لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان آنها | پزشکت

فهرست مطالب

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد کشاله ران، به احساس درد در  ناحیه زیر شکم خود، جایی که ساق پا با لگن مواجه می شود، اشاره دارد. در حالی که یک فشار عضلانی شایع ترین علت کشاله ران درد در بزرگسالان است، طیف گسترده ای از شرایط دیگر ممکن است به درد منجر شود. بسته به علت زمینه ای، درد کشاله ران می تواند خفیف یا شدید باشد، به تدریج یا ناگهانی ایجاد می شود و از نظر کیفیت متفاوت است.

برای تعیین علت درد کشاله ران، پزشک معاینه فیزیکی جامعی را انجام داده و در صورت نیاز، آزمایش خون و/یا تصویربرداری را  تجویز می کند. در نهایت، برنامه درمانی شما ممکن است از استراحت و کمپرس یخ گرفته تا موارد بیشتری مانند فیزیوتراپی یا جراحی متغیر باشد.

14 علل شایع درد کشاله ران 

شرایط بیضه، شکم، لگن و عصب به ندرت ممکن است باعث درد کشاله ران شود.

فشار عضلانی

کشیدگی کشاله ران معمولاً در نتیجه آسیب ورزشی یا حرکت ناخوشایند مفصل ران ایجاد می شود که منجر به کشش یا پارگی عضلات داخلی ران می شود.

معمولاً درد کشاله ران کشنده شدید، شروع ناگهانی و علت درد مشخص است. علاوه بر درد، ممکن است فرد دچار گرفتگی عضلات داخلی ران و ضعف پا از ناحیه فشار شود.

فتق اینگوینال

فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که بافت چربی یا روده ها از ناحیه ضعیف یا پاره شده در داخل دیواره شکم بیرون می زند. گاهی اوقات، فتق اینگوینال هیچ علامتی ندارد. در صورت وجود علائم، افراد اغلب کشش در ناحیه کشاله ران و/یا درد کشاله ران در هنگام سرفه یا بلند کردن وسایل را احساس می کنند. همچنین ممکن است یک برجستگی قابل مشاهده در کشاله ران وجود داشته باشد.

سنگ کلیه

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان آنها | پزشکت

سنگ کلیه ممکن است هنگام عبور از مجاری ادراری باعث ایجاد امواج درد (قولنج کلیه) شود. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. اغلب در ناحیه پهلو (بین دنده ها و باسن) یا پایین شکم رخ می دهد. در هر دو مورد، درد اغلب به سمت کشاله ران منتشر می شود. علاوه بر درد، ممکن است فرد در ادرار خود خون، تهوع یا استفراغ، درد هنگام ادرار را تجربه کند.

آرتروز مفصل ران

آرتروز مفصل ران (بین بالای استخوان ران و لگن واقع می شود) زمانی اتفاق می افتد که مفصل ران معمولاً صاف از بین می رود. وقتی غضروف تخلیه می شود، حرکات پا دردناک و سفت می شود. مانند سایر انواع آرتروز، درد با فعالیت بدتر می شود. با استراحت کاهش می یابد. علاوه بر درد، سفتی در مفصل ران و صدا یا احساس صدا در حین حرکت شنیده می شود.

مشکلات استخوان ران

به طور کلی ایمپینگ ایمپال استخوان ران (FAI) به عنوان یک مرحله اولیه آرتریت در مفصل ران در نظر گرفته می شود.  هنگامی که خار استخوانی در اطراف حفره مفصل ران ایجاد می شود، این امر منجر به محدودیت در تحرک ران و احساس درد در کشاله ران (یا قسمت خارجی باسن) در هنگام حرکت می شود. درد ممکن است از یک درد کسل کننده تا یک احساس زننده متغیر باشد.

پارگی هیپ لابروم

لابروم مفصل ران یک لایه غضروفی است که در اطراف گوی مفصل ران پیچیده می شود.

شکستگی استخوان لگن می تواند علائم درد (معمولاً تیز) در کشاله ران یا باسن را که در هنگام حرکت احساس می شود، ایجاد کند. گاهی اوقات، بیمار احساس گرفتگی و پاره شده در داخل مفصل ران را تجربه می کند.

شکستگی لگن

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان آنها | پزشکت

شکستگی لگن ممکن است در اثر سقوط یا ضربه مستقیم به مفصل ران، و همچنین پوکی استخوان، سرطان یا آسیب ناشی از استرس ایجاد شود. درد شکستگی لگن اغلب در کشاله ران احساس می شود. با هر گونه تلاش برای خم شدن یا چرخاندن مفصل ران، به طور قابل توجهی تشدید می شود.

استئونکروز مفصل ران

استئونکروز، یک بیماری پزشکی است که باعث می شود سلول های استخوانی به دلیل کمبود خون از بین بروند. درد مبهم یا ضربان دار در این ناحیه یا باسن معمولاً اولین علامت این بیماری است. به تدریج، فرد ممکن است به دلیل مشکلاتی که افزایش وزن روی مفصل ران ایجاد می کند، لنگ بزند.

فتق ورزشی

فتق ورزشی آسیب های غیر معمول، اغلب در فوتبال و هاکی تشخیص داده می شود، که باعث ضعیف شدن دیواره شکم می شوند. فتق باعث درد مستقیماً در قسمت جلوی ناحیه تحتانی شکم/کشاله ران می شود. تشخیص فتق ورزشی دشوار است. معمولاً تنها با استراحت یا مداخله جراحی درمان می شود.

بیماری های بیضه

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان آنها | پزشکت

شرایط مختلف بیضه ممکن است باعث این درد شود، مانند:

  • اپیدیدیمیت. اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم است – مجاری که در پشت بیضه ها قرار دارد. درد اپیدیدیمیت ممکن است از کشاله ران شروع شود و سپس به سمت بیضه حرکت کند. تورم بیضه ممکن است همراه با تب و لرز (هرچند کمتر) رخ دهد.
  • پیچ خوردگی بیضه. پیچ خوردگی بیضه یک اورژانس جراحی من نوشتم اتفاق ناگهانی است که زمانی رخ می دهد که ساختار حامل اعصاب بیضه ها (طناب اسپرماتیک) روی هم پیچ خورده و منجر به درد شدید و ناگهانی این نقطه و بیضه می شود.

مشکل اعصاب و درد کشاله ران

فشار عصب در ناحیه کمر (قسمت تحتانی ستون فقرات) ممکن است باعث درد و بی حسی و سوزن سوزن شدن در این ناحیه شود. به  این حالت رادیکولوپاتی کمری می گویند.

به همین ترتیب، گیر افتادن عصب، مانند گرفتگی عصب یا گیر افتادن عصب ایلوینوژینال، ممکن است باعث سوزش یا کشیدگی و درد در این نقطه و وسط ران و همچنین سایر علائم عصبی مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن شود.

شرایط شکمی یا لگن

درد ناشی از بیماری های شکمی، مثل دیورتیکولیت یا آنوریسم آئورت شکمی، یا شرایط لگن، مانند کیست تخمدان، ممکن است به این نقطه کشیده شود.

پوکی استخوان

پوکی استخوان ممکن است باعث درد مبهم و دردناک این نقطه و لگن شود. این وضعیت در ورزشکاران و همچنین غیر ورزشکاران، به ویژه کسانی که سابقه آرتریت التهابی، بارداری، ضربه لگن یا جراحی لگن دارند، رخ می دهد.

مفصل آلوده و تومور

این دو بیماری نادر هستند، اما ممکن است منبع درد کشاله ران باشند و بایستی به پزشک مراجعه شود:

مفصل آلوده. به ندرت ممکن است مفصل ران عفونی شود. این مورد بیشتر در افراد سالمند (افراد بالای 80 سال) و افراد مبتلا به دیابت، آرتریت روماتوئید، جراحی مفصل و کسانی که از پروتز لگن یا زانو استفاده می کنند شایع است. علاوه بر درد شدید کشاله ران، به ویژه با حرکت پا، ممکن است فرد تب داشته باشد، همچنین تورم، گرما و قرمزی در ناحیه لگن ایجاد شود.

تومور. به ندرت، تومور در عضله یا استخوان، به ویژه در ناحیه عضلات داخلی ران، ممکن است باعث درد کشاله ران شود. درد کشاله ران ناشی از تومور به طور کلی با ورزش بدتر نمی شود.

در درد کشاله ران چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد کشاله ران شما شدید یا مداوم است، یا اگر دچار آسیب دیدگی دیگری در ناحیه لگن شده اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درد کشاله ران همراه با تب، لرز، خون در ادرار، ناراحتی شکمی یا لگن، حالت تهوع یا استفراغ، یا عدم توانایی در تحمل وزن یا راه رفتن نیز نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

در صورت فتق اینگوینال، اگر نمی توانید بافت بیرون زده را به داخل بدن خود فشار دهید، در صورت احساس درد شدید یا علائمی مانند استفراغ، اسهال یا تورم شکم، با پزشک مشورت کنید. این مورد ممکن است نشان دهنده فتق گیرافتاده باشد، در آن بافت فتق بدون تامین خون کافی به دام می افتد. این مورد نیاز به جراحی فوری دارد.

احساس درد و تورم شدید در یک طرفه بیضه، به دلیل پیچ خوردگی احتمالی بیضه که نیاز به جراحی فوری دارد.

علل درد کشاله ران چگونه تشخیص داده می شود؟

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان | پزشکت

پزشک با پرسش سوال هایی، گزارش پزشکی از شما دریافت می کند، مانند زمانی که شروع شد، آیا شما دچار جراحت یا ضربه حاد شده اید، چه چیزی درد را بدتر و بهتر می کند و آیا علائم مرتبط دیگری نیز دارید. سپس پزشک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد. اغلب آزمایشات تصویربرداری را برای تشخیص تجویز می کند.

معاینه جسمی

برای یافتن علت درد کشاله ران، پزشک معاینه شکم، معاینه بیضه (در صورت مرد)، معاینه عصبی و معاینه اسکلتی – عضلانی را انجام می دهد.

افراد مبتلا به مشکلات مفصل ران اغلب از ناراحتی هنگام فعالیت هایی مانند خم شدن و چرخاندن مفصل ران است، شکایت دارند. یکی از راهکارها برای تشخیص درد این است مچ پای خود را بر روی ران خود قرار دهید. در حالت نشسته کفش یا جوراب خود را بپوشید. در اصطلاح پزشکی، به این عمل مانور FABER (خم شدن، ربودن، چرخش خارجی) یا آزمایش پاتریک می گویند.

آزمایشات تصویربرداری

در حالی که کشاله ران می تواند تنها با معاینه فیزیکی تشخیص داده شود. سایر علل درد کشاله ران معمولاً به تصویربرداری نیاز دارند.

رایج ترین آزمایش تصویربرداری برای دسترسی به درد کشاله ران، اشعه ایکس است که می تواند در نشان دادن آناتومی استخوانی و ساختار مفصل ران مفید باشد.

این بهترین آزمایش برای تعیین میزان آسیب غضروف و سایر علائم آرتروز مفصل ران، مانند خار استخوان و تنگ شدن فضای مفصل است.

در صورت مشکوک بودن درد کشاله ران به بیضه ها یا فتق اینگوینال، ممکن است سونوگرافی تجویز شود. اگر سنگ کلیه دلیل اصلی درد کشاله ران باشد، پزشک اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را تجویز می کند. در صورت مشکوک بودن درد روده یا سایر مراحل شکم/لگن، ممکن است سونوگرافی یا CT شکم/لگن تجویز شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) اغلب برای ارزیابی بافت نرم اطراف مفصل ران انجام می شود. MRI با نشان دادن ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و لابروم را منبع درد در کشاله ران مشخص می کند. گاهی اوقات MRI با تزریق محلول به نام کنتراست انجام می شود تا آسیب های ظریف غضروف در داخل مفصل بهتر آشکار شود.

از MRI نیز می توان برای دسترسی به مشکلات عصبی استفاده کرد. مانند یک عصب فشرده در پشت که به درد کشاله ران اشاره می کند.

تزریق

در نهایت، اگر منبع درد مشخص نباشد، تزریق تشخیصی یا درمانی می تواند بسیار مفید باشد. یک پزشک ماهر، گاهی جراح ارتوپد یا رادیولوژیست، می تواند یک سوزن را به داخل مفصل ران هدایت کند. این کار ممکن است با کمک سونوگرافی یا اشعه ایکس انجام شود تا پزشک مطمئن شود سوزن در جای مناسب قرار گرفته است.

هنگامی که سوزن در مفصل قرار می گیرد، می توان یک ماده بی حس کننده (لیدوکائین) تزریق کرد. این یک ابزار تشخیصی بسیار مفید است: اگر درد به طور موقت برطرف شود، احتمالاً منبع درد، همان محل تزریق بی حسی است.

درمان درد کشاله ران چیست؟

درد کشاله ران، شایع ترین علل تا درمان | پزشکت

پس از تشخیص صحیح، مرحله بعدی تدوین برنامه درمانی است. برخی از دلایل درد کشاله ران نیاز به راهکارهای ساده ای دارد که اغلب می توانید در خانه انجام دهید. به عنوان مثال، برای کشیدگی کشاله ران ناشی از آسیب ورزشی، پزشک احتمالاً استراحت، بستن ناحیه آسیب دیده و پیچاندن قسمت بالای ران با یک فشرده سازی کششی را برای کاهش درد و تورم توصیه می کند.

به همین ترتیب، در مورد آرتروز مفصل ران، پزشک ممکن است فعالیت هایی را که درد شما را تشدید می کند، مانند بالا رفتن از پله، به حداقل برساند. برای اپیدیدیمیت یا سایر منابع بیضه درد کشاله ران، بالا رفتن کیسه بیضه و یخ زدن ممکن است کمک کند.

داروها

داروهایی مانند تیلنول (استامینوفن) یا ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAID) برای تسکین درد کشاله ران، آرتروز، پارگی لابروم مفصل ران، استئیت پوبیس یا استئیت پوبیس استفاده می شود.

ممکن است برای درمان دردهای شدیدتر کشاله ران که مربوط به سنگ کلیه، شکستگی لگن یا مفصل ران عفونی است، از داروهای ضد درد قوی تری مانند اوپیوئیدها استفاده شود.

گاهی اوقات یک استروئید مانند کورتیزون برای کاهش درد کشاله ران، به ویژه در مورد آرتروز مفصل ران، یا در ناحیه کمر، مانند عصب فشرده تزریق می شود.

در نهایت، بسته به وضعیت زمینه ای بیمار، ممکن است برای درمان عفونت آنتی بیوتیک لازم باشد، مانند مورد اپیدیدیمیت. آنتی بیوتیک ها نیز پس از جراحی برای مفصل ران، که یک جراحی اورژانسی است، استفاده می شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک درمان عمده برای اکثر علل درد کشاله ران است. با این حال، زمان شروع توانبخشی به شرایط زمینه ای بیمار بستگی دارد. (به عنوان مثال، فیزیوتراپی پس از عمل تعویض مفصل ران در مقابل فیزیوتراپی طولانی مدت برای آرتروز مفصل ران).

علاوه بر تمریناتی که به تقویت عضلات ساق پا و لگن و بهبود دامنه حرکتی و انعطاف پذیری کمک می کند، در صورت داشتن مشکل مفصل ران، فیزیوتراپ شما ممکن است یک وسیله راه رفتن کمکی مانند عصا یا واکر را در اختیار شما قرار دهد.

عمل جراحي

در شرایط جدی تر ممکن است به جراحی نیاز باشد. عفونت مفصل ران با مداخله فوری جراحی شامل دبریدمان و مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

نمونه های جراحی غیر فوری، اما ضروری عبارتند از:

  • تعویض مفصل ران برای آرتریت پیشرفته لگن
  • جراحی آرتروسکوپی مفصل ران برای برخی از پارگی ها
  • عمل جراحی فشرده سازی مرکزی برای استئونکروز مفصل ران

چگونه از درد کشاله ران پیشگیری کنیم؟

به منظور جلوگیری از مشکلات مربوط به مفصل ران (منشأ شایع کشاله ران)، در اینجا چند راهکار ساده وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید:

  • حفظ وزن
  • مشارکت در ورزش های کم فشار، مانند شنا یا دوچرخه سواری، که فشار کمتری را بر باسن وارد می کند
  • مشورت با پزشک در مورد راهکارهایی مانند تمرینات تعادلی یا تای چی برای جلوگیری از افتادن ( شایع ترین علت شکستگی لگن)
  • انجام تمرینات ورزشی روزانه برای کاهش استخوان و حفظ قدرت عضلانی

برای علل این درد که مرتبط با مفصل ران نیست، مهم است که به طور دوره ای برای معاینات و غربالگری های معمول به پزشک مراجعه کنید. (به عنوان مثال، غربالگری بیماری های مقاربتی، که علت شایع اپیدیدیمیت است).

سخن آخر

در گذشته پزشکان ارتوپدی این درد را محدود به آرتروز و آسیب های عضلانی می دانستند. در حالی که این علل درد بسیار گسترش یافته است. تشخیص علت درد می تواند راهنمای درمان آن باشد.

به پزشک برای یافتن علت این درد خود کمک کنید. با تشخیص درست علت و تهیه برنامه درمانی بیماری بهبود می یابد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/hip-pain-symptoms-groin-pain-2549492

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز