لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

کاهش گاز معده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گاز معده در خواب برای فرد به خصوص اگر با یکی از اعضای خانواده، دوست، شریک زندگی یا همسر خود بخوابد ناراحت کننده می باشد. گاهی احساس می کنید که کنترلی بر روی دفع گاز از معده ندارید. با روش هایی می توان این مشکل را حل کرد. با تغییر رژیم غذایی وبرنامه ورزشی می توان نفخ و دفع گاز را کاهش داد. اگرمشکل حل نشد، با پزشک مشورت کنید یا سایر گزینه های پزشکی مانند پروبیوتیک ها را امتحان کنید.

روش اول: تغییر عادات غذایی

عادت های غذایی خود را تغییر دهید. وعده های غذایی خود را در طول روز به وعده های کوچکتر تقسیم کنید.

با خوردن مقادیر کمتری غذا، میزان گاز موجود در دستگاه گوارش را کاهش دهید. به جای صرف صبحانه، ناهار و شام، برنامه ریزی کنید در طول روز 6 وعده غذایی کوچک میل کنید.

تعداد وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر

با توجه به این نکته، به جای وعده های غذایی بزرگتر، میان وعده های کوچکتر و دلچسب تری تهیه کنید.

به عنوان مثال، به جای داشتن یک ناهار کامل، هر 2-3 ساعت یک قطعه میوه یا چند آجیل میل کنید. از خوردن مقدار زیاد لوبیا و لبنیات خودداری کنید. اگر لوبیا، شیر و پنیر بخش بزرگی از رژیم غذایی شما هستند، با نفخ اضافی شکم رو به رو می شوید. اما در مصرف این غذاها افراط نکنید و منابع کلسیم و پروتئین دیگری نیز در دسترس هست. می توانید از ماست پروبیوتیک که حاوی باکتری های مفید است در رژیم خود استفاده کنید.

مواد غذایی ممنوع

سبزیجات کلم را در رژیم خود محدود کنید.

از خوردن سبزیجاتی مانند جوانه ها، مارچوبه، کلم بروکلی و کلم به مقدار زیاد خود داری کنید، زیرا این گیاهان در هنگام هضم تمایل به ایجاد گاز بیشتری دارند. در حالی که شما نباید آن ها را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف کنید، این نوع سبزیجات را با اسفناج، گوجه فرنگی، هویج و سایر گیاهان مغذی همراه کنید. و ببینید که آیا تفاوت خاصی را مشاهده می کنید یا نه!

اقدامات لازم قبل از خواب

4 ساعت قبل از خوابیدن از خوردن غذا خودداری کنید.

از آنجایی که گاز در طی فرآیند هضم آزاد می شود، پس چرخه گوارشی خود را کنترل کنید. درعوض، حدود 4 ساعت قبل از برنامه ریزی برای رفتن به رختخواب، تمام میان وعده ها را قطع کنید. اگرچه این ممکن است نفخ شما را به طور کامل در طی خواب متوقف نکند، اما  با رعایت مواردی  هنگام خوردن غذا، می توانید آن را کم کنید. قبل از خواب یک فنجان چای گیاهی بنوشید تا از شر گاز اضافی خلاص شوید. برای رفع سوزش حاصل از گاز معده یک فنجان نعناع یا چای بابونه مفید هست. عضلات دستگاه گوارش با یک لیوان نعناع چای شل شده و گاز اضافی کم می شود. بابونه به ویژه برای ایجاد احساس آرامش قبل از خواب بسیار عالی است.

مواد غذایی مفید

برای کاهش گاز معده خود تخم زنجبیل و رازیانه بخورید.

دانه‌های زنجبیل یا رازیانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگرچه آن ها به خودی خود عوامل معجزه آسایی نیستند. زنجبیل معده بی قرار را آرام کرده و رازیانه نفخ اضافی کم می کند.

نوشابه های گاز دار ممنوع

مصرف نوشابه های گاز دار را کاهش دهید، در عوض، نوشیدنی های طعم دار طبیعی بی ضرر، را بنوشید. وقتی نوشابه زیادی بنوشید، در نهایت گاز اضافی را به دستگاه گوارش خود وارد می کنید، که منجر به نفخ بیشتر می شود. به عنوان مثال، اگر طرفدار نوشابه پرتقالی هستید، سعی کنید چای با طعم پرتقال مصرف کنید. آبجو همچنین می تواند مقدار زیادی گاز اضافی به سیستم گوارش شما اضافه کند.

 روش دوم:ایجاد تغییر در سبک زندگی 

ورزش

برنامه تناسب اندام را برای خودتان تعیین نموده و به آن عمل کنید. برای تقویت دستگاه گوارش به طور مرتب ورزش کنید. ورزش، نفخ شکم را کم می کند. برای به دست آوردن حداکثر بهره وری از فعالیت ورزشی، سعی کنید هر هفته چند بار، 30 دقیقه ورزش کنید. سعی کنید حداقل هر بار 3-4 بار در هفته بار ورزش کنید.

تکنیک های آرامبخشی

تمرین های مختلف یوگا را برای آرامش بدن انجام دهید. با انواع تکنیک های مختلف یوگا استراحت و کشش را به بدن خود وارد کنید. تنش، کارکرد های اساسی بدن مانند هضم را مختل کرده و باعث نفخ می گردد،. برای چند دقیقه روی تنفس خود تمرکز کنید، تا بدن آرام شود و از احساس اضطراب خلاص شوید. سعی کنید هر روز مدتی را صرف تمرین یوگا کنید.

پیاده روی

روی راه رفتن برای آرام کردن ذهن خود تمرکز کنید، تا نفخ شکم را کم کند.

پد های گرمایشی

از پد های گرمایش استفاده کنید تا هرگونه ناراحتی حاصل از نفخ را برطرف کنید.

یک پد گرمکن را روشن کنید و به شکم خود بچسبانید تا هرگونه احساس نفخ ناخوشایند را برطرف کنید. با این وجود، چند دقیقه با داشتن یک پد گرمایشی ممکن است مقداری از گاز و درد را کاهش دهد و خواب شما را آرامتر کند.

روش سوم: مصرف مکمل ها و دارو ها

محصول پرو بیوتیک

 اگر معده شما بیش از حد گاز دارد، یک محصول پروبیوتیک به صورت روزانه مصرف کنید. با استفاده از برخی از قرص های پروبیوتیک، عملکرد دستگاه گوارش بهبود می یابد. اگر نفخ به دلیل عدم تعادل باکتری ها در سیستم گوارش باشد، با مصرف قرص پروبیوتیکی، تعادل در دستگاه گوارش ایجاد می شود مصرف قرص پرو بیوتیکی نفخ را کاهش می دهد. شما می توانید این قرص ها را در بیشتر داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی پیدا کنید.

ذغال فعال شده

اگر قبل از خواب نفخ زیادی دارید، شاید یک وعده غذایی بد در شب داشته اید. برای کاهش گاز های آزار دهنده، ذغال فعال شده را استفاده  کنید. از داروخانه ها یا فروشگاه های مواد بهداشتی، یک مکمل زغال فعال را خریداری کنید. اگرچه به اندازه سایر روش های درمانی قدرتمند نیست، ولی نفخ بیش از حد در خواب را تسکین می دهد. اگر انواع داروهای تجویزی مصرف می کنید، قبل ازمصرف این  مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید

مراجعه به پزشک

اگر رژیم غذایی، ورزش و تغییرات دارویی هیچ تاثیری در نفخ خواب شما نداشت، پزشک، شما را به یک متخصص دستگاه گوارش معرفی می کند. با تشدید نفخ تشدید شکم یا یبوست مشکل دستگاه گوارش شما جدی تر بوده و باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

غذاهای تولید کننده گاز معده

برخی از متداول ترین غذاهای تولید کننده گاز معده عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • لوبیا و حبوبات
  • آبجو و شراب قرمز
  • نوشیدنی های گازدار
  • نوشیدنی های میوه ای
  • غذاهای سرخ شده و چرب
  • محصولات حاصل از گندم و سبوس گندم
  • میوه هایی مانند هلو، گلابی و سیب خام
  • غذاها و نوشیدنی های با فروکتوز زیاد شیر و سایر لبنیات
  • سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم و گل کلم

غذاهایی را که باعث گاز اضافی می شوند، را مشخص کنید. ممکن است از قبل بدانید که چه غذاهایی باعث گاز اضافی در بدن شما می شود، در غیر اینصورت، مجبور به تهیه لیستی از غذاهایی که می خورید را بنویسید تا غذاهایی که باعث ایجاد گاز اضافی می شود، مشخص شوند. هنگامی که مشخص کردید چه غذاهایی باعث تولید گاز اضافی در دستگاه گوارش شما می شود، مصرف آن ها را محدود کرده، یا از مصرف آن ها به طور کامل اجتناب کنید.

درمان گاز معده

دارو های بدون نسخه

برای کاهش گاز معده در خواب از یک داروی بدون نسخه استفاده کنید.

دارو های مختلف زیادی وجود دارد که ممکن است به جلوگیری از گاز اضافی دستگاه گوارش شما  شما کمک کند. Gas-X ،Maalox ،Mylicon و Pepto-Bismol تنها معدودی از بسیاری از دارو های پیشگیری از گاز در دسترس شما هستند. اگر مطمئن نیستید که چه محصولی را انتخاب کنید یا اینکه محصولاتی را  بدون دستیابی به  موفقیت امتحان کرده اید، با پزشک خود مشورت کنید. هنگام انتخاب دارو، به دنبال محصولی باشید که حاوی سیموتیکون باشد. این ماده با حل کردن حباب های گازی، شما را از شر گاز اضافی نجات می دهد.

مصرف کلرو فیلین

سعی کنید کلروفیلین مصرف کنید.

  • کلروفیلین یک ماده شیمیایی است که از کلروفیل ساخته می شود، اما مانند کلروفیل نیست.
  • مصرف کلروفیلین گاهی به کاهش گاز اضافی در سالمندان کمک می کند، اما شواهد کافی برای اثبات مؤثر بودن آن وجود ندارد.

اگر باردار هستید کلروفیلین مصرف نکنید.

  • بی خطری این ماده در هنگام بارداری  مشخص نشده است.
  • جویدن آدامس باعث تشدید نفخ و گاز معده می شود، بسیاری از افراد برای تازه نگه داشتن دهان و جلوگیری ازمصرف تنقلات، آدامس می جوند. جویدن آدامس به معنای بلعیدن مداوم هوا است، که باعث افزایش تعداد دفعات نفخ و بالا رفتن حجم گاز معده می شود.

عوامل ایجاد کننده عدم تحمل و حساسیت غذایی

افراد مختلف ممکن است نسبت به غذاهای مختلف حساس باشند و  آلرژی را تجربه کنند، که این موضوع باعث ایجاد یک سری واکنش در بدن می شود. این ها می تواند منجر به تولید گاز معده و سایر علائم ناخوشایند مانند نفخ، حالت تهوع و اسهال شود. فردی که گاز زیادی در دستگاه گوارش خود دارد ممکن است دریابد که حذف یک سری از غذاها از رژیم غذایی می تواند به کاهش گاز معده منجر شود. یکی دیگر از راه کار ها این است که با حذف برخی مواد غذایی میزان نفخ را ارزیابی کنید. از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

منبع: https://www.wikihow.com/Stop-Farting-in-Your-Sleep

[advisers limit=5 online=true skill=”34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز