لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

قرص خوراکی دی سیکلومین، عوارض و مسمومیت آن

قرص خوراکی دی سیکلومین، عوارض و مسمومیت آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قرص خوراکی دی سیکلومین فقط به عنوان یک داروی ژنریک موجود است. دی سیکلومین به سه شکل وجود دارد: یک قرص خوراکی، یک کپسول خوراکی و یک تزریق که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی در یک کلینیک انجام می شود. قرص خوراکی دی سیکلومین برای درمان اسپاسم معده ناشی از اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

قرص خوراکی دی سیکلومین چیست؟

دی سیکلومین یک داروی تجویزی است. به عنوان یک داروی ژنریک در این فرم موجود است. داروهای ژنریک معمولاً هزینه کمتری دارند. در برخی موارد، آنها ممکن است در هر قوت یا شکلی به عنوان نسخه نام تجاری موجود نباشند.

دی سیکلومین همچنین به صورت کپسول یا محلولی که از طریق دهان مصرف می کنید و به صورت تزریقی می آید. تزریق فقط توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی در یک کلینیک انجام می شود.

دی سیکلومین برای درمان علائمی مانند اسپاسم در معده ناشی از اختلالات روده، از جمله سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود. می توان از آن به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده کرد. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با سایر داروها مصرف کنید.

دی سیکلومین به دسته ای از داروها به نام آنتی کولینرژیک تعلق دارد. دسته ای از داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند.

این دارو بر ماهیچه های خاصی در معده و روده شما به نام عضلات صاف تأثیر می گذارد. به آرام کردن این ماهیچه ها کمک می کند تا اسپاسم هایی را که اختلالات عملکردی روده در این قسمت از سیستم گوارش شما ایجاد می کند، از بین ببرد.

عوارض قرص خوراکی دی سیکلومین

قرص خوراکی دی سیکلومین ممکن است باعث خواب آلودگی شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما تأثیر می گذارد، نباید کاری انجام دهید که نیاز به هوشیاری ذهنی داشته باشید، مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات. این دارو ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کند.

عوارض رایج تر دی سیکلومین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • عصبی بودن
  • خشکی دهان

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

تداخلات دارویی قرص خوراکی دی سیکلومین

دی سیکلومین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. قرص خوراکی دی سیکلومین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

داروهایی که نباید با دی سیکلومین استفاده شوند!

مصرف دی سیکلومین با داروهای گلوکوم، مانند تراوپروست، لاتانوپروست، استازولامید و تیمولول می تواند اثرات این داروها را کاهش داده یا مسدود کند. در صورت مصرف این داروها نباید دی سیکلومین مصرف کنید.

تداخلاتی که می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد!

مصرف دی سیکلومین با برخی داروها ممکن است خطر عوارض جانبی مانند افزایش خواب آلودگی، خشکی دهان و تاری دید را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • آمانتادین
  • کینیدین
  • نیترات ها و نیتریت ها
  • داروهای ضد درد مخدر مانند مپریدین
  • بنزودیازپین ها (کلونازپام، دیازپام و لورازپام)
  • داروهای ضد روان پریشی (کلرپرومازین، فلوفنازین، پرفنازین)
  • آنتی هیستامین ها مانند ستیریزین، لووستریزین، لوراتادین، فکسوفنادین
  • داروهای ضد افسردگی، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند سلژیلین، رازاگیلین، فنلزین، ترانیل سیپرومین، آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین، پروتریپرامین
  • مصرف دی سیکلومین با دیگوکسین می تواند منجر به عوارض جانبی بیشتر دیگوکسین شود، از جمله گیجی، ضربان قلب نامنظم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، و دید تاری یا تاری.

تداخلاتی که می تواند اثربخشی داروها را کاهش دهد!

شما باید از مصرف داروهای ضد اسید بدون نسخه همراه با دی سیکلومین خودداری کنید. انجام این کار ممکن است میزان دی سیکلومین جذب شده توسط بدن شما را کاهش دهد. این می تواند دی سیکلومین را کمتر موثر کند. دی سیکلومین می تواند اثرات متوکلوپرامید را کاهش دهد یا حتی آن را خنثی کند، که برای افزایش یا تسهیل حرکت غذا در دستگاه گوارش (معده و روده) استفاده می شود.

هشدارهای مهم در هنگام مصرف قرص خوراکی دی سیکلومین

قرص خوراکی دی سیکلومین، عوارض و مسمومیت آن || پزشکت

قرص خوراکی دی سیکلومین با چندین هشدار همراه است.

هشدار سیستم عصبی مرکزی

این دارو ممکن است بر روی مغز شما تأثیر بگذارد و ممکن است باعث سردرگمی یا سرگردانی شما شود. همچنین ممکن است باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت، توهم، ضعف، مشکل در به خواب رفتن، اضطراب، سرخوشی (احساس بسیار خوشحالی)، لکنت زبان هنگام صحبت کردن، یا از دست دادن کنترل ماهیچه ها در بازوها یا پاها شود.

هشدار انسداد روده

این دارو ممکن است هر گونه انسداد در روده شما را بدتر کند. این امر به ویژه برای افرادی که بخشی از دستگاه گوارش خود را برداشته اند صادق است. اسهال یکی از علائم اولیه انسداد روده است.

هشدار گرمازدگی

این دارو باعث می شود کمتر عرق کنید. اگر هوا خیلی گرم است و عرق نمی کنید، بدن شما می تواند بیش از حد گرم شود (گرما زدگی). علائم این بیماری عبارتند از تب، خستگی، سرگیجه، گرفتگی عضلات و ضربان قلب سریع. اگر فکر می کنید دچار گرمازدگی شده اید، به مکان خنک تری بروید، آب خنک بنوشید و با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدار آلرژی

دی سیکلومین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو یا زبان شما

اگر علائم شما شدید است، با مراکز درمانی تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید. تا به حال به آن واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود).

استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل می تواند خطر افزایش خواب آلودگی را در صورت مصرف با دی سیکلومین افزایش دهد. اگر الکل مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

هشدار برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند

قرص خوراکی دی سیکلومین، عوارض و مسمومیت آن || پزشکت

برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی: دی سیکلومین ممکن است باعث ضربان قلب سریع یا غیر طبیعی شود. اگر قبلاً ضربان قلب غیرطبیعی یا سریع، نارسایی احتقانی قلب، یا سابقه حمله قلبی یا فشار خون کنترل نشده داشته باشید، خطر این عارضه جانبی افزایش می‌یابد.

برای افراد مبتلا به میاستنی گراویس

میاستنی گراویس یک بیماری ضعف عضلانی است. اگر این بیماری را دارید و دی سیکلومین مصرف می کنید، بیماری شما می تواند بدتر شود. دوزهای بالای این دارو حتی می تواند باعث فلج شدن افراد مبتلا به این بیماری شود. در صورت ابتلا به میاستنی گراویس نباید از این دارو استفاده کنید.

برای افراد مبتلا به انسداد روده

دی سیکلومین می تواند باعث انسداد روده یا انسداد دستگاه گوارش شما شود یا بدتر شود. اگر بخشی از روده خود را برداشته اید (ایلئوستومی یا کولوستومی)، بیشتر در معرض خطر این عارضه جانبی هستید.

برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو

دی سیکلومین می تواند حرکت دستگاه گوارش شما را کاهش دهد. اگر کولیت اولسراتیو دارید و این دارو را مصرف می‌کنید، حرکت دستگاه گوارش شما می‌تواند تا حدی کند شود که می‌تواند شرایطی به نام مگاکولون سمی ایجاد کند. علائم مگاکولون سمی شامل درد معده، نفخ، ضربان قلب سریع، تب، اسهال شدید و اسهال خونی است. اگر کولیت اولسراتیو شدید دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

برای مردان مبتلا به بزرگی پروستات: استفاده از این دارو می تواند باعث احتباس ادرار شود. این می تواند ادرار کردن را برای شما دشوار کند. اگر پروستات بزرگ شده دارید، در صورت مصرف این دارو در معرض خطر این عارضه جانبی قرار دارید.

برای افراد مبتلا به بیماری کبد: اگر بیماری کبدی دارید، ممکن است بدن شما نتواند این دارو را آنطور که باید پردازش کند. مصرف دوزهای معمولی این دارو ممکن است باعث تجمع آن در بدن شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر بیماری کبدی دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: اگر بیماری کلیوی دارید، ممکن است بدن شما نتواند آنطور که باید از شر این دارو خلاص شود. مصرف دوزهای معمولی این دارو ممکن است باعث تجمع آن در بدن شود و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر بیماری کلیوی دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

برای افراد مبتلا به گلوکوم: این دارو می تواند فشار را در چشم شما افزایش دهد. اگر مبتلا به گلوکوم هستید، این افزایش فشار می تواند برای چشم شما مضر باشد. اگر مبتلا به گلوکوم هستید یا داروهایی برای درمان گلوکوم مصرف می کنید، نباید از این دارو استفاده کنید.

برای افراد مبتلا به مسمومیت غذایی: اگر مسمومیت غذایی ناشی از باکتری سالمونلا دارید، مصرف دی سیکلومین ممکن است باعث آسیب شدید به قسمت تحتانی دستگاه گوارش شما شود.

هشدار برای گروه های دیگر

برای زنان باردار: دی سیکلومین یک داروی حاملگی دسته B است. یعنی دو چیز:

  1. تحقیقات روی حیوانات خطری برای جنین هنگام مصرف دارو توسط مادر نشان نداده است.
  2. مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا نشان دهد آیا این دارو برای جنین خطری دارد یا خیر.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. مطالعات حیوانی همیشه نحوه واکنش انسان ها را پیش بینی نمی کند. بنابراین، این دارو فقط در صورت نیاز واضح در بارداری باید استفاده شود. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

برای زنان شیرده: دی سیکلومین نباید در زنان شیرده استفاده شود. دی سیکلومین ممکن است وارد شیر مادر شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند. این دارو همچنین می تواند میزان تولید شیر مادر را کاهش دهد. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

برای سالمندان: کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد.

برای کودکان: این دارو در کودکان مطالعه نشده است. در افراد کمتر از 18 سال نباید استفاده شود.

نحوه مصرف دی سیکلومین

قرص خوراکی دی سیکلومین، عوارض و مسمومیت آن || پزشکت

این اطلاعات دوز برای قرص خوراکی دی سیکلومین است. همه دوزهای ممکن و اشکال دارویی ممکن است در اینجا گنجانده نشوند. دوز، شکل دارویی و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن شما
  • وضعیت در حال درمان
  • وضعیت شما چقدر شدید است
  • سایر شرایط پزشکی که دارید
  • نحوه واکنش شما به اولین دوز

قرص خوراکی دی سیکلومین برای درمان کوتاه مدت و طولانی مدت سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود. اگر آن را طبق دستور مصرف نکنید، خطرات جدی دارد.

اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید: اسپاسم روده ممکن است بهتر نشود یا بدتر شود.

دوزها را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: ممکن است داروی شما به خوبی کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. مقدار معینی از این دارو باید همیشه در بدن شما باشد تا عمل کند. شما نباید بدون مشورت با پزشک خود دارو را قطع کنید.

اگر بیش از حد مصرف کنید: ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن خود داشته باشید و عوارض جانبی شدیدتری را تجربه کنید. علائم و نشانه های مصرف بیش از حد عبارتند از:

  • تشنج
  • تحریک
  • سردرد
  • استفراغ
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • مشکل در بلع
  • مردمک های گشاد شده
  • ضعف عضلات و فلج احتمالی

اگر یک نوبت را فراموش کردید به محض یادآوری دوز خود را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از نوبت بعدی برنامه ریزی شده خود را به خاطر می آورید، فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز در یک نوبت به نتیجه برسید. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز