لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین بیماری های فصل پاییز

شایع ترین بیماری های فصل پاییز | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین بیماری های فصل پاییز

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شایع ترین بیماری های فصل پاییز مربوط به بیماری های ویروسی هستند، زیرا هوای سرد فصل پاییز می تواند سیستم ایمنی بدن افراد را سرکوب کرده و آسیب پذیری را در برابر انواع عفونت ها افزایش دهد. عفونت های ویروسی به راحتی منتقل می شوند و می توانند برای افراد مسن، کودکان خردسال و افراد با سیستم ایمنی ضعیف خطرناک باشند. پیشگیری بهترین راه برای محافظت از خود در برابر هرگونه بیماری و عفونت قابل انتقال در فصل پاییز است.

شایع ترین بیماری های فصل پاییز، عبارتند از:

آلرژی

اگر چه حساسیت به کنه های گرد و غبار در ماه های مرطوب تابستان بسیار رایج هستند اما آلرژی به گرده گیاهان و اسپورهای قالب بزرگترین عامل حساسیتی در پاییز می باشند که منجر به بروز آلرژی در این فصل می شوند. آلرژی یک پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی است که به طور معمول برای بدن مضر نیستند. به این مواد خارجی آلرژن گفته می شود. آنها می توانند شامل موادهای غذای خاص، گرده یا حیوانات خانگی باشند. وظیفه سیستم ایمنی بدن حفظ سلامت و مبارزه با عوامل بیماری زا است. این کار را با حمله به عوامل محرک انجام می دهد. بسته به نوع حساسیت، این پاسخ ممکن است باعث التهاب، عطسه، یا برخی از علائم دیگر شود.

سرماخوردگی

شایع ترین بیماری های فصل پاییز | پزشکت

احتمال بروز سرماخوردگی در هر موقع از سال وجود دارد، اما پاییز زمان اوج شیوع آن است. این بیماری مسری بوده و می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی بینی و گلو (دستگاه تنفسی فوقانی) و معمولاً بی ضرر است. بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند. كودكان كمتر از 6 سال در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگي هستند، اما بزرگسالان سالم هم مي توانند سالانه دو يا سه بار به آن مبتلا شوند. علائم سرماخوردگی در بیشتر افراد طی یک هفته یا 10 روز بعد از ابتلا، بهبود می یابند. علائم ممکن است در افرادی که سیگار می کشند طولانی تر باشد. علائم سرماخوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی ظاهر می شود.

علائم سرماخوردگی ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد و بیشتر شامل موارد زیر است:

  • عطسه
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • تب درجه پایین
  • احساس ناخوشایندی (ضعف)
  • درد خفیف بدن یا سردرد خفیف

در این شرایط ترشحات بینی ممکن است شدیدتر شود و به رنگ زرد یا سبز تغییر رنگ دهد زیرا سرماخوردگی روندی است که باید دوره خودش را طی کند. این علائم، نشان دهنده عفونت باکتریایی نیستند.

گلو درد

ممکن است هنگام خنک شدن هوا احساس خراش یا درد در گلو خود داشته باشید که منجر به گلودرد می شود. گلودرد (فارنژیت) درد، خراشیدن یا سوزش گلو است که اغلب هنگام بلعیدن بدتر می شود. شایع ترین علت گلودرد یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است. گلو درد ناشی از ویروس به خودی خود برطرف می شود. گلو استرپ (عفونت استرپتوکوکی) که کمتر بروز می کند از باکتری ناشی می شود و برای جلوگیری از عوارض نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها دارد. سایر دلایل کمتر شایع گلو درد ممکن است نیاز به درمان پیچیده تری داشته باشند.

عفونت حاد گوش

عفونت گوش در اثر التهاب یا ویروس در گوش میانی ایجاد می شود و در فصول پاییز نسبت به سایر فصول بیشتر رخ می دهد. این بیماری همچنین می تواند ناشی از بیماری های دیگر مانند آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا باشد. عفونت گوش در کودکان شایع تر است.

برونشیت حاد

شایع ترین بیماری های فصل پاییز | پزشکت

 برونشیت حاد، التهاب لوله های برونشی است که هوا را به داخل ریه ها منتقل می کنند. این بیماری معمولاً در اثر ویروس و اغلب پس از سرماخوردگی، گلودرد یا آنفولانزا ایجاد می شود. مبتلایان به برونشیت غالباً سرفه های همراه با خلط غلیظی دارند. برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد. برونشیت حاد، التهاب موقتی در مجاری تنفسی است و باعث سرفه و خلط شده و احتمال دارد تا 3 هفته طول بکشد. برونشیت حاد می تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در کودکان زیر 5 سال اتفاق میفتد. برونشیت مزمن، یک بیماری جدی تر است و بیشتر همراه با سوزش مداوم یا التهاب پوشش لوله های برونشی رخ می دهد و اغلب به دلیل استعمال سیگار بروز می کند.

آرتروز

آرتروز التهاب مفاصل است که با افزایش سن بدتر می شود. آرتروز (Arthritis) همان ورم و حساسیت یک یا چند مفصل است. علائم اصلی آرتروز درد مفصلی و خشک شدن آن ها است که معمولاً با افزایش سن فرد بدتر شده و شدت می گیرد. شایع ترین انواع آرتروز شامل استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می شود. کریستال های اسید اوریک می توانند باعث ابتلا فرد به نقرس شوند. علاوه بر این عفونت ها یا بیماری های زمینه ای مانند پسوریازیس یا لوپوس می تواند باعث ایجاد انواع دیگری از آرتروز شود. بسته به نوع آرتروز، درمان فرد متفاوت خواهد بود. البته هدف اصلی از درمان آرتروز کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا است.

سینوزیت

شایع ترین بیماری های فصل پاییز | پزشکت

 سینوزیت در اثر التهاب سینوس ها ایجاد می شود. سینوزیت در هوای سرد شایع تر است، به این دلیل که شایع ترین علل سینوزیت یعنی آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا در این فصول بیشتر رخ می دهند. هوای سرد باعث کاهش درد ناشی از سردردهای سینوسی می شود. سینوزیت بیماری حاد یا مزمنی است که می تواند در اثر ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، آلرژی ها یا حتی یک واکنش خود ایمنی ایجاد شود. درد در سوراخ های بینی می تواند نشانه ای از سینوزیت باشد. پزشکان اغلب از سینوزیت به عنوان رینوزینوزیت یاد می کنند زیرا التهاب سینوس ها تقریباً همیشه با التهاب بینی معروف به رینیت رخ می دهد. این شرایط می تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان تأثیر بگذارد.

التهاب معده

نورو ویروس باعث التهاب معده می شود که یک بیماری بسیار مسری است و از پاییز تا زمستان نوسان کاملی دارد. این بیماری از فرد به شخص دیگر یا از طریق غذاهای آلوده به ویژه غذاهای دریایی منتقل می شود. گاستریت یا التهاب معده یک اصطلاح عمومی برای گروهی از بیماری ها و شرایطی است که منجر به التهاب پوشش محافظ معده می شوند. گاستریت اغلب نتیجه عفونت باکتریایی است که بیشتر از زخم های معده ایجاد می شود. علاوه بر آن، استفاده منظم از داروهای تسکین دهنده درد و نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر به بروز گاستریت شود. التهاب معده ممکن است ناگهانی و شدید باشد که در این صورت به آن گاستریت حاد گفته می شود و یا به مرور زمان به آرامی در طولانی مدت ظاهر شود که به گاستریت مزمن معروف است و اگر درمان نشود ممکن است سال ها ادامه یابد.

علائم و نشانه های التهاب معده، عبارتند از:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • احساس پر بودن در قسمت بالای شکم بعد از خوردن غذا
  • احساس درد یا سوزش در قسمت بالای شکم که ممکن است با خوردن غذا بدتر یا بهتر شود.
آسم

شایع ترین بیماری های فصل پاییز | پزشکت

 آسم شرایطی است که در آن مجاری هوایی باریک و متورم شده و مخاط اضافی ایجاد می کند و باعث اختلال در تنفس، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس می شود. در برخی افراد آسم یک مشکل جزئی است اما در برخی دیگر می تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود و فعالیت های روزمره فرد را مختل می کند و حتی ممکن است منجر به حمله آسم جدی شود. آسم قابل درمان نیست، اما علائم آن قابل کنترل است. از آنجا که غالباً علائم و شدت آن به مرور زمان تغییر می کند، بهتر است که فرد با پزشک خود همکاری کرده و علائم و نشانه های خود را ردیابی کرده و در صورت نیاز درمان را مدیریت کند.

علائم آسم در افراد مختلف متفاوت است و حتی امکان دارد با حملات نادر همراه باشند.

اما به طور کلی این شرایط با علائم زیر قابل شناسایی است:

  • تنگی نفس
  • سفتی یا درد سینه
  • افزایش مشکل در تنفس
  • نیاز فوری به استفاده از استنشاق
  • صدای سوت زدن یا خس خس کردن هنگام بازدم
  • مشکل خواب در اثر تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه
  • حملات سرفه یا خس خس که با عفونت ویروس تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بدتر می شود.
اختلال عاطفی فصلی

شایع ترین بیماری های فصل پاییز | پزشکت

 اختلال عاطفی فصلی، نوعی افسردگی است که در فصل خاصی بروز می کند و با گذشت فصل از آن از بین می رود. اختلال عاطفی فصلی گاهی به عنوان افسردگی زمستانی شناخته می شود زیرا علائم معمولاً در زمستان مشهودتر و شدیدتر هستند. علائم اختلال عاطفی فصلی مشابه علائم افسردگی طبیعی است اما در یک دوره خاص از سال به طور مکرر بروز می کند. آن ها معمولاً در پاییز یا زمستان شروع می شوند و در بهار بهبود می یابند. ماهیت و شدت اختلال عاطفی فصلی در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد فقط شرایط را کمی تحریک کننده می دانند، در حالی که برای برخی دیگر می تواند شدید باشد و زندگی روزمره آن ها را مختل کند.

علائم بیماری اختلال عاطفی فصلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک پذیری
  • روحیه ضعیف
  • ولع مصرف قند و افزایش وزن
  • مشکلات خواب وخواب زیادی داشتن
  • احساس ناامیدی، گناه و بی فایده بودن
  • از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت های عادی روزمره
  • احساس بی حالی (کمبود انرژی) و خواب آلودگی در طول روز

برخی از افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی ممکن است در طول تابستان علائمی داشته باشند و در زمستان احساس بهتری داشته باشند.

آنفلوانزا

ویروس های آنفلوآنزا در فصل پاییز شایع هستند و در صورت عدم درمان می تواند شدیدتر شده و به برونشیت یا ذات الریه تبدیل شود. آنفولانزا نوعی بیماری تنفسی است که در اثر ویروس ایجاد می شود. آنفولانزا بسیار مسری است و به طور طبیعی توسط سرفه و عطسه و لمس دست فرد آلوده منتشر می شود. بزرگسالان 1-2 روز قبل از ابتلا به علائم مسری و حداکثر 7 روز پس از بیماری ناقل ویروس و مسری هستند. این بدان معنی است که می توانید ویروس آنفولانزا را قبل از اینکه حتی بدانید به آن آلوده هستید، انتشار دهید. اشتباه گرفتن آنفولانزا با سرماخوردگی امری شایع است.

سرماخوردگی و آنفولانزا در اثر ویروس های مختلف ایجاد می شوند و به طور کلی علائم آنفولانزا از سرماخوردگی بدتر است. همچنین، احتمال بروز عوارض جدی در سرماخوردگی، مانند ذات الریه و عفونت های باکتریایی، کمتر می باشد.

علائم مشترک آنفولانزا و سرماخوردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه
  • گلو درد
  • گرفتگی یا آبریزش بینی

اما برخی از علائم آنفلوانزا با سرماخوردگی متفاوت است:

  • سردرد
  • عرق سرد و لرز
  • درجه حرارت بالا
  • مفاصل درد و اندام
  • خستگی، احساس خستگی

همچنین در آنفولانزا ممکن است علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال وجود داشته باشد که در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع تر است. به طور معمول، علائم آنفولانزا حدود 1 هفته طولانی می شود. با این حال، احساس خستگی می تواند برای چند هفته ادامه یابد.

منبع:

https://www.fccmg.com/blog/common-fall-illnesses-and-prevention-tips/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز