لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مصرف چه غذاهایی در اسهال ممنوع است؟

مصرف چه غذاهایی در اسهال ممنوع است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

مصرف چه غذاهایی در اسهال ممنوع است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مصرف غذاهای ممنوع در اسهال می تواند علائم شما را بدتر کند. اسهال یک وضعیت ناخوشایند و ناراحت کننده است که تقریباً برای همه اتفاق میفتد. این مشکل دستگاه گوارش باعث سستی، آبکی و احتمالاً مکرر حرکات روده می شود. در حالی که اسهال معمولاً کوتاه مدت است، علائم می توانند در مدت طولانی ادامه داشته و حتی در بعضی موارد بدتر شوند. غذاهایی که باعث اسهال می شوند حاوی مقادیر زیادی مواد مصنوعی، روغن ها، ادویه ها یا محرک هایی مانند کافئین هستند.

به طور کلی علائم مرتبط با اسهال بستگی به علت و نوع اسهال دارد.
  • اسهال کولیت کلاژن غلب با درد شکم همراه است.
  • اسهال مرتبط با تحرک به احتمال زیاد با گرفتگی درد شکم همراه است.
  • اسهال اسمزی معمولا آبکی است، اما ویژگی اصلی آن این است که اگر مصرف مواد غذایی متوقف شود اسهال از بین می رود.
  • اگر یک ماده ترشحی بزرگ در اسهال وجود داشته باشد یا حرکات مکرر و آبکی روده داشته باشید. درد و علائم التهابی وجود ندارد.
  • اسهال التهابی اغلب با درد گرفتگی شکم و همچنین علائم التهاب، به عنوان مثال، تب و حساسیت شکمی همراه می باشد. همچنین احتمال دارد با خون ریزی روده، خون جزئی در مدفوع که فقط با آزمایش مدفوع تشخیص داده می شود، همراه باشد.

مصرف غذاهای ممنوع در اسهال

مصرف چه غذاهایی در اسهال ممنوع است؟ | پزشکت

شیر، یکی از غذاهای ممنوع در اسهال

لاکتوز موجود در شیر و سایر محصولات لبنی نرم، مانند پنیر خامه ای، بستنی و خامه، چیزی است که روده های شما در هنگام ابتلا به اسهال را تحریک خواهد کرد. وقتی بیش از حد لاکتوز مصرف می کنید، وضعیت شما ممکن است بدتر شود. با این حال، شما می توانید سیستم گوارشی خود را با خوردن ماست و پنیرهای سفت و سخت تقویت کنید زیرا آنها لاکتوز کمی دارند و یا لاکتوز ندارند.

اگر مبتلا به  عدم تحمل لاکتوز هستید، تقریباً مصرف و خوردن غذاهای حاوی لاکتوز در شما باعث اسهال می شود. سایر علائم عدم تحمل لاکتوز شامل گاز، گرفتگی عضلات، نفخ و بوی بد دهان است. برای جلوگیری از اسهال به دلیل عدم تحمل لاکتوز، از مصرف شیر و محصولات دارای شیر کاملاً خودداری کنید.

حبوبات، یکی از غذاهای ممنوع در اسهال

در لیست غذاهایی که هنگام اسهال باید از آنها اجتناب کنید، نمی توانید حبوبات را نادیده بگیرید. مصرف لوبیای سویا، لوبیای لیما یا نخود فرنگی در شرایط ابتلا به اسهال باعث می شود که این حبوبات به روده کوچک منتقل و به صورت هضم نشده وارد روده بزرگ شوند. حبوبات هضم نشده یکی از دلایل اصلی نفخ شکم و همچنین اسهال است. حبوبات همچنین سرشار از لکتین هستند، دسته ای از پروتئین ها که باعث افزایش التهاب در روده شما می شوند. برای جلوگیری از اسهال، حبوبات را همراه با فیبر محلول مصرف کرد. با این حال، اگر قبلاً از اسهال رنج می برید، حبوبات را نخورید.

هنگام ابتلا به اسهال جایگزین های قند نخورید.

مصرف چه غذاهایی در اسهال ممنوع است؟ | پزشکت

یکی دیگر از بدترین غذاهای ایجاد کننده اسهال، شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول، مانیتول و زایلیتول هستند که معمولاً در آدامس ها، آب نبات ها و داروهای بدون قند یافت می شوند.

این شیرین کننده ها بسیار کندتر از قند جذب می شوند. آنها بدون اینکه در روده بزرگ جذب شوند، خود باعث اسهال خواهند شد. به علاوه، باکتری های موجود در معده قندها را جذب کرده و گاز بیشتری تولید می کنند.

اگر مستعد ابتلا به اختلالات معده مانند اسهال هستید، همیشه قبل از خرید برچسب های غذایی روی آن ها را بخوانید تا از خرید شیرین کننده های مصنوعی جلوگیری کنید.

هنگام اسهال آجیل نخورید.

آجیل و میوه های خشک سرشار از فیبر نامحلول هستند که می توانند علائم اسهال شما را بدتر کنند. هضم مغزها سخت است و می تواند مخاط روده شما را تحریک کند، خصوصاً وقتی از ناراحتی معده رنج می برید. چنین غذاهایی می توانند منجر به نفخ زیاد شوند.

آجیل ها و میوه های خشک را با سایر میان وعده های سالم مانند هویج پخته شده یا یک موز رسیده که می تواند برای معده شما مناسب باشد، جایگزین کنید.

از مصرف گوشت قرمز در هنگام اسهال خودداری کنید.

در حالی که گوشت قرمز منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی خوب است، اما هضم آن زمان بر است. همچنین مصرف گوشت قرمز باعث افزایش سطح پروتئین واکنش پذیر C و فریتین می شود که هر دو ماده شیمیایی التهابی هستند. التهاب، دستگاه گوارش می تواند اسهال شما را بدتر کند. علاوه بر این، گوشت قرمز با بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیابت مرتبط است، شرایطی که التهاب در آنها نقش اساسی دارد.

در موارد که از اسهال رنج می برید، از مصرف گوشت قرمز خودداری کنید و به دنبال منابع دیگر پروتئین مانند ماست یونانی باشید.

در هنگام بروز اسهال فلفل تند نخورید.

مصرف چه غذاهایی در اسهال ممنوع است؟ | پزشکت

ماده غذایی دیگری که می تواند اسهال را تشدید کند فلفل تند است. شناخته شده است که ترکیب کپسایسین موجود در فلفل باعث ایجاد اسهال می شود. فلفل در حین هضم مخاط معده را تحریک می کند، که منجر به اسهال و همچنین گاز، نفخ و احساس سوزش در معده شما می شود. دانه ها و پوست فلفل تند می تواند بر سیستم هضم ضعیف تاثیر بگذارند.

مطالعه ای که در سال 2007 در Neurogastroenterology & Motility منتشر شد، نشان داد که مصرف چیلی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نسبت به افراد سالم بیشتر منجر به اسهال، درد شکم و سوزش معده می شود.

در هنگام اسهال از قهوه خودداری کنید.

هنگام ابتلا به اسهال، باید قهوه معمولی خود را نوش جان نکنید. کافئین موجود در قهوه به شل شدن مدفوع کمک می کند. همچنین، کافئین دارای اثر ادرارآوری است که می تواند کمبود آب بدن ناشی از اسهال را بدتر کند.

یک چای گیاهی بدون کافئین با زنجبیل یا نعناع فلفلی نوشیدنی جایگزین عالی است که در واقع حرکات روده شما را آرام می کند.

نه فقط قهوه، بلکه باید هر چیزی که حاوی کافئین است مانند نوشابه را تا زمان برطرف شدن مشکلات شکمی خود متوقف کنید، در غیر این صورت دستگاه گوارش را تحریک کرده و از دست دادن مایعات و الکترولیت ها را تسریع می کند.

هنگام ابتلا به اسهال الکل مصرف نکنید.

هنگامی که از اسهال یا هر مشکل معده دیگری رنج می برید، هیچ نوشیدنی الکلی ننوشید. الکل برای مخاط معده سمی است و همچنین متابولیسم کبد را تغییر می دهد. نوشیدن بیش از حد می تواند باعث سوءهاضمه شود، که می تواند وضعیت شما را هنگام مبارزه با اسهال بدتر کند.

همچنین، می تواند از آبرسانی مناسب جلوگیری کرده و باعث کم آبی بدن شود. حتی می تواند وضعیت شما را بدتر کند. علاوه بر این، الکل گاهی اوقات با داروهای مصرف شده برای درمان اسهال، بیماری کرون یا کولیت تداخل ایجاد می کند.

در هنگام ابتلا به اسهال مرکبات نخورید.

میوه های مرکبات مانند توت های دانه دار، آناناس، گیلاس، توت و انگور نیز می توانند در هنگام مقابله با اسهال به مشکلات شما اضافه کنند. این به ویژه هنگامی اتفاق میفتد که سو ء جذب فروکتوز در میوه وجود داشته باشد که به شل شدن مدفوع کمک می کند. به جای آن می توانید میوه های دیگری مانند موز مصرف کنید.

هنگام اسهال از خوردن سبزیجات چلیپا پرهیز کنید.

وقتی دچار اسهال می شوید، سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم، سالاد گل کلم و کلم ترش می توانند وضعیت شما را بدتر کنند.

این سبزیجات حاوی کربوهیدرات پیچیده ای هستند که هضم آن دشوار است. همچنین، آنها فیبر نامحلول دارند که باعث بدتر شدن اسهال و گاز در دستگاه گوارش می شود. جدا از این سبزیجات چلیپایی، مصرف کنگر فرنگی، جوانه بروکسل، پیاز، موسیر، تره فرنگی و مارچوبه را نیز محدود کنید.

نکات لازم برای تسریع بهبودی از اسهال

مصرف چه غذاهایی در اسهال ممنوع است؟ | پزشکت

اگرچه عدم مصرف غذاهای ذکر شده در بالا می تواند به بهبود علائم اسهال کمک کند، غذاهای خاصی نیز وجود دارد که می توانید برای تسریع در بهبودی و بازگشت دستگاه هضم به حالت طبیعی خود بخورید.

غذاهایی که به کاهش التهاب و برقراری مجدد باکتری های سالم در دستگاه گوارش کمک می کنند شامل سیب زمینی، برنج سفید، ماکارونی، بلغور جو دوسر، شیر بادام، تخم مرغ، سوپ های سبزیجات خالص، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، موز، پاپایا، مرغ، آووکادو و کاهو هستند.

وعده های غذایی کوچک را هر سه تا چهار ساعت بخورید و از وعده های غذایی بزرگ پرهیز کنید تا به تسکین علائم کمک کند.

در طول روز حتما مقدار زیادی آب یا محلول آب رسانی خوراکی بنوشید. هنگام ابتلا به اسهال مزمن، خطر کمبود آب بدن وجود دارد.

اسهال را باید از چهار بیماری دیگر تشخیص داد که عبارتند از:

  • دفع مدفوع بلافاصله بعد از خوردن غذا
  • بی اختیاری مدفوع، بی اختیاری مدفوع عدم توانایی کنترل دفع مدفوع می باشد که فرد نمی تواند به توالت برسد.
  • تخلیه ناقص، که بعد از حرکت روده فرد احساس می کند دوباره نیاز دارد به توالت برود، اما بار دوم دفع مدفوع مشکل تر می شود.
  • فوریت رکتال، که یک فوریت ناگهانی و شدید دفع مدفوع است که اگر توالت در دسترس نباشد، فرد نمی تواند آن را کنترل کند.

غذاهایی که باعث اسهال می شوند، عبارتند از:

برخی از غذاها ممکن است باعث ایجاد اسهال در برخی افراد شوند، برخی از این غذاها عبارتند از:

  • فلفل
  • فروکتوز
  • مرکبات
  • شکر مصنوعی
  • فیبر خیلی زیاد
  • چرب گوشت چرب
  • غذاهای سرخ شده
  • غذاهایی با سس زیاد
حرف آخر

اسهال افزایش تعداد و شدت حرکات دفع مدفوع و یا شل شدن بیش از حد مدفوع است. اگرچه تغییر در دفع مدفوع و شل بودن آن می توانند جدا از هم اتفاق بیفتند، اما در اسهال اغلب این تغییرات به هر دو رخ می دهند.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-foods-avoid-diarrhea.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز