لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

 خطر COVID-19 برای افراد دیابتی چیست؟

 خطر COVID-19 برای افراد دیابتی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

خطر COVID-19 برای افراد دیابتی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر کرونا در بیماران دیابتی، بیشتر به بروز عواض احتمالی بیماری کرونا مربوط می شود. عوارض و اثرات ویروس کرونا و حتی علائم اولیه و نشانه های این بیماری می تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد. این امر خصوصا در مورد افرادی که بیماری های زمینه ای دارند یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف تر است  صدق می کند.

برخی از افراد مبتلا به دیابت در مورد خطر ابتلا خود به بیماری کرونا  نگران باشند. بیماران دیابتی فکر می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19. قرار دارند. این در حالی است که برخی پزشکان معتقدند که این یک باور غلطی است.  آنها می گویند: به نظر نمی رسد که افراد دیابتی نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا ویروس باشند. اما با این حال، براساس آنچه ما تاکنون از مطالعات تحقیقاتی نشان داده است، مبتلایان به دیابت ممکن است در صورت ابتلا به کرونا در معرض نتایج و عوارض شدیدتری قرار بگیرد.

ارتباط بین دیابت و COVID-19

 خطر COVID-19 برای افراد دیابتی چیست؟ | پزشکت

اگرچه علت دقیق عوارض شدید در بیماران دیابتی و COVID-19 مشخص نیست، اما تحقیقات انجام شده طی سالها حاکی از آن است که افرادی که دیابت دارند ممکن است دارای نقص سیستم ایمنی بدن باشند، که این بر توانایی آنها برای بهبود سریع یک بیماری یا بیماری تأثیر می گذارد. علاوه بر این، دیابت، به خصوص اگر برای مدت طولانی کنترل نشده باشد، ممکن است باعث التهاب شود. از طرفی هم التهاب به نوبه خود می تواند بر سیستم ایمنی بدن نیز تأثیر می گذارد.

 التهاب زمانی اتفاق میفتد که آسیب به سلول وجود داشته باشد. به عنوان مثال، فرض کنید شما هنگام آشپزی انگشت خود را می برید و آن قسمت ملتهب می شود. هدف از این التهاب، انتقال مولکول ها و پروتئین های مختلف به آن محل برای بهبودی آن است. اما التهاب همیشه در سطح رگ عروقی با بیماری مزمن به همین ترتیب اثر نمی کند.  بنابراین، التهاب با گذشت زمان، واقعاً می تواند آسیب رسان باشد

 ماركرهايي در خون وجود دارد كه مي تواند میزان التهاب در افراد را اندازه گيري كند. به نظر می رسد این مارکرها در بیمارانی که دیابت کنترل نشده دارند، نیز بیشتر است.

دیابت و COVID-19: چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟

نوع دیابت بر واکنش فرد به ویروس کرونا تأثیر نمی گذارد. اما اینکه فرد دیابت خودش را به خوبی مدیریت نکند، یا فرد به بیماری های زمینه ای دیگری مانند چاقی یا فشار خون بالا مبتلا باشد یا نه می تواند در روند خطر ابتلا به کرونا بیماران موثر باشد.

 بررسی ها نشان داده است که بیماران مبتلا به دیابت کنترل شده که برای COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند شانس زنده ماندن بیشتری دارند. دیابت کنترل شده با نشانگرهای پایین التهاب همراه است، که می تواند در روند بهبودی بیمار تاثیر داشته باشد.

علاوه بر این، روندهایی که در میان افراد دیابتی مشاهده می کنیم برای افرادی که بیشتر در معرض پیامدهای شدید COVID-19 هستند، بیماران مسن هستند، اگرچه به طور فزاینده ای شاهد ورود بیماران جوانتر و مردان هستیم. به نظر می رسد بیماران اسپانیایی و سیاه پوست به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار گرفته اند، که می تواند به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت یا تفاوت در نوع شغل (کارگران ضروری)، ساختار خانه خانواده بزرگ (ایجاد فاصله از نظر جسمی دشوارتر باشد) یا اعتماد به حمل و نقل عمومی مربوط باشد.

در صورت ابتلا همزمان دیابت و COVID-19 چه باید کرد؟

 خطر COVID-19 برای افراد دیابتی چیست؟ | پزشکت

بیماری ژنتیک

اگر دیابت دارید و مبتلا به COVID-19 هستید، ممکن است بتوانید مراقبت های خود را در خانه مدیریت کنید، خصوصاً اگر بتوانید از نظر جسمی از افراد دیگر در خانه خود فاصله بگیرید.

 بیمارانی که بیماری خفیف کرونا را دارند یا از نظر COVID-19 نسبتاً بدون علامت هستند، حتی در صورت ابتلا به دیابت نیز می توانند در خانه کنترل شوند. برای این بیماران بهتر است که علائم و میزان قند خون خود را از نزدیک کنترل کنند. اگر بیماران قادر به کنترل قندهای خون خود نیستند یا علائم آنها بدتر می شود و دچار حالت تهوع، استفراغ یا مشکل تنفس می شوند، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرند. این وضعیت می تواند به معنای بدتر شدن عفونت باشد.

با این حال، COVID-19 ممکن است مدیریت دیابت را دشوار کند. بیماران دیابتی بستری در بیمارستان نیاز به انسولین دارند. حتی در معرض بروز عوارض احتمالی ناشی از دیابت مانند کتواسیدوز دیابتی (گاهی اوقات به عنوان DKA شناخته می شوند) قرار دارند. کتواسیدوز دیابتی در صورت تجزیه سریع چربی در بدن رخ می دهد. در نتیجه، کتون ایجاد می کند و باعث اسیدی شدن خون می شود.

توصیه های لازم به مبتلایان به دیابت در بحران کرونا

 خطر COVID-19 برای افراد دیابتی چیست؟ | پزشکت

متخصصان توصیه می کنند بیمارانی که به انسولین وابسته هستند و یا  نوعی از داروی دیابت به نام مهارکننده های SLGT-2 مصرف می کنند، برای نظارت بر سطح کتون در هنگام بیماری باید در خانه کیت های تست کتون داشته باشند. علاوه بر این، بیماران باید داروهای خود را با پزشک خود بررسی کنند تا ببینند آیا باید مصرف دارو خود را قطع کنند یا اینکه باید در این مدت مقدار مصرف دارو تغییر کند

پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می کنند در صورت نیاز به بستری در بیمارستان لوازم شخصی خود را  برای کمک به کاهش قرار گرفتن در معرض بیمار و کارکنان بالینی با خود همراه داشته باشند، از جمله:

  • قلم / سوزن انسولین
  • لوازم اضافی برای پمپ انسولین
  • گلوکومتر یا مانیتور گلوکز مداوم (همراه با لوازم)
  • شارژرهای تلفن همراه برای اطمینان از دسترسی مکالمه به خانواده و دوستان

همچنین بسیار مهم است که بیماران دیابت خود را با استفاده از موارد زیر کنترل کنند:

  • ورزش در خانه
  • بهبود رژیم غذایی
  • نگه داشتن قندهای خون در هدف و پیشگیری از نوسانات قندهای خون
  • اطمینان از اینکه بیماری های دیگر، مانند فشار خون یا بیماری قلبی، به طور مناسب درمان می شوند.

راهکارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت در بحران کرونا

 خطر COVID-19 برای افراد دیابتی چیست؟ | پزشکت

بیماران مبتلا به دیابت بهتر است در بحران شیوع بیماری کرونا برخی راهکارهای مهم و ضروری را برای مراقبت از خودشان در نظر بگیرند، از جمله:

  • اگر دیابت دارید در صورت بیماری مراقب شوید. به کنترل گلوکز خود بیشتر توجه کنید. نظارت منظم می تواند به جلوگیری از عوارض ناشی از بالا یا پایین قند خون کمک کند.
  • اگر علائم شبیه آنفولانزا (افزایش دما، سرفه، دشواری در تنفس) دارید، بهتر است که با یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. اگر بلغم سرفه می کنید، این ممکن است نشان دهنده عفونت باشد بنابراین باید بلافاصله به دنبال مشاوره پزشکی و درمان باشید.
  • هرگونه عفونتی می تواند سطح گلوکز شما را و نیاز شما به مایعات را افزایش دهد، بنابراین مطمئن شوید که می توانید به مقدار کافی آب دسترسی پیدا کنید.
  • مقدار کافی از داروهای دیابتی مورد نیاز خود را داشته باشید. فکر کنید اگر مجبور شوید چند هفته خود را قرنطینه کنید به چه مواردی احتیاج دارید. مطمئن شوید که به غذای کافی دسترسی دارید.
  • اگر تنها زندگی می کنید، مطمئن شوید که اطرافیان شما می داند که دیابت دارید و دارو مصرف می کنید. زیرا در صورت بیماری ممکن است به کمک نیاز داشته باشید.
  • در صورت آلوده شدن به COVID-19، دوز دارو را تغییر ندهید و دیابت منظم یا داروهای فشار خون یا انسولین خود را قطع نکنید.

از طرفی هم فرد مبتلا به دیابت از هر گروه سنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت منجر به بیماری حیاتی COVID-19 است. بنابراین ضروری است افراد متعلق به این گروه اقدامات ویژه ای را برای ایمن نگه داشتن خود انجام دهند. برخی از این اقدامات ویژه، عبارتند از:

ورزش

حداقل 30 دقیقه ورزش را که شامل برخی از فعالیت های هوازی و تمرینات تنفس عمیق است، یک برنامه عادی انجام دهید. ورزش نه تنها به شما در حفظ وزن مناسب کمک خواهد کرد، بلکه سطح قند را نیز بهینه می کند. بارها و بارها در چندین مطالعه ثابت شده است که فعالیت بدنی منظم در مدیریت دیابت بسیار موثر است.

هیدارته ماندن

دیابت بدن ما را کم آب می کند. قند بیش از حد در خون از طریق ادرار دفع می شود و مقدار زیادی آب و دیگر الکترولیت های ضروری بدن را از بدن ما می گیرد. بنابراین، نوشیدن مقدار کافی آب که حداقل 8 تا 9 لیوان (2.5 لیتر) در 24 ساعت است، به استثنای چای و قهوه، مهم است.

حفظ رژیم متعادل

ماندن در خانه می تواند هرکسی را تسلیم رژیم غذایی نادرست کند. بهترین راه این است که هرگز مواد غذایی ناخواسته را ذخیره نکنید. در عوض، میان وعده های سالم مانند گندم سبوس دار،  میوه های تازه و مغزها را تهیه کنید نه تنها فاصله اجتماعی بلکه فاصله گرفتن از غذاهای شیرین و پرچرب نیز مهم است.

خواب و استراحت کافی

 حداقل 6 تا 7 ساعت هر شب بخوابید. اگر برای شما مقدور است می توانید بعد از ظهر یک چرت بزنید. خواب کافی به تقویت ایمنی بدن کمک می کند، بنابراین توانایی مبارزه با عفونت را افزایش می دهد.

کنترل استرس و اضطراب

به دلیل تعامل محدود یا عدم تعامل با دوستان و همکاران، بسیار راحت می توان احساس تنهایی کرد و گرفتار افسردگی شد. فاصله گرفتن از نزدیکان و عزیزان نیز می تواند استرس زا باشد.  مثبت ماندن در طی دوران کرونا به اندازه سایر موارد مهم است.

منابع:

https://www.massgeneral.org/news/coronavirus/diabetes-and-covid-19

https://www.idf.org/aboutdiabetes/what-is-diabetes/covid-19-and-diabetes/1-covid-19-and-diabetes.html

https://www.icliniq.com/articles/infectious-diseases/staying-safe-with-diabetes-during-covid-19

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز