انجام دهید. مهم است که پزشک تراکم استخوان شما را اندازه گیری کند. این کار را می توان با آزمایش جذب و سنجش اشعه ایکس با انرژی دوگانه بدون درد انجام داد.

 سرطان روده بزرگ

ابتلا به التهاب مزمن روده بزرگ مرتبط با بیماری کرون ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است. التهاب ممکن است منجر به تغییر مداوم سلول های پوشش روده شود و احتمال ناهنجاری ها و سرطان را افزایش دهد.

موارد زیر برخی از عوامل خطر سرطان روده بزرگ برای افراد مبتلا به بیماری کرون است:

  • التهاب شدید روده بزرگ
  • سابقه بیماری 8-10 ساله
  • سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ
  • تشخیص کولیت کرون، وضعیتی که فقط روده بزرگ را درگیر می کند.

اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه کشف شود، بسیار قابل درمان است. از پزشک خود بپرسید که چند بار برای بررسی سرطان روده بزرگ باید کولونوسکوپی کنید.

آرتروز

پاسخ التهابی طولانی مدت بیماری کرون می تواند یک واکنش مشابه در مفاصل و تاندون ها ایجاد کند و منجر به آرتروز شود. متداول ترین نوع آرتروز در افراد مبتلا به بیماری کرون، آرتروز محیطی است. این امر باعث تورم و درد در مفاصل بزرگ بازوها و پاها مانند زانوها و آرنج ها می شود. آرتروز محیطی معمولاً به طور دائمی به مفاصل آسیب نمی رساند.

آرتروز مرتبط با بیماری کرون در موارد شدید، ممکن است با داروهای ضد التهاب و کورتیکواستروئیدها درمان شود. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) به طور کلی توصیه نمی شوند زیرا می توانند پوشش روده را تحریک کنند و التهاب را افزایش دهند.

زخم دهان

عوارض بیماری کرون درمان نشده | پزشکت

50 درصد از افراد مبتلا به بیماری کرون در دهان خود زخم های کوچک را تجربه می کنند. متداول ترین نوع آن زخم های آفتی جزئی است که مانند زخم های شانکر به نظر می رسد و بهبود آن ممکن است حدود 2 هفته طول بکشد. زخم های بزرگ آفتی، زخم های بزرگتر که تا 6 هفته بهبود می یابند به ندرت رخ می دهند.

در موارد شدید، پزشک ممکن است داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و استروئیدهای موضعی برای درمان زخم های دهان تجویز کند.

سنگ کلیه

یکی از رایج ترین عوارض کلیوی مرتبط با بیماری کرون، سنگ کلیه است. این بیماری در افراد مبتلا به این بیماری روده کوچک بیشتر از افراد فاقد آن است، زیرا چربی به طور طبیعی جذب نمی شود.

وقتی چربی به کلسیم متصل می شود، نوعی نمک به نام اگزالات می تواند به کلیه منتقل شود و در آنجا سنگ تشکیل دهد. علائم سنگ کلیه ممکن است شامل درد، حالت تهوع و استفراغ و خون در ادرار باشد.

درمان معمول برای سنگ کلیه نوشیدن مایعات بیشتر و خوردن یک رژیم غذایی کم اگزالات است که شامل بسیاری از آب میوه ها و سبزیجات است. اگر سنگ کلیه به خودی خود عبور نکند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

مشکلات چشم و پوست

عوارض بیماری کرون درمان نشده | پزشکت

از دیگر عوارض مرتبط با بیماری کرون می توان به مشکلات چشم و پوست اشاره کرد.

درد یا خارش چشم

حدود 10٪ از افراد مبتلا به بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون دچار مشکلات چشمی مانند درد و خارش می شوند. یوویت، که التهاب دردناکی در لایه میانی دیواره چشم است، یکی از شایع ترین عوارض چشم است. چشم پزشک شما ممکن است قطره های چشمی حاوی استروئیدها را برای کاهش التهاب تجویز کند.

کاهش تولید اشک به دلیل کمبود ویتامین A می تواند باعث خشکی چشم شود که خارش یا سوزش دارد. اشک مصنوعی می تواند به تسکین این علائم کمک کند. در موارد شدید، ممکن است آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تجویز شود.

زخم یا بثورات پوستی

مشکلات پوستی از عوارض شایع بیماری کرون است. برچسب های پوستی ممکن است در اطراف بواسیر در مقعد ایجاد شوند. در صورت اتصال مواد مدفوع به این برچسب های پوستی، ممکن است تحریک ایجاد شود، بنابراین رعایت بهداشت بسیار مهم است.

15%  افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند ممکن است برجستگی های قرمز حساس (اریتم ندوزوم) در ران، مچ پا یا بازوها داشته باشند.

برخی از افراد ممکن است در همان نواحی از بدن دچار ضایعات (pyoderma gangrenosum) شوند. ضایعات را می توان با پمادهای موضعی یا آنتی بیوتیک درمان کرد.

یکی دیگر از مشکلات پوستی مرتبط با بیماری کرون، سندرم سوییت است، یک بیماری نادر که باعث تب و ضایعات دردناک در بازوها، صورت و گردن می شود. این درمان معمولاً با داروهای کورتون انجام می شود.

آیا بیماری کرون کشنده است؟

عوارض بیماری کرون درمان نشده | پزشکت

بیماری کرون درمانی ندارد اما قابل کنترل است. با یک درمان هدفمند و مداوم می توانید به بهبودی دست پیدا کنید. اما عدم کنترل آن  و التهاب مزمن موجود باعث پیشرفت بیماری و ایجاد عوارض می شود.

براساس بنیاد کرون و کولیت امید به زندگی افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند همانند افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند.

با این وجود برخی از عوارض بیماری کرون مانند سرطان روده بزرگ، فیستول و انسداد روده در صورت عدم درمان ممکن است کشنده باشد. به همین دلیل در صورت مشاهده علائم بیماری کرون مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شکم
  • اجابت مزاج خونین
  • تب یا کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • دوره های اسهال که با داروهای بدون نسخه تسکین نمی یابند.

اگر در مورد درمان نگرانی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، از تجهیزات بهتری برای انجام بهترین انتخاب درمانی برخوردار خواهید بود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/crohns-disease/complications-of-crohns#when-to-see-a-doctor

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز