لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سیتیریزین و هر آنچه که باید بدانید!

سیتیریزین و هر آنچه که باید بدانید! || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سیتیریزین یک داروی ضد آلرژی است. آن را می توانید بدون نسخه (OTC) از داروخانه خریداری کنید. ستیریزین به صورت کپسول و قرص عرضه می شود. شما باید آن را فقط یک بار در روز مصرف می کنید. این دارو به سرعت شروع به کار می کند.

به طور کلی، ستیریزین یک داروی بی خطر و موثر است، اما هنگام مصرف این دارو باید از هشدارها و اقدامات احتیاطی خاصی آگاه باشید. باید بدانید که این دارو چگونه کار می کند، برای چه مواردی استفاده می شود و چگونه آن را مصرف کنید.

اگر در تمام طول سال آلرژی دارید یا دچار آلرژی های فصلی می شوید، پزشک ممکن است ستیریزین را توصیه کند. ستیریزین احتمال دارد به تسکین علائم آلرژی کمک کند، اما به طور کامل از آنها پیشگیری نمی کند.

هنگامی که با موادی که ممکن است به آنها حساسیت داشته باشید مواجه شوید، بدن شما یک ماده شیمیایی به نام هیستامین تولید می کند. هیستامین باعث افزایش علائم مربوط به واکنش های آلرژیک می شود. ستیریزین یک آنتی هیستامین است. این دارو از اثرات هیستامین پیشگیری می کند.

ستیریزین به تسکین علائم آلرژی خفیف تا متوسط مانند موارد زیر کمک می کند:

  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • خارش گلو یا بینی
  • خارش یا آبریزش چشم

این واکنش ها ممکن است پس از لمس یا استنشاق مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان، کپک یا شوره حیوانات خانگی رخ دهد. آلرژی ها معمولا روی بینی، سینوس ها، گلو و سایر نواحی دستگاه تنفسی فوقانی شما تاثیر می گذارند.

ستیریزین همچنین به تسکین کهیر کمک می کند. کهیر خارش دار و بثورات برجسته روی پوست است. آنها اغلب با آلرژی غذایی یا دارویی بروز می کنند.

میزان دوز مصرفی ستیریزین

برای کودکان بین 6 تا 11 سال، دوز معمول 5 میلی گرم، دو بار در روز است. سعی کنید بین دوزها 10 تا 12 ساعت فاصله داشته باشید. بنابراین، یک دوز صبح و یکی قبل از خواب باشد. برای کودکان بین 2 تا 5 سال نیز، دوز 2.5 میلی گرم، دو بار در روز است. برای کودکان بین 1 تا 2 سال، پزشک از وزن یا سن آنها برای تعیین دوز مناسب استفاده می کند.

بزرگسالان و کودکان 6 سال و بالاتر می توانند از کپسول و قرص ستیریزین استفاده کنند.

شما نباید بیش از 10 میلی گرم از این دارو را در 24 ساعت مصرف کنید. اگر آلرژی شما خفیف باشد، پزشک ممکن است دوز 5 میلی گرمی را یک یا دو بار در روز توصیه کند.

با پزشک خود در مورد دوز مصرفی برای افرادی که دارای شرایط زیر هستند مشورت کنید:

  • کودکان 2 تا 6 ساله
  • بزرگسالان از 65 سال به بالا
  • افرادی که بیماری کبدی و کلیوی دارند.
  • کسانی که به مواد افزودنی غذایی حساسیت دارند.
  • افرادی که به بادام زمینی یا سویا حساسیت دارند.
  • افرادی که به ستیریزین یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشند.
  • اگر مبتلا به صرع یا مشکلات دیگری هستید که شما را در معرض خطر ابتلا به تشنج قرار می دهد.

باید آزمایش آلرژی انجام دهید. مصرف ستیریزین ممکن است روی نتایج تأثیر بگذارد، بنابراین لازم است چند روز قبل از آزمایش مصرف آن را متوقف کنید.

نحوه مصرف ستیریزین

سیتیریزین و هر آنچه که باید بدانید! || پزشکت

شما می توانید ستیریزین را با یا بدون غذا مصرف کنید، اما همیشه قرص ها یا کپسول ها را با نوشیدنی آب یا شیر میل کنید. آنها را به طور کامل ببلعید. سعی کنید آنها را نجوید.

مصرف مایع ستیریزین برای کودکان راحت تر از قرص ها است. داروی مایع همراه با یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی برای دادن دوز مناسب ارائه می شود.

ممکن است فقط در روزی که علائم دارید نیاز به مصرف ستیریزین داشته باشید برای مثال، اگر با چیزی که باعث آلرژی شما شده است، مانند موهای حیوانات در تماس بوده اید.

همچنین احتمال دارد برای پیشگیری از علائم به طور منظم آن را مصرف کنید به عنوان مثال، برای متوقف کردن تب یونجه در بهار و تابستان.

هنگام فراموشی دوز مشخص شده

دوز فراموش شده خود را به محض یادآوری مصرف کنید، مگر اینکه زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی را در زمان معمول مصرف کنید. برای جبران دوز فراموش شده 2 دوز همزمان مصرف نکنید.

اگر فراموش کردید یک دوز را به کودکی که دو بار در روز مصرف می‌کند بدهید، می‌توانید دوز فراموش شده را در عرض 4 ساعت از زمانی که باید مصرف می‌کرد، بدهید. اگر بیش از 4 ساعت بعد به یاد آوردید، دوز فراموش شده را ندهید. در عوض، تا نوبت بعدی صبر کنید و طبق معمول ادامه دهید.

اگر اغلب دوزها را فراموش می کنید، تنظیم زنگ هشدار برای یادآوری ممکن است کمک کند.

ستیریزین به طور کلی بسیار ایمن است. مصرف بیش از دوز معمول بعید است به شما یا فرزندتان آسیب برساند. اگر دوز اضافی مصرف کنید، ممکن است برخی از عوارض جانبی رایج را داشته باشید. اگر این اتفاق افتاد یا نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی ستیریزین

ستیریزین یک آنتی هیستامین جدید است. برخلاف آنتی هیستامین های نسل اول، ستیریزین کمتر باعث ایجاد عوارض جانبی مانند خواب آلودگی خطرناک، خشکی دهان، تاری دید و گرمازدگی می شود.

ستیریزین می تواند عوارض جانبی مانند علائم زیر را ایجاد کند:

  • اسهال
  • دل درد
  • استفراغ
  • خشکی دهان
  • خستگی مفرط
  • مقداری خواب آلودگی

در مورد عوارض جانبی غیرمنتظره ای که هنگام مصرف ستیریزین دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض معمولاً اورژانسی نیستند. در موارد نادر، ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی ( آنافیلاکسی ) به ستیریزین ایجاد شود.

به ندرت عوارض جانبی جدی با ستیریزین وجود دارد. اگر کبودی یا خونریزی بیش از حد طبیعی است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اقدامات احتیاطی و هشدارها هنگام مصرف ستیریزین

اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از مصرف ستیریزین در نظر بگیرید.

اگرچه ستیریزین معمولاً باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود، برخی افراد هنگام مصرف آن واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، به خصوص در چند دوز اول. تا زمانی که مطمئن شوید که بدن شما چگونه به ستیریزین پاسخ می دهد رانندگی نکنید.

مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. اگر تا به حال به هر یک از مواد تشکیل دهنده این دارو واکنش آلرژیک داشته اید از ستیریزین استفاده نکنید. همچنین اگر به آنتی هیستامین حاوی هیدروکسی زین حساسیت دارید، از مصرف ستیریزین خودداری کنید.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، یا در دوران شیردهی هستید، قبل از مصرف ستیریزین با پزشک خود صحبت کنید. مصرف ستیریزین به طور کلی در دوران بارداری بی خطر است.

هرگونه شرایط خاصی را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر بیماری کبدی یا کلیوی دارید، از پزشک خود در مورد مصرف ستیریزین سوال کنید. اگر پزشک شما احساس کند که مصرف آن برای شما بی خطر است، ممکن است مصرف کمتر از دوز معمول را توصیه کند.

تداخلات دارویی با ستیریزین

ستیریزین با سایر مواد تداخل دارد. به عنوان مثال، هنگام مصرف ستیریزین از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. انجام این کار ممکن است بسیار خطرناک باشد. اختلاط ستیریزین با الکل می تواند باعث خواب آلودگی شود یا هوشیاری شما را کاهش دهد.

اگر از هر نوع مسکن یا آرام بخش استفاده می کنید، قبل از استفاده از ستیریزین حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

مخلوط کردن سیتیریزین با داروهایی که سیستم عصبی مرکزی شما را تحت فشار قرار می دهند می تواند خواب آلودگی را افزایش دهد. همچنین می تواند بر عملکرد ذهنی و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد.

احتمال تداخل دارویی بین سیتیریزین و تئوفیلین وجود دارد. تئوفیلین (Theo-24) دارویی است که برخی از افراد مبتلا به آسم و سایر مشکلات ریوی آن را مصرف می کنند.

در برخی موارد زمانی که این دو دارو مصرف می شوند، مدت بیشتری طول می کشد تا ستیریزین از بدن خارج شود. با این حال، این تداخل ممکن است وابسته به دوز باشد. اگر تئوفیلین مصرف می کنید و ستیریزین را نیز باید مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

Cetirizine-D

Cetirizine-D و نسخه های با نام تجاری، مانند Zyrtec-D، داروهای ترکیبی هستند. “D” مخفف decongestant است. این داروها حاوی ستیریزین و پسودوافدرین ضد احتقان هستند.

سودوافدرین یک محرک است و می تواند برخی از بیماری ها را شدت دهد. در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر ممکن است پزشک به شما بگوید که سیتیریزین-D برای شما مناسب نیست:

  • دیابت
  • گلوکوم
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری تیرویید
  • بزرگ شدن پروستات با احتباس ادرار

سیتیریزین یک داروی OTC است که می تواند علائم آلرژی خفیف تا متوسط را تسکین دهد. مانند هر دارویی، به خصوص داروهای OTC، قبل از شروع مصرف باید همه ملاحظات را بدانید. در مورد هر گونه سوالی که در مورد علائم خود دارید و سایر شرایطی که ممکن است داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است یک آنتی هیستامین متفاوت یا یک داروی ترکیبی از ستیریزین و یک محصول دیگر که ممکن است نیاز به نسخه داشته باشد را توصیه کند.

نحوه مقابله با عوارض جانبی سیتیریزین

سیتیریزین و هر آنچه که باید بدانید! || پزشکت

احساس خواب آلودگی و خستگی. یک آنتی هیستامین غیر خواب آلود دیگر را امتحان کنید. اگر این کمک نکرد، با پزشک خود صحبت کنید.

سردرد. توصیه می شود که استراحت کنید و مایعات زیادی بنوشید. بهتر است الکل مصرف نکنید. اگر سردرد شما بیش از یک هفته طول کشید یا شدید بود، به پزشک مراجعه کنید.

خشکی دهان. آدامس های بدون قند یا شیرینی های بدون قند بجویید.

احساس بیماری (تهوع). سعی کنید قرص های خود را با غذا مصرف کنید. همچنین اگر به وعده های غذایی ساده پایبند باشید و از غذاهای غنی یا تند اجتناب کنید، می تواند کمک کننده باشد.

احساس سرگیجه. اگر سیتیریزین هنگام ایستادن باعث سرگیجه شما می شود، سعی کنید خیلی آهسته از جای خود بلند شوید یا تا زمانی که احساس بهتری پیدا کنید بنشینید. اگر شروع به سرگیجه کردید، دراز بکشید تا غش نکنید، سپس بنشینید تا احساس بهتری پیدا کنید. در صورت داشتن احساس سرگیجه یا لرزش خفیف نیز رانندگی نکنید.

اسهال. اگر اسهال دارید آب یا مایعات دیگر بنوشید. اگر علائم کم آبی، مانند کاهش ادرار از حد معمول یا ادرار تیره و با بوی قوی، با پزشک مشورت کنید. بدون مشورت با داروساز یا پزشک از هیچ داروی دیگری برای درمان اسهال استفاده نکنید.

گلودرد. اگر 16 سال به بالا دارید، می توانید غرغره کردن با محلول آسپرین (1 قرص آسپرین محلول در نصف لیوان آب) را امتحان کنید یا از دهانشویه های مسکن مانند اورالدن استفاده کنید. اگر علائم شما بیش از یک هفته طول بکشد، از پزشک خود راهنمایی بخواهید. به کودکان زیر 16 سال نباید آسپرین داده شود.

عطسه یا انسداد و آبریزش بینی. یک آنتی هیستامین غیر خواب آلود دیگر را امتحان کنید. اگر این کمک نکرد، با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف ستیریزین در بارداری

سیتیریزین و هر آنچه که باید بدانید! || پزشکت

سیتیریزین را می توان در بارداری استفاده کرد. شواهد خوبی وجود ندارد که نشان دهد این کار باعث آسیب به نوزاد می شود. با این حال، آنتی هیستامین های دیگری مانند لوراتادین ممکن است توصیه شود زیرا اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از آن در بارداری وجود دارد.

اگر پزشک تایید کرد که کودک شما سالم است، می توانید سیتیریزین را در دوران شیردهی مصرف کنید. اطلاعاتی در دسترس است که نشان می دهد فقط مقادیر بسیار کمی وارد شیر مادر می شود. ستیریزین سال هاست که در دوران شیردهی بدون عوارض جانبی در نوزادان استفاده می شود.

اگر کودک شما مثل همیشه خوب غذا نمی‌خورد، به‌طور غیرمعمول و خواب‌آلود به نظر می‌رسد، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودک خود دارید، با پزشک، داروساز یا ماما صحبت کنید.

احتیاط مصرف سیتیریزین با سایر داروها

برخی از داروها می توانند احتمال بروز عوارض جانبی سیتیریزین را افزایش دهند. اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی، خشکی دهان یا مشکل ادرار کردن شما می‌شود، با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید. مصرف ستیریزین ممکن است این عوارض جانبی را بدتر کند.

ممکن است مصرف برخی از داروهای گیاهی و مکمل‌ها در کنار ستیریزین، به خصوص آنهایی که باعث خواب‌آلودگی، خشکی دهان می‌شوند یا ادرار کردن را مشکل می‌کنند، مشکل داشته باشد.

اگر داروی دیگری از جمله داروهای گیاهی، ویتامین ها یا مکمل ها مصرف می کنید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز