لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

انواع عفونت های انگلی (2)

انواع عفونت های انگلی (2) | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انواع عفونت های انگلی می توانند بر روی انسان و حیوانات تأثیر بگذارند. این انگل ها می توانند در همه اعضا و جوارح انسان و حیوانات بروز بیماری و اختلال ایجاد نمایند. انگل ها بسیار متفاوت هستند. حدود 70 درصد آنها مانند انگل مالاریا با چشم انسان قابل مشاهده نیستند، اما طول برخی از انگل های کرم مانند می تواند به بیش از 30 متر برسد. انگل ها بیماری نیستند، اما می توانند باعث شیوع بیماری ها شوند. انگل های مختلف تأثیرات متفاوتی دارند. ما در مقاله بیماری های انگلی را بشناسید. (1)سعی کردیم برخی از بیماری ها و عفونت های انگلی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این بیماری ها، عفونت های ناشی از انواع کرم ها را در این مقاله بررسی می کنیم.

کرم دور راکون

Baylisascaris از طریق مدفوع راکون منتقل می شود. حتی می تواند بر روی مغز، ریه ها، کبد و روده ها تأثیر بگذارد. به همین دلیل به مردم توصیه می شود راکون را به عنوان حیوان خانگی نگه ندارند.

کلونورکیازیس

کلونورکیازیس، همچنین به عنوان بیماری چرک کبدی شناخته می شود. مثانه و صفرا را تحت تأثیر قرار می دهد. انسان می تواند پس از بلعیدن ماهی آب شیرین خام یا کم پخته شده، به آن آلوده شود.

عفونت دیوکتوفیم کلیه

کرم غول پیکر کلیه ممکن است از دیواره معده به کبد و در نهایت کلیه منتقل شود. انسان می تواند پس از خوردن تخم های انگل در ماهی های آب شیرین خام یا نیمه پخته شده، آلوده شود.

کرم نواری اکینوکوکوز

اکینوکوکوز سیستیک می تواند منجر به کیست در کبد و ریه ها شود. اکینوکوکوز آلوئولار می تواند باعث ایجاد تومور در کبد شود. انسان می تواند پس از خوردن غذاهای آلوده به مدفوع حیوان یا تماس مستقیم با حیوان، بیمار شود.

انتروبیازیس کرم سینه ای

 Enterobius vermicularis می تواند در روده بزرگ و راست روده انسان زندگی کند. این کرم هنگام خواب، در اطراف مقعد تخم گذاشته و منجر به خارش می شود. از طریق دهان – مدفوع انتشار می یابد.

فاسیولوز کبد

این کرم بر روی مثانه صفرا و کبد تأثیر می گذارد و در کشورهایی که گاو یا گوسفند پرورش می یابد رایج است. حتی می تواند کبد و مجاری صفراوی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث علائم گوارشی می شود. از طریق حلزون ها از پستانداری به پستاندار دیگر منتقل می شود. به عنوان مثال احتمال دارد شخصی از خوردن شاهی به آن مبتلا شود.

کوری رودخانه ای

این عفونت در اثر کرم معروف به Onchocerca volvulus ایجاد می شود و چشم، پوست و سایر بافت های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. این ماده در نزدیکی آب سریع جریان دارد. از طریق گزش مگس سیاه منتقل می شود.

شیستوزومیازیس

انواع عفونت های انگلی (2) | پزشکت

انواع مختلف شیستوزومیازیس وجود دارد. آنها می توانند بر روی پوست و اندام های داخلی تأثیر بگذارند. این بیماری در اثر قرار گرفتن در معرض آب شیرین که حاوی حلزون است و به  ون یا کرم ترماتود آلوده شده است منتقل می شود. کرم ها در سراسر جهان شایع هستند.

کرم های گوشتی و گوشت خوک

بیماری تنی در اثر کرم های نواری از خانواده تنیا ایجاد می شود. آنها روی روده ها تأثیر می گذارند و با خوردن گوشت گاو یا خوک نپخته منتقل می شوند.

توکسوکاریازیس

کرم گرد این عفونت را از حیوانات به انسان منتقل می کند و روی چشم، مغز و کبد تأثیر می گذارد. این مسئله در اثر بلعیدن تصادفی تخمهای انگل نیز است، به عنوان مثال، هنگامی که کودکان خردسال با خاک بازی می کنند. تقریباً 14 درصد از مردم ایالات متحده آنتی بادی دارند، که نشان می دهد میلیون ها نفر در معرض آن قرار گرفته اند. اکثر آنها هرگز علائمی ندارند.

Fasciolopsiasis روده

این کرم، روده را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین می تواند هنگام مصرف گیاهان و آب آلوده  منتقل شود.

گناتوستومیازیس

این کرم باعث التهاب زیر پوست می شود و گهگاه کبد، چشم ها و سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می دهد. بسیار نادر است، اما می تواند کشنده باشد. در جنوب شرقی آسیا رخ می دهد. با خوردن ماهی آب شیرین، خوک، حلزون، قورباغه و مرغ منتقل می شود.

Loa loa filariasis 

به عنوان loaisis نیز شناخته می شود، این توسط کرم Loa loa یا کرم چشم آفریقایی ایجاد و باعث ایجاد التهاب در بدن می شود. این بیماری عمدتا در آفریقای مرکزی و غربی اتفاق می افتد و از طریق گزش گوزن منتقل می شود.

مانسونلوزیس

این بیماری از طریق گزش پشه یا مگس سیاه منتقل می شود. روی لایه های زیر سطح پوست تأثیر می گذارد. اما می تواند وارد خون شده و منجر به آنژیوادم، التهاب، بثورات پوستی، تب و مشکلات مفصلی شود.  ر حال حاضر در آفریقا و AWA مریکا دیده می شود.

تریشینوز

انواع عفونت های انگلی (2) | پزشکت

این بیماری توسط کرم حلقوی خانواده تریچینلا ایجاد می شود. عفونت می تواند منجر به علائم روده ای، تب و دردهای عضلانی شود. با خوردن گوشت خام منتقل می شود.

کرم شپشک

کرم شپشک در روده بزرگ زندگی می کند، تخم ها از طریق مدفوع منتقل می شوند در همه دنیا رایج است. انسان ممکن است هنگام خوردن تخم مرغ، میوه یا سبزیجات نشسته، آلوده شود.

فیلاریازیس لنفاوی فیل

این بیماری از طریق گزش پشه منتقل می شود. کرم های بالغ در سیستم لنفاوی زندگی می کنند. عفونت  نجر به لیپدما و فیل، که در آن التهاب می تواند باعث تغییر شکل و ناتوانی شود. Ringworm گاهی اوقات با کرم اشتباه گرفته می شود، اما کرم نیست. این یک عفونت قارچی است.

اسپارگانوز

اگر انسان غذاهای آلوده به مدفوع سگ یا گربه را که حاوی لارو کرم نوار از خانواده اسپیرومترا است بخورد، احتمال دارد آلوده شود. این می تواند منجر به آبسه در زیر پوست شود اما بسیار نادر است.

استرانگیلوئیدیازیس

این کرم می تواند منجر به نقص ایمنی شدید شده و احتمالاً کشنده شود. انگل از طریق پوست نفوذ می کند و ریه ها، پوست و روده ها را تحت تأثیر قرار می دهد. از طریق تماس مستقیم با خاک آلوده منتقل می شود و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رخ می دهد. انواع مختلف کرم می تواند روده، کبد یا ریه ها را تحت تأثیر قرار دهد.

کرم نواری دیفیلوبوتریازیس

این کرم روی روده و خون تأثیر می گذارد. انسان می تواند پس از خوردن ماهی خام که به طور کامل یا تا حدی در آب شیرین زندگی می کند، آلوده شود. احتمالاً به دلیل محبوبیت زیاد سوشی، فیله های نمکی، و سایر غذاهای ماهی خام، شیوع در برخی از کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است.

کرم گینه

این کرم بر روی بافت های زیرپوستی و عضله تأثیر می گذارد و باعث ایجاد تاول و زخم می شود. کرم احتمال دارد در تاول دیده شود. با ریخته شدن یا خارج شدن کرم ها، آنها وارد خاک یا آب می شوند و از آنجا منتقل می شوند.

کرم قلاب

این کرم ها می توانند باعث بیماری روده شوند. آنها تخم های خود را در خاک می گذارند و لاروها می توانند به پوست انسان نفوذ کنند. علائم اولیه شامل خارش و بثورات پوستی است. آنها بیشتر در مکان های مرطوب و با بهداشت ضعیف دیده می شوند.

هیمنولپیازیس

انسان می تواند با خوردن مواد آلوده به جوندگان، کرم های کنجاله ای و سوسک های آرد، به این بیماری آلوده شود.

شپش بدن

انواع عفونت های انگلی (2) | پزشکت

این نوع شپش در سراسر جهان رایج است. عفونت می تواند از طریق فعالیت جنسی، تماس پوست به پوست و به اشتراک گذاشتن ملافه یا لباس انتشار یابد.

اکتوپارازیت ها

انگل هایی هستند مانند کک که در قسمت خارجی بدن زندگی می کنند. ساس های تختخوابی نیز اکتوپارازیت هستند. آنها در قسمت خارجی بدن زندگی می کنند.

ساس

ساس می توانند روی پوست و بینایی تأثیر بگذارند. در سراسر جهان یافت می شوند. اشتراک گذاشتن لباس و ملافه می تواند باعث شیوع عفونت شود. آنها احتمال دارد در محل اقامت و اتاق های تازه اجاره شده هتل حضور داشته باشند.

شپش خرچنگ

شپش خرچنگ ناحیه شرمگاه و مژه ها را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها در سراسر جهان رایج هستند و از طریق فعالیت های جنسی، تماس پوست به پوست و به اشتراک گذاشتن ملافه یا لباس انتشار می یابند.

دمودکس

دمودکس بر روی ابرو و مژه ها تأثیر می گذارند. آنها در سراسر جهان شایع هستند و می توانند از طریق تماس طولانی مدت با پوست انتشار پیدا کنند.

گال

گال روی پوست تأثیر می گذارد. این بیماری در سراسر جهان رایج است و می تواند از طریق فعالیت های جنسی، تماس پوست به پوست و به اشتراک گذاشتن ملافه یا لباس انتشار یابد.

کرم پیچ

انواع عفونت های انگلی (2) | پزشکت

کرم پیچ توسط مگس منتقل می شود و روی پوست و زخم ها تأثیر می گذارد. در آمریکای مرکزی و آفریقای شمالی یافت می شود.

شپش سر 

شپش سر، روی پوست سر زندگی می کنند و روی فولیکول های مو تأثیر می گذارند. آنها در سراسر جهان رایج هستند و از طریق تماس سر به سر انتشار می یابند. واکنش به بزاق آنها باعث خارش می شود.

آنیساکیازیس

این بیماری به دلیل کرم هایی ایجاد می شود که می توانند به روده ها یا دیواره معده حمله کنند. کرم ها از طریق آب آلوده و یا ماهی منتقل می شوند.

کرم گرد

آسکاریازیس یا عفونت کرم گرد معمولاً علائمی ایجاد نمی کند، اما کرم احتمال دارد در مدفوع قابل مشاهده باشد. این کرم از طریق مصرف غذا یا نوشیدنی آلوده وارد بدن می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز