لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اسپری بینی بکلومتازون

بکلومتازون|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اسپری بینی بکلومتازون برای درمان علائم سرماخوردگی ناشی از رینیت آلرژیک استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. رینیت آلرژیک یک التهاب در داخل بینی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند توسط تب یونجه ایجاد شود. بکلومتازون، نوعی دارویی است که به عنوان کورتیکواستروئید (یا استروئید) شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. کورتیکواستروئیدها کپی ماده ای هستند که بدن به طور طبیعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد. آنها مشابه  استروئیدهای آنابولیک نیستند.

اسپری بینی بکلومتازون با نسخه برای بزرگسالان و کودکان در دسترس است. بکلومتازون همچنین به صورت زیر عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود:

  • یک دستگاه استنشاقی: برای آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  • کرم و پماد: برای بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس
  • قرص: برای کولیت اولسراتیو

این اسپری با کاهش ورم و تحریک بینی علائم شما را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید باید به طور مرتب از اسپری بینی بکلومتازون استفاده کنید و درمان خود را ادامه دهید. شایع ترین عوارض جانبی مزه یا بوی نامطبوع و خشکی یا گلودرد است.

چه کسانی نباید از اسپری بینی بکلومتازون استفاده کنند؟

بیشتر بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از اسپری بینی بکلومتازون استفاده کنند. بکلومتازون برای برخی افراد مناسب نیست. برای اینکه مطمئن شوید این اسپری بینی برای شما بی خطر است، در موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • جراحی بینی انجام داده اید.
  • در بینی خود سابقه عفونت داشته اید.
  • باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید.
  • به بکلومتازون یا هر داروی دیگری حساسیت دارید.
  • در حال مصرف سایر داروهای کورتیکواستروئیدی هستید.

اسپری بینی || پزشکتنحوه اسپری بینی بکلومتازون

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که برای اولین بار استفاده از بکلومتازون را شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، معمولا دو بار در روز از دو اسپری در هر دو سوراخ بینی استفاده کنید. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که علائم شما کنترل شد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید این مقدار را به یک اسپری در هر سوراخ بینی دو بار در روز کاهش دهید. درمان با اسپری بینی بکلومتازون را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان تا سه ماه ادامه دهید، اما پزشک به شما توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که چه مدت برای شما مناسب است.

اسپری بینی بکلومتازون باید به طور مرتب استفاده شود تا عمل کند و تاثیر خودش را نشان دهد. به طور کلی از اسپری دو بار در روز، یک بار در صبح و یک بار در شب استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. دوز معمول 1 یا 2 اسپری در هر سوراخ بینی است. دستورالعمل های همراه دارو را دنبال کنید. بیش از 4 اسپری در هر سوراخ بینی در 24 ساعت استفاده نکنید.

اگر از یک بطری جدید استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، ممکن است بار اول اثر نکند. اسپری را چند بار پمپ کنید تا غبار ریز آن خارج شود. همچنین اگر چند روز از بطری استفاده نکرده اید، باید این کار را انجام دهید.

درپوش را بردارید و بطری را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تکان دهید. بینی خود را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باد کنید. سوراخ بینی را با فشار دادن انگشت روی کناره بینی خود ببندید. سر خود را کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به جلو خم کنید و نازل را با دقت در سوراخ دیگر بینی خود قرار دهید.

به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق بینی نفس بکشید و با انگشتان خود، پهن ترین قسمت نازل را به سمت پایین فشار دهید تا اسپری یک بار به سوراخ بینی شما بریزد.

از طریق دهان نفس بکشید.

در صورت نیاز این فرآیند را با سوراخ دیگر بینی تکرار کنید. پس از استفاده از اسپری، نازل را با یک دستمال تمیز پاک کنید و درپوش را تعویض کنید.

پس از کنترل علائم، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید دوز مصرفی خود را کمتر کنید. به عنوان مثال، ممکن است از استفاده از 2 اسپری دو بار در روز به 1 اسپری دو بار در روز نیاز داشته باشد. اگر اسپری بینی بکلومتازون را از داروخانه خریداری کرده اید، زمانی که فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید دیگر به آن نیاز ندارید، استفاده از آن را متوقف کنید. اگر اسپری را بدون مراجعه به پزشک خریداری کرده اید و علائم شما پس از 14 روز استفاده از آن بهبود نیافته است، باید برای بررسی اینکه آیا این اسپری برای شما مناسب است به پزشک مراجعه کنید.

بدون مشورت با پزشک، بیش از 1 ماه به طور مداوم از آن استفاده نکنید. اگر علائم شما پس از کاهش دوز بدتر شد، شاید مجبور شوید که دوز مصرفی خود را افزایش دهید. پس از باز شدن اسپری، روی برچسب بررسی کنید که چه مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از اسپری استفاده کنید. از اسپری بیشتر از این زمان استفاده نکنید.

در صورتی که یک نوبت مصرف اسپری خود را فراموش کرده اید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. مگر اینکه تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، در این صورت نوبت فراموش شده را رها کنید و نوبت بعدی را طبق معمول مصرف کنید. اما استفاده بیش از حد از اسپری بینی بکلومتازون بعید است به شما آسیب برساند.

عوارض اسپری بینی بکلومتازون

مانند همه داروها، بکلومتازون نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه همه افراد این علائم را تجربه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در هنگام مصرف آن، مقدار خیلی کم از آن جذب بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، پس احتمال بروز عوارض جانبی بسیار کم است.

اگر پزشک شما دوزهای بالای بکلومتازون را تجویز کرده باشد، یا داروهای استروئیدی یا قرص های دیگری را برای عفونت های قارچی یا HIV مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی، دچار کمبود غدد فوق کلیوی شوید.

برخی عوارض ناشی از مصرف اسپری بینی بکلومتازون ممکن است در بیش از 1 نفر از هر 100 نفر رخ دهد. به مصرف دارو ادامه دهید، اما اگر این عوارض شما را آزار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد یا از بین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند، با پزشک خود مشورت کنید:

  • عطسه کردن
  • طعم یا بوی نامطبوع
  • خشکی یا گلودرد، یا صدای خشن
  • خشکی بینی یا درد، یا خونریزی بینی

اگر بیش از چند ماه از بکلومتازون استفاده کنید یا مجبور به استفاده دوز بالای این دارو هستید، احتمال بروز عوارض جانبی جدی در شما بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برهمین اساس بهتر است در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکلات تنفسی، آسیب به بینی یا زخم های داخل بینی
  • تغییرات در بینایی شما، مانند تاری دید یا عدسی کدر در چشم: اینها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه افزایش فشار در چشم (آب سیاه) یا آب مروارید باشد.

واکنش آلرژیک جدی

اگر چه بروز واکنش آلرژیک در هنگام مصرف اسپری بینی به ندرت اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد، اما بهتر است در صورت بروز علائم زیر سریعا به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید:

  • خس خس
  • در قفسه سینه یا گرفتگی گلو
  • مشکل در تنفس یا صحبت کردن
  • تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • شما دچار بثورات پوستی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید که ممکن است شامل خارش، قرمزی، متورم، تاول یا لایه برداری پوست باشد.

اما عوارض ناشی از مصرف اسپری بکلومتازون را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با برخی راهکارها از بین برد، مثلا:

  • عطسه: معمولاً با عادت کردن به دارو، این عطسه برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • خشکی یا گلودرد، یا صدای خشن: پس از استفاده از اسپری بینی، دهان خود را با آب بشویید یا دندان های خود را مسواک بزنید تا از این امر جلوگیری کنید.
  • بینی خشک یا درد، یا خونریزی بینی: استفاده از اسپری بینی خود را برای چند روز متوقف کرده سپس دوباره شروع کنید. اگر این عوارض از بین نرفت با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

بارداری || پزشکتبکلومتازون و بارداری

اسپری بینی بکلومتازون برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است. مقدار بسیار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دارو وارد جریان خون مادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود ولی تقریبا هیچ مقداری از آن به جنین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد. حتی اگر مقدار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کودک منتقل شود، به او آسیبی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند.

بکلومتازون و شیردهی

استفاده از اسپری بینی بکلومتازون در دوران شیردهی اشکالی ندارد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که بکلومتازون به عنوان اسپری بینی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، احتمالاً مقادیر کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آن به شیر مادر منتقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما بسیار بعید است که عوارض جانبی در کودک شما ایجاد کند. اگر متوجه شدید که کودکتان مثل همیشه خوب غذا نمی‌خورد، یا اگر نگرانی دیگری در مورد کودکتان دارید، در اسرع وقت با پزشک، ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

تداخل دارویی اسپری بینی بکلومتازون

برخی از داروها و بکلومتازون با یکدیگر تداخل دارند و این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی شما را افزایش دهد. در این شرایط شاید مجبور شوید که دوز بکلومتازون خود را تغییر دهید.

اما برای پیشگیری از بروز هر گونه تداخل دارویی بهتر است در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • داروهای مورد استفاده برای درمان HIV مانند ریتوناویر یا کوبی سیستات.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs )، مانند ایبوپروفن یا آسپرین برای تسکین درد.
  • سایر داروهای حاوی استروئید مانند کرم های اگزما، داروهای استنشاقی آسم، قرص ها، تزریقات، قطره های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا بینی و سایر اسپری های بینی.

اطلاعات بسیار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد مصرف داروهای گیاهی و مکمل ها در حین مصرف یا استفاده از بکلومتازون وجود دارد. اما بهتر است قبل از مصرف هر مکمل با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

اسپری بینی بکلومتازون برای پیشگیری یا کاهش رینیت استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این وضعیتی است که در آن قسمت داخلی بینی شما ملتهب و تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علائم رایج آن شامل عطسه، گرفتگی یا گرفتگی بینی، آبریزش بینی (ترشحات آبکی) و خارش بینی است. معمولاً در اثر آلرژی هایی مانند تب یونجه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

بکلومتازون متعلق به گروهی از داروها به نام کورتیکواستروئیدها است. التهاب و تورم را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و احتقان، خارش، عطسه، تحریک و ناراحتی رینیت را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. اسپری بینی بکلومتازون توسط پزشک تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین می‌توانید بسته‌های کوچک‌تر را بدون نسخه از داروخانه‌ها خریداری کنید.

اسپری بینی بکلومتازون علائم تب یونجه یا آلرژی را کنترل می کند اما این شرایط را درمان نمی کند. علائم شما ممکن است چند روز پس از اولین استفاده از بکلومتازون شروع به بهبود کند، اما ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد تا شما فواید کامل بکلومتازون را احساس کنید.

بکلومتازون زمانی بهترین اثر را دارد که به طور منظم استفاده شود. از بکلومتازون در یک برنامه منظم استفاده کنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که در صورت نیاز از آن استفاده کنید. اگر پس از استفاده از اسپری بینی بکلومتازون به مدت 3 هفته، علائم شما بدتر شد یا بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر از اسپری بینی بکلومتازون برای جلوگیری از عود پولیپ بینی بعد از جراحی استفاده می کنید، ممکن است مجبور شوید درمان را برای چند هفته طبق دستور پزشک خود ادامه دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز