لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

میوپاتی یا درد عضلانی ناشی از استاتین

میوپاتی یا درد عضلانی ناشی از استاتین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد عضلانی ناشی از استاتین علائم مرتبط با عضله را ایجاد می کند که قبل از شروع مصرف استاتین وجود نداشت. علائم معمولاً بلافاصله پس از شروع درمان با استاتین شروع می شود. طبق گفته کالج قلب و عروق آمریکا، شایع ترین شکایت مرتبط با استاتین ها، میوپاتی است که یک اختلال عضلانی است که ممکن است در یک سوم مصرف کنندگان استاتین رخ دهد.

بسیاری از پزشکان یا متخصصان مراقبت های بهداشتی استاتین ها یا داروهای کاهش دهنده کلسترول را برای کمک به کاهش خطر سکته مغزی یا حمله قلبی تجویز می کنند. استفاده از استاتین می تواند عوارض جانبی خاصی داشته باشد. شایع ترین عارضه جانبی میوپاتی است که یک اختلال بالینی دردناک در عضلات اسکلتی است.

این اختلال ممکن است شامل یک یا همه علائم زیر باشد:

طبقه بندی میوپاتی چیست؟

درد عضلانی مرتبط با استاتین ها ممکن است خفیف و ناراحت کننده باشد یا به اندازه کافی قابل توجه باشد که بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد. در موارد نادر، تأثیر این داروها بر عضلات می تواند جدی باشد.

میوپاتی بر اساس سمیت به سه نوع مختلف تقسیم می شود:

  • میالژی. میالژی به درد عمومی در عضلات شما اشاره دارد. ممکن است افزایش اندکی در آنزیم کراتین کیناز وجود داشته باشد که با آسیب عضلانی همراه است. در صورت افزایش کیناز، می توان آن را در جریان خون از طریق آزمایش خون معمولی شناسایی کرد.
  • میوزیت. میوزیت خود را با درد، حساسیت یا ضعف عضلانی و سطح بالاتری از کراتین کیناز در جریان خون نشان می دهد.
  • رابدومیولیز یک نوع میوپاتی شدید و جدی است. این به دلیل تجزیه عضلانی و افزایش قابل توجه کراتین کیناز، تا 10 برابر بیشتر از مقادیر طبیعی است. در برخی موارد، رابدومیولیز می تواند به دلیل نارسایی حاد کلیه کشنده باشد. اما رابدومیولیز نادر است و در کمتر از آن 1 نفر در هر 100000 در سال افرادی که استاتین مصرف می کند، رخ می دهد.

استاتین چیست؟

میوپاتی یا درد عضلانی ناشی از استاتین || پزشکت

استاتین ها از جمله داروهایی هستند که به طور گسترده در سراسر جهان تجویز و توسط بیش از 200 میلیون نفر برای کاهش کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. این داروها با کاهش تولید کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) (“بد”) در کبد شما کار می کنند.

سطوح بالای کلسترول می تواند منجر به تشکیل پلاک های مسدود کننده شریان در رگ های شما شود. تجمع پلاک در شریان های قلب شما (شریان های کرونری) عامل خطر اصلی حمله قلبی است.

هفت نوع استاتین در ایالات متحده موجود است. هرکدام در بدن شما کمی متفاوت عمل می کنند. اگر سطح کلسترول LDL بسیار بالا و سایر عوامل خطر بیماری قلبی دارید، اغلب استاتین‌های قوی‌تر تجویز می‌شوند، در حالی که اگر سطح LDL پایین‌تری دارید، معمولاً به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده می‌شود. در زیر لیستی از استاتین ها از قوی ترین تا خفیف ترین آمده است:

سمیت عضلانی چیست؟

Myotoxicity تخریب سلول های ماهیچه ای است. این وضعیت می تواند توسط منابع مختلف، از زهر مار گرفته تا داروها، از جمله استاتین ها، ایجاد شود. علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

استاتین ها ممکن است با تعامل با اجزای سلول عضلانی شما، مانند میتوکندری، و همچنین با تحریک یک پاسخ التهابی به دلیل اثرات داروها بر آنتی ژن های عضلانی، سمیت عضلانی ایجاد کنند. یک مطالعه در سال 2020 همچنین نشان می‌دهد که استاتین‌ها ممکن است با تأثیر بر الکترولیت‌ها، تأمین اکسیژن یا سایر عوامل مؤثر بر سلامت ماهیچه‌ها، منجر به سمیت عضلانی شوند.

علائم میوپاتی ناشی از استاتین چیست؟

میوپاتی یا درد عضلانی ناشی از استاتین || پزشکت

مانند بسیاری از موارد میوپاتی، علائم در عضلات بالای بازو، شانه ها، لگن و ران شما منشا می گیرند. در مرحله پیشرفته این اختلال، ماهیچه های پا و دست شما می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

شکایات رایج، به ویژه در قسمت پایین تنه، عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات
  • سنگینی
  • سفتی، سختی

علائم رابدومیولیز، عبارتند از:

  • ادرار تیره
  • ضعف عضلانی
  • آسیب کلیه
  • درد شدید عضلانی در سراسر بدن شما

اگر از نظر بدنی فعال هستید، احتمال ابتلا به میوپاتی بیشتر از افراد کم تحرک است.

سایر عوارض بالقوه استاتین ها چیست؟

مانند هر داروی قدرتمند، استاتین ها می توانند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کنند. اکثر عوارض جانبی پس از هفته ها یا ماه ها استفاده از استاتین از بین می روند. برخی از عوارض جانبی رایج تر عبارتند از:

چرا استاتین ها باعث میوپاتی می شوند؟

کاملاً مشخص نیست که چرا یا چگونه استاتین ها باعث مشکلات عضلانی می شوند یا چرا برخی افراد این عوارض جانبی را دارند و برخی دیگر این عوارض را ندارند. استاتین ها ممکن است با یک پروتئین جدایی ناپذیر برای سلامت و رشد عضلات شما تداخل داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که ژن آتروژین-1 ممکن است منبع درد عضلانی در مصرف کنندگان استاتین باشد. این ژن در مراحل اولیه تجزیه عضله فعال می شود که با بیماری هایی مانند سرطان، سپسیس و ایدز مرتبط است. (زمانی که ژن آتروژین-1 فعال نباشد، تحلیل عضلانی رخ نمی دهد.)

تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که Mevacor (لوواستاتین) مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که دارو مصرف نمی‌کنند دارای سطوح بالاتر آتروژین-1 هستند. هنگامی که دارو از سلول ها خارج می شود، به نظر نمی رسد که باعث آسیب عضلانی شود. در آینده، این ممکن است به متخصص مراقبت های بهداشتی شما اجازه دهد تشخیص دهد که آیا در معرض خطر درد عضلانی مربوط به استاتین هستید یا خیر. علاوه بر این، دانشمندان ممکن است قادر به دستکاری این ژن یا سایر ژن های دخیل برای جلوگیری از آسیب عضلانی ناشی از استاتین ها باشند.

تئوری دیگر این است که استاتین ها به طور بالقوه می توانند با تولید CoQ10، کوآنزیم در ماهیچه ها تداخل کنند. CoQ10 به عضلات در استفاده از انرژی مورد نیاز برای عملکرد صحیح کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌های CoQ10 ممکن است شانس ابتلا به میوپاتی مرتبط با استاتین را کاهش دهد، اما داده‌های موجود هنوز برای تأیید این موضوع کافی نیست.

عوامل خطر برای میوپاتی ناشی از استاتین چیست؟

میوپاتی یا درد عضلانی ناشی از استاتین || پزشکت

عوامل خطر متعددی با میوپاتی ناشی از استاتین مرتبط است، از جمله:

  • انجام ورزش شدید
  • تروما یا جراحی شدید
  • نوشیدن مقادیر زیاد الکل
  • ابتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2
  • شاخص توده بدنی پایین (BMI)
  • نوشیدن منظم آب زغال اخته یا گریپ فروت
  • داشتن سن بالا، به ویژه سن 80 سال یا بیشتر
  • کم کاری تیروئید درمان نشده، فشار خون بالا، بیماری کبد و بیماری کلیوی
  • داشتن تداخلات دارویی، یعنی با داروهای مورد استفاده برای درمان HIV، داروهای آنتی بیوتیک، داروهای ضد افسردگی، داروهای مورد استفاده برای سرکوب سیستم ایمنی، و داروهایی برای ریتم نامنظم قلب

چگونه میوپاتی ناشی از استاتین مدیریت می شود؟

اگر بعد از شروع درمان با استاتین شروع به نشان دادن علائم میوپاتی عضلانی کردید، در اسرع وقت با پزشک یا پزشک مشورت کنید. معمولاً آزمایش خون برای اندازه گیری سطح کراتین کیناز و رد رابدومیولیز تجویز می شود. اگر رابدومیولیز مقصر باشد، درمان با استاتین فورا متوقف خواهد شد.

در اکثر موارد، سطح کراتین کیناز شما نرمال خواهد بود یا فقط کمی افزایش می یابد. در این صورت، پزشک احتمالاً با رد کردن سایر عواملی که ممکن است به درد شما کمک کند، شروع می کند، مانند:

  • انجام ورزش های شدید
  • سوء استفاده از الکل
  • داشتن برخی بیماری زمینه ای، از جمله کم کاری تیروئید یا کمبود ویتامین D

گاهی اوقات یک استراحت کوتاه از مصرف داروهای استاتین برای تعیین اینکه آیا درد عضلانی که تجربه می کنید به دلیل مصرف استاتین است یا فقط بخشی از روند طبیعی پیری است، لازم است. یک پزشک ممکن است به طور موقت درمان شما را برای چند هفته متوقف کند، بنابراین شما زمان دارید تا احساس خود را هنگام مصرف دارو و زمانی که مصرف نمی کنید، مقایسه کنید.

کاهش دوز ممکن است به کاهش دردهای عضلانی کمک کند، اما همچنین می تواند از اثرات کاهش کلسترول داروی شما جلوگیری کند. به همین دلیل، پزشک ممکن است به سادگی تغییر استاتین دیگری را پیشنهاد کند که به همان اندازه کار می کند اما می تواند در دوز کمتری مصرف شود.

عادات سبک زندگی سالم نیز تشویق می شوند، مانند:
  • کاهش وزن
  • ترک سیگار
  • ورزش متوسط
  • رژیم غذایی مناسب
  • مکمل های غذایی، از جمله ویتامین E، کوآنزیم Q10 و نیاسین

میوپاتی عضلانی می تواند یک عارضه جانبی ناامید کننده استاتین درمانی باشد، اما هرگز نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را برای مدت طولانی قطع کنید.

آیا می توانید از میوپاتی ناشی از استاتین بهبود پیدا کنیم؟

اغلب تنها راه برای متوقف کردن اثرات استاتین ها بر سلول های عضلانی، قطع مصرف داروها است. علائم در عرض 3 ماه پس از قطع مصرف استاتین ها از بین می روند و در بیشتر موارد آسیب دائمی وجود ندارد. اما یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که در موارد نادر، برخی از آسیب های عضلانی قابل برگشت نیستند.

ورزش متوسط، برخلاف فعالیت بدنی شدید، ممکن است به از بین بردن علائم میوپاتی کمک کند. اما اگر بیماری قلبی یا عوامل خطر بیماری قلبی شدید دارید، برنامه ورزشی شما باید توسط پزشک تایید شود.

به نظر می رسد سیمواستاتین با دوز بالا (با نام تجاری Zocor) نسبت به سایر داروهای استاتین خطر بیشتری برای درد عضلانی دارد. همچنین به نظر می رسد این خطر با لسکل (فلوواستاتین)، پراواکول (پراواستاتین) و کرستور (روزوواستاتین) به طور قابل توجهی کمتر باشد. به این ترتیب، توصیه می شود که دوز سیمواستاتین به 40 میلی گرم در روز محدود شود که می تواند خطر مشکلات عضلانی را کاهش دهد.

سخن آخر

در حالی که ثابت شده استاتین ها به کاهش کلسترول کمک می کنند، اما خطرات و عوارض جانبی مختلفی دارند. علاوه بر درد عضلانی، این موارد می تواند شامل آسیب کبدی، مشکلات گوارشی، افزایش قند خون، از دست دادن حافظه و سردرگمی باشد. مانند هر داروی دیگری، باید هر گونه نگرانی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مطرح کنید تا مطمئن شوید که این هنوز هم برنامه درمانی مناسبی برای شماست، و هرگز نباید بدون تایید پزشک، مصرف داروی تجویز شده را متوقف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز