لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فواید ورزش در آب چیست؟

فواید ورزش در آب چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فواید ورزش در آب چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 فواید ورزش در آب چیست؟ ورزش در آب یکی از بهترین روشها برای انجام ورزش منظم، ایمن و موثر در تمرینهای شماست. و فواید زیادی برای سلامتی دارد. ورزش در آب، علاوه بر ایجاد محرکی م موثر برای افزایش آمادگی جسمانی کلی، همچنین به عنوان مکانیزمی موثر برای بهبودی بهتر و سریع تر از بیماری ها کاربرد دارد. ورزش های آبی نه تنها به دلیل هجوم آدرنالین، بلکه به دلیل چندین فواید سلامتی بسیار محبوب هستند. در بیشتر موارد، ورزش های آبی در فضای باز انجام می شود، جایی که شما می تواند هوای تازه تنفس کنید. این وضعیت روحیه شما را بالا می برد، روحیه خوبی به شما می بخشد و شما را با طراوت و پر انرژی خواهد کرد.

ورزش در آب چه فوایدی دارد؟

فواید ورزش در آب چیست؟ | پزشکت

از آنجا که آب مقاومت بیشتری نسبت به هوا دارد، تمرین در آب می تواند همان تمریناتی را که در خشکی انجام می دهید، در آب به چالش بکشد. مقاومت بیشتر می تواند عضلات را به طور کامل درگیر کند و همچنین به شما در سوزاندن کالری بیشتر در مدت زمان کمتری کمک می کند. ورزش در آب به شما امکان می دهد یک تمرین قلبی عالی همراه با استحکام – قدرت و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید.

شناوری آب همچنین از عضلات و مفاصل شما پشتیبانی بیشتری می کند. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، ورزش در آب به ویژه برای افرادی که بیماری مفصلی دارند، مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید، مفید است.

 ورزش در آب همچنین یک فرم مطمئن تر از ورزش برای زنان باردار و افرادی است از شرایط زیر رنج می برند:

آموزش های مبتنی بر آب می تواند به روش های زیر به بهبود سلامت شما کمک کند:

ورزش در آب و اهمیت آن در سلامت قلب و عروق

ورزش در آب در ارتباط با فشار خون سیستولیک و متوسط شریانی فواید فوق العاده ای دارد. علاوه بر این، پایبندی منظم به یک برنامه آموزشی مبتنی بر آب می تواند باعث افزایش ظرفیت هوازی و جذب اکسیژن شود. به طور کلی، شرکت منظم در آموزش های مبتنی بر آب، تأثیر مثبت بسیار زیادی بر روی قلب و عروق دارد.

ورزش در آب و اهمیت آن در کاهش خطر بیماری مزمن

ورزش های آبی نوعی ورزش عالی محسوب می شوند. آنها تقریباً بر همه قسمت های بدن تاثیر می گذارند. حتی به شما کمک می کند کالری را به روش طبیعی بسوزانید. این وضعیت باعث افزایش متابولیسم و در نتیجه مصرف مایعات و اشتها می شود که به نوبه خود به شما کمک می کند از پرخوری پرهیز کنید. حتی با افزایش انرژی شما باعث بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های مزمن می شود.

ورزش در آب و اهمیت آن در کاهش خطر دیابت

افراد مبتلا به دیابت و بیماری های مزمن قلبی نیاز به تغییرات زیادی در شیوه زندگی دارند تا سلامت کلی خود را تحت کنترل داشته باشند. ورزش های آبی یا حتی فقط شنا کردن ساده روی آب و انجام برخی از تمرینات سبک به کاهش استرس و آرامش شما کمک می کند که برای قلب و بدن به طور کلی مفید است.

ورزش در آب و اهمیت آن در مبتلایان به آرتروز

فواید ورزش در آب چیست؟ | پزشکت

به طور طبیعی آب، تسکین دهنده مفاصل است. فعالیت های آبی مانند غواصی و شنا، استفاده از مفاصل آسیب دیده را بدون تشدید علائم تسهیل می کند. آب درمانی برای افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می برند می تواند موثر و مفید باشد.

ورزش در آب و بهبود تراکم استخوان

ورزش بر رروی تردمیل گزینه مناسبی برای سالمندان و زنان بعد از یائسگی نیست. اما یکی از فواید ورزش در آب این است که ورزشهایی مانند قایقرانی در قایق، دوچرخه های آبی، پارو زدن و مواردی از این دست نوع برای این افراد توصیه می شود، چون که به افزایش تراکم استخوان کمک می کند.

ورزش در آب و بهبود سلامت روان

مانند سایر ورزش ها، ورزش های آبی نیز برای بدن مفید هستند. علاوه بر این، برای ذهن نیز مفید است. جریان آرام آب باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می شود. به عنوان مثال ثابت شده است که شنا باعث بهبود خلق و خوی در زنان و مردان می شود.

ورزش در آب و اهمیت آن در افزایش قدرت و استقامت عضلانی

ورزش در آب به طور مداوم نقش بسیار مهمی در بهبودهای عملکرد و قدرت اندام تحتانی دارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که تفاوت قابل توجهی در میزان بهبود وجود دارد. میزان تاثیر ورزش در آب به شدت تمرینات، عمق آب و غوطه ور شدن در آن بستگی دارد.

غوطه ور شدن سطح گردن در آب مقاومت محیطی را کاهش می دهد که در نتیجه باعث بازگشت خون وریدی بیشتر و افزایش ظرفیت اکسیداتیو برای افراد می شود.

علاوه بر این، یک تحقیق نشان داد که راه رفتن روی تردمیل زیر آب محرک کافی برای استخراج انرژی قابل توجه فراهم می کند. همچنین باعث بهبود عملکرد راه رفتن و کاهش ضربان قلب می شود.

ورزش در آب و اهمیت آن در بهبود دامنه حرکت و تحرک

خصوصیات مکانیکی آب فشار بر روی مفاصل و ضربان قلب را کاهش داده و منجر به بهبود تحرک می شود. ورزش در آب می تواند منجر به بهبود کنترل حرکتی و وضعیت راه رفتن شود.

ورزش و سرعت بخشی در توانبخشی آسیب ها

یکی دیگر از اهمیت ورزش در آب، سرعت بخشیدن به توانبخشی آسیب هاست. این امر به ویژه برای افرادی که از اندام تحتانی، کمر و آسیب های عصبی بهبود می یابند بسیار مهم است.

 یک تحقیق نشان داد که آموزش مبتنی بر آب می تواند کمردرد و ناتوانی های ناشی از ان را بهبود ببخشد. همچنین رفاه عمومی را در افراد مبتلا به کمردرد مزمن افزایش می دهد. علاوه بر این، نتایج یک مطالعه در مورد اثرات ورزش های آبی و عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی نشان داد که اجرای ورزش های مبتنی بر آب، پاسخ عملکرد ریوی بهتری نسبت به تمرینات خشک در بیماران ایجاد می کند.

تمرینات ورزشی مناسب در آب

فواید ورزش در آب چیست؟ | پزشکت

انواع مختلف تمرینات ورزشی به دلیل خواص مکانیکی آب می تواند در محیط های آبی صورت بگیرند، از جمله:

تمرینات استقامتی در آب

بسیاری از برنامه های مبتنی بر آب در سطح کم در آب کم عمق شروع می شود که در آن شرکت کنندگان می توانند کف استخر را لمس کنند و طیف وسیعی از فعالیت های عملکردی را انجام دهند. برخی از بهترین تمریناتی که می توان در آب کم عمق انجام داد شامل حرکات ران و شانه و تمرینات استقامتی است. با توجه به مقاومت فراگیر آب در برابر بدن، افراد می توانند با اطمینان و به طور موثر اندام خود را از طریق دامنه های مختلف حرکتی حرکت دهند تا تحرک و استقامت عضلانی آنها افزایش یابد.

ایروبیک در آب

 بسیاری از تأسیسات آبزی، ایروبیک در آب را به عنوان گزینه کم تأثیر برای افزایش ضربان قلب و شدت کلی به منظور ایجاد بهبودهای قلبی تنفسی در افراد، ارائه می دهند.

عمق استخرهای توصیه شده برای ایروبیک موثر در آب کم عمق 3-5 فوت است. در این سطح، شرکت کنندگان باید بین قفسه سینه و شانه های خود غوطه ور شوند، این امر باعث می شود 80 تا 90٪ از وزن بدن آنها در آب حمایت شود.

تمرینات ورزشی در آب های عمیق

فواید ورزش در آب چیست؟ | پزشکت

 فعالیت های موثر دیگری که می تواند در آب انجام شود، دویدن در آب های عمیق است.

افرادی که شناگر قوی هستند، می توانند بدون کمک تمرینات ورزشی را در آب های عمیق انجام دهند. با این حال، به افرادی که شناگر ماهر نیستند توصیه می شود با استفاده از وسایل کمکی و حفاظتی در آب های عمیق شنا کنند.

در هنگام دویدن در آبهای عمیق، افراد همان حرکات و تمرینات در خشکی را انجام می دهند در حقیقت، تحقیقات نشان داد که ارتباط زیادی بین دویدن در آبهای عمیق و خشکی وجود دارد.

با این حال، همچنین باید توجه داشته باشید وقتی مهارت شما در دویدن آب عمیق افزایش یابد، مهارت دویدن در خشکی قویتر هم می شود.

با وجود چنین ارتباط تنگاتنگی با دویدن در خشکی، دویدن در آب عمیق وسیله ای بسیار کارآمد برای آموزش آب برای بهبود استقامت قلبی تنفسی و عضلانی است.

علاوه بر این، دویدن در آب های عمیق تأثیرات مثبتی در بهبود عمومی و حفظ عملکرد هوازی در یک دوره طولانی دارد.

تحقیقات گذشته نشان داده است که دویدن در آبهای عمیق می تواند عملکرد هوازی را در ورزشکاران آموزش دیده تا 6 هفته حفظ کند.

پیاده روی در آب

راه رفتن در آب یک تمرین خوب برای شروع است. پیاده روی در آب می تواند بازوها و قسمت تحتانی بدن را هدف قرار دهد. با استفاده از وزنه های دست یا مچ پا می توانید شدت آن را افزایش دهید.

قدم زدن را در آب کم عمق، تا ارتفاع کمر شروع کنید. ستون فقرات را بکشید و با فشار دادن به پاشنه پا و به جای اینکه روی نوک انگشتان خود راه بروید از همه انگشتان استفاده کنید.

بازوها را در کنار خود، در آب نگه دارید و هنگام راه رفتن آنها را حرکت دهید. 5-10 دقیقه به راه رفتن ادامه دهید.

بالا بردن بازو ها آب

این ورزش به تقویت عضلات بازو کمک می کند. استفاده از دمبل های کف باعث افزایش مقاومت می شود.

تا شانه ها در آب بایستید. دمبل ها را در کنار خود نگه دارید، کف دست ها رو به بالا باشد. در حالی که بازوهای خود را تا ارتفاع آب بلند می کنید آرنج ها را به نزدیک تنه بکشید. مچ دستان خود را بچرخانید تا کف دست ها به سمت عقب برگردد. بازوها را به حالت اول برگردانید. برای هر تمرین 1-3 ست 10-15 بار تکرار انجام دهید.

سر خوردن دیوار پشت

فواید ورزش در آب چیست؟ | پزشکت

این ورزش به فعال سازی عضلات در اندام های تحتانی بدن کمک می کند. لبه استخر را نگه دارید، زانوهای خود را به سمت سینه خم کنید و پاها را به دیوار فشار دهید. از دیوار دور شوید و تا جایی که می توانید روی پشت خود شناور باشید. زانوهای خود را به سمت سینه بکشید، پاها را به پایین استخر فشار دهید و دوباره به طرف دیوار بدوید. این تمرین را به مدت 5-10 دقیقه ادامه دهید. 

حرف آخر

به طور کلی، برنامه های ورزشی مبتنی بر آب می توانند هم برای افراد سالم و هم برای افراد خاص بسیار موثر باشند.

برای بسیاری از افراد، ورزش های مبتنی بر آب می توانند یک گزینه قدرتمند یا مکمل شگفت انگیز برای سایر تمرینات ورزشی باشند. در هر صورت، ورزش های مبتنی بر آب برای اکثر بزرگسالان یک گزینه ورزشی مناسب و مطمئن است.

منابع:

https://www.emedihealth.com/exercising-in-water-benefits.html

https://boats4rent.com/news/health-benefits-of-water-sports-more-reasons-to-enjoy-the-waters/

https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/pool-exercises#pool-exercises-to-try

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز