لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

 درمان خانگی بیماری کبد چرب

درمان خانگی بیماری کبد چرب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بیماری کبد چرب در بین افرادی که شیوه زندگی نامنظم دارند رایج است. بیماری کبد چرب شرایطی است که با گذشت زمان منجر به تجمع چربی در کبد می شود. اگر بیش از 5 تا 10 درصد از محتوای سلول ها چربی موجود باشد، کبد را چرب می توان نامید. این بیماری ممکن است کبد را در برابر التهاب یا صدمات بیشتر آسیب پذیر کند و منجر به بروز عوارض جانبی شود. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله درمان خانگی بیماری کبد چرب را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع بیماری کبد چرب

دو نوع بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد: بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف بیش از حد الکل است. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ربطی به مصرف الکل ندارد. براساس داده های اخیر، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شیوع جهانی تقریبی 25٪ دارد و مهمترین علت بروز مشکلات مزمن کبدی در بین جمعیت جهان است.

اگرچه علت NAFLD ناشناخته است، اما در افراد با شرایط زیر بیشتر دیده می شود:

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) وجود ندارد. تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی از موثرترین راه های درمان این بیماری است. بنابراین، چه نوع رژیم های غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند به عنوان درمان خانگی  بیماری کبد چرب تا حد زیادی موثر باشد.

داروهای طبیعی برای بیماری کبد چرب

 درمان خانگی بیماری کبد چرب | پزشکت

اگر بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) دارید، به خاطر داشته باشید که رعایت همه نوع رژیم ها و مکمل ها برای کبد شما مناسب و سالم نیستند و باید قبل از امتحان کردن در مورد هر روش درمانی جایگزین با پزشک خود مشورت کنید.

 از دست دادن وزن اضافی

راهنمای آمریكا 2017 بیماری های كبدی (AASLD) كاهش وزن را به عنوان یك بخش اساسی در بهبود پیشرفت و علائم این بیماری معرفی می كند. این راهنما توصیه می کند که افراد دارای NAFLD بین 3 تا 5 درصد از وزن بدن خود را برای کاهش چربی در کبد از دست بدهند. همچنین بیان شده است که از دست دادن بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن می تواند علائم دیگر بیماری کبد چرب مانند التهاب، فیبروز و جای زخم را بهبود بخشد.

بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن، گام های کوچک در رسیدن به هدف خود در طول زمان است. رژیم های غذایی سخت و گرسنگی شدید اکثراً ناپایدار هستند و بر روی کبد تاثیر منفی می گذارند. قبل از شروع هرگونه برنامه کاهش وزن، بهتر است که با پزشک خود در مورد مناسب بودن رژیم مشورت کنید. یک متخصص تغذیه می تواند یک برنامه غذایی را برای کمک به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن و انتخاب مواد مغذی غذایی تنظیم کند.

 رژیم غذایی مدیترانه ای

 درمان خانگی بیماری کبد چرب | پزشکت

تحقیقات سال 2017 نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن کمک کند. رژیم غذایی مدیترانه ای همچنین به درمان شرایطی که با بیماری کبد چرب همراه است از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 کمک می کند. این برنامه غذایی بر انواع غذاهای گیاهی از جمله میوه و سبزیجات تازه و حبوبات به همراه چربی های سالم تمرکز دارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یک راهکار درمانی خانگی بیماری کبد چرب، رعایت دستورات زیر را به مبتلایان این بیماری توصیه می کند:

  • حبوباتسعی کنید لوبیا، نخود فرنگی، عدس، پالس و نخود را در رژیم خود بگنجانید.
  • غلات کامل. غلات فرآوری نشده مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای، جو دوسر  یا ماکارونی گندم سبوس دار  مصرف کنید.
  • چربی های سالم. مصرف روغن های سالم مانند روغن زیتون  می تواند تاثیر زیادی در روند درمان داشته باشد. آجیل، دانه ها، آووکادو و زیتون همچنین حاوی غلظت بالایی از چربی های سالم هستند.
  • ماهی و گوشت بدون چربیهفته ای دو بار  ماهی را به عنوان وعده غذایی خود انتخاب کنید. تخم مرغ و گوشت مرغ های بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست نسبتا برای شرایط بیماری کبد چرب مناسب هستند.
  • میوه ها و سبزیجات. مبتلایان بهتر است برای درمانی بیماری خود انواع مختلف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرند، از جمله انواع توت ها، سیب، پرتقال، موز، خرما، انجیر، خربزه، سبزیجات برگ، کلم بروکلی، فلفل، سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، خیار، بادمجان و گوجه فرنگی را امتحان کنید.
نوشیدن قهوه

مطابق با تحقیق از سال 2016 قهوه دارای برخی فواید موثر است که می تواند از کبد محافظت کند. به طور خاص، تولید آنزیم های کبدی را که در مبارزه با التهاب نقش دارند را تحریک می کند. به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد، روزانه دو تا سه فنجان قهوه بنوشید. قهوه سیاه بهترین گزینه است، زیرا حاوی چربی و قند اضافه ای نیست.

فعال بودن و ورزش منظم

طبق تحقیقات سال 2017، بیماری کبد چرب اغلب با سبک زندگی بی تحرک همراه است. علاوه بر این، عدم تحرک به سایر شرایط مرتبط با NAFLD از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی کمک می کند. بر اساس دستورالعمل فعالیت بدنی برای آمریکایی ها، یک هدف خوب برای ورزش کردن حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در هفته است؛ یعنی حدود 30 دقیقه، 5 روز در هفته را به فعالیت های ورزشی اختصاص دهید. لزوماً لازم نیست ورزش کنید و یا حتی به ورزشگاه بروید تا بتوانید ورزش کافی داشته باشید.  

پیاده روی سریع 30 دقیقه ای، 5 روز در هفته کافی است. یا اگر  در طول روز زمان کافی برای انجام تمرین ندارید، می توانید آن را به دو پیاده روی سریع 15 دقیقه ای، دو بار در روز، تقسیم کنید. برای شروع ورزش، سعی کنید فعالیت بدنی متوسط ​​را در کارهای روزمره خود ادغام کنید. همچنین توصیه می شود مقدار زمانی که در طول روز صرف نشستن خود می کنید را کاهش دهید.

پرهیز از مصرف غذاهای حاوی شکر

قندهای غذایی مانند فروکتوز و ساکارز با بیماری بیماری کبد چرب ارتباط دارند.

غذاهای حاوی شکر اضافه شده، عبارتند از

  • آب نبات
  • بستنی
  • غلات شیرین
  • نوشیدنی های ورزشی
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • محصولات لبنی شیرین شده، مانند ماست های طعم دار
  • کالاهای پخته شده، مانند کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و کیک

برای تشخیص اینکه آیا یک بسته بندی غذایی حاوی شکر اضافه شده است، لیست مواد موجود در بسته بندی محصول را بخوانید.

قندهای دیگری که معمولاً به محصولات غذایی اضافه می شوند عبارتند از:

  • عسل
  • ملاس
  • شربت
  • نیشکر
  • شیرین کننده ذرت
  • کنسانتره آب میوه
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا
کنترل کلسترول خون

 درمان خانگی بیماری کبد چرب | پزشکت

بیماری کبد چرب، به تنهایی مدیریت کلسترول را برای بدن سخت تر کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. برای کمک به کنترل کلسترول و درمان NAFLD، سعی کنید مصرف برخی از چربی ها را محدود کنید، از جمله:

  • چربی های اشباع شده. چربی های اشباع شده در گوشت و محصولات لبنی پرچرب یافت می شوند.
  • چربی های ترانسچربی های ترانس اغلب در کالاهای پخته شده فرآوری شده، کراکر و مواد غذایی سرخ شده یافت می شوند.

بسیاری از تغییرات سبک زندگی ذکر شده در بالا از جمله کاهش وزن، فعال ماندن و اتخاذ یک رژیم مدیترانه ای، همچنین می توانند به شما در مدیریت کلسترول کمک کنند. پزشک  ممکن است داروی کلسترول بالا را نیز تجویز کند.

 مصرف مکمل امگا 3 

 درمان خانگی بیماری کبد چرب | پزشکت

برخی از انواع چربی ها می توانند برای سلامتی  مفید باشند. اسیدهای چرب امگا 3 چربی های اشباع نشده غیر اشباع هستند که در غذاهایی مانند ماهی روغنی و برخی آجیل ها و دانه ها یافت می شوند. به نظر می رسد که اینها فوایدی برای سلامت قلب دارند و مصرف آن ها به عنوان راهکارهای درمان خانگی بیماری کبد چرب برای افرادی که دارای بیماری کبد چرب هستند توصیه می شود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف مکمل امگا 3 می تواند چربی کبد را کاهش و سطح کلسترول را بهبود ببخشد. در این بررسی، دوزهای روزانه امگا 3 از 830 تا 9000 میلی گرم در نظر گرفته شده است. با پزشک در مورد میزان مصرف مناسب با وضعیت خود مشورت کنید.

خودداری از مصرف محرک ها
  • برخی از مواد می توانند فشار اضافی را بر کبد وارد کنند. 
  • برخی از این مواد شامل الکل، داروهای بدون نسخه و برخی ویتامین ها و مکمل ها هستند.

 اگر بیماری کبد چرب دارید بهتر است از مصرف الکل به طور کامل خودداری کنید. علاوه بر این، قبل از مصرف هرگونه داروی بدون نسخه، ویتامین ها یا مکمل ها با پزشک یا داروساز صحبت کنید، زیرا این موارد می تواند بر کبد  تأثیرمنفی بگذارند.

مصرف مکمل های ویتامین E  

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از NAFLD را کاهش دهد. البته تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چه افرادی می تواند از این روش درمانی بهره ببرد و چگونه می تواند انجام شود، نیاز است. بیشتر متخصصان دوز روزانه 800 واحد بین المللی ویتامین E در روز را برای مبتلایان به NAFLD که مبتلا به دیابت نیستند و استئات هپاتیت غیر الکلی (NASH)، را توصیه می کنند.

گیاهان دارویی و مکمل ها

بررسی مطالعات سال 2018 نشان می دهد که گیاهان، مکمل ها و ادویه ترشی جات می توانند به عنوان درمان خانگی بیماری کبد چرب در نظر گرفته شوند.

ترکیبات نشان داده شده است که اثرات مثبتی بر سلامتی کبد دارند، عبارتند از:

  • زردچوبه
  • خار خار
  • رسوراترول
  • چای سبز

به خاطر داشته باشید که اینها درمانهای پزشکی برای بیماری کبد چرب نیستند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. بهتر است که قبل از مصرف هرگونه گیاهان دارویی و مکمل های NAFLD با پزشک خود صحبت کنید.

درمان های پزشکی کبد چرب

در حال حاضر هیچ درمان پزشکی تایید شده برای NAFLD وجود ندارد، اگرچه برخی از آنها در حال رشد هستند. یکی از این نوع درمان ها پیوگلیتازون است، دارویی که معمولاً برای دیابت نوع 2 تجویز می شود. پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامتی کبد در افراد با و بدون دیابت نوع 2 کمک کند. برای درک ایمنی طولانی مدت و اثربخشی این درمان، باید تحقیقات بیشتری انجام شوددر نتیجه، این دارو فقط برای افرادی که دارای NASH تایید شده هستند توصیه می شود.

دارو های طبیعی بیماری کبد چرب

 درمان خانگی بیماری کبد چرب | پزشکت

لیمو

لیمو با کمک به کبد به تولید آنزیمی معروف به گلوتاتیون در سم زدایی کبد موثر است  و از طرفی هم لیمو حاوی ویتامین C است که به نوبه خود به تولید گلوتاتیون کمک می کند. دو لیمو خرد شده را در یک کاسه آب اضافه کنید و روزانه آن را در فواصل منظم مصرف کنید. همچنین، می توانید آب را از نصف لیمو عصاره گرفته و آن را به یک لیوان آب اضافه کنید و روزانه دو بار آن را بنوشید.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از مؤثرترین مواد طبیعی است که به کاهش چربی های جمع شده در اطراف و همچنین در کبد کمک می کند و همچنین باعث کاهش وزن می شود. در یک لیوان آب ولرم یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را همراه با عسل اضافه کنید. آن را دو بار در روز قبل از غذا بنوشید.

چای سبز

 درمان خانگی بیماری کبد چرب | پزشکت

چای سبز  یکی از داروهای مؤثر برای مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی است. چای سبز حاوی کاتچین است که به کاهش نفوذ چربی در کبد و عملکرد بهتر کبد کمک کرده و ذخیره چربی در کبد را مسدود می کند. می توانید عصاره چای سبز موجود در کپسول ها را با تجویز پزشک خود تهیه کنید. یا می توانید روزانه حدود 3 فنجان چای سبز بنوشید.

قاصدک

قاصدک یک گیاه قدرتمند است که در سم زدایی کبد و متابولیزه کردن چربی موجود در کبد موثر است به عملکرد بهتر کبد کمک می کند؛ اما زنان باردار و افراد دیابتی نباید از آن استفاده کنند. یک قاشق چایخوری ریشه خشک قاصدک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. آن را به مدت 8 دقیقه نگه دارید و سپس صاف کنید. برای طعم دادن می توانید عسل اضافه کنید. این نوشیدنی گیاهی روزی دو بار بنوشید. در غیر این صورت برگهای قاصدک تازه خرد شده را به سالاد روزانه خود اضافه کرده و آن را میل کنید.

پاپایا
  • پاپایا به طور مؤثر چربی های اضافی بدن را می سوزاند.
  • در علوم آیرودزیک، دانه و میوه پاپایا هر دو به درمان بیماری کبد چرب کمک می کنند.

شما می توانید هر روز با رژیم غذایی خود سوپ خام پاپایا یا یک قطعه پاپایا بنوشید. همچنین می توانید 5 دانه خشک پاپایا را خرد کنید و آن را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید و دوبار در روز برای حدود یک ماه مصرف کنید.

سخن آخر

در حال حاضر شیوه زندگی و تغییرات رژیم غذایی مؤثرترین گزینه های درمانی برای NAFLD هستند. کاهش وزن، فعال بودن جسمی، قطع قند، خوردن رژیم غذایی سالم و نوشیدن قهوه از جمله راه هایی است که می تواند به بهبود علائم مرتبط با NALFD کمک کند. اگر این شرایط را دارید، حتماً برای تهیه یک برنامه درمانی شخصی که برای شما مناسب است، از پزشک و متخصص تغذیه خود مشاوره بگیرید.

منابع:

https://www.healthline.com/health/fatty-liver-diet#takeaway

https://m.dailyhunt.in/news/india/english/careguru+english-epaper-creguru/7+best+natural+remedies+for+treating+fatty+liver+disease-newsid-89713678

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز