لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آنهایی که طحال ندارند، بخوانند.

آنهایی که طحال ندارند، بخوانند. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آنهایی که طحال ندارند، ممکن است با این نگرانی دست و پنجه نرم کنند که چگونه بدون طحال زندگی کنیم؟ برخی افراد ممکن است در طول زندگی خود مجبور شوند با جراحی، طحال خود را از بدن خارج کنند. این در حالی است که این افراد شاید نگران این موضوع باشند که چگونه بدون طحال زندگی کنیم؟ بر همین اساس ما سعی کردیم مسائل مربوط به آنهایی که طحال ندارند را در این مقاله بررسی کنیم.

طحال اندامی در حدود 14 سانتی متر و با وزن تقریبی 170 گرم است که در سمت چپ قفس سینه قرار دارد. طحال یكی از بخش های مهم سیستم لنفاوی بدن است. طحال در مراقبت كردن از گلبول های قرمز خون نقش بسیار مهمی دارد. وظیفه اصلی طحال تصفیه كردن خون است.

طحال گلبول های قرمز قدیمی و آسیب دیده ای را كه در خون وجود دارند شناسایی كرده و سپس آنها را از بین می برد. علاوه بر این طحال همیشه مقداری گلبول قرمز خون را به صورت ذخیره نگه می دارد تا در موارد اضطراری مانند جراحت بتواند از آنها استفاده كند. یكی دیگر از عملکردهای مهم طحال ساخت گلبول های سفید است.

گلبول های سفید در سیستم ایمنی بدن نقش بسیار تاثیرگذاری دارند. گلبول های سفید در مبارزه با عوامل بیماری زا به بدن کمک می کنند. به همین علت افرادی كه طحال خود را به هر دلیلی از دست داده اند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر عفونت باکتری ها قرار دارند.

مطالعه بیشتر: درمان طحال بزرگ شده 

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین سوالتو از متخصص داخلی بپرس.

آنهایی که طحال ندارند، بخوانند. | پزشکت

برداشتن طحال چه عوارضی دارد؟

برداشتن طحال (اسپلنکتومی) ممکن است عوارض و تأثیرات مختلفی بر روی سلامت داشته باشد. این عوارض می‌توانند به شرح زیر باشند:

  1. آسیب به سیستم ایمنی:
    • طحال یکی از ارگان‌های کلیدی سیستم ایمنی است. برداشتن طحال می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها را بیشتر کند.
  2. اختلال در تصفیه خون:
    • برداشتن طحال ممکن است منجر به کاهش ظرفیت فیلتر کردن خون شود. این مسأله ممکن است باعث افزایش تعداد سلول‌های خونی مختلف و تغییر در ترکیب خون شود.
  3. اختلال در مدیریت گلبول قرمز:
    • طحال نقش مهمی در مدیریت گلبول‌های قرمز خون دارد. بدون طحال، ممکن است عمر گلبول‌های قرمز افزایش یابد و این امر ممکن است به مشکلاتی مانند آنمی مربوط شود.
  4. آسیب کبدی:
    • برداشتن طحال ممکن است باعث بروز مشکلات کبدی شود.
  5. تأثیر بر سطح گلوکز خون:
    • برداشتن طحال ممکن است تأثیری بر سطح گلوکز خون داشته باشد و در برخی افراد ممکن است باعث افزایش خطر دیابت شود.

جراحی اسپلنکتومی برای برداشتن طحال

عمل جراحی که برای برداشتن طحال انجام می شود در اصطلاح پزشکی اسپلنکتومی نام دارد. این عمل جراحی معمولاً با کمک یک دوربین و چند برش بسیار کوچک انجام می شود. در صورتی که پس از عمل مشکلی نداشته باشید می توانید همان روز بیمارستان را ترک کنید.  معمولا طی دو هفته بهبودی کامل حاصل می شود.

مطالعه بیشتر: جراحی طحال

برداشتن طحال برای درمان بیماری

برای مدیریت بیماری، به ویژه بیماری های خودایمنی، طحال فرد بیمار برداشته می شود.

متأسفانه در ترومبوسیتوپنی ایمنی یا ITP که یک نوع اختلال خونریزی است سیستم ایمنی به پلاکت حمله می کند. این بدان معنی است که بدن ما یکی از ابزارهای لازم برای لخته شدن خون را ندارد. در نتیجه در صورت بروز جراحت نمی تواند از مشکل خونریزی پیشگیری کند. بیمارانی که مشکل سیستم ایمنی بدن دارند در هنگام زخم و جراحت کبود شده و به راحتی خونریزی می کنند. بیماری ترومبوسیتوپنی ایمنی در برخی موارد به خودی خود برطرف می شود، اما در برخی دیگر از موارد برای درمان به مصرف دارو نیاز است. اگر بیماری خود به خود برطرف نشده و یا مصرف داروها موثر نباشد به توصیه پزشک طحال برداشته می شود.

انواع مختلفی از اختلالات مانند کم خونی همولیتیک خود ایمنی (AIHA) وجود دارد که در آن کم خونی به دلیل تخریب گلبول های قرمز رخ می دهد. در مواردی که داروها یا سایر روش های درمانی موثر نیستند، به توصیه پزشک عمل جراحی اسپلنکتومی یا برداشتن طحال انجام می شود. این عمل گاهی اوقات، اما نه همیشه، می تواند تجزیه سلول های قرمز خون را متوقف کند.

گاهی اوقات برای درمان تالاسمی ماژور  نیز جراحی اسپلنکتومی یا برداشتن طحال انجام می شود. برداشتن طحال در این بیماری طول عمر گلبول های قرمز خون را بیشتر می کند. افرادی که عمل اسپلنکتومی انجام داده اند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی باید به مراقبت های بهداشتی خود اهمیت بیشتری بدهند. این مساله به خصوص در کودکان اهمیت بیشتری دارد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان غدد و داخلی  

آنهایی که طحال ندارند، بخوانند. | پزشکت

مدیریت زندگی برای افرادی که طحال ندارند

پس از جراحی اسپلنکتومی یا برداشت طحال، مدیریت بعد از عمل بسیار مهم است. در ادامه توضیحاتی در مورد مراقبت‌ها و نکاتی که باید در نظر گرفته شوند، آورده شده است:

  • واکسیناسیون برای پیشگیری از عفونت

افرادی که طحال ندارند بیشتر از افراد سالم در معرض آلودگی به انواع خاصی از باکتری ها و در نتیجه ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند. چهار واکسن مورد نیاز برای بیماران اسپلنکتومی عبارتند از:

  • آنفلوانزا
  • مننگوکوک
  • استرپتوکوک پنومونیه
  • هموفیلوس آنفلوانزای نوع B

همچنین این بیماران باید در برابر بسیاری دیگر از بیماری ها به خصوص سرخک، اوریون، سرخجه، آبله مرغان، و کزاز واکسینه شوند. همه بیمارانی که عمل جراحی اسپلنکتومی یا برداشتن طحال را انجام داده اند لزوما نیازی به واکسینه شدن ندارد. اما اگر برای احتیاط بیشتر قصد واکسن زدن دارید باید واکسن ها را دو هفته قبل از عمل جراحی دریافت کنید.

  • پیشگیری از عفونت با آنتی بیوتیک ها

افرادی که طحال نداشته و یا دچار اختلال عملکرد طحال هستند بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به عفونت ها قرار دارند. طحال نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین نبود این عضو مهم می تواند شما را در معرض عفونت های بسیار زیادی قرار دهد.

برخی از بیماران بدون طحال، به ویژه کودکان، با تجویز پزشک خود روزانه آنتی بیوتیک خاصی مصرف می کنند. مصرف زیاد آنتی بیوتیک می تواند عوارض ناخواسته ای مانند مقاومت آنتی بیوتیکی را در پی داشته باشد. به همین علت مصرف هر نوع آنتی بیوتیک در افرادی که طحال ندارند، باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

  • پیشگیری از خطرات سفر در افرادی که طحال ندارند.

اگر در مسافرت به سر می برید ممکن است با عوامل میکروبی زیادی مواجه شوید. همچنین ممکن است در جایی زندگی کنید که نسبت به مکان های دیگر عوامل عفونی بیشتری داشته باشد. بنابراین در صورتی که بدون طحال زندگی می کنید باید مراقبت های خود را بیشتر کنید.

نشستن طولانی مدت در ماشین یا هر وسیله نقلیه دیگر می تواند باعث ایجاد لخته های خونی در وریدهای عمقی پاها شود. این لخته های خون ممکن است در داخل وریدها حرکت کرده و خود را به ریه برسانند که اصطلاحا به آن آمبولی ریه گفته می شود.  بنابراین پیش از نشستن در  پروازهای طولانی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: پارگی طحال

جهت ویزیت آنلاین با متخصص داخلی روی لینک کلیک کنید.

زندگی افراد بدون طحال-پزشکت

رژیم غذایی برای کسانی که طحال ندارند

اگر کسی به دلایلی دیگر طحال ندارد، رژیم غذایی و مدیریت سلامت باید با دقت و با مشورت پزشک تنظیم شود. طحال نقش مهمی در سیستم ایمنی و فیلتر کردن خون ایفا می‌کند، لذا برداشتن طحال می‌تواند تأثیرات جدی بر سلامت داشته باشد. در ادامه، نکاتی در مورد رژیم غذایی برای افرادی که طحال ندارند آورده شده است:

  1. مصرف غذاهای حاوی آهن:
    • برداشتن طحال می‌تواند منجر به افزایش آهن در بدن شود. برای جلوگیری از افزایش اضافی آهن و احتمالی ذخیره آهن در کبد، مصرف غذاهای حاوی آهن مانند گوشت قرمز و ماهی باید کنترل شود.
  2. نوشیدن آب کافی:
    • افرادی که طحال ندارند، ممکن است مشکلاتی در مدیریت آبداری داشته باشند. مصرف آب کافی، کاهش مصرف نمک، و نظارت بر وزن بدن اهمیت دارد.
  3. رژیم کربوهیدرات:
    • برداشتن طحال می‌تواند بر سطح گلوکز خون تأثیر بگذارد. بنابراین، نظارت دقیق بر سطح گلوکز خون و تنظیم مصرف کربوهیدرات مهم است.

هر فرد بدون طحال نیازمند یک برنامه درمانی و رژیم غذایی منحصر به فرد است. بنابراین، مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه برای تنظیم بهتر رژیم غذایی و مدیریت سلامت افراد بسیار حیاتی است.

جهت دریافت رژیم غذایی به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص تغذیه صحبت کن.

عوارض بزرگ شدن طحال

به بزرگ شدن طحال در اصطلاح پزشکی اسپلنومگانی گفته می شود. طحال ممکن است در اثر ابتلا به بیماری هایی مانند برخی عفونت ها و یا سرطان بزرگ شود. ابتلا به بیماری هایی مانند تالاسمی یا سارکوئید باعث بزرگ شدن طحال در برخی افراد می شود. برخی دیگر نیز به دلیل لنفوم یا لوسمی (سرطان خون) یا کم خونی همولیتیک (از بین رفتن سلول های قرمز خون) دچار مشکل بزرگ شدن طحال می شوند. همچنین ابتلا به بیماری های کبدی و فشار خون بالا نیز یکی از عوامل مهم بزرگ شدن طحال هستند.

یکی از مهمترین علائم بزرگ شدن طحال احساس درد در قسمت چپ و فوقانی شکم و همچنین احساس سیری بدون غذا خوردن است. بزرگ شدن طحال اغلب با استفاده از روش های مختلف دارویی درمان می شود. اما در برخی موارد نیز جراحی برداشتن طحال ضرورت پیدا می کند.

داشتن بیش از یک طحال

بعضی افراد با بیش از یک طحال متولد می شوند که در اصطلاح پزشکی پلاسلنیا نام دارد. بررسی ها نشان داده است که داشتن چند طحال در هنگام تولد می تواند با بیماری های مادرزادی مرتبط باشد.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 11

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

22

مقالات مرتبط

22 دیدگاه

  1. سلام من سال 77 طحالم را در اوردم یک بار یک پزشک بهم گفت حتما باید سالی یک واکسن تو هلال احمر بزنم. الان نه اون پزشک هست نه اسم اون واکسن یادمه . خونم غلیظ شده دست و پام سر میشه خلاصه وضعیت خوبی ندارم . میشه کمکم کنید

    1. منهم سال ۹۰ طحالم رو برداشتم و دکتر گفته سالی یک واکسن پنوموواکس۲۵ بزنم….تا به حال هر سال زدم ولی متاسفانه امسال هنوز پیدا نکردم.

      1. سلام دوست عزیز، لطفا به مراکز بهداشت منطقه خود مراجعه فرمایید. در صورت نیاز می توانید از پزشکان عمومی و یا متخصص عفونی مشاوره دریافت فرمایید. باتشکر

  2. سلام خسته نباشید،،خواهش میکنم التماس میکنم جواب منو بدین،،
    من بخاطره مشگل آی تی پی مجیور به برداشتن طهال شدم،،
    قبل از برداشتن طهال من روحیه فوق العاده قوی و حس سرزنده بودن و شادابی داشتم،،،ولی دقیقا بعد از برداشتن طهال حس شادابی رو از دست دادم حالت افسرده شدم روحیه ندارم امید ندارم بیحالم بی حوصله ام،،اوایل میگفتن عوارض بیهوشیه و درست میشه،ولی الان که بیش از یکساله از جراحیم گذشته هنوزم همونجوری بیروحیه و بی انگیزه و خسته و بیحالم،،،آیا این ها ربطی به برداشتن طهال داره؟؟؟و چاره کار چیه،؟؟بخدا زندگیم جهنم دشه هیچ لذتی تو زندگیم وجود نداره التماستون میکنم کمکم کنین راهنماییم کنین

    1. سلام ئعتایمی را که مطرح کردید شبیه افسردگی هست توصیه می کنم به روانپزشک مراجعه نمایید.

    2. طحال برای تولید گلبول سفید خون هستش و نبود طحال در بدن باعث خستگی و بی حوصلگی است چرا؟ چون وظیفه اصلی طحال تصفیه خون هستش خون پاک بشه و سالم میشی همون شاداب و پرانرژی

      1. باسلام شما زیادی حساس شدین من خواهرم 6 سالگی طهالشو براثر سقوط از ارتفاع برداشتن الان 36 سالشه و مثل افراد عادی زندگی میکنه تنها شما فقط مواظب عفونتها باشید مث سرما خوردگی و انفلانزا

        1. سلام واکسن انفلوانزا سالانه و پنوموواکس ۲۳ والان هر ۵ سال بزنن در صورت تب فورا به پزشک عفونی مراجعه کنن در صورت تهوع و بی اشتهایی هم حتما به جراح مراجعه کنن

          1. سلام لطفا کمک کنید من پنج سال یه بار واکسن پنمو واکس میزنم …الان این چن روزه دارم دربدر واکسن میگردم ..واکسن پنمو واکس گیرم نمیاد خیلی اذییتم کمکم کنید …

  3. سلام خسته نباشید..من سال 96طحالم برداشتم به خاطر کم خونی ..حالا که طحال ندارم آیا کار سنگین یا ورزش های سنگین برای منی که طحال ندارم خطرناکه یا نه …ایا جراحی طحال ربطی به دنده های اخرقفسه سینه ربطی داره یا نه من فکر میکنم یکی از دنده های آخر بریدن

    1. سلام برای پاسخ به سوالات خویش به پزشکتان مراجعه فرمایید.

  4. سلام من چندماه قبل طحالم را برداشتم الان ابله مرغان گرفتم برام خطرناک هست یانه؟

    1. سلام جهت ابله مرغان از اسیکوویر یا والاسایکوویر استفاده کنین خیر خطرناک نیست چون بیماری ویروسی هست و شما نسبت به بیماری باکتری های کپسولدار ضعف ایمنی خواهید داشت

  5. سلام خوبی وقتی طحال برداشته بشه چقد عمر میکنیم و اینکه چند درصد خون افزايش میده

    1. سلام بررسی از نظر عفونت های باکتریایی کپسولدار در صورت تب توصیه میشه واکسن سالانه انفلونزا و ۵سال یکبار پنوموکوک نیاز هست پلاکت خون بالا میرود اگر اختلالات گلبول قرمز باشه مانند تالاسمی و انمی داسی شکل نیاز به تزریق خون کمتر میشه

  6. با عرض سلام خدمت شما بنده سال ۷۱ مهدکودک تاب افتاد روی شکمم طحال صدمه دید بعد جراحی شد برداشتن از اون زمان بی حوصله هستم خواب آلودگی شدید دارم خستگی مفرط بدنم داره تا امروز خیلی اذیت شدم حتی طب سنتی رفتم نتیجه درستی نگرفتم

  7. من 12 سال پیش طحالم رو از دست دادم نیازمند به معرفی یک پزشک عالی در این زمینه هستم که مشکلاتم رو از ایشان بپرسم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.

  8. سلام خسته نباشید بنده 21 ساله هستم
    من حدود 7سال است کمبود پلاکت دارم و پلاکتم از 50هزار تا 80هزار است آزمایش مغز و استخوان گرفتن و گفتن مشکلی نداره دکترم گفته باید طحالت در بیاد دو سال پیش گفتش منم موندم چیکار کنم میترسم زندگیم فرق کنه کمکم کنین چیکار کنم

  9. درود من فوتبالیستم متاسفانه بر اثر ضربه و اتفاقی طحالم برداشتن خواستم ببینم بعد از یه مدت ادامه دادن ورزش حرفه ای با این شرایط ممکنه

  10. سلام منم همین مشکل دارم فقط باید حواست باشه پلاکت کمتر از ۳۰ هزار نشه و نیاز به درآوردن طهال نداری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز