لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم مصرف بیش از حد روی

مصرف بیش از حد روی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم مصرف بیش از حد روی یا مسمومیت ناشی از مصرف زیاد زینک می تواند شامل  حالت تهوع و تغییر در ذائقه باشد. اما این وضعیت با علائم دیگری هم می تواند همراه باشد. برای شناخت کامل علائم مسمومیت زینک ادامه مقاله را تا انتها بخوانید. روی یک ماده معدنی ضروری است که در بیش از 100 واکنش شیمیایی در بدن شما نقش دارد. برای رشد، سنتز DNA و درک طبیعی طعم ضروری است. همچنین از بهبود زخم، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت تولید مثل پشتیبانی می کند.

مقامات بهداشتی سطح بالای مصرف قابل تحمل (UL) را برای روی 40 میلی گرم در روز برای بزرگسالان تعیین کرده اند. UL بالاترین مقدار توصیه شده روزانه یک ماده مغذی است. برای اکثر افراد، بعید است که مقدار 40 میلی گرم روی در روز عوارض جانبی منفی ایجاد کند. منابع غذایی سرشار از روی عبارتند از: گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، غلات کامل و غلات غنی شده.

اگرچه برخی از غذاها می توانند مقادیر بسیار بالاتر از UL را فراهم کنند، هیچ موردی از مسمومیت با روی بخاطر روی طبیعی موجود در غذا گزارش نشده است.

عوارض زینک زیاد در بدن

مسمومیت با روی می تواند از مکمل های غذایی، از جمله مولتی ویتامین ها، یا به دلیل مصرف تصادفی وسایل منزل حاوی روی رخ دهد. در اینجا  شایع ترین علامت و نشانه مصرف بیش از حد روی آورده شده است:

حالت تهوع و استفراغ از عوارض مصرف زیاد زینک

تهوع و استفراغ از عوارض جانبی سمیت روی هستند. مروری بر 17 مطالعه در مورد اثربخشی مکمل‌های روی برای درمان سرماخوردگی نشان داد که روی ممکن است مدت سرماخوردگی را کاهش دهد، اما عوارض جانبی رایج بود. در واقع، 46 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه حالت تهوع را گزارش کردند. دوزهای بیشتر از 225 میلی گرم باعث استفراغ می شود، به این معنی که استفراغ محتمل است و می تواند به سرعت رخ دهد.

در یک مورد، تهوع و استفراغ شدید تنها 30 دقیقه پس از یک دوز 570 میلی گرم روی شروع شد. با این حال، استفراغ می تواند در دوزهای پایین تر نیز رخ دهد. در یک مطالعه شش هفته ای بر روی 47 فرد سالم که 150 میلی گرم روی در روز مصرف می کردند، بیش از نیمی از آنها حالت تهوع و استفراغ را تجربه کردند. اگرچه استفراغ ممکن است به خلاص شدن بدن از مقادیر سمی روی کمک کند، اما ممکن است برای جلوگیری از عوارض بعدی کافی نباشد. اگر مقادیر سمی روی مصرف کرده اید، فوراً به دنبال معاینه پزشکی باشید.

معده درد و اسهال

 

 

معده درد و اسهال از عوارض مصرف بیش از حد روی || پزشکت

به طور معمول، درد معده و اسهال همراه با حالت تهوع و استفراغ رخ می دهد. در یک بررسی از 17 مطالعه روی مکمل‌های روی و سرماخوردگی، تقریباً 40 درصد از شرکت‌کنندگان درد شکم و اسهال را گزارش کردند.

اگرچه کمتر شایع است، اما تحریک روده و خونریزی گوارشی نیز گزارش شده است. در یک مطالعه موردی، فردی پس از مصرف 220 میلی گرم سولفات روی دو بار در روز برای درمان آکنه دچار خونریزی روده شد. علاوه بر این، غلظت کلرید روی بیش از 20٪ شناخته شده است که باعث آسیب تباه کننده گسترده به دستگاه گوارش می شود. کلرید روی در مکمل های غذایی استفاده نمی شود، اما مسمومیت می تواند در اثر خوردن تصادفی وسایل منزل رخ دهد. چسب ها، درزگیرها، فلاکس های لحیم کاری، مواد شیمیایی پاک کننده و محصولات تکمیل کننده چوب همگی حاوی کلرید روی هستند.

علائم شبیه آنفولانزا

مصرف روی بیشتر از UL ثابت ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، لرز، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند. این علائم در بسیاری از شرایط از جمله سایر سمیت های معدنی رخ می دهد. بنابراین، تشخیص سمیت روی می تواند دشوار باشد. پزشک شما ممکن است به شرح حال دقیق پزشکی و رژیم غذایی شما و همچنین آزمایش خون برای سمیت مواد معدنی مشکوک نیاز داشته باشد. اگر از مکمل‌ها استفاده می‌کنید، حتماً آن‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

پایین بودن کلسترول HDLکلسترول خوب

کلسترول HDL “کلسترول خوب” با پاکسازی کلسترول از سلول‌های شما، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و در نتیجه از تجمع پلاک‌های گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند. برای بزرگسالان، مقامات بهداشتی HDL بیش از 40 میلی گرم در دسی لیتر را توصیه می کنند. سطوح پایین، شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار می دهد. بررسی چندین مطالعه بر روی سطوح روی و کلسترول نشان می دهد که مصرف بیش از 50 میلی گرم روی در روز ممکن است سطح HDL “خوب” شما را کاهش دهد و هیچ تاثیری بر کلسترول “بد” LDL شما نداشته باشد. این بررسی همچنین بیان می‌کند که دوزهای 30 میلی‌گرم روی در روز – کمتر از UL برای روی – هنگامی که تا 14 هفته مصرف می‌شد هیچ تأثیری بر HDL نداشت.

در حالی که عوامل متعددی بر سطح کلسترول تأثیر می‌گذارند، اگر مکمل‌های روی را به طور منظم مصرف کنید، اثرات روی باید در نظر گرفته شوند.

تغییر در ذائقه، جزء علائم مصرف بیش از حد روی 

روی برای حس چشایی شما مهم است. در واقع، کمبود روی می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپوژئوزیا شود، که یک اختلال در توانایی چشایی شماست. روی بیش از حد توصیه شده نیز ممکن است باعث تغییر طعم، از جمله طعم بد یا فلز در دهان شود. به طور معمول، این علامت در مطالعاتی که به بررسی قرص های روی (قطره های سرفه) یا مکمل های مایع برای درمان سرماخوردگی می پردازد، گزارش شده است. در حالی که برخی از مطالعات نتایج مفیدی را گزارش می‌کنند، دوزهای مورد استفاده اغلب بسیار بالاتر از UL 40 میلی‌گرم در روز است و عوارض جانبی رایج است.

برای مثال، 14 درصد از شرکت‌کنندگان در یک مطالعه یک هفته‌ای پس از حل کردن قرص‌های روی 25 میلی‌گرمی در دهان خود هر دو ساعت در هنگام بیداری، از تحریف چشایی شکایت کردند. در مطالعه دیگری با استفاده از مکمل مایع، 53 درصد از شرکت کنندگان طعم فلز را گزارش کردند. با این حال، مشخص نیست که این علائم چقدر طول می کشد. اگر از قرص های روی یا مکمل های مایع استفاده می کنید، توجه داشته باشید که این علائم ممکن است حتی اگر محصول طبق دستور مصرف شود، رخ دهد.

کمبود مس، علائم مصرف بیش از حد روی

 

 

کمبود مس، علائم مصرف بیش از حد روی || پزشکت

روی و مس برای جذب در روده کوچک شما رقابت می کنند. دوزهای روی بالاتر از UL تعیین شده می تواند در توانایی بدن شما برای جذب مس اختلال ایجاد کند. با گذشت زمان، دوزهای روی بالاتر می تواند باعث کمبود مس شود. مانند روی، مس نیز یک ماده معدنی ضروری است. مس به جذب و متابولیسم آهن کمک می کند و برای تشکیل گلبول های قرمز خون و تشکیل گلبول های سفید نقش دارد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را از طریق بدن شما حمل می‌کنند، در حالی که گلبول‌های سفید نقش کلیدی در عملکرد ایمنی شما دارند. کمبود مس ناشی از روی با چندین اختلال خونی همراه است.

  • نوتروپنی: کمبود گلبول های سفید سالم به دلیل اختلال در تشکیل آنها.
  • کم خونی ناشی از فقر آهن: کمبود گلبول های قرمز سالم به دلیل مقادیر ناکافی آهن در بدن شما.
  • کم خونی سیدروبلاستیک: کمبود گلبول های قرمز سالم به دلیل ناتوانی در متابولیسم صحیح آهن.

اگر کمبود مس دارید، مکمل های مس خود را با روی مخلوط نکنید.

عفونت های مکرر و علائم مصرف بیش از حد روی

اگرچه روی نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می کند، اما روی بیش از حد می تواند پاسخ ایمنی شما را سرکوب کند. سرکوب پاسخ ایمنی معمولاً یک عارضه جانبی کم خونی و نوتروپنی است، اما نشان داده شده است که سرکوب پاسخ ایمنی خارج از اختلالات خونی ناشی از روی نیز رخ می دهد. در مطالعات ، روی اضافی باعث کاهش عملکرد سلول‌های T (نوعی گلبول سفید) می‌شود. سلول های T با چسبیدن و از بین بردن پاتوژن های مضر، نقش اصلی را در پاسخ ایمنی شما ایفا می کنند. مطالعات انسانی نیز این موضوع را تایید می کند، اما نتایج کمتر سازگار هستند.

یک مطالعه کوچک روی 11 مرد سالم نشان داد که پس از مصرف 150 میلی گرم روی دو بار در روز به مدت شش هفته، پاسخ ایمنی کاهش یافت . با این حال، مکمل 110 میلی گرم روی سه بار در روز به مدت یک ماه اثرات متفاوتی بر افراد سالمند داشت. برخی کاهش پاسخ ایمنی را تجربه کردند، در حالی که برخی دیگر پاسخ تقویت شده داشتند.

گزینه های درمان برای علائم مصرف بیش از حد روی 

 

اگر فکر می کنید ممکن است مسمومیت با روی را تجربه کنید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. مسمومیت با روی به طور بالقوه برای زندگی خطرناک و جدی است. بنابراین، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به شما توصیه شود که شیر بنوشید، زیرا مقادیر بالای کلسیم و فسفر موجود در آن می تواند به مهار جذب روی در دستگاه گوارش کمک کند. زغال چوب فعال اثر مشابهی دارد. در موارد مسمومیت شدید نیز از عوامل کیلیت استفاده شده است. اینها با اتصال به روی در خون، بدن را از شر اضافی خلاص می کند. سپس به جای جذب در سلول ها، در ادرار دفع می شود.

سخن اخر

اگرچه برخی از غذاها حاوی روی بسیار بالاتر از UL 40 میلی گرم در روز هستند، هیچ موردی از مسمومیت با روی ناشی از روی طبیعی موجود در غذا گزارش نشده است. با این حال، مصرف بیش از حد روی می تواند از مکمل های غذایی یا به دلیل مصرف بیش از حد تصادفی رخ دهد. سمیت روی می تواند اثرات حاد و مزمن داشته باشد. شدت علائم شما تا حد زیادی به دوز و مدت مصرف بستگی دارد.

با مصرف حاد دوزهای بالای روی، علائم گوارشی محتمل است. در موارد شدید، مانند خوردن تصادفی وسایل منزل حاوی روی، آسیب به دستگاه گوارش و خونریزی ممکن است رخ دهد. استفاده طولانی مدت ممکن است عوارض جانبی کند اما جدی مانند کلسترول HDL “خوب” پایین، کمبود مس و سیستم ایمنی سرکوب شده ایجاد کند. به طور کلی، شما باید تنها تحت نظارت یک متخصص پزشکی از UL تعیین شده بیشتر  روی مصرف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز