لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل پیری زودرس

شایع ترین علل پیری زودرس | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علل پیری زودرس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علل پیری زودرس، می توان به سوء مصرف الکل و سیگار اشاره کرد. اما دلایل زیادی می توانند علل شایع پیری زودرس باشند که شاید شما کمتر به آنها توجه می کنید. افزایش سن، روند طبیعی پیر شدن است. با این وجود علل زیادی وجود دارد که در  پیری زودرس ما نقش اساسی و مهمی دارند.

بیش از نیمی از ما از سن واقعی خود پیر تر به نظر می رسیم. زیرا یا رفتاری را انجام می دهیم که پیری ما را بیشتر نشان می دهد. یا از طریق کم تحرکی و فعالیت بدن خود،  از جوانی خود درست استفاده نمی کنیم. دانش، قدرت است و هرچه اطلاعات بیشتری در مورد شایع ترین علل پیری زودرس داشته باشید. بهتر می توانید کنترل بیشتری بر روی حفظ سلامت بدن و روح جوانی خودتان داشته باشید. بر همین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله شایع ترین علل پیری زودرس را مورد بررسی قرار دهیم. تا شما بتوانید با اطلاع از آنها از پیری زودرس خود جلوگیری کنید.

پیری و نگرش زودرس

ذهن، نقش مهمی در سریعتر یا کندتر شدن روند پیری زود رس ما دارد. حتی می توانیم از ذهن برای تسریع یا کند کردن روند آن استفاده کنیم.

افراد خوشحال، کاملاً جوان تر به نظر می رسند. هرچه امید، خوش بینی و شادی را در بالای لیست اولویت های خود داشته باشید. چهره شما جوانتر به نظر می رسد.

علاوه بر این، افراد شادتر اغلب کمتر به بیماری های مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، و حتی مفاصل و استخوان های دردناک مبتلا می شوند و بیشتر عمر می کنند.

خشم و ناراحتی همیشگی می تواند به صورت خطوط ریز و چین و چروک های عمیق، دو علامت مطمئن پیری زودرس، در صورت ایجاد شود.

صورت شادتر، ابروهای چروک شده کمتری دارد. زیرا در حالت شادی، عضلات ما زمان بیشتری را در حالت آرامش سپری کرده اند. این بدان معنا نیست که داشتن یک روز بد، چهره ای پر از چین و چروک به شما دست می دهد. اما اینکه  بروز احساسات شما در اکثر مواقع با حرکات صورت در ارتباط هستند. این احساسات مثل خشم و عصبانی بودن می توند روی چین و چروک زودرس و عمق آنها موثر بشد.

پیری زودرس، سیگار کشیدن و الکل

شایع ترین علل پیری زودرس | پزشکت

همه ما می دانیم که استعمال دخانیات و مشروبات الکلی برای ما مفید نیست. آنها منجر به انواع بیماری ها می شوند و بدن ما را از مواد مغذی لازم محروم می کند. علاوه بر این، خطوط و تغییر رنگ یک سیگاری یا مشروبات الکلی در سراسر صورت آنها نمایان می شود. پوست برای اینکه جوان و سالم به نظر برسد به مقدار مشخصی از آبرسانی، کلاژن، الاستین و اکسیژن نیاز دارد.

افراد سیگاری چندین علائم پیری زودرس مانند خطوط ظریف در اطراف دهان، چین و چروک های عمیق پیشانی دارند. در این افراد کل بدن، از جمله پوست صورت، از اکسیژن کافی محروم است. با گذشت زمان ظاهر و احساس چهره یک فرد سیگاری قابل تشخیص است.

مصرف الکل می تواند اثرات دائمی بر روی بدن نیز ایجاد کند. گذشته از اثرات مخرب بر روی کبد و کلیه ها، افراد که مشروب می نوشند، دارای پوستی هستند که به مرور تغییر رنگ داده، از نظر عضلانی ضعیف تر می شود. حتی اغلب رگ های خونی یا رگ های کوچک عنکبوتی در صورت آنها دچار پارگی می شود.

پیری زودرس، خورشید، سرما و رطوبت

شایع ترین علل پیری زودرس | پزشکت

قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه خورشید می تواند روند پیری شما را به راحتی تسریع کند. آسیب های ناشی از نور خورشید علت شماره یک چین و چروک و پوستی است که به طور دائمی آسیب دیده است.

لکه های پیری و سایر اشکال تغییر رنگ در اثر اشعه ماورا بنفش مضر خورشید، به طور جدی تشدید می شود. هنگامی که پوست خود را بیست دقیقه در معرض آفتاب قرار دهید، با آسیب اشعه ماورا UV بنفش به پوست، فواید جذب ویتامین D لازم خنثی می شود.

گذراندن یک مدت زمان طولانی در محیط های سرد می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد. در این شرایط به جای پوستی سخت تر، پوست شما بیش از حد نازک به نظر می رسد و چین و چروک  بیشتری بر روی آن ایجاد می شود.

همین تأثیر را می توان در افرادی که از درمان های سخت آکنه در طی یک سال استفاده می کنند مشاهده کرد. وقتی درمان های آکنه باعث خشکی پوست می شوند، می توانند صدمه ای مشابه آسیب های ناشی از سرما و آفتاب ایجاد کنند و باعث ایجاد چهره ای خشک، سخت و چروکیده شود.

وقتی چربی های طبیعی پوست کاهش پیدا کنند، پوست قابلیت ارتجاعی خودش را از دست می دهد و صورت پیر می شود. مرطوب کردن روزانه، گاهی اوقات دو و سه بار در روز، و محافظت از پوست در برابر آفتاب و سرمازدگی می تواند با این اثرات نسبتاً رایج در روند پیری ما مقابله کند.

پیری زودرس و رژیم غذایی

شایع ترین علل پیری زودرس | پزشکت

یکی از عواملی که به طور معمول جدی گرفته نمی شود، نوعی روند پیری زودرس است که رژیم غذایی بر آن تاثیر می گذارد. غذاهایی وجود دارد که می توانید بخورید و به شما کمک می کند بدن جوانتری داشته باشید. حتی غذاهایی وجود دارند که می توانند منجر به بروز پیری زودرس شوند.

غذاهایی که باعث التهاب می شوند، مانند شکر تصفیه شده، آرد سفید و حتی محصولات لبنی بیش از حد، می توانند به راحتی التهابی در بدن ایجاد کنند که منجر به بروز پیری زودرس می شود. این غذاها تمایل دارند بدن از نظر احساس و ظاهر “سنگین تر” شوند. زیرا اندام های داخلی در واقع از التهاب رنج می برند. جدا از این، بدن ما غذاهایی که به شکل طبیعی آنها نیستند را خیلی خوب تجزیه نمی کند. این بدان معنی است که تجزیه آلی مواد مغذی به خوبی مورد استفاده بیولوژیکی قرار نمی گیرد.

جایگزینی رژیم غذایی شیرین و غذاهای سرخ شده و چرب، حتی اگر اضافه وزن ندارید، با یک رژیم غذایی که سرشار از محصولات طبیعی است، می تواند کل بدن را سفت و جوانتر نشان دهد.

پیری و وزن

اضافه وزن یا حتی کاهش وزن بیش از حد، می تواند روند پیری در بدن شما را تسریع کند. کمبود وزن، باعث کاهش چربی های طبیعی در ساختار صورت می شود که به پوست اجازه می دهد تا آویزان شده و چین و چروک پوست را افزایش می دهد. لیفت صورت یا بوتاکس تاثیری در جوانتر شدن پوست صورت ندارند. زیرا چربی طبیعی که صورت را پر می کند با اقدامات پزشکی مانند بوتاکس جایگزین نمی شود.

به سادگی افزودن پنج پوند به بدن کم وزن می تواند تاثیر زیادی در جوانتر شدن افراد لاغر و نحیف داشته باشد. از طرفی هم وزن زیاد می تواند با ایجاد ضعف عضلانی منجر به پیری زیاد شود.

با افزایش سن، افراد دارای اضافه وزن، تمایل به فعالیت کمتری دارند و این امر منجر به بیماری های مختلفی می شود. در این شرایط حتی چرخه پیری ادامه می یابد.

ورزش منظم و هدفمند می تواند کل بدن شما را در فرم طبیعی و مناسب حفظ کند. در حالی که عضله سازی در این شرایط شاید از شل و چروک شدن پوست شما پیشگیری کند اما ممکن است منجر به افزایش بیش از حد چربی بدن شود.

افرادی که از اختلالات خوردن رنج می برند همچنین با رسیدن به سی و چهل سالگی ممکن است دچار چین و چروک، خشکی پوست و اسکلتی شوند.

با این عوارض می توان از طریق رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان، غذاهای تازه، طبیعی و ورزش عضله سازی کافی و مناسب مبارزه کرد. کسانی که بهبود یافته اند باید به طور دوره ای به یک متخصص تغذیه مراجعه کنند تا برنامه های غذایی با انرژی بالا، کم چربی و مبارزه با سن را برای آنها تعیین کرده و از آن پیروی کنند.

سبک زندگی و پیری زود رس

شایع ترین علل پیری زودرس | پزشکت

همه ما برخی کار های روزمره انجام می دهیم که یا به روند پیری کمک می کند یا مانع آن می شود. انجام کارهای منظم می تواند از پیری زودرس جلوگیری کرده و کل بدن را در فرم عالی حفظ کند.

  • تماشای تلویزیون در هنگام عصر، به جای انجام فعالیت بدنی می تواند منجر به پیری زودرس شود.
  • استفاده مزمن از مواد شیمیایی خشن در بدن و اطراف آن می تواند به افزایش سن بیفزاید. از لاک ناخن انگشت گرفته تا محصولات طبیعی که باعث می شوند احساس خوبی داشته باشید و داروهایی که مصرف می کنیم می تواند عوارض جانبی مربوط به سن را داشته باشد.

یادگیری گوش دادن به زبان بدن می تواند همه چیز را تغییر دهد. وقتی سیر شدید از خوردن دست بکشید. وقتی خسته اید استراحت کنید. به جای استفاده از راهکارها و تغییرات شیمیایی، در صورت امکان به سمت راهکارها و درمان های طبیعی بروید. اینها انتخاب های ساده ای است که با ریتم طبیعی بدن ما کار می کند. حتی نتایج فراتر از باور ما و بهتری را رقم می زنند.

پیری زود رس و استرس

زندگی پر از  استرس، یکی از علل اصلی پیری زود رس است. گذشته از تأثیراتی که صورت نگران بر روی چین و چروک صورت دارد، استرس روی همه چیز از نحوه حمل خود تا سطح انرژی تأثیر می گذارد. افرادی که دچار استرس روزانه می شوند، کندتر حرکت می کنند و بدن خود را کمتر به چالش می کشند. افرادی که بیش از حد دچار استرس هستند نیز ممکن است به بیماری هایی مبتلا شوند که می تواند روند پیری زودرس را تسریع کند. اما باید به این موضوع هم توجه داشت که مقدار مشخصی از استرس در واقع برای ما مفید است.

هفتگی بدن خود را ماساژ دهید و فرم های آرام ورزشی مانند یوگا را تمرین کنید. مدیتیشن همچنین می تواند به بهبود سطح استرس کلی شما کمک کند. حتی باعث می شود احساس تمرکز و جوانی بیشتری داشته باشید.

ما نمی توانیم از پیر شدن خود به طور کلی جلوگیری کنیم، اما می توانیم برای پیشگیری از فرایند پیر شدن زندگی مان اقدامات مثبتی انجام دهیم. با استرس کمتر، رژیم غذایی و ورزش بهتر و نگاه شادتر، می توانیم لذت جوانی خود را حفظ کرده و روحیه خود را بسیار جوانتر نگه داریم.

منبع:

https://www.afpafitness.com/blog/common-premature-aging-factors

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز