لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

هپسرا (آدفوویر) چیست؟

هپسرا (آدفوویر) چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هپسرا (ادفوویر) یک مهارکننده نوکلئوزیدی/نوکلئوتیدی رونوشت معکوس (NRTI) است که برای درمان عفونت مزمن (طولانی مدت) کبد با ویروس هپاتیت B (HBV) استفاده می شود. این دارو را می توان در افراد 12 سال و بالاتر استفاده کرد. هپسرا با قرار دادن خود در ماده ژنتیکی اسید دئوکسی ریبونوکلئیک ویروسی (DNA) و بی مصرف کردن این DNA، از ساختن نسخه های بیشتری از ویروس توسط ویروس جلوگیری می کند. این دارو به صورت قرص نسخه ای موجود است.

هشدارهای مصرف هپسرا

مصرف هپسرا (ادفوویر) می تواند با برخی هشدارها همراه باشد، از جمله:

خطر ابتلا به کبد چرب و تشدید هپاتیت: اگر مشکلات کبدی دارید، ممکن است از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع روشن، درد سمت راست بالای معده و زرد شدن چشم ها یا پوست را تجربه کنید.

مقاومت به اچ آی وی: قبل از درمان هپاتیت B، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آزمایش خون برای آزمایش عفونت HIV را درخواست می کند. اگر هر دو عفونت را دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما به طور مناسب هر دو بیماری را به طور همزمان درمان می کند. تنها درمان هپاتیت B – زمانی که شما نیز عفونت HIV دارید – می تواند HIV را در برابر درمان مقاوم و درمان آن را سخت کند.

مسمومیت کلیه: اگر مشکلات کلیوی دارید، علائم ممکن است شامل از دست دادن اشتها، وجود خون در ادرار، مشکلات تمرکز، گرفتگی عضلات، پوست خشک یا خارش دار، پف چشم، ادرار کف آلود، انرژی کم، مشکلات خواب، تورم پاها یا مچ پا باشد. و خستگی

اسیدوز لاکتیک: اگر اسیدوز لاکتیک را تجربه می کنید، ممکن است علائم متعددی از جمله مشکلات تنفسی، سرگیجه، ضربان قلب سریع، ضربان قلب نامنظم، سبکی سر، خستگی، درد غیرعادی عضلانی و ضعف را مشاهده کنید. همچنین ممکن است در بازوها و پاهای خود احساس سرما کنید. برخی از افراد نیز درد معده همراه با حالت تهوع و استفراغ دارند.

هپسرا (ادفوویر) برای چه مواردی استفاده می شود؟

هپسرا (آدفوویر) چیست؟ || پزشکت

ویروس هپاتیت B (HBV) باعث عفونت می شود که می تواند منجر به التهاب کبد (تورم) شود. این ویروس در برخی افراد پس از یک عفونت حاد (کوتاه مدت) از بین می رود و علائم آن تا شش ماه طول می کشد. علائم این نوع عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن اشتها
  • ادرار به رنگ زرد تیره
  • تب
  • درد مفاصل
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • دل درد
  • مدفوع هایی به رنگ خاکستری
  • خستگی یا کم انرژی بودن
  • زردی پوست و چشم ( یرقان )

با این حال، اگر بدن نتواند با ویروس مبارزه کند و آن را از بین ببرد، عفونت مزمن (طولانی مدت) می‌شود و برخی از افراد تا زمانی که عوارضی را تجربه نکنند، هیچ علامتی ندارند. عوارض ممکن است شامل سیروز ، نارسایی کبد یا سرطان کبد باشد.

در نتیجه غربالگری عفونت هپاتیت B بسیار مهم است. هنگامی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از عفونت مزمن هپاتیت B آگاه شود، درمان های موجود مانند هسپرا وجود دارد. با این حال، هسپرا یک گزینه خط اول نیست. در مقایسه با سایر گزینه های درمانی، HBV به احتمال زیاد نسبت به هپسرا مقاوم می شود.

چگونه هپسرا (ادفوویر) مصرف کنیم؟

هپسرا را یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. با این حال، بسته به عملکرد کلیه شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند توصیه کند که هپسرا را کمتر مصرف کنید. اگر سؤالی دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز خود صحبت کنید.

با توجه به اینکه هپسرا یک داروی کنترل‌نشده است، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند به مدت یک سال از تاریخ اولیه نوشته شده در نسخه، پر کردن مجدد کافی را تأیید کند. هنگامی که دارو را از داروخانه دریافت می‌کنید، دارو را در دمای اتاق که 77 درجه فارنهایت (F) با محدوده دمای ایمنی 59 درجه تا 86 درجه فارنهایت است نگهداری کنید. ممکن است شما و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌تان در عرض 48 هفته پس از درمان با هپسرا متوجه بهبود وضعیت پزشکی خود شوید.

عوارض جانبی هپسرا (ادفوویر) چیست؟

هپسرا (آدفوویر) چیست؟ || پزشکت

مانند بسیاری از داروها، هپسرا عوارض جانبی دارد. این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند شما را در مورد عوارض جانبی راهنمایی کند. عوارض جانبی رایج هپسرا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • خستگی یا کم انرژی بودن
  • آزمایش غیرطبیعی کراتینین مرتبط با کلیه

عوارض جانبی شدید

عوارض جانبی شدید هپسرا (ادفوویر) نیز هشدارهای جعبه ای آن است که عبارتند از:

  • مقاومت در برابر ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV): درمان HIV معمولاً به ترکیبی از چندین دارو برای جلوگیری از مقاومت در برابر درمان نیاز دارد. آدفوویر مشابه برخی از گزینه های درمانی HIV عمل می کند. اگر HBV و عفونت HIV ناشناخته را فقط با آدفوویر درمان می کنید، HIV ممکن است به درمان مقاوم شود.
  • کبد چرب و اسیدوز لاکتیک: درمان با مهارکننده‌های نوکلئوزیدی/نوکلئوتیدی رونویسی معکوس (NRTIs) – مانند هپسرا – با رشد کبد چرب و اسیدوز لاکتیک مرتبط است. اسیدوز لاکتیک می تواند با علائم فشار خون پایین و اکسیژن کم در بدن شدید باشد.
  • سمیت کلیه: مصرف طولانی مدت هپسرا می تواند منجر به مسمومیت کلیه شود. افراد مبتلا به نارسایی کلیه در معرض خطر بیشتری برای این عارضه جانبی هستند.

اگر مشکوک هستید که هر یک از این عوارض جانبی جدی را تجربه می کنید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

عوارض بلند مدت هپسرا (ادفوویر)

افرادی که هپسرا را به مدت 240 هفته (بیش از چهار سال) مصرف می کنند، عوارض جانبی مشابهی با افرادی که فقط به مدت 48 هفته از این دارو استفاده کرده اند، تجربه می کنند. با این حال، اگر هپسرا را برای مدت طولانی مصرف می کنید، در معرض خطر بیشتری برای مسمومیت کلیه قرار دارید، به خصوص اگر قبلاً نارسایی کلیوی دارید.

مقدار مصرف: چه مقدار هپسرا باید مصرف کنم؟

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط ​​این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد.

برای عفونت مزمن هپاتیت B
  • بزرگسالان و کودکان 12 سال و بزرگتر: 10 میلی گرم یک بار در روز
  • کودکان کمتر از 12 سال: استفاده توصیه نمی شود.
افراد مبتلا به بیماری کلیوی

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کلیه های شما را کنترل می کند. اگر کلیه‌های شما به خوبی کار نمی‌کنند، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌تان می‌تواند برخی تنظیمات را انجام دهد – مانند توصیه به شما که هپسرا را کمتر مصرف کنید.

اگر فراموش کردید دوز هپسرا را مصرف کنید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. با این حال، اگر روز بعد است، دوز فراموش شده را رها کنید و دوز زیر را در زمان برنامه ریزی شده بعدی خود مصرف کنید. سعی نکنید بیش از یک نوبت را در یک روز مصرف کنید تا دوز فراموش شده را جبران کنید.

سعی کنید راه هایی بیابید که مصرف مداوم داروی هپسرا را به خاطر بسپارید. فراموش کردن بیش از حد دوزهای مصرفی اغلب ممکن است منجر به عفونت هپاتیت B شود که به درمان مقاوم است.

دوزهای بالای هپسرا ممکن است منجر به علائم ناراحتی یا ناراحتی معده شود.

موارد احتیاط هنگام مصرف هپسرا

هپسرا (آدفوویر) چیست؟ || پزشکت

بسیار مهم است که پزشک پیشرفت شما را در ویزیت های منظم بررسی کند. این به پزشک شما اجازه می دهد تا ببیند آیا دارو به درستی کار می کند یا خیر. ممکن است برای بررسی اثرات ناخواسته آزمایش خون و ادرار مورد نیاز باشد.

اگر تنوفوویر (Viread®) یا سایر داروهای حاوی تنوفوویر (به عنوان مثال، Atripla®، Complera®، Stribild™، یا Truvada®) را نیز مصرف می کنید، نباید از این دارو استفاده کنید. در صورت استفاده از هر یک از این داروها فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. تا زمانی که پزشک به شما دستور دهد استفاده از آدفوویر را شروع نکنید.

اگر عفونت HIV دارید یا مبتلا هستید، حتماً درمان خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر از این دارو برای درمان هپاتیت B مزمن استفاده می‌کنید و همزمان برای عفونت HIV خود دارو مصرف نمی‌کنید، برخی از درمان‌های HIV ممکن است کمتر مؤثر واقع شوند. ممکن است لازم باشد قبل از شروع استفاده از این دارو، آزمایش اچ‌آی‌وی انجام دهید، و اگر احتمالی وجود داشت که در معرض اچ‌آی‌وی قرار گرفته‌اید، دوباره بعداً انجام دهید. این دارو به عفونت HIV شما کمک نمی کند.

با قطع این دارو، بیماری کبدی (هپاتیت) ممکن است بدتر شود. مصرف آدفوویر را قطع نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. پس از قطع مصرف این دارو، حتماً تمام قرارهای ملاقات با پزشک خود را حفظ کنید. آزمایش خون برای بررسی عملکرد کبد شما مورد نیاز است.

اگر بیش از یکی از موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود مشورت کنید: خون در ادرار، تغییر در تکرر ادرار یا مقدار ادرار، مشکل در تنفس، خواب آلودگی، افزایش تشنگی، از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ، تورم پاها یا ساق پا، یا ضعف. اینها ممکن است علائم یک مشکل جدی کلیه باشد.

نشان داده نشده است که درمان با آدفوویر شانس ابتلا به عفونت ویروس هپاتیت B را به افراد دیگر از طریق تماس جنسی یا استفاده از سوزن های مشترک کاهش دهد. اگر در این مورد سوالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

دلایلی که من نباید هپسرا مصرف کنم چیست؟

اگر واکنش آلرژیک شدید به هپسرا یا هر یک از اجزای آن داشتید، از مصرف هپسرا خودداری کنید. همچنین، در صورت ابتلا به عفونت حاد هپاتیت B، متخصصان استفاده از داروهای ضد ویروسی مانند هپسرا را توصیه نمی کنند.

چه داروهای دیگری با هپسرا تداخل دارند؟

بدن شما از کلیه ها برای خلاص شدن از شر هپسرا استفاده می کند. با سایر داروهایی که از طریق کلیه ها نیز از بدن خارج می شوند، احتیاط کنید. داروهایی که عملکرد کلیه را کاهش می دهند نیز می توانند با هپسرا تداخل داشته باشند. سازنده دارو همچنین از ترکیب داروهای هپسرا و تنوفوویر خودداری می کند.

دارو های جایگزین آن کدامند؟

مانند هپسرا، بسیاری از گزینه های درمانی هپاتیت B مزمن در کلاس دارویی مهارکننده ترانس کریپتاز معکوس نوکلئوزیدی/نوکلئوتیدی (NRTI) هستند که شامل موارد زیر است

  • انتکاویر
  • لامیوودین
  • تلبیوودین
  • تنوفوویر دیزوپروکسیل فومارات
  • تنوفوویر آلافنامید
  • از بین تمام داروهای مختلف NRTI، متخصصان انتکاویر و محصولات تنوفوویر را ترجیح می دهند.

مانند هپسرا، لامیوودین یک گزینه خط اول نیست زیرا HBV در مقایسه با سایر گزینه ها می تواند به سرعت در برابر آن مقاوم شود. Telbivudine نیز انتخاب اول درمان نیست. اطلاعات ایمنی و اثربخشی محدودی در مورد تلبیوودین در افراد سیاهپوست یا اسپانیایی تبار وجود دارد.

از آنجایی که همه این داروها NRTI هستند، معمولاً برای درمان هپاتیت B مزمن با هم مصرف نمی شوند. گزینه های درمانی خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

سوالات متداول

هپسرا کجا موجود است؟ هپسرا به عنوان یک نسخه از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در دسترس است. داروهای مزمن یا طولانی مدت هپاتیت B معمولاً از طریق داروخانه های تخصصی در دسترس هستند – نه داروخانه های خرده فروشی محلی.

قیمت هپسرا چقدر است؟ هپسرا معمولاً بدون پوشش بیمه می تواند گران باشد. با این حال، به عنوان داروی آدفوویر عمومی در دسترس است.

چه مدت باید هپسرا مصرف کنم؟ متخصصان توصیه می کنند در صورت ابتلا به عفونت مزمن هپاتیت B، درمان طولانی مدت دریافت کنید.

چگونه می توانم هنگام مصرف هپسرا سالم بمانم؟ تشخیص هپاتیت B مزمن به طور قابل درک می تواند بر احساسات شما تأثیر بگذارد.

اولین قدم را با یادگیری بیشتر در مورد هپاتیت B مزمن و در میان گذاشتن وضعیت خود با عزیزان مورد اعتماد خود در نظر بگیرید – وقتی راحت هستید. در حالی که این یک گام دشوار است، داشتن یک شبکه پشتیبانی اجتماعی قوی بسیار مهم است. علاوه بر دوستان و خانواده، گروه های پشتیبانی نیز وجود دارد. یک متخصص سلامت روان همچنین می‌تواند استراتژی‌های مقابله‌ای را برای کمک به تغییر احساس، واکنش و تفکر در مورد وضعیت پزشکی خود به اشتراک بگذارد. همچنین راه هایی برای مدیریت استرس خود بیابید.

علاوه بر مراقبت عاطفی از خود، مراقبت از خود از نظر جسمی نیز بسیار مهم است. ورزش منظم و داشتن عادات غذایی مناسب می تواند بدتر شدن وضعیت کبد شما را کاهش دهد. همچنین سعی کنید از خواب کافی در شبانه روز مطمئن شوید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز