لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روش های مبارزه با موریانه

روش های مبارزه با موریانه | پزشکت

فهرست مطالب

روش های مبارزه با موریانه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برای آشنایی با روش های مبارزه با موریانه باید بدانیم که آن ها حشراتی اجتماعی هستند که به صورت دسته جمعی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و لانه خود را در خاک و یا چوب می سازند. موریانه ها در طول روزهای گرم و بارانی فعالیت بیشتری پیدا می کنند. بین تعداد زیادی از آفات و حشرات، موریانه ها از همه خطرناک تر هستند؛ زیرا فقط موریانه ها هستند که می توانند تنها در عرض چند سال بنیان یک خانه را ویران کرده و از بین ببرند. به احتمال زیاد خانه شما بزرگترین سرمایه شما محسوب می شود بنابراین لازم است که برای حفظ آن تلاش کنید. برای تشخیص وجود موریانه در خانه و خلاص شدن از شر آن روش های مختلفی وجود دارد. ما در این متن به برخی از مهمترین روش های مبارزه با موریانه اشاره می کنیم.

علائم وجود موریانه در خانه چیست؟

سست شدن لوازم چوبی. ممکن است ابتدا شواهد مستقیمی در مورد آلودگی وسایل خانه به موریانه مشاهده نکنید؛ اما این بدان معنی نیست که باید نسبت به این قضیه بی توجه باشید. در اولین قدم قسمت های چوبی منزل را از نظر فرسایش بررسی کنید. وجود سوراخ های چوبی و قسمت های توخالی در ستون ها، کف و یا سازه های چوبی خانه نشانه های جدی وجود موریانه ها هستند. حتی با کمی دقت ممکن است خود موریانه ها و یا لانه آنها را نیز ببینید.

وجود فضله های قهوه ای. مدفوع موریانه گرد و به رنگ قهوه ای تیره است. در هنگام بررسی بخش های مختلف خانه به دنبال فضولات موریانه باشید. این وجود این فضولات در نزدیکی لوازم چوبی سست و ضعیف نشان دهنده وجود موریانه در آنها است.

تونل های گِلی. موریانه ها در مکان هایی که رطوبت دارد رشد می کنند. آنها برخلاف مورچه ها در فضای باز دیده نمی شوند. آنها از طریق تونل های زیرزمینی راه های ارتباطی خود را به یکدیگر متصل می کنند. با دقت به شکاف ها و درزهای خانه می توانید تونل های گلی آنها را پیدا کنید.

روش های از بین بردن موریانه ها

روش های مبارزه با موریانه | پزشکت

نوع موریانه را تعیین کنید. 

به طور کلی دو نوع موریانه وجود دارد که ممکن است به خانه شما حمله کند: موریانه های زیرزمینی و موریانه های چوب خشک. موریانه های زیرزمینی هم در خاک اطراف خانه و هم در چوب های خانه یافت می شوند. آنها لانه های زیرزمینی و تونل هایی از گل و لای درست می کنند. در حالی که موریانه های چوب فقط در داخل چوب لانه می سازند. موریانه های زیرزمینی در مقایسه با موریانه های چوب خشک خسارت بیشتری به خانه ها وارد می کنند.

یک تله مقوایی تهیه کنید. 

دو یا چند نوار پهن مقوایی بردارید، آنها را خیس کنید؛ و در محلی که احتمال آلودگی به موریانه وجود دارد بر روی یکدیگر بچینید. موریانه ها از سلولز تغذیه می کنند، در نتیجه به سمت مقوا هجوم می آورند. هنگامی که مقوا به موریانه ها آلوده شد، آن را به بیرون از منزل برده و بسوزانید. در صورت لزوم این کار را چندین بار تکرار کنید. این روش در مراحل اولیه تهاجم و برای جمعیت کم موریانه ها نتیجه می دهد.

از نماتد ها استفاده کنید. 

نماتدها گونه ای از کرم ها یا انگل های مفید و کوچک هستند. می توانید آنها را از فروشگاه های لوازم باغبانی تهیه کنید. این موجودات به از بین بردن موریانه ها کمک می کنند. نماتدها معمولاً در عرض 48 ساعت باعث مرگ موریانه ها می شوند. آنها از لاشه میزبان به عنوان محلی برای تخم ریزی استفاده می کنند.

وسایل چوبی را در معرض نور خورشید قرار دهید. 

اگر مورد آلوده به موریانه یک مبلمان یا وسیله چوبی قابل حمل است آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید. موریانه ها در تاریکی رشد می کنند و گرما و نور خورشید آنها را از بین می برد؛ بنابراین مبلمان آلوده خود را ترجیحاً به مدت 2 الی 3 روز در معرض نور آفتاب قرار دهید. هر چه زمان این کار بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.

موریانه ها را فریز کنید. 

اگر در یک منطقه بارانی زندگی می کنید که نور مستقیم آفتاب در آن وجود ندارد، می توانید از روش فریز کردن برای از بین بردن موریانه ها استفاده کنید. در این روش وسیله چوبی کوچک و یا قسمت آلوده آن را به مدت 2 الی 3 روز در داخل فریزر قرار دهید. از این روش نمی توان برای وسایل چوبی بزرگ استفاده کرد.

از اسید بوریک استفاده کنید. 

روش های مبارزه با موریانه | پزشکت

اسید بوریک یکی از رایج ترین و موثرترین روش ها برای از میان بردن موریانه ها است. در واقع، این سم یک حشره کش قوی است که برای مقابله با آفت موریانه استفاده می شود. اسید بوریک آب بدن مویانه ها را خشک می کند. سیستم عصبی موریانه را از بین برده و باعث مرگ آنها می شود. برای استفاده از این روش یک تکه چوب یا مقوا را با اسید بوریک آغشته کنید. طعمه را نزدیک لانه موریانه قرار دهید. به طور مرتب محل طعمه را چک کنید. احتمالا می توانید لاشه موریانه ها را در اطراف طعمه ببینید.

روغن پرتقال را امتحان کنید.

روغن نارنج یک درمان خانگی موثر برای نابودی موریانه ها است. ضمن آنکه استفاده از آن هیچ خطری برای انسان ندارد. روغن پرتقال باعث حل شدن اسکلت بیرونی موریانه ها شده و رطوبت و پروتئین بدن آنها را از بین می برد. روغن را مستقیما روی موریانه ها و یا محل های آلوده به موریانه اسپری کنید. همچنین می توانید با استفاده از یک پنبه روغن را بر روی قسمت های چوبی آسیب دیده بمالید. صبر کنید موریانه ها پس از تماس با روغن کشته می شوند. این روش اجازه نمی دهد موریانه ها گسترش پیدا کنند.

محصولات ضد موریانه تهیه کنید. 

روش های مبارزه با موریانه | پزشکت

یکی از اقدامات مفیدی که برای از بین بردن آفت موریانه می توانید انجام دهید، استفاده از محصولات ضد موریانه است. متدها و انواع متنوعی از سم ها در بازار وجود دارد. این محصولات را می توانید به راحتی از فروشگاههای لوازم کشاورزی تهیه کنید. وسایل چوبی خود را به این سم مایع آغشته کنید. موریانه ها به هنگام برخورد با این سم به راحتی از میان می روند.

از وسایل گرمایشی استفاده کنید. 

موریانه ها معمولا در محیط مرطوب و تاریک زندگی می کنند؛ بنابراین برای مبارزه با موریانه تمام سازه های چوبی خانه را خشک نگه دارید. تا حد امکان اجازه ندهید رطوبت به درون چوب ها نفوذ کند. همچنین تجهیزات گرمایشی مخصوصی هم وجود دارند که می توانند به دفع موریانه ها کمک کنند؛ اما این کار باید توسط یک متخصص انجام شود، زیرا ابزار و تجهیزات مورد نیاز این کار در دسترس عموم قرار ندارد.

سرکه را امتحان کنید.

سرکه یک ماده شگفت انگیز در خانه شما است. از این محصول علاوه بر تمیز کردن وسایل خانه می توانید برای از بین بردن موریانه ها نیز استفاده کنید. برای انجام این کار دو عدد لیمو ترش تهیه کرده و آب آن را بگیرید. سپس آب لیمو ترش ها را با یک و نیم فنجان سرکه مخلوط کنید. آن را در یک بطری اسپری قرار داده و مخلوط را در اطراف محلی که به موریانه آلوده است، اسپری کنید. ترکیب لیمو و سرکه یک آفت کش طبیعی است. این سم خانگی برای انسان کاملا بی ضرر است. موریانه ها در اثر تماس با این ماده اسیدی از بین می روند. این کار را به طور مرتب تکرار کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

با یک کارشناس مشورت کنید. 

اگر میزان آلودگی وسایل منزل به موریانه شدید باشد باید حتما از یک کارشناس کمک بگیرید؛ زیرا انجام اقدامات خودسرانه در این شرایط باعث پخش بیشتر آلودگی در خانه می شود. این کار مبارزه با موریانه را مشکل ساز می کند. کارشناسان شرکت های سم پاشی میزان آلودگی را بررسی می کنند؛ و بعد با استفاده از راهکارهای مناسب در رفع مشکل به شما کمک می کنند.

روش های پیشگیری از آلودگی به موریانه

روش های مبارزه با موریانه | پزشکت

محیط خانه را خشک نگه دارید. 

موریانه ها به طور طبیعی در مکان های تاریک و مرطوب زندگی می کنند؛ زیرا آنها هم مانند سایر موجودات برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. بنابراین تا حد امکان تلاش کنید که رطوبت به داخل وسایل خانه نفوذ نکند. برای انجام این کار سوراخ ها و نشتی ها را بگیرید. مشکل نم و رطوبت ساختمان را برطرف کنید. ناودان های مرطوب و کثیف یک لانه ایده آل برای موریانه ها هستند. برای جلوگیری هجوم موریانه ها این مکان ها را تمیز و خشک نگه دارید.

از آفت کش ها استفاده کنید. 

در هنگام رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری منزل مقدار بسیار کمی پرمترین 1/0٪ (تقریباً 1 قاشق غذاخوری در یک گالن) را به رنگ یا چسب کاغذ دیواری اضافه کنید. این کار موریانه ها را برای همیشه دور نگه می دارد. حتی می توانید پرمترین را به سیمان یا چسب پارکت اضافه کنید. استفاده از این سم برای سلامت انسان بی ضرر است.

چوب های اضافه را از خانه خود دور کنید. 

روش های مبارزه با موریانه | پزشکت

موریانه ها فقط از چوب تغذیه می کنند؛ بنابراین هیزم ها و چوب های شومینه را از فضای خانه خارج کنید. اگر مقدار زیادی وسایل چوبی در خانه خود دارید آنها را کاملاً پوشانده و خشک نگه دارید. با این کار خطر هجوم موریانه ها را به حداقل می رسانید. اگر مجبور به نگهداری چوب ها در خانه هستید، می توانید آنها را به سم پرمترین آغشته کنید.

تمام درزها را بپوشانید. 

پنجره ها، درزها و شکاف های اطراف خانه را به طور کامل بپوشانید. این کار مهمترین راه پیشگیری از هجوم موریانه ها به فضای خانه است. همچنین شکاف هایی که در اطراف سیم کشی های برق و لوله ها وجود دارد راه آسانی برای نفوذ موریانه به خانه است. برای پیشگیری از این مشکل می توانید از توری های مخصوص در و پنجره استفاده کنید.

از پودر دیاتومه استفاده کنید.

دیاتومه نوعی خاک است که ظاهری شبیه پودر تالک دارد. این خاک از فسیل گیاهان آبی تشکیل شده و برای مقابله با آفات استفاده می شود. در هنگام کاربرد دیاتومه از ماسک استفاده کنید؛ زیرا غبار آن می تواند غشاء بینی و دهان را تحریک کند. این خاک هم در فضای بسته و هم در فضای باز قابل استفاده است. برای مقابله با موریانه پودر دیاتومه را بر روی سطوح آلوده چوبی پخش کنید. تا جایی که می توانید سطوح چوبی را با این پودر پوشش دهید. دیاتومه باعث جذب روغن و چربی از بدن موریانه ها می شود. با انجام این کار انتشار موریانه ها را به حداقل می رسانید.

محیط اطراف خانه را سمپاشی کنید. 

یکی از موثرترین راه ها برای در امان نگه داشتن خانه از آسیب موریانه ها، استفاده از یک مانع محافظ در اطراف محیط خانه است. یکی از روش های این کار استفاده از حشره کش های مناسب موریانه است. این سموم تخصصی اغلب دارای ترکیب شیمیایی فیپرونیل هستند. می توانید این حشره کش ها را در محیط اطراف خانه اسپری کنید. همچنین از خاک دیاتومه نیز می توانید به عنوان مانعی برای ورود موریانه به داخل خانه استفاده کنید.

منابع:

https://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Termites

https://varsitytermiteandpestcontrol.com/natural-ways-eliminating-termites

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز