لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت معده درد صبحگاهی

علت معده درد صبحگاهی | پزشکت

فهرست مطالب

علت معده درد صبحگاهی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت معده درد صبحگاهی، از مشکلات گوارشی خفیف و موقتی تا بیماری های گوارشی جدی تر متغیر است. معده درد اغلب اصطلاحی مبهم بوده و درمان آن دشوار است. برای تشخیص معده درد در صبح، درک صحیح در مورد محل و ماهیت درد به شما کمک می کند. در این مقاله در مورد 16 علت از شایع ترین دلایل معده درد صبحگاهی و علائم آنها را بررسی کرده ایم.

شایع ترین علت معده درد صبحگاهی، عبارتند از:

ریفلاکس اسید

ریفلاکس اسید شرایطی است که در آن اسید و سایر محتویات معده به روش غلط جریان می یابد و دوباره به مری بر می گردد. این ممکن است باعث احساس سوزش در پشت دهان شود.

طبق بررسی های انجام شده، شایع ترین علامت ریفلاکس اسید، سوزش معده است. کسی که بیش از دو بار در هفته این وضعیت را تجربه می کند، ممکن است به بیماری معروف به ریفلاکس معده (GERD) مبتلا باشد که در صورت عدم درمان می تواند عوارض جدی ایجاد کند. افرادی که دچار ریفلاکس اسید هستند ممکن است در معده خود، معمولاً در وسط شکم احساس درد کنند.

ورم معده

علت معده درد صبحگاهی | پزشکت

گاستریت یا التهاب معده، می تواند به طور ناگهانی و یا به تدریج پیشرفت کند. درد در قسمت فوقانی شکم و همچنین حالت تهوع و احساس سیری علامت شایع این بیماری است.

گاستروانتریت

گاستروانتریت که گاهی اوقات به عنوان آنفلوانزای معده توصیف می شود، یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است که معده و روده را هدف قرار می دهد. همچنین باعث معده درد و اسهال می شود.

زخم معده

زخم های گوارشی زخم های باز هستند که در قسمت داخلی معده و قسمت بالای روده کوچک شما ایجاد می شود. شایع ترین علامت زخم معده، درد معده است. زخم های معده شامل: زخم معده (در قسمت داخلی معده) و زخم های اثنی عشر (در قسمت داخلی قسمت بالای روده کوچک (اثنی عشر) اتفاق میفتد، می باشند.

زخم های معده می توانند منجر به درد معده در صبح شوند، زخم معده می تواند کسل کننده باشد. زخم های گوارشی، زخم هایی در پوشش معده و مخاط روده کوچک نزدیک به معده هستند.

آپاندیسیت

آپاندیسیت التهاب آپاندیس است. این یک علت شایع درد شدید و ناگهانی معده است که از اطراف ناف شروع می شود و به قسمت های پایین تر حرکت می کند. درد معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود. علائم دیگر ممکن است حالت تهوع و تب باشد. آپاندیسیت اغلب به جراحی نیاز دارد.

بیماری کرون

علت معده درد صبحگاهی | پزشکت

بیماری کرون یک بیماری مزمن یا طولانی مدت است که باعث التهاب دستگاه گوارش می شود. بیماری کرون می تواند دردناک، ناتوان کننده و گاهی اوقات خطر جدی داشته باشد. بیماری کرون که به آن ایلیتیت یا انتریتیت نیز گفته می شود، می تواند بر روی هر قسمت از روده، از دهان تا انتها تا مقعد، تأثیر بگذارد. با این حال، در بیشتر موارد، قسمت تحتانی روده کوچک ایلئوم را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری کرون یک بیماری التهابی روده (IBD) است و باعث التهاب دستگاه گوارش می شود و می تواند منجر به درد شکم، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوء تغذیه شود. التهاب ناشی از بیماری کرون می تواند مناطق مختلف دستگاه گوارش را در افراد مختلف درگیر کند.

التهاب ناشی از بیماری کرون اغلب در لایه های بافت روده مبتلا دیده می شود. بیماری کرون می تواند دردناک و ناتوان کننده باشد و بعضی اوقات ممکن است منجر به عوارض خطرناک شود. در حالی که هیچ درمانی شناخته شده برای بیماری کرون وجود ندارد، روش های درمانی می توانند علائم و نشانه های آن را به شدت کاهش داده و حتی باعث بهبودی طولانی مدت شوند.

بیماری کرون می تواند در هر نقطه از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد، التهاب ایجاد کند. این التهاب می تواند باعث گرفتگی و معده درد شود. اسهال، یبوست، کاهش وزن و خستگی از دیگر علائم این بیماری مزمن است.

سوءهاضمه

سوءهاضمه یک اصطلاح پزشکی است. انتخاب سبک زندگی، مانند نوع غذایی که فرد می خورد، می تواند باعث ایجاد آن شود، اما همچنین می تواند به بیماری های خاصی مربوط باشد. معده درد شایع ترین علامت همراه با سوءهاضمه است، اگرچه ممکن است افراد از حالت تهوع و نفخ شکم رنج ببرند و هنگام غذا خوردن سریع سیر شوند.

آلرژی غذایی

معده درد یکی از علائم رایج آلرژی های غذایی است که 4-6٪ کودکان و 4٪ بزرگسالان را درگیر می کند. علائم دیگر شامل حالت تهوع، کهیر و آنافیلاکسی بالقوه کشنده است که در تنفس تداخل ایجاد می کند و باعث افت فشار خون می شود.

یبوست

یبوست یا خشکی مزاج یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که می تواند عوارض و مشکلات زیادی برای فرد به وجود بیاورد و در کیفیت زندگی فرد کاهش چشمگیری ایجاد نماید. از دیدگاه پزشکی اگر مدفوع سفت باشد و به سختی و همراه با فشار زیاد دفع شود، و یا دفع آن ناقص باشد، همگی به این معناست که فرد به مشکل یبوست دچار شده است.

در بیشتر موارد امکان دارد یبوست اتفاق بیفتد زیرا روده بزرگ آب زیادی را از مواد غذایی جذب می کند.

افراد مبتلا به یبوست نیز ممکن است دچار معده درد شوند. افراد معمولاً می توانند یبوست را به تنهایی درمان کنند، اما در صورت بروز مزمن یا سایر علائم مانند خونریزی یا تب، به پزشک مراجعه کنید.

بیماری دیورتیکول

بیماری دیورتیکول یا دیورتیکولوز تقریباً نیمی از افراد بالای 60 سال را درگیر می کند . این به صورت برآمدگی بخشهایی از روده بزرگ در کیسه ها به بیرون مشاهده می شود. معمولاً کیسه ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر آلوده یا ملتهب شوند، علائم ایجاد می شود. این به عنوان دیورتیکولیت شناخته می شود. افراد ممکن است معده درد (به طور معمول در سمت چپ)، تب، حالت تهوع و عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

بیماری التهابی لگن

علت معده درد صبحگاهی | پزشکت

بیماری التهابی لگن (PID) عفونی است که تخمدان ها، رحم، لوله های رحمی و دهانه رحم فرد را درگیر می کند. طبق بررسی های انجام شده، حدود 5٪ از زنان در ایالات متحده مبتلا به PID هستند و این بیماری بیشتر در زنان 15 تا 24 سال دیده می شود. شایع ترین علامت درد در قسمت تحتانی شکم است. علائم دیگر شامل تب، ترشحات غیرمعمول واژن و درد هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن است. اگر به موقع درمان نشود، می تواند عوارض شدیدی ایجاد کند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک به عنوان عدم تحمل گلوتن نیز شناخته می شود. این عدم تحمل غذایی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن هنگام خوردن هر چیزی که حاوی گلوتن است، به روده کوچک آنها حمله کند. گندم، چاودار، جو و بسیاری از محصولات دیگر حاوی گلوتن هستند. علائم آن متفاوت بوده، اما معده درد و اسهال شایع است.

اگر بیماری سلیاک دارید، خوردن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده کوچک شما می شود. با گذشت زمان، واکنش ایمنی به لایه روده کوچک شما آسیب رسانده و از جذب برخی مواد مغذی جلوگیری می کند. آسیب روده اغلب باعث اسهال، خستگی، کاهش وزن، نفخ و کم خونی می شود.

در کودکان، سوء جذب می تواند علاوه بر ایجاد علائمی که در بزرگسالان مشاهده می شود، بر رشد آنها هم تأثیر بگذارد.

هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد، اما برای بیشتر افراد، پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند به مدیریت علائم و ارتقاء بهبود روده کمک کند.

بیماری های کیسه صفرا

مشکلات کیسه صفرا می تواند باعث معده درد، اغلب در قسمت فوقانی سمت راست شکم شود. این درد می تواند برای افرادی که کولیک صفراوی دارند، بیاید و برود. اگر سنگهای صفراوی وجود داشته باشد و مجاری انسداد کیسه صفرا را مسدود کند، علائم دیگری نیز ایجاد می شود مانند تهوع، استفراغ، ادرار تیره، زردی و افت فشار خون.

پانکراتیت

پانکراتیت غالباً به دلیل التهاب سنگ صفرا است. علائم شایع شامل درد ناگهانی و شدید در قسمت فوقانی شکم، حالت تهوع و استفراغ است که درمان پزشکی لازم است.

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که می تواند باعث معده درد، و همچنین تغییر در اجابت مزاج شود. افراد مبتلا به IBS ممکن است یبوست مکرر و اسهال را تجربه کنند، یا بین این دو تناوب داشته باشند. همچنین ممکن است بیماران احساس نفخ کرده و حرکات روده ای ناقص داشته باشند.

چسبندگی های شکمی

از هر 10 نفری که جراحی شکم باز انجام می دهند 9 نفر دچار چسبندگی یا بافت زخم می شوند که باعث چسبیدن اندام ها به یکدیگر و دیواره شکم خواهد شد. بیشتر افراد مبتلا به چسبندگی عارضه ای ندارند، اما در کسانی که این عارضه را دارند، درد مزمن معده شایع است. علائم دیگر این وضعیت شامل نفخ، یبوست و حالت تهوع است.

در معده درد صبحگاهی چه موقع  باید به پزشک مراجعه کنیم؟

علت معده درد صبحگاهی | پزشکت

بسیاری از مسائل مختلف سلامتی می تواند باعث معده درد در صبح شود. در حالی که برخی از شرایط ممکن است به خودی خود برطرف شوند، برخی دیگر به درمان فوری نیاز دارند. هنگام در نظر گرفتن مراقبت های پزشکی، مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • شدت درد. اگر درد به حدی است که فرد قادر به ایستادن نیست، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. علائم اولیه آپاندیسیت می تواند شامل درد در شکم باشد.
  • مدت زمان. هرچه فرد صبح معده درد بیشتری داشته باشد، مهمتر است که به دنبال درمان پزشکی باشد.
  • سن. درد شدید معده در افراد جوانتر می تواند نشان دهنده آپاندیسیت باشد. در افراد مسن ممکن است مشکلات مثانه صفرا را نشان دهد. هر دو شرایط نیاز به درمان سریع پزشکی دارند.
  • سرعت شروع. درد ناگهانی معده یکی از علائم بالقوه آپاندیسیت است، به خصوص اگر درد بدتر شود.
  • علائم دیگر. افراد مبتلا به آپاندیسیت ممکن است همراه با درد شکم، تب نیز داشته باشند. معده درد در کنار حالت تهوع می تواند انسداد یا بیماری جدی دیگر را نشان دهد. خونریزی از راست روده نشانه احتمالی شرایطی است که نیاز به درمان سریع پزشکی دارد.
سخن آخر

بیماری های مختلف می تواند باعث معده درد در صبح شود. غالباً، افراد می توانند با مراقبت از خود، به تنهایی بهبود یابند. با این حال، این نوع درد گاهی اوقات مشکلات شدیدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. برای درد مداوم و شدید معده در صبح در کنار سایر علائم، برای تشخیص و درمان دقیق به پزشک مراجعه کنید.

 منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/stomach-pain-in-the-morning

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

29

مقالات مرتبط

29 دیدگاه

  1. سلام، من هم معده درد صبحگاهی دارم. الان معده ام خیلی درد میکنه، حالت تهوع هم دارم. سردرد و کمردرد هم دارم.
    نمیدونم کمردردم از دیسک کمر است یا جای دیگه،
    خدایا خسته‌ شدم از این همه درد

    هر وقت دارو میخورم تمام عوارض دارو سراغم میاد، سردرد وحشتناک میگیرم.

    1. سلام علائم شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد با مطالعه دقیق مقاله و عمل کردن به راه کار های ارائه شده در مقاله،ممکن است، مشکلتان حل شود در غیر این صورت به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

      1. سلام
        من صبح موقع بیدار شدن از خواب بعد دو سه دقیقه معدم شروع میکنه به سوزش اسید پاشی. ولی زود چیزی میخورم خوب میشه. کار من جوریه که بعضی موقع ها ناهارم طول‌ میکشه بعد اسید معدت ترشح میکنه، میتونه از برنامه غذایی باشه

    2. سلام من امروز با درد معده از خواب بیدار شدم و دو لیوان اب خوردم که دردش بیشتر شد بعد از چند دقیقه حالم بهم خورد وقتی که بالا اوردم درد معدم کمتر شد میشه بگید از چی میتونه باشه؟

  2. سلام من ی چن ماهی هستش معده ام انگار سوارخ میشه.
    بعدهم صبح موقع بیدارشدن دقیقا پشت معده ام بد جوری درد میکنه.

    1. سلام با رعایت موارد مکور در مقاله اگر بهتر نشدین از فوق تخصص گوارش و یا متخصص داخلی مشاوره بگیرید.

  3. سلام من دیسک کمر دارم الان دوهفته هست که ساعت 5صبح معده درد میگیرم وانگار با داخل شکم میپچه بایدچکارکنم در شدید دارم

    1. سلام باید بررسی بیشتری توسط متخصص جراح مغز و اعصاب بشود.

  4. من شکمم وقتی صبح بیدار میشم درد میکنه چن ساعت طول میکشه تا خوب شه و نفس به سختی میکشم و نمیتونم درست وایستم نمیدونم مشکل از کجاست کلی جا دکتر رفتم آخر خوب نشد

  5. سلام معده ام طوری درد داره که موقعی که راه میرم یا تکون بخورم درد بیشتر میشه انگار یه زخم باز میشه به نظرتون مشکل چیه؟ و چکار کنم بهتر بشم

    1. سلام لازمه به پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

    2. سلام من صبح ها از خواب بیدار میشم معده درد میگیرم دو سه بار میرم دستشویی صبحانه میخورم بعده دوسه ساعت خوب میشم ممنون میشم علتشو بگید

      1. با سلام و احترام. جهت دریافت پاسخ سوال خود می توانید از پزشک متخصص گوارش مشاوره دریافت نمایید. با تشکر

  6. سلام
    من معمولا روزهایی که ۱۲ ظهر به بعد بیدار میشم
    هیچ مشکلی ندارم
    اما گاهی اوقات که صبح زود مثلا قبل از ۹ بیدار میشم
    چند ساعت درد شکم، تقریبا دور ناف دارم
    علتش چیه؟

    1. سلام دلایل مختلفی دارد ولی شایعترین آن رفلاکس می باشد.

  7. سلام من 2 سال که درد معده دارم
    اوایل روزی 4 یا 5 بار شایدم بیشتر خیلی دکتر رفتم و هر وقت دکترا برام شربت و قرص میدادن
    دیگه از مصرف دارو خسته شدم
    چند ماه بین ساعت 2 تا 5 صبح از درد معده بیدار میشم نمی‌دونم باد چیکار کنم اگه میشه راهنماییم کنید ممنون میشم با تشکر ،

  8. سلام وقت بخیر من سندرم معده دارم وحدود دوسال پیش که رفتم دکتر بعداز ازمایشاتم بهم گفت الان بعداز دوسال چندشبه ساعت سه یا چهار صبح با درد شدید معده و حالت تهوع از خواب بیدار میشم درد فقط تو یه نقطه از معدمه همیشه و اینکه ۳۳ سالمه باید باز برم پیش دکتر؟؟ چیکار کنم بهترشم

    1. سلام انتی ژن مدفوع اچ پیلوری چک بشه پانتوپرازول بخورید اگر برطرف نشد اندوسکوپی کنید

  9. سلام وقتتون بخیر .مادرم من ۶۷ ساله هستند الان چند روزه که صبح های خیلی زود حدود پنج صبح معده درد شدید میگیرند ومیگند احساساس میکنم نمک پاشیدن تومعده ام.هربار هم که اورژانسی به دکتر مراجعه کردند سرم وکپسول پنتو پرازول دادند وکمی دردشون کمتر شده،دلیلش چی میتونه باشه وباید آندوسکوپی انجام بشه؟؟

    1. سلام زخم معده هست بله حتما اندوسکوپی انجام بشه میکروب معده هم بررسی بسه اچ پیلوری

  10. سلام وقت بخیر ۱۹ سالمه
    صبحا که با درد شدید شکم از خواب بلند میشم
    تغذیه خودمو کنترل کردم و شبا کمتر خوردم ولی بازم این درد آرامش خوابمو میگیره راهنمایی کنید لطفا

    بعضی روزا هم در سمت راست شکم درد دارم

  11. سلام و وقت بخیر
    بنده گاستریت با ورم معده دارم
    بیشتر صبح و بعد از صرف صبحانه دچار سنگینی سر دل و درد خفیف یا شدید سر دل می شوم
    عصر ها و شب ها مشکل رفع یا بسیار کمتر هست
    علت چیست ؟رژیم غذایی صبحانه هم سبک هست با چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز