لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

متخصص آلرژی کیست؟

متخصص آلرژی کیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

متخصص آلرژی کیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

متخصص آلرژی، برای پیشگیری، بررسی، تشخیص، درمان و مدیریت آلرژی، آسم و بیماری های مشابه، آموزش های لازم را فرا گرفته است. وقتی نوبت به مدیریت آلرژی می رسد، چاره ای بهتر از مراجعه به یک متخصص آلرژی نداریم.

ایمونولوژیست که معمولاً به عنوان متخصص آلرژی شناخته می شود، رشته پزشکی است که مخصوصاً برای تشخیص، درمان و مدیریت آلرژی، آسم و اختلالات ایمنی از جمله اختلالات نقص ایمنی اولیه آموزش دیده است. این بیماری ها از موارد بسیار شایع تا نادر، در تمام سنین و شامل سیستم های مختلف اندام، متغیر است.

متخصص آلرژی همان دوره های آموزشی پزشكان، لیسانس و اتمام دانشكده پزشكی را می گذراند؛ اما علاوه بر آن به یك دوره آموزش اضافی 4-3 ساله در زمینه اطفال یا طب داخلی نیاز دارند. پس از تکمیل این دوره ها، انها باید دو سال آموزش تخصصی در زمینه آلرژی و ایمونولوژی را پشت سر بگذارند.

به طور کلی، متخصص آلرژی و ایمنی شدن نیاز به گذراندن حداقل نه سال آموزش دارد. پس از اتمام دانشکده پزشکی و فارغ التحصیلی با مدرک پزشکی، یک پزشک سه سال آموزش پزشکی داخلی (برای داخلی شدن) یا اطفال (برای تبدیل شدن به پزشک متخصص اطفال) را می گذراند. هنگامی که پزشکان آموزش خود را در یکی از این تخصص ها به پایان رساندند، متخصصان داخلی یا متخصصان اطفال که تمایل به تمرکز بر فوق تخصص آلرژی حداقل یک دو سال مطالعه اضافی را به نام بورسیه در یک برنامه آموزش آلرژی ایمونولوژی انجام می دهند.

چرا باید به متخصص آلرژی مراجعه کنم؟

متخصص آلرژی یا ایمونولوژی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات سیستم ایمنی بدن مانند آلرژی، آسم، بیماری های نقص ایمنی ارثی، بیماری های خود ایمنی و حتی ایدز آموزش دیده اند. برخلاف سرماخوردگی، بیماری آلرژیک شرایطی است که نیاز به مراجعه به متخصص دارد. با کمک یک متخصص آلرژی و ایمونولوژیست می توان دفعات نیاز بیماران به استراحت کردن در خانه را به دلیل علائم کاهش داد. بررسی ها نشان می دهد که کسانی که تحت مراقبت از متخصص آلرژی یا ایمنی شناسی هستند نیز کمتر به مراکز درمانی اورژانس مراجعه می کنند و بهتر می توانند آلرژی و آسم خود را مدیریت کنند.

چه زمانی باید به متخصص آلرژی مراجعه کنم؟

متخصص آلرژی کیست؟ | پزشکت

اگر همیشه علائمی مانند سرفه یا گرفتگی سر دارید، وقت آن است که به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. اغلب، علائم آسم یا آلرژی با گذشت زمان به تدریج بروز می کنند. مبتلایان به آلرژی ممکن است به بروز علائم تکراری مانند عطسه، گرفتگی بینی یا خس خس عادت کنند. با کمک متخصص آلرژی، این علائم معمولاً قابل پیشگیری و کنترل هستند.

به طور موثر کنترل آسم و آلرژی نیاز به برنامه ریزی، مهارت و صبر دارد. متخصص آلرژی با آموزش های تخصصی خود می تواند یک برنامه درمانی برای شرایط فردی بیمار تهیه کند. هدف درمان این است که بیمار بتواند به زندگی عادی خودش برگردد و علائم خودش را تسکین دهد.

 در شرایط زیر باید به متخصص آلرژی مراجعه کنید:
  • آسم یا آلرژی کیفیت زندگی شما را کاهش می دهد.
  • مرتباً تنگی نفس دارید یا احساس سفتی سینه می کنید.
  • تجربه علائم تب یونجه یا سایر علائم آلرژی در چند ماه از سال
  • آسم یا آلرژی در ادامه فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد می کند.
  • شما بخصوص در شب یا بعد از ورزش اغلب خس خس یا سرفه می کنید.
  • آلرژی شما علائمی مانند عفونت های مزمن سینوس، گرفتگی بینی یا اختلال در تنفس را ایجاد می کند.
  • شما قبلاً مبتلا به آسم تشخیص داده شده اید و حتی اگر داروی آسم مصرف می کنید، مرتباً دچار حملات آسم می شوید.
  • آنتی هیستامین ها و داروهای بدون نسخه علائم آلرژی شما را کنترل نمی کنند یا منجر به بروز عوارض جانبی غیرقابل کنترل شده اند.

آلرژی چیست؟

متخصص آلرژی کیست؟ | پزشکت

یکی از شگفتی های بدن انسان این است که می تواند در برابر مهاجمان مضر مانند ویروس ها یا باکتری ها از خود دفاع کند؛ اما گاهی اوقات دفاع سیستم ایمنی بدن بیش از حد تهاجمی است و مواد بی ضرری مانند گرد و غبار، کپک ها یا گرده ها را به اشتباه به عنوان جسمی خطرناک شناسایی می کند. در این شرایط سیستم ایمنی برای دفاع از بدن به این عوامل محرک حمله می کند. برای همین ممکن است فرد برخی علائم ناخوشایند را تجربه کند.

صدها ماده معمولی وجود دارد که می تواند منجر به بروز واکنش های آلرژیک در فرد شوند. از جمله رایج ترین آنها گرده گیاهان، کپک ها، گرد و غبار خانگی (ریز گردها)، حیوانات خانگی، مواد شیمیایی صنعتی، غذاها، داروها، پرها و نیش حشرات هستند. این عوامل محرک آلرژن نامیده می شوند.

چه کسی به آسم یا آلرژی مبتلا می شود؟

آسم و آلرژی می تواند هر کسی را صرف نظر از سن، جنس، نژاد یا عوامل اقتصادی و اجتماعی تحت تأثیر قرار دهد. گرچه به نظر می رسد آسم و آلرژی در کودکان بیشتر دیده می شود، اما این وضعیت برای اولین بار در هر سنی ممکن است بروز کند. بعضی اوقات علائم آلرژی از کودکی شروع می شود، سالها از بین می رود و سپس در دوران بزرگسالی دوباره بروز پیدا می کنند.

اگرچه هنوز عوامل دقیق ژنتیکی درک نشده اند، اما آسم و آلرژی ممکن است تا حدودی جنبه ارثی داشته باشد. در افراد مستعد، عواملی مانند هورمون ها، استرس، دود، عطر یا سایر عوامل تحریک کننده محیطی نیز ممکن است نقش داشته باشند.

انواع آلرژی ها کدامند؟

متخصص آلرژی کیست؟ | پزشکت

یک واکنش آلرژیک ممکن است در هر نقطه از بدن رخ دهد؛ اما معمولاً در بینی، چشم ها، ریه ها، پوشش معده، سینوس ها، گلو و پوست ظاهر می شود. این ها مکان هایی هستند که سلول های سیستم ایمنی ویژه برای مقابله با مهاجمان استنشاق شده، بلعیده شده یا در تماس با پوست فعالیت می کنند.

رینیت آلرژیک (تب یونجه)

رینیت آلرژیک، اصطلاحی عمومی است که برای توصیف واکنش های آلرژیک در بینی استفاده می شود. علائم ممکن است شامل عطسه، احتقان، آبریزش و خارش بینی، چشم ها و یا سقف دهان باشد. هنگامی که این مشکل در طول بهار، تابستان یا پاییز توسط گرده ها یا کپک های فضای باز ایجاد می شود، این بیماری اغلب «تب یونجه» نامیده می شود. وقتی این مشکل در تمام طول سال وجود دارد، ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض گرد و غبار خانه، حیوانات خانگی، قالب های داخل منزل یا مواد حساسیت زا در مدرسه یا محل کار ایجاد شوند.

آسم

علائم آسم هنگامی رخ می دهد که اسپاسم عضلات مجاری هوایی جریان هوا را به ریه ها مسدود کرده و یا لایه های لوله های برونش ملتهب شوند. مخاط بیش از حد ممکن است مجاری تنفسی را مسدود کند. حمله آسم با اختلال در تنفس، احساس تنگی در قفسه سینه، سرفه و یا خس خس سینه مشخص می شود. گاهی سرفه مزمن تنها علامت نشان دهنده آسم است. آسم می تواند ناراحتی خفیف ایجاد کند یا باعث حملات جدی تر شود که در آن تنفس کاملاً متوقف می شود.

درماتیت آتوپیک و تماسی

درماتیت آتوپیک و تماسی، اگزما و کهیر، بیماری پوستی است که می تواند توسط مواد حساسیت زا و سایر مواد تحریک کننده ایجاد شود. شایعترین علل آلرژیک بثورات، داروها، نیش حشرات، غذاها، حیوانات و مواد شیمیایی است که در خانه یا محل کار استفاده می شود. آلرژی ممکن است با استرس عاطفی تشدید شود.

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک نادر و بالقوه کشنده است که به طور همزمان بر بسیاری از قسمت های بدن تأثیر می گذارد. عامل محرک ممکن است نیش حشره، غذا (مانند بادام زمینی) یا دارو باشد. علائم آنافیلاکسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اختلال در تنفس
  • استفراغ یا اسهال
  • التهاب گلو و یا زبان
  • از دست دادن هوشیاری
  • قرمزی پوست و یا کهیر
  • افت خطرناک فشار خون

غالباً این علائم بدون هشدار شروع و به سرعت بدتر می شوند. در اولین نشانه واکنش آنافیلاکتیک، فرد مبتلا باید بلافاصله به نزدیکترین اورژانس مراجعه کند.

متخصص آلرژی چگونه بیماری را تشخیص می دهد؟

متخصص آلرژی کیست؟ | پزشکت

به محض مراجعه، متخصص آلرژی با گرفتن شرح حال کامل از بیمار، شامل اطلاعات مربوط به علائم، سابقه خانوادگی و محیط خانه و محل کار، می تواند وضعیت بیمار را به درستی تشخیص دهد. متخصص ایمونولوژیست همچنین آزمایش آلرژی پوست و سایر آزمایشات لازم را انجام می دهد. با ترکیب اطلاعات خاص از تاریخچه و آزمایشات، متخصص ایمونولوژی قادر به تشخیص دقیق وضعیت بیمار خواهد بود. یک متخصص آلرژی برای کمک به تسکین علائم بیمار و مدیریت وضعیت او، راهکارهایی را ارائه می دهد.

برخی از رایج ترین آزمایشاتی که متخصص آلرژی برای تشخیص بیماری از آنها استفاده می کنند، عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • تست های پچ برای درماتیت تماسی
  • آزمایش شمارش کامل خون و اسمیر بینی
  • آزمایش عملکرد ریوی برای آسم یا سایر مشکلات تنفسی
  • آزمایشات پوستی برای آلرژی های محیطی، غذایی و حشرات.
  • تست آلرژی. متخصص آلرژی معمولاً آزمایشاتی را برای تعیین عوامل حساسیت زا انجام می دهد.
  • آموزش پیشگیری. موثرترین روش برای درمان آسم یا آلرژی، اجتناب از عوامل ایجاد کننده این بیماری است. حتی در صورت عدم امکان جلوگیری از آلرژی زا به طور کامل، یک متخصص آلرژی می تواند به شما کمک کند تا در معرض مواد حساسیت زا قرار بگیرید.

پس از تعیین نوع آزمایش مناسب، متخصص آلرژی می تواند علت وضعیت بیمار را تشخیص دهد.

متخصصان آلرژی می توانند در تشخیص بیماری های زیر به بیماران کمک کنند:

  • آسم
  • اگزما
  • آنافیلاکسی
  • آلرژی چشم
  • آلرژی حشرات
  • کهیر و آنژیوادم
  • آلرژی های دارویی
  • حساسیت غذایی
  • آلرژی های پوستی
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • رینیت آلرژیک و سینوزیت

انواع درمان برای آلرژی کدامند؟

متخصص آلرژی کیست؟ | پزشکت

برخی از مشکلات آلرژی مانند موارد خفیف تب یونجه ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند. گاهی اوقات می توان با استفاده از داروی بدون نسخه، آلرژی های شما را کنترل کرد. با این حال، آلرژی می تواند در فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد کند یا کیفیت زندگی تان را کاهش دهد. آلرژی حتی ممکن است جدی و خطرناک باشد. برای یافتن راه حلی برای آلرژی یا آسم به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. متخصصان آلرژی به افراد کمک می کنند تا مشکلات آلرژی خود را درمان کرده یا از آن جلوگیری کنند.

گزینه های درمانی بیماران مبتلا به آلرژی بسته به علت و وضعیت بیمار متفاوت خواهد بود. دو نوع درمان آلرژی وجود دارد: دارو و ایمونوتراپی.

دارو

متخصص آلرژی در برخی شرایط ممکن است برای درمان وضعیت بیمار دارو تجویز کند. ضد احتقان ها و آنتی هیستامین ها متداول ترین داروهای آلرژی هستند. سایر داروها با جلوگیری از ترشح مواد شیمیایی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند، عمل می کنند. تعدادی از داروهای جدید و موثر برای درمان آسم و آلرژی در دسترس است.

ایمونوتراپی

ایمونو تراپی با افزایش تدریجی دوز آلرژی که بیمار به آنها حساس هستند، عمل می کند. با گذشت زمان، سیستم ایمنی بدن بهتر می تواند با ایجاد آنتی بادی های مسدود کننده با آلرژن های ایجاد کننده واکنش نشان دهد.

ایمن درمانی می تواند به صورت تزریق یا قرص زیر زبانی تجویز شود. تزریق های آلرژی به بیماران هر دو یا دو هفته داده می شود و حاوی برخی یا تمام مواد حساسیت زا است که باعث مشکلات آلرژی آنها می شود. به تدریج تزریق ها قوی تر و قوی تر می شوند. در بیشتر موارد، با گذشت زمان مشکلات آلرژی کمتر و بهتر می شود.

ایمونوتراپی زیرزبانی فقط برای گیاهان گل محمدی، گرده های چمن و گرد و غبار در دسترس است. این قرص ها هر روز در خانه مصرف می شوند. با این حال، اولین دوز در مطب متخصص آلرژی مصرف می شود. آلرژی با گذشت زمان و در حالی که تحت درمان با ایمونوتراپی است، بهبود می یابد.

منابع:

https://www.mcgovernallergy.com/what-is-an-allergist-immunologist/

 https://acaai.org/allergies/allergy-treatment/when-see-allergist

https://allergycanada.com/immunotherapy-patients/what-is-an-allergist/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز