لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت آروغ زدن زیاد چیست؟

علت آروغ زدن زیاد چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت آروغ زدن زیاد می تواند، نشانه و علامت بروز برخی از بیماری های گوارشی باشد که در این صورت فرد حتما نیاز به مشورت با پزشک و درمان دارد. آروغ زدن یکی از راه هایی است که بدن شما گاز بیش از حد محبوس شده در مری یا معده را از طریق دهان دفع می کند.

به طور طبیعی هنگام غذا خوردن و یا نوشیدن، هوا همراه آنها وارد دهان می شود. این هوا یا در مری محبوس می شود یا همراه غذا به معده منتقل می شود. علاوه بر آن، معده آنزیم هایی را برای هضم غذا آزاد می کند که خود این فرآیند می تواند منجر به بروز گازهای اضافی شود. تجمع بیش از حد گاز در معده می تواند منجر به آروغ زیاد شود. گاز باقیمانده تا حدی توسط روده کوچک جذب می شود و باقیمانده از بدن خارج شده و از روده بزرگ عبور می کند و از طریق راست روده از بدن خارج می شود.

بنابراین، آروغ به طور موقت و هر چند وقت یک بار، مخصوصاً بعد از یک وعده غذایی بزرگ، کاملاً طبیعی است. با این حال، این وضعیت پر سر و صدا و بد بو از بدن می تواند تا حدی آزار دهنده باشد، خصوصاً برای افرادی که غالباً دچار حملات ناگهانی آروغ می شوند. آروغ زیاد یا مداوم می تواند علامت برخی از ناراحتی های گوارشی جدی باشد.

علائم و نشانه های آروغ زدن زیاد چیست؟

علت آروغ زدن زیاد چیست؟ | پزشکت

آروغ زدن اغلب با صدای معمول و گاهی بو همراه است؛ اما آروغ زیاد که ممکن است  علائم خاصی از بیماری باشد، معمولاً با علائمی مانند درد و گرفتگی شکم که از نظر شدت و مدت متفاوت است و سوزش سردل همراه است.

چه عواملی باعث آروغ زدن زیاد می شود؟

  • بلع مقدار زیاد هوا یکی از علل اصلی آروغ است و زمانی که خیلی تند غذا می خورید، رخ می دهد. برخی از علت دیگر آروغ زیاد شامل صحبت همراه با غذا، آدامس، مکیدن آب نبات های سفت، مصرف مایعات با استفاده از نی، مصرف سیگار، اضطراب و نفس کشیدن از طریق دهان است.
  • جدا از بلع هوا، غذاها و نوشیدنی های خاصی وجود دارد که می تواند باعث آروغ شود. از جمله این غذاها می توان به نوشیدنی های گازدار، الکل و غذاهای محرک مانند غذاهای حاوی نشاسته، شکر یا فیبر اشاره کرد.
  • همچنین داروهای خاصی مانند NSAID ها،  ملین ها و داروهای دیابت وجود دارد که ممکن است باعث آروغ زدن شده یا به بیماری های منجر شوند که به آروغ کمک کنند.
  • بررسی ها نشان می دهد حتی برخی از بیماری ها باعث آروغ می شوند. آروغ در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایع است. سایر شرایطی که می تواند این مشکل تحریک کننده را ایجاد کند، بیماری ریفلاکس معده (GERD)، گاستروپارزی، التهاب معده، زخم معده و عدم تحمل لاکتوز است.

چگونه از آروغ زدن زیاد پیشگیری کنیم؟

علت آروغ زدن زیاد چیست؟ | پزشکت

برای پیشگیری از آروغ زدن زیاد راهکارهایی وجود دارد که می توانید با رعایت آنها از این عادت را ترک کنید.

  • هنگام غذا خوردن از صحبت کردن خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از بلع هوای اضافی، به آرامی نوشیدنی بنوشید.
  • برای سوزش معده خفیف، داروهای ضد اسید بدون نسخه مفید و موثر است.
  • هر از گاهی کمی فعالیت بدنی داشته باشید. پیاده روی بعد از غذا منجر به هضم بهتر غذا می شود.
  • سیگار را ترک کنید، زیرا استنشاق دود سیگار از طریق دهان یک راه برای بلع هوای زیادی است.
  • از نی برای نوشیدنی ها، به ویژه نوشیدنی های گازدار استفاده نکنید. در عوض مستقیم از لیوان بنوشید.
  • سطح استرس خود را کاهش دهید، زیرا استرس بیش از حد می تواند بر تنفس شما تأثیر بگذارد و باعث بلع هوای زیادی شود.
  • از مصرف نوشابه های گازدار و آبجو خودداری کنید. زیرا این نوشیدنی ها، گاز دی اکسیدکربن آزاد می کند و باعث آروغ می شود.
  • اگر از پروتزهای دندانی استفاده می کنید، از نصب صحیح آنها مطمئن شوید. پروتزهای نامناسب باعث بلع هوای زیادی می شوند.

چه موقع برای آروغ زدن به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که آروغ زیاد با علائم زیر همراه باشد، حتما برای تشخیص علت اصلی به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهال
  • خون در مدفوع
  • لاغری بیش از حد
  • درد مداوم یا شدید شکم
  • تغییر در رنگ یا دفعات مدفوع
  • ناراحتی در ناحیه قفسه سینه
  • کاهش اشتها یا احساس سیری سریع
  • بادکردن معده که علی رغم آروغ فروکش نمی کند.

آروغ زدن بیش از حد را چگونه در خانه درمان کنم؟

علت آروغ زدن زیاد چیست؟ | پزشکت

اگرچه آروغ زدن یک عملکرد بدنی طبیعی است، اما ممکن است گاهی خجالت آور و حتی ناراحت کننده باشد. برای جلوگیری و درمان آروغ بیش از حد، می توانید از چند روش درمانی خانگی ساده و اقدامات سبک زندگی استفاده کنید.

به آرامی غذا بخورید.

عجله در وعده های غذایی یکی از دلایل آروغ است زیرا منجر به تجمع گاز در سیستم گوارشی می شود. بنیاد بین المللی اختلالات دستگاه گوارش گزارش می دهد که مصرف غذا به طور تدریجی می تواند باعث انتقال هوا از روده و جذب آن شود. از طرفی هم آروغ زیاد با صحبت هنگام غذا تشدید می شود. زیرا منجر به بلع نامطلوب هوا می شود. آهسته غذا بخورید و لقمه خود را به درستی بجوید تا هضم آن برای معده شما راحت تر شود.

فعال باشید.

سبک زندگی بی تحرک می تواند باعث تشکیل گاز اضافی در معده شود. بنابراین، اگر می خواهید تجمع گازی موجود در دستگاه گوارش را کاهش دهید، باید به اندازه کافی فعالیت داشته باشید. فعال بودن یک پیش شرط مهم برای مقابله با مشکل آروغ زیاد، گاز یا نفخ است. ورزش به حرکت و هضم غذا در دستگاه گوارش بدن کمک می کند. بررسی ها نشان می دهد که فعالیت بدنی نتیجه علائم نفخ شکم را کاهش می دهد.

تنفس عمیق را تمرین کنید.

تنفس عمیق، همچنین به عنوان تنفس دیافراگم، تنفس شکمی و تنفس ضربان دار شناخته می شود. این یک روش ساده و در عین حال موثر دیگری برای پیشگیری از آروغ است. نفس های آرام و عمیق جریان خون را در دستگاه گوارش افزایش می دهد که به هضم مناسب کمک کرده و از تشکیل گاز جلوگیری می کند. تنفس دیافراگم به کاهش آروغ همراه با سایر علائم GERD کمک می کند. برای تنفس عمیق می توانید مراحل زیر را انجام دهید.

  1. به پشت دراز بکشید یا در مکانی راحت بنشینید.
  2. دستان خود را روی شکم بگذارید و سعی کنید آرام باشید.
  3. از طریق بینی خود را استنشاق کنید، شکم خود را گسترش دهید و سپس ریه های خود را با هوا پر کنید.هنگام استنشاق، آهسته تا 5 بشمارید.
  4. نفس خود را نگه دارید و تا 3 بشمارید.
  5. در حین بازدم به آرامی هوا را از طریق دهان بیرون دهید و تا 5 می شمارید.
  6. به مدت 5 تا 10 دقیقه به این روش دم و بازدم عمیق خود را ادامه دهید.
  7. این کار را 2-3 بار در روز برای بهبود هضم تکرار کنید.

چای زنجبیل بنوشید.

علت آروغ زدن زیاد چیست؟ | پزشکت

زنجبیل یک درمان خانگی موثر برای جلوگیری از آروغ است. خواص دفع کننده آن به شل شدن عضلات دستگاه گوارش کمک می کند، از این رو از ایجاد گاز، آروغ و نفخ جلوگیری می کند. زنجبیل هضم را تقویت و به تسکین درد شکم کمک می کند.

بررسی ها نشان می دهد عصاره های زنجبیل یک درمان کمکی بی خطر و کوتاه مدت برای سوء هاضمه است که علائم آن شامل درد شکم، نفخ شکم، احساس سیری زودرس، آروغ و حالت تهوع  و سیری است. 1 قاشق غذاخوری برش های نازک زنجبیل را در 1 فنجان آب داغ بریزید. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده، کمی عسل و آب لیمو اضافه کنید و آن را 2 یا 3 بار در روز بنوشید. در روش دیگر، شما می توانید یک مکمل زنجبیل مصرف کنید. برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید.

چای نعناع بخورید.

نعناع یکی دیگر از داروهای طبیعی برای درمان آروغ است. خاصیت ضد اسپاسم آن به عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک می کند و باعث کاهش تشکیل گاز در معده می شود. حتی جریان صفرا را بهبود می بخشد و هضم را تقویت می کند. IBS یکی از دلایل اصلی آروغ بیش از حد است.

  1. 1 قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را در 1 فنجان آب داغ بریزید.
  2. اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد و سپس صاف کنید.
  3. این چای را 2 یا 3 بار در روز بنوشید.
  4. افرادی که سابقه سنگ صفرا دارند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

آروغ زدن زیاد را با بابونه مهار کنید.

گیاه دارویی دیگر برای درمان آروغ مزمن، بابونه است. مصرف چای بابونه، آروغ زیاد را مهار می کند و  همچنین می تواند به رفع گرفتگی روده کمک کند. بررسی ها نشان می دهد بابونه به آرامش معده و تسکین گاز معده کمک می کند. حتی می تواند برای چندین بیماری گوارشی مانند نفخ شکم، اسپاسم، قولنج و ناراحتی معده استفاده شود.

  1. 1 کیسه چای بابونه را درون یک فنجان بریزید و 1 فنجان آب جوش روی آن بریزید.
  2. اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد.
  3. کیسه چای را برداشته و چای بابونه خود را میل کنید.
  4. این چای را 2 یا 3 بار در روز بنوشید.

دانه های بادیان را امتحان کنید.

علت آروغ زدن زیاد چیست؟ | پزشکت

دانه های انیسون دارای اجزای مختلفی هستند که به هضم غذا کمک و آروغ زدن را درمان می کنند. خواص دفع کننده آن در دفع گاز در دستگاه گوارش موثر است و در نتیجه نفخ شکم را کاهش می دهد. برای کمک به هضم غذا بعد از غذا یک قاشق چای خوری دانه بادیان بجوید. همچنین، 1 قاشق چایخوری دانه انیسون را که کمی خرد کنید، به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید. روی آن را بپوشانید، اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. این چای را روزانه دو بار بنوشید.

از محرک ها پرهیز کنید.

درشرایطی که از خوردن غذاهای محرک که منجر به گاز و نفخ زیاد می شوند، خودداری نکنید، تمام درمان ها برای آروغ زدن زیاد بی اثر خواهد بود.

غذاهای غنی از کربوهیدرات و غذاهای چرب اغلب باعث ایجاد گاز می شوند و باید به طور کلی از آنها اجتناب شود و یا در بهترین حالت آنها را کمتر مصرف کنید. برخی از مواد غذایی که ممکن است منجر به آروغ زیاد و ناراحتی دستگاه گوارش شوند، عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • سبوس گندم
  • لوبیا و سایر حبوبات
  • شکر و جایگزین های آن
  • نوشیدنی های گازدار، آبجو
  • شیر و سایر محصولات لبنی حاوی لاکتوز
  • غذاهای بسته بندی حاوی لاکتوز، مانند نان و غلات
  • میوه هایی مانند موز، خربزه، زردآلو، هلو، گلابی، آلو خشک و سیب خام
  • سبزیجاتی مانند سیب زمینی خام، مارچوبه، کلم بروکلی، خیار، فلفل سبز، پیاز، نخود فرنگی، تربچه، جوانه بروکسل، کلم و گل کلم.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-for-burping-belching.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

25

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

25 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید, یک سوالی داشتم, من دو سالی هست که آروغ های شدید و پشت سرهم دارم, هرجای بدنم (مخصوصا ناحیه کتف) رو که فشار یا مالش میدم آروغ میزنم, تاحالا معده درد هم نداشتم. از یک دکتر غیر حضوری مشکل رو پرسیدم و گفتن مشکل عصبی است. تشخیص شما چیه؟ برای خوب شدنم چه کاری باید انجام بدم؟

    1. سلام اگر فوق تخصص گوارش و یا متخصص داخلی گفته که مشکلتون عصبی هست باید با یک روانپزشک مشورت کنید.

    2. با سلام
      من هم مشکل این عزیز را دارم
      اندوسکپی و کولونوسکپی کردم مشکلی نداشت
      گفتن از اعصاب است
      مگه میشه چنین چیزی؟

    3. دقیقا مشکل مادر منم همینه……وای خیلی خیلی درد بدیه باید چند ساعتی ماساژ بدم کتف و گردن و بعدم حتی بقیه جاهاشونم فشار میدی عاروق میزنن و هیچ پزشکیم انگاری اطلاعی نداره ازش

  2. سلام
    برادر من بیشتر از ۳ ساله که خیلی اروغ میزنه،البته یبوست هم داره و ملین های گیاهی هم استفاده میکنه،دلیل اروغ و یبوست چیه؟؟؟؟

  3. سلام من 42سال سالمه گاز معدن زیاده بعضی وقتا دردش خیلی شدید میشه دیگه نمیتونم چیکار کنم

    1. سلام ابتدا مقالات مربوط به گاز معده و همین مقاله را مطالعه و راهکار های پیشنهادی را عمل کنید اگر مشکل حل نشد از فوق تخصص گوارش و یا متخصص داخلی مشاوره تلفنی بگیرید.

  4. سلام
    ممنون از مطلب مفیدتون ، برای من تجویز خیلی خوبیه

  5. برای اضافه وزن جهت رفتن به باشگاه حدود یکماه به پرخوری رو آوردم و بعضی وقتا مشروب هم میخوردم؛الان تا یچی میخورم بی از حد اروغ میزنم و ترش میکنم کلافه شدم
    نمیدونم چه بلایی سرم اومده
    میشه راهنماییم کنین

    1. سلام این مقاله را کامل بخوانید و به راهکارهای آن عمل نمایید اگر مشکلتان رفع نشد از فوق تخصص گوارش مشاوره تلفنی بگیرید.

  6. سلام
    من ۲۵ سالمه ۱ سالی میشه شکمم باد کوچیکی کرده و یبوست هم بودم . الان چند وقتی هم هس که حتی با خوردن یک لیوان آب معمولی هم آروغ میزنم خیلی میترسم ممنون میشم راهنمایی کنین.

    1. سلام جای نگرانی نیست احتمالا فتق نافی هست ولی با متخصص داخلی مشاوره نمایید

    2. سلام من ۱۷ سالمه
      متاسفانه اروغ های پی در پی امونمو بریدن
      نفخ هم دارم
      امروز امتحان داشتم به خاطر صدای ناشی از نفخ شکمم از خجالتم امتحانمو ننوشتم
      راه حل بگید توروخدا

      1. سلام در مقاله فوق راه کار های خانگی را مطرح کرده اگر با این راه کارها رفع نشد از فوق تخصص گواش مشاوره بگیرید.

  7. سلام چند سالی هست که ورم معده دارم طبق نظر پزشک قبلا داروی اعصاب برای معده ام میخوردم خیلی خوب شده بودم
    لان دوسه سالی هست دوباره نفخ شدید و تنگی قفسه سینه وگاهی درد بعد از هرنوع خوراکی دارم
    با اینکه شب زود شام میخورم اما اغلبیک ساعت بعد از خواب با تنگی تنفس بیدار میشم اونقدر آروغ میزنم که خودم کلافه میشم عرق نعنا میخورم اما بیشتر وقتا جواب نمیده مجبور میشم نیمه شب قرص پنتو پرازول 40 بخورم تا شاید ارو بشم بتونم بخوابم
    استرسم زیاده
    واقعا نمیدونم چکار کنم این وضعیت خودش استرسم رو بیشتر میکنه
    لطفا راهنمایی کنید
    ممنونم

    1. سلام وزنتان را کم کنید ریفلاکس دارید عادات غذایی هم اصلاح کنید

  8. سلام
    42 سال سنمه 3 سال زخم اثنی عشر دارم دکتر هم رفتم قرص های دستورداده شده را هم مصرف کردم ولی همچنان هم درگیر دردش هستم گاهی اوقات مراعات غذایی دارم خوبه ولی گاهی اوقات اذیتم میکنه خیلی استرس دارم آیا جای نگرانی هست؟

    1. سلام بله عفونت اچ پيلوري و تومور گاسترينوما بررسي شود

  9. سلام خسته نباشید من آروغ زیاد میزنم ۳ روز هست این مشکل رو دارم و بعضی اوقات یکم قفسه سینه درد می‌کنه خیلی استرس دارم میشه کمکم کنید

  10. سلام خسته نباشید من سه روزه آروغ میزنم و خیلی نگرانم و استرس دارم و بعضی اوقات قفسه سینم کمی درد می‌کنه و شکمم کار نمیکنه ممنون میشم کمک کنید

  11. سلام
    دوساله هنگام خواب شبها مخصوصا،بمحض دراز کشیدن سوزش بدی در محل معده ایجادمی شود وبا آروغ همراه است،با نشستن خوب می شود،با خوردن آب،نوشابه،این حالت تشدید می شود،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز