لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آمپول کورتیزون چیست؟ تزریق آن چه عوارضی دارد؟

آمپول کورتیزون چیست؟ تزریق آن چه عوارضی دارد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض آمپول کورتیزون معمولاً نادر و جزئی است. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید قبل از تزریق کورتیزون بدانید. ما در این مقاله از پزشکت توضیح می ‌دهیم که تزریق کورتیزون چیست و چگونه دردی را درمان می‌ کند. اگرچه کورتیزون مسکن نیست. این یک داروی ضد التهاب است و کاهش التهاب همان چیزی است که درد را کاهش می دهد.

بدن شما هورمون های استروئیدی را به طور طبیعی تولید می کند. کورتیکواستروئیدها (مانند کورتیزول) هورمون های استروئیدی هستند که توسط غده فوق کلیوی (غده کوچکی که در بالای هر یک از کلیه های شما قرار دارد) ترشح می شوند. علاوه بر کورتیزول، بدن شما انواع دیگری از هورمون‌های استروئیدی از جمله کلسترول (که توسط کبد آزاد می‌شود) تولید می‌کند که به عملکرد طبیعی بدن کمک می‌کند.

کورتیزول یک استروئید مهم است که در کاهش التهاب، حفظ سطح قند خون و فشار خون و مدیریت استرس نقش دارد. همچنین بخشی از پاسخ ایمنی بدن شما است. توجه به این نکته مهم است که کورتیزون با استروئیدهای آنابولیک که برای عضله سازی استفاده می شوند متفاوت است.

کورتیزون شکل مصنوعی کورتیزول است، یک استروئید مهم که توسط بدن برای کنترل واکنش های استرس و سایر شرایط استفاده می شود. این یک استروئید آنابولیک نیست.

کورتیزون یک داروی کورتونی بسیار قوی است. با تزریق کورتیزون در ناحیه مورد نظر، می توان دوزهای قوی از استروئید را تجویز کرد و در عین حال عوارض جانبی احتمالی را محدود کرد. تزریق کورتیزون معمولاً در عرض چند روز مؤثر است و اثرات آن می تواند تا چند هفته ادامه یابد.

بسیاری از پزشکان کورتیزون را با یک مسکن ترکیب می کنند. به عنوان مثال، جراحان ارتوپد، اغلب کورتیزون را با یک بی حس کننده موضعی ترکیب می کنند تا درد را به صورت فوری و طولانی مدت تسکین دهند.

آمپول کورتیزون چگونه تزریق می شود؟

آمپول کورتیزون چیست؟ تزریق آن چه عوارضی دارد؟ || پزشکت

روش تزریق کورتیزون مشابه روش سایر تزریقات است:

  • محل تزریق با دستمال مرطوب الکلی تمیز می شود.
  • بسته به موقعیت شما، ممکن است یک بی حس کننده موضعی روی پوست استفاده شود تا ناحیه بی حس شود.
  • در صورت لزوم، مایع اضافی ممکن است از مفصل آسپیره شود (با استفاده از سوزن خارج شود).
  • واکسن تزریق و با یک پانسمان پوشانده می شود.

آمپول کورتیزون می‌تواند باعث درد شود، به‌ ویژه زمانی که به زانو یا مفصل دیگر تزریق شود، اما یک پزشک ماهر معمولاً می‌تواند این درد را محدود کند. اغلب، تزریق کورتیزون را می توان با یک سوزن بسیار کوچک انجام داد که باعث ناراحتی کمتری می شود. گاهی اوقات باید از یک سوزن کمی بزرگ تر استفاده شود، به خصوص اگر پزشک شما قبل از تزریق کورتیزون نیاز به خارج کردن مایع از طریق سوزن داشته باشد.

برخی از داروها مانند لیدوکائین یا مارکائین (بوپیواکائین) را می توان همراه با تزیق کورتیزون برای ایجاد تسکین موقت در محل تزریق تجویز کرد. تزریق کورتیزون به مفاصل کوچک یا فضاهای تنگ ممکن است باعث ناراحتی بیشتری نسبت به تزریقات در مفاصل بزرگ تر شود. به همین دلیل، تزریق در شانه یا زانو ممکن است کمتر از تزریق در مفاصل انگشتان، پاها و تاندون‌ها دردناک‌تر باشد.

تزریق کورتیزون ممکن است در درمان التهاب زانو، شانه و سایر التهابات مفصلی برای هفته ها تسکین دهد. سوزن معمولاً کوچک است و هنگامی که پزشک آن را تزریق می کند، ناراحتی زیادی ایجاد نمی شود. گاهی اوقات واکسن با یک بیهوشی مخلوط می شود تا کنترل بیشتری برای درد ایجاد شود.

آمپول کورتیزون در چه مواردی تجویز می شود؟

در مواردی که التهاب یک مشکل اساسی است، تزریق کورتیزون می تواند بخشی از درمان باشد. این شرایط شامل موارد زیر، اما محدود به این موارد نیست:

  • آرتروز
  • بورسیت شانه
  • سندرم تونل کارپال

کورتیکواستروئیدها همچنین برای درمان سایر بیماری ها از جمله برخی از بیماری های پوستی و آرتریت روماتوئید استفاده می شوند.

آیا تزریق آمپول کورتیزون ضرر دارد؟

آمپول کورتیزون چیست؟ تزریق آن چه عوارضی دارد؟ || پزشکت

مانند هر دارویی، واکنش‌ها، عوارض جانبی و احتمالی با تزریق کورتیزون وجود دارد. برخی از عوارض جانبی ناحیه محل تزریق را تحت تأثیر قرار می دهند، اما برخی دیگر سیستمیک هستند، به این معنی که کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.

عوارض سیستمیک

عوارض جانبی سیستمیک به دلیل مقدار کمی کورتیزون است که وارد جریان خون شما می شود و در بدن شما حرکت می کند. آنها نادر و معمولا جزئی هستند. مهم است بدانید که تزریق کورتیزون مانند مصرف استروئیدهای خوراکی یا تزریق مستقیم کورتیزون به جریان خون نیست، بنابراین فقط مقدار کمی از دارو جذب خون می شود.

از آنجایی که بدن کورتیزول طبیعی خود را تولید می کند، اکثر مردم اثرات سیستمیک را تجربه نمی کنند. عوارض سیستمیک رایج، عبارتند از:

افزایش قند خون

یک عارضه جانبی رایج افزایش موقت قند خون است، بنابراین در افراد مبتلا به دیابت که واکسن کورتیزون دریافت می کنند، باید سطح آن به دقت کنترل شود. افرادی که انسولین مصرف می کنند باید مراقب باشند، قند خون خود را مرتباً چک کنند و دوزهای انسولین خود را در صورت نیاز برای حفظ سطح سالم تنظیم کنند. اگر قند خون شما بیش از حد انتظار افزایش یافت، با پزشک خود مشورت کنید.

برافروختگی صورت

برخی از افراد می گویند که احساس برافروختگی و قرمزی در صورت دارند، اگرچه این امر بیشتر در زنان اتفاق می افتد. گرگرفتگی صورت می تواند در عرض چند ساعت پس از تزریق شروع شود و ممکن است چند روز ادامه یابد. همچنین ممکن است با تزریق کورتیزون در آینده دوباره این اتفاق بیفتد.

بسیاری از پزشکان از اینکه این واکنش چقدر رایج است و چقدر می تواند ناراحت کننده باشد، آگاه نیستند. خبر خوب این است که این علائم خود به خود از بین می روند، اما ممکن است افراد را قبل از تزریق مجدد دو بار فکر کنند.

عوارض موضعی کورتیزون چیست؟

عوارض موضعی آنهایی هستند که فقط در یک ناحیه از بدن که در آن آمپول کورتیزون تزریق شده اتفاق می افتد. این عوارض جانبی نیز نادر هستند، اما باید بدانید که اگر برای شما اتفاق افتاد چه کاری انجام دهید. آنها عبارتند از:

برخی افراد پس از تزریق واکسن احساس ناراحتی می کنند و ممکن است 24 تا 48 ساعت پس از درمان افزایش درد را تجربه کنند. این معمولاً به سرعت از بین می رود و می توان با یک کیسه یخ و یک داروی ضد التهابی مانند ایبوپروفن تسکین داد.

عفونت. هر زمان که پوست زخمی شود، مانند زمانی که از سوزن برای تزریق کورتیزون استفاده می شود، احتمال عفونت وجود دارد. پزشک شما پوست را استریل می کند تا این خطر را به حداقل برساند.

تغییر رنگ پوست. افرادی که پوست تیره‌تری دارند باید بدانند که کورتیزون ممکن است باعث روشن شدن پوست اطراف محل تزریق شود.

از دست دادن بافت چربی. دوزهای بالای کورتیزون می تواند به برخی از بافت های بدن آسیب برساند. یک مشکل آتروفی چربی نام دارد. این بدان معناست که بافت چربی از بین می رود و می تواند منجر به فرورفتگی پوست یا نازک شدن چربی شود. افرادی که برای درمان ورم کف پا آمپول در پاشنه پا دریافت می کنند ممکن است راه رفتن برایشان دردناک باشد.

پارگی تاندون

کورتیزون می تواند باعث ضعیف شدن یا پارگی تاندون ها شود. تاندون ها نوارهای سختی از بافت هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. این یکی از دلایلی است که پزشک شما ممکن است تعداد تزریق های کورتیزون را که می توانید انجام دهید محدود کند. پارگی تاندون به ویژه زمانی که از کورتیزون برای التهاب تاندون آشیل استفاده می شود، یک خطر است.

تزریق کورتیزون بسیار ایمن است، اما هنوز هم خطراتی دارد. بسیاری از پزشکان تزریق را ارائه می دهند زیرا آنها سریع، آسان و معمولاً مؤثر هستند. اگر در گذشته عوارض جانبی با تزریق کورتیزون داشته‌اید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که چه وضعیتی تحت درمان است و عوارض جانبی چقدر شدید بوده است.

کورتیزون یک درمان موثر برای بسیاری از بیماری های ارتوپدی است، اما عوارض جانبی دارد. اگر در مورد تزریق کورتیزون نگرانی دارید، با پزشکت مشورت کنید. خبر خوب این است که در بسیاری از موارد، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که می توان برای درمان این مشکل استفاده کرد.

هر چند وقت یک بار می توانم آمپول کورتیزون دریافت کنم؟

آمپول کورتیزون چیست؟ تزریق آن چه عوارضی دارد؟ || پزشکت

هیچ قانونی در  مورد اینکه چه تعداد تزریق کورتیزون می توان انجام داد وجود ندارد. در حالی که واقعاً محدودیتی برای تعداد عکس‌هایی که می‌توانید داشته باشید وجود ندارد، ممکن است مشکلات عملی در استفاده طولانی‌مدت وجود داشته باشد.

اگر تزریق کورتیزون به سرعت از بین برود یا کمکی نکند، انجام مجدد آن ممکن است ارزشی نداشته باشد. همچنین، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که تزریق کورتیزون ممکن است تاندون‌ها و غضروف را ضعیف کند. تزریق مکرر کورتیزون این اثرات را چند برابر کرده و خطر بروز مشکلات را افزایش می دهد.

به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان تعداد آمپول را معمولاً به بیش از سه بار در یک سال در یک محل محدود می کنند. سعی کنید با پزشک خود در مورد اینکه چند بار می توانید تزریق کنید مشورت کنید.

جایگزین های کورتیزون چیست؟

اگر نمی توانید واکسن کورتیزون را تحمل کنید، یا اگر آنها برای بیماری شما موثر نیستند، می توانید گزینه های دیگری را در نظر بگیرید. پزشک شما ممکن است تزریق اسید هیالورونیک یا یک درمان تجربی را که در آن از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) استفاده می‌شود، توصیه کند. هر دو می توانند درمان های موثری برای شرایطی باشند که ممکن است از کورتیزون نیز استفاده شود.

اسید هیالورونیک

همانطور که بدن شما سطوح طبیعی کورتیزول را حفظ می کند، اسید هیالورونیک را نیز به طور طبیعی تولید می کند. یکی از عملکردهای اسید هیالورونیک روان کردن و نرم کردن مفاصل است. با این حال، گاهی اوقات افزایش سن یا شرایطی مانند آرتروز می تواند باعث کاهش سطح شود. این می تواند منجر به سفتی، درد یا تورم در مفاصل شما شود. این درمان اغلب در زانو استفاده می شود.

تزریق اسید هیالورونیک به همان روش تزریق کورتیزون انجام می شود و عوارض جانبی مشابه است. یک عارضه جانبی رایج، تشدید علائم آرتریت است، اما این عارضه محو خواهد شد.

پلاسمای غنی از پلاکت

پلاکت ها و پلاسما دو جزء کلیدی خون هستند. آنها علاوه بر کمک به لخته شدن خون، حاوی فاکتورهای رشد هستند که در روند بهبودی نقش دارند. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به مفصل آسیب‌دیده، غلظت بالایی از این فاکتورهای رشد را در محل قرار می‌دهد تا به بهبود ناحیه کمک کند.

این درمان برای استفاده انواع شرایطی که کورتیزون نیز استفاده می شود، از جمله آسیب های مفصلی و آرتروز مورد مطالعه قرار گرفته است.

PRP با استفاده از نمونه خون خود شما ساخته می شود. خون در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد که می چرخد و به جداسازی گلبول های قرمز و سفید خون از پلاکت ها و پلاسما کمک می کند. سلول های خونی برداشته می شوند و پلاسما و پلاکت های باقی مانده متمرکز می شوند. این همان چیزی است که در تزریق استفاده می شود که دقیقاً مانند تزریق کورتیزون انجام می شود.

از آنجایی که PRP از سلول های خونی شما استفاده می کند، واکنش ها نادر است. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر عوارض جانبی احتمالی و شرایطی که این درمان ممکن است برای آنها موثر باشد، مورد نیاز است.

سخن آخر

تزریق کورتیزون یک ابزار قدرتمند و یک گزینه درمانی خوب برای بسیاری از شرایط است. اما ممکن است بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند یا در برخی موارد بهترین انتخاب نباشند. آمپول ها فقط باید برای درمان التهاب استفاده شوند، نه فقط برای درد تزریق شوند. استفاده از آنها نیز باید محدود شود، به ویژه در افراد جوان با مفاصل و تاندون های سالم که ممکن است در اثر تزریق مکرر آسیب ببینند. اگر قصد تزریق کورتیزون را دارید، با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات و همچنین مناسب بودن این واکسن برای شما مشورت کنید.

بسیاری از مردم احساسات شدیدی نسبت به تزریق کورتیزون دارند. برخی معتقدند که آنها وحشتناک هستند، و برخی دیگر می پرسند که آیا باید از آنها استفاده کرد یا خیر. صرف نظر از این موضوع، دانستن اینکه کمکی برای کاهش درد شما در دسترس است، تسکین دهنده است. اما تزریق کورتیزون بدون خطر نیست.

اگر در مفاصل خود درد دارید، ایده خوبی است که به همه گزینه های خود برای مدیریت درد نگاه کنید و سپس با یک پزشک مورد اعتماد مشورت کنید. ممکن است هفت روز طول بکشد تا اثرات تزریق کورتیزون در بدن احساس شود. تسکین معمولاً تا دو ماه یا بیشتر طول می کشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز