لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

قرص خوراکی روزوواستاتین

قرص خوراکی روزوواستاتین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قرص خوراکی روزوواستاتین به عنوان یک داروی با نام تجاری Crestor و یک داروی ژنریک موجود است. روزوواستاتین فقط به شکل قرص و از راه خوراکی مصرف می شود و برای درمان کلسترول بالا، از جمله شرایطی که ژنتیکی هستند (از طریق خانواده ها منتقل می شود) و همچنین پیشگیری از بیماری قلبی استفاده می شود. همچنین روزوواستاتین یک داروی تجویزی و به شکل قرصی است که از طریق دهان مصرف می کنید.

روزوواستاتین با نام تجاری Crestor در دسترس و همچنین به عنوان یک داروی ژنریک موجود است. داروهای ژنریک معمولاً قیمت کمتری نسبت به نسخه برند دارند. در برخی موارد، آنها احتمال دارد در هر قوت یا شکلی به عنوان داروی نام تجاری موجود نباشند. این دارو می تواند به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که شاید لازم باشد آن را با سایر داروها مصرف کنید.

چرا از روزوواستاتین استفاده می شود؟

روزوواستاتین برای کاهش سطح کلسترول LDL (بد) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) استفاده می شود. همچنین سطح تری گلیسیرید (چربی در خون) را کاهش می دهد. بهبود سطح کلسترول به پیشگیری از ایجاد انسداد در شریان ها کمک می کند. این انسدادها می تواند باعث مشکلات جدی از جمله حمله قلبی یا سکته شود.

روزوواستاتین چگونه اثر می کند؟

روزوواستاتین به دسته ای از داروها به نام استاتین تعلق دارد. دسته ای از داروها گروهی از آنها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند.

روزوواستاتین با مسدود کردن آنزیم هایی در کبد که کلسترول را تولید می کنند، عمل می کند. این باعث کاهش سطح کلسترول LDL (بد) می شود. همچنین سطح کلسترول HDL (خوب) را افزایش می دهد.

عوارض مصرف روزوواستاتین

قرص خوراکی روزوواستاتین || پزشکت

قرص خوراکی روزوواستاتین باعث خواب آلودگی نمی شود، اما می تواند عوارض دیگری ایجاد کند. عوارض رایج‌تری که می تواند با استفاده از روزوواستاتین رخ دهد عبارتند از:

  • ضعف
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • درد عضلانی
  • درد در ناحیه شکم (معده)

اگر این اثرات خفیف باشند، احتمال دارد ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. اگر عوارض جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. در شرایطی که علائم خطرناک است یا فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با خدمات درمانی تماس بگیرید. عوارض جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات عضلانی شدید که علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات کبدی که علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش اشتها
  • ادرار تیره رنگ
  • درد در ناحیه شکم (ناحیه معده)
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم
  • ضعف غیرقابل توضیح یا غیرعادی

تداخلات دارویی روزوواستاتین

قرص خوراکی روزوواستاتین || پزشکت

روزوواستاتین می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد. قرص خوراکی روزوواستاتین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو پیشگیری کند.

برای کمک به پیشگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروها را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه می تواند با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با روزوواستاتین شوند در زیر ذکر شده است.

داروهای کاهنده اسید

برخی از آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم می توانند میزان روزوواستاتین را در خون کاهش دهند. این باعث می شود که اثربخشی کمتری داشته باشد و برای درمان بیماری به خوبی کار نخواهد کرد. این داروها باید حداقل دو ساعت پس از مصرف روزوواستاتین استفاده شوند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • رقیق کننده خون
  • هیدروکسید منیزیم
  • هیدروکسید آلومینیوم

وارفارین برای رقیق کردن خون استفاده می شود. مصرف این دارو همراه با روزوواستاتین می تواند INR را افزایش دهد. این معیار سرعت لخته شدن خون است. هنگام شروع مصرف روزوواستاتین یا در صورت تغییر دوز توسط پزشک، احتمال دارد نیاز به اندازه گیری INR بیشتر باشد.

داروهای کلسترول

برخی از داروها که برای درمان کلسترول بالا استفاده می شوند می توانند سطح روزوواستاتین را در خون افزایش دهند. این خطر مشکلات عضلانی را بالا می برد. قبل از مصرف این داروها، مطمئن شوید که پزشکتان از مصرف روزوواستاتین مطلع است. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • نیاسین
  • فنوفیبرات
  • جمفیبروزیل

داروهای HIV

داروهای خاصی که برای درمان HIV استفاده می شوند می توانند سطح روزوواستاتین را در بدن افزایش دهند. این خطر عوارض روزوواستاتین را بالا می برد. این عوارض شامل مشکلات عضلانی مانند درد عضلانی، ضعف یا حساسیت است.

نمونه هایی از این داروها شامل مهارکننده های پروتئاز مانند:

  • لوپیناویر
  • نلفیناویر
  • ریتوناوی
  • آتازاناویر

داروهای هپاتیت C

داروهای خاصی که برای درمان هپاتیت C استفاده می شوند می توانند سطح روزوواستاتین را در بدن افزایش دهند. این خطر عوارض روزوواستاتین را بالا می برد. این عوارض شامل مشکلات عضلانی مانند درد عضلانی، ضعف یا حساسیت است.

داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی

سیکلوسپورین برای کاهش قدرت سیستم ایمنی استفاده می شود. مصرف این دارو همراه با روزوواستاتین می تواند سطح روزوواستاتین را در بدن افزایش دهد. این خطر عوارض روزوواستاتین را بالا می برد. عوارض جانبی شامل مشکلات عضلانی مانند درد عضلانی، ضعف یا حساسیت است.

داروی نقرس

کلشی سین برای درمان عود نقرس استفاده می شود. استفاده از این دارو همراه با روزوواستاتین می تواند خطر عوارض مانند درد عضلانی و رابدومیولیز را افزایش دهد.

داروهای سرطان

دارولوتامید برای درمان سرطان پروستات استفاده می شود. استفاده از این دارو همراه با روزوواستاتین می تواند سطح روزوواستاتین را در بدن افزایش دهد. این خطر عوارض روزوواستاتین را افزایش می دهد. این عوارض جانبی شامل مشکلات عضلانی مانند درد عضلانی، ضعف یا حساسیت است.

Regorafenib برای درمان سرطان روده بزرگ و راست روده استفاده می شود. استفاده از این دارو همراه با روزوواستاتین می تواند سطح روزوواستاتین را در بدن افزایش دهد. این خطر عوارض روزوواستاتین را بالا می برد. این عوارض جانبی شامل مشکلات عضلانی مانند درد عضلانی، ضعف یا حساسیت است.

هشدارهای روزوواستاتین

قرص خوراکی روزوواستاتین || پزشکت

این دارو با چندین هشدار همراه است.

هشدار مشکلات شدید عضلانی

این دارو می تواند باعث مشکلات شدید عضلانی شود. اینها شامل میوپاتی با علائمی مانند درد عضلانی، حساسیت به لمس یا ضعف است. میوپاتی می تواند منجر به رابدومیولیز نیز شود. با این وضعیت، عضله تجزیه و باعث آسیب کلیه و حتی مرگ می شود. اگر متوجه درد یا ضعف غیرعادی در عضلات خود شدید، به خصوص اگر بیش از حد معمول احساس خستگی می کنید یا تب دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک احتمال دارد تصمیم بگیرد که درمان را با این دارو متوقف کند. اگر مشکلات عضلانی پس از دستور پزشک برای قطع مصرف این دارو ادامه یافت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدار مشکلات کبدی

این دارو سطح آنزیم های کبدی را افزایش می دهد. افزایش آنزیم ها می تواند نشانه ای از آسیب کبدی باشد. پزشک ممکن است این سطوح را بررسی کند تا مطمئن شود که دارو به کبد آسیب نمی رساند.

هشدار آلرژی

این دارو می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم احتمال دارد شامل موارد زیر باشد:

  • راش
  • کهیر
  • مشکل در تنفس
  • التهاب صورت، دهان و زبان

در صورت بروز این علائم، با خدمات درمانی تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید.

اگر تا به حال به آن واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود).

هشدار برای افرادی که بیماری زمینه ای خاصی دارند.

برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی: شما در معرض خطر مشکلات شدید عضلانی ناشی از مصرف این دارو هستید. با پزشک خود در مورد بی خطر بودن این دارو مشورت کنید.

برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: در معرض خطر مشکلات شدید عضلانی ناشی از مصرف این دارو هستید. با پزشک خود در مورد بی خطر بودن این دارو مشورت کنید.

هشدار برای گروه های دیگر

برای افراد با پیشینه قومی آسیایی: به دلیل افزایش سطح روزوواستاتین در خون، در معرض خطر عوارض جانبی این دارو هستید. پزشک احتمال دارد دارو را با دوز کمتر شروع کند.

برای زنان باردار: این دارو جزو داروهای بارداری دسته X است. داروهای دسته X هرگز نباید در این دوران استفاده شوند. زنان در سنین باروری باید هنگام مصرف این دارو از روش‌های کنترل بارداری مطمئن استفاده کنند.اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

برای زنان شیرده: این دارو می تواند به شیر مادر منتقل شود و در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند. هنگام مصرف این دارو نباید به کودک خود شیر دهید. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک مشورت کنید. شما باید تصمیم بگیرید که شیردهی یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

برای سالمندان: افراد مسن احتمال دارد مانند گذشته فعالیت نداشته باشند. این می تواند باعث شود بدن داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند. این خطر عوارض این دارو را افزایش می دهد. در حین مصرف این دارو، پزشک شما را از نظر عوارض جانبی از نزدیک تحت نظر خواهد گرفت.

برای کودکان: برای اکثر شرایط، این دارو نباید در افراد کمتر از 18 سال استفاده شود. می توان از آن در کودکان 8 تا 17 ساله برای درمان کلسترول بالا هتروزیگوت و همچنین در کودکان 7 تا 17 ساله برای درمان کلسترول بالا هموزیگوت استفاده کرد.

دوز مصرف روزوواستاتین

قرص خوراکی روزوواستاتین || پزشکت

برای افراد با اصل و نسب آسیایی: بدن احتمال دارد این دارو را متفاوت پردازش کند. این می تواند منجر به افزایش سطح این دارو در خون شود. پزشک احتمالاً دوز اولیه 5 میلی گرم را یک بار در روز تجویز می کند.

برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: بیماری کلیوی می تواند باعث شود بدن داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند. این خطر عوارض را افزایش می دهد. پزشک احتمالاً دوز اولیه 5 میلی گرم در روز تجویز می کند و بعداً دوز مصرفی را به 10 میلی گرم در روز افزایش می دهد.

دارو را مطابق دستور مصرف کنید.

قرص خوراکی روزوواستاتین برای درمان طولانی مدت استفاده می شود. اگر آن را طبق دستور مصرف نکنید با خطراتی همراه است.

اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید: احتمال دارد کلسترول کنترل نشود. با گذشت زمان، کلسترول بالا می تواند منجر به بیماری های جدی مانند حمله قلبی یا سکته شود.

اگر دوزها را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: احتمال دارد دارو به خوبی اثر نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. برای اینکه این دارو خوب عمل کند، باید مقدار معینی همیشه در بدن باشد.

اگر بیش از حد مصرف کنید: ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن خود داشته باشید. علائم مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • استفراغ
  • درد و ضعف عضلانی
  • درد شدید در ناحیه شکم (معده)

اگر یک نوبت را فراموش کردید چه باید کرد: به محض یادآوری دوز خود را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از نوبت بعدی برنامه ریزی شده خود را به خاطر می آورید، فقط یک دوز مصرف کنید.

هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز در یک نوبت به نتیجه برسیم. این می تواند منجر به عوارض خطرناک شود. بیش از 1 دوز از این دارو را در عرض 12 ساعت مصرف نکنید.

نحوه تشخیص اینکه آیا دارو کار می کند: سطح کلسترول LDL (بد) باید پایین بیاید و سطح کلسترول HDL (خوب) باید بالا برود. خودتان نمی توانید تشخیص دهید که دارو کار می کند. پزشک آزمایش خون را برای بررسی سطح کلسترول انجام می دهد.

ملاحظات مهم برای مصرف روزوواستاتین

اگر پزشکتان روزوواستاتین را تجویز کرد، این ملاحظات را در نظر داشته باشید.

عمومی
  • قرص را نبرید یا خرد نکنید.
  • این دارو را در زمان های توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.
  • می توانید این دارو را همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید. مصرف آن با غذا احتمال دارد به کاهش ناراحتی معده کمک کند.
ذخیره سازی
  • این دارو را در مناطق مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.
  • دارو را در دمای اتاق بین 68 تا 77 درجه فارنهایت (20 تا 25 درجه سانتی گراد) نگهداری کنید.

نسخه ای برای این دارو قابل پر کردن مجدد است. برای پر کردن مجدد این دارو نیازی به نسخه جدید ندارید. پزشک تعداد پر کردن مجدد مجاز را در نسخه خواهد نوشت.

نظارت بالینی

پزشک در طول درمان با این دارو سلامت شما را تحت نظر خواهد داشت. برای بررسی موارد زیر آزمایش خون خواهید داشت:

سطح کلسترول: این آزمایش کمک می کند مطمئن شوید که دارو برای بهبود سطح کلسترول کار می کند.

آنزیم های کبدی: پزشک آنزیم های های کبدی را قبل و در طول درمان با این دارو بررسی می کند. اگر فکر کند مشکلات کبدی دارید، آنها را به دقت بررسی می کند. اگر علائمی مانند درد غیرعادی عضلانی، خستگی، ضعف یا از دست دادن اشتها دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر درد در سمت راست شکم (ناحیه معده) ، ادرار تیره رنگ یا زردی پوست یا سفیدی چشم خود دارید، این علایم را به پزشک بگویید.

رژیم غذایی

قبل از شروع مصرف این دارو، پزشک احتمال دارد رژیم غذایی خاصی را برای کاهش کلسترول شروع کند. داروهای دیگری نیز برای درمان بیماری وجود دارد. برخی احتمال دارد مناسب تر از دیگران باشند. با پزشک خود در مورد سایر گزینه های دارویی که ممکن است مفید باشد مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.