لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

دام و پت

سالمونلا در لاک پشت ها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آشنایی با نحوه جلوگیری از سالمونلا در لاک پشت ها از آنجا اهمیت پیدا می کند که این مفهوم جدیدی نیست. بیشتر لاک پشت ها در معرض خطر جدی بیماری نیستند، اما همه افراد باید اقدامات اساسی را انجام دهند تا احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهند. رعایت بهداشت فردی، کلید حفظ ایمنی و سلامتی شما، خانواده و لاک پشت شماست.

لاک پشت ها معمولاً باکتری های سالمونلا را در سطح خارجی پوست و پوسته خود حمل می کنند. خزندگان مانند اژدهای ریش دار و گاکو نیز می توانند افراد را به سالمونلا آلوده کنند. این موجودات کوچک چشم شیشه ای ممکن است زیبا و بی ضرر به نظر برسند، اما لاک پشت های کوچک و خزندگان مانند اژدهای ریش دار و گاکو می توانند افراد را به شدت بیمار کنند.

مطالعه بیشتر: لاک پشت خانگی چقدر عمر می کند؟ 

انسان ها ممکن است در صورت تماس با حیوانات زیر به باکتری سالمونلا آلوده شوند:

  • لاک پشت یا خزندگان دیگر (مارمولک، مار)
  • دوزیستان (قورباغه ها، سمندرها، نیوتن ها)
  • زیستگاه خزندگان یا دوزیستان، مانند قفس، مخازن و آکواریوم ها

سالمونلا می تواند در افراد ایجاد عفونت جدی یا خطرناک کند، حتی اگر این باکتری ها باعث ایجاد بیماری خاص در خزندگان یا دوزیستان نشوند. در 23 فوریه 2021، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آخرین شیوع لاک پشت های ریز را اعلام کرد که تاکنون باعث 22 بیماری و یک مرگ شده است.

افراد آلوده به سالمونلا گاهی دچار اسهال، تب، درد معده، حالت تهوع، استفراغ و سردرد شوند. علائم معمولاً شش تا 72 ساعت پس از تماس با باکتری ظاهر می شوند و حدود دو تا هفت روز ادامه دارند. بیشتر افراد بدون درمان بهبود می یابند. اما برخی می توانند آنقدر بیمار شوند که بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

سالمونلا چیست؟

سالمونلا نوعی باکتری است که به عنوان عامل بیماری های دستگاه گوارش شناخته شده است. این نوع باکتری در آب یا مواد غذایی آلوده دیده می شود و هیچ ارتباطی با ماهی آزاد ندارد. برای بسیاری از خزندگان ابتلا به سالمونلا همراه با عدم وجود علائم بالینی بسیار معمول است. سالمونلا بخشی از میکروب های گوارشی طبیعی آنها است.

علائم بالینی در انسان ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم، اسهال و سایر علائم دستگاه گوارش باشد. اگر شک دارید که به سالمونلوزیس مبتلا هستید، با متخصص گوارش خود تماس بگیرید. علاوه بر آن، دامپزشکان موظفند هرگونه عفونت سالمونلا در انسان را که از حیوانات خانگی به بخشهای بهداشتی ایالتی یا محلی منتقل می شود، گزارش دهند.

مطالعه بیشتر: نکات مهم در خرید لاک پشت

سالمونلا در لاک پشت ها 4 | پزشکت

دامپزشکی

لاک پشت من چگونه به سالمونلا مبتلا شد؟

سالمونلا فقط مخصوص لاک پشت ها یا به طور کلی خزندگان نیست. در واقع باکتری طبیعی دستگاه گوارش بسیاری از خزندگان را تشکیل می دهد. این بیماری در این گونه ها ایجاد نمی شود مگر در موارد شدید. حیوان خانگی شما ممکن است سالمونلا را داشته باشد و حتی نتیجه ازمایش ان منفی باشد در صورتیکه به طور فعال ان را از بین نبرد. بهتر است فرض کنید خزندگان یا دوزیستان ممکن است ناقل سالمونلا باشند.

سالمونلا توسط بسیاری از گونه های دیگر از جمله گربه، سگ، جوندگان و سایر حیوانات خانگی نیز قابل سرایت است. شیوع عفونت های سالمونلا در لاکپشت ها در سال 2013 اتفاق افتاد و چندین ایالت و بیش از دوازده نفر را درگیر کرد. سالمونلا همچنین می تواند باعث عفونت در انسان و سایر حیوانات از طریق مواد غذایی آلوده شود. همچنین سالمونلا با غذای جوندگان و دیگر حیوانات خزنده مرتبط بوده است.

خطر ابتلا به سالمونلا واقعی است و باید جدی گرفته شود، با این حال، با کنترل و مراقبت صحیح، می توانید خطر عفونت را به شدت کاهش دهید. اگر شما فردی سالم هستید و یا با افراد سالم زندگی می کنید، احتمالا باز هم در معرض خطر هستید. همانند اکثر بیماری های عفونی، خطر برای افراد بسیار جوان، سالخوردگان و کسانی که از قبل بیمار هستند وجود دارد. (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که خزندگان به هیچ وجه در خانه های دارای افراد در معرض خطر نگهداری نشوند).

مطالعه بیشتر: بیماری های قابل انتقال حیوان به انسان

سالمونلا در لاک پشت ها 3 | پزشکت

چگونه از عفونت های سالمونلا پیشگیری کنیم؟

وقتی صحبت از نگهداری لاک پشت ها و خزندگان دیگر می شود، باید یک نکته اساسی را بخاطر بسپارید که همیشه دستان خود را بشویید. قبل از دست زدن به خزندگان خانگی و بلافاصله بعد از آن دستان خود را بشویید. لاک پشت خود را نبوسید و لیس نزنید و هنگام مراقبت کودکان از حیوانات خانگی نظارت داشته باشید. اگر کودک شما نمی تواند دهان خود را از حیوان دور نگه دارد، بهتر است تعامل او محدود شود.

ممنوعیت فروش لاک پشت جوجه سراز تخم دراورده در ایالات متحده در 1975 تصویب شد، عمدتا در پاسخ به عفونت سالمونلا در کودکان از لاک پشت حیوان خانگی (که به حدی کوچک بودند که در دهان جا میشدند)، حتی بعد از ان نیز در دسترس بودند.

تمام تجهیزات تمیز کردن لاک پشت خود را از آشپزخانه خارج و مرتباً آن را تمیز کنید. از هیچ یک از تجهیزات لاک پشت خود برای کارهای خانه یا سایر امور مربوط به خزندگان استفاده نکنید. از تجهیزات تمیز کردن لاک پشت برای برای دیگر ابزیان مخصوصا تمیز کردن اکواریوم به کار نبرید.

لاک پشت ها، به خصوص لاک پشت های آبزی، دوست دارند در مخازن و استخرهای خود خراب کاری کنند. از آنجا که سالمونلا در روده آنها قرار دارد، باید مدفوع را به طور صحیح کنترل و دفع کرد. تمیز کردن منظم محفظه برای کاهش خطر ابتلا به سالمونلا بسیار مهم است. تغییرات منظم آب برای لاک پشت های آبزی باید بخشی از نگهداری معمول و منظم شما باشد. برای کار کردن سیفون هیچ شلنگی را مکش نکنید! این کار احتمال تماس شما با سالمونلا را افزایش می دهد. پس از دست زدن به آب مخزن، حتما دستان خود را بشویید و وسایل خود را تمیز کنید.

جهت ویزیت تصویری و فوری با متخصص دامپزشکی آنلاین همین الان کلیک کنید.

لاک پشت های بدون سالمونلا

مفهوم لاک پشتهای بدون سالمونلا، که در آن باکتری های سالمونلا از تخم های لاک پشت ریشه کن می شوند، و در نتیجه جوجه بدون سالمونلا خواهد بود، کاربرد دارد. با این حال، مطالعات نشان داده است که در گذشته لاک پشت های بدون سالمونلا ممکن است در نهایت سالمونلا مثبت باشند.

 به یاد داشته باشید، یک آزمایش منفی به این معنی نیست که لاک پشت سالمونلا منفی فرض شده است! این فقط به این معنی است که آنها در حال حاضر هیچ باکتری از بین نمی برند. درمان دامپزشکی سالمونلا در لاک پشت های بدون علامت با استفاده از آنتی بیوتیک ناموفق است و تا زمانی که علائم بالینی وجود نداشته باشد و آزمایش کشت و حساسیت انجام نشده باشد، درمان صورت نمی گیرد.

بنابراین، پول خود را برای این گونه های “بدون باکتری” هدر ندهید. ایده خرید لاک پشت های بدون سالمونا تنها حس امنیت کاذب را به نگهدارنده منتقل می کند. حتی اگر لاک پشت سالمونلا مثبت داشته باشید که احتمال ان زیاد است، اگر از لاک پشت خود به خوبی مراقبت کرده و بهداشت اولیه را رعایت کنید، خطر ابتلا به آن کم می شود.

سالمونلا در لاک پشت ها 2 | پزشکت

چه کسانی در معرض خطر عفونت سالمونلا هستند؟

هر کسی می تواند به عفونت سالمونلا مبتلا شود. اما نوزادان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. نوزادان؛ افراد سالمند؛ و افرادی که به دلیل بارداری، سرطان، اچ آی وی / ایدز، دیابت و سایر بیماری ها، مقاومت طبیعی کمتری در برابر عفونت دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار می گیرند. همه خزندگان و دوزیستان توانایی ناقل بودن سالمونلا را دارند. اگر كودكان با لاك پشت های كوچك تماس بگیرند، در معرض خطر بیماری شدید قرار می گیرند.

حتی اگر یک لاک پشت کوچک از نظر ظاهری سالم باشد، ممکن است هنوز ناقل سالمونلا بوده و ممکن است کودکان کوچک را بیمار کند و متأسفانه، کودکان ناآگاهانه خود را آلوده می کنند.

بچه ها تمایل دارند لاک پشت های کوچک را در دهان خود بگذارند یا در زیستگاه لاک پشت بازی کنند و سپس انگشتان خود را در دهان خود بگذارند. همچنین، گاهی اوقات زیستگاه های خزندگان در سینک آشپزخانه تمیز می شوند، که این امر می تواند باعث آلودگی مواد غذایی و ظروف غذا شود، حتی می تواند خطر جدی برای کودکان و افراد سالمند باشد.

در صورت نگه داشتن لاک پشت بر روی سطوحی مانند میزهای پیشخوان، رومیزی، کف های برهنه و موکت نیز می توانند به باکتری ها آلوده شوند. باکتری ها ممکن است برای مدت طولانی در آن سطوح زنده بمانند. استفاده صحیح و بهداشتی در جلوگیری از شیوع باکتری و حفظ سلامتی شما و خانواده بسیار مهم است.

سالمونلا در لاک پشت ها 1 | پزشکت

نگهداری از لاک پشت به عنوان حیوان خانگی

  • لاک پشت های کوچک یا خزندگان یا دوزیستان دیگر را برای حیوانات خانگی یا هدیه خریداری نکنید.
  • اگر خانواده شما در انتظار فرزند هستند، قبل از ورود نوزاد، هر گونه خزنده یا دوزیستان را از خانه خارج کنید.
  • خزندگان و دوزیستان را با کودکان زیر 5 سال، افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، در خانه ها نگه ندارید.
  • اجازه ندهید خزندگان یا دوزیستان آزادانه در خانه به خصوص در مناطق آماده سازی غذا پرسه بزنند.
  • آکواریوم یا وسایل دیگر مربوط به حیوانات را در سینک آشپزخانه تمیز نکنید. برای ضدعفونی وان یا مکان دیگری که محل زندگی خزندگان یا دوزیستان تمیز می شود از سفید کننده استفاده کنید.
  • همیشه پس از لمس خزندگان یا دوزیستان، محل نگهداری آن یا هر چیز دیگری (به عنوان مثال غذا) که با حیوان یا محل نگهداری آن تماس پیدا می کند، دستان خود را کاملاً با آب و صابون بشویید.
  • توجه داشته باشید که عفونت سالمونلا می تواند در اثر تماس با خزندگان یا دوزیستان در باغ وحش ها، پارک ها، مراکز نگهداری از کودکان یا مکان های دیگر رخ دهد.
  • مراقب علائم عفونت سالمونلا، مانند اسهال، درد معده، حالت تهوع، استفراغ، تب و سردرد باشید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

14 دیدگاه

  1. سلام . من از یک لاکپشت صحرایی در باغچه خونمون نگداری میکنم . اگر اون سبزی ها رو بخوره و ما سبزی ها استفاده کنم . ممکنه مبتلا بشم ؟
    و آیا دفع مدفون لاکپشت در خاک (خاکی که در اون سبزیجات کاشته میشه )احتمال ابتلا وجود داره ؟
    ممنون ????

    1. سلام اگر سیزیجات را خوب ضدعفونی کنید مشکلی نخواهد داشت.

  2. سلام ببخشید من یک لاک پشت کوچک به تازگی خریدم ولی زیاد سرحال بنظر نمیاد و همش میخابد و روی پوست دست و پاهاش و گردنش سفید شده و جوش های سفید ریز زده نمیدونم باید چیکار کنم نگرانشم لطفا اگر میشه راهنمایی کنید?
    واینکه لاک پشتم از نوع برکه ای است
    این علایم میتونه مربوط به سالمونلا باشه؟

    1. سلام احتمال دارد مبتلا به سالمونلا باشد

    2. سلام ازین جهت که من لاکپشت برکه ای دارم خواستم بهتون بگم که نور افتاب شدیدا برای این نوع لاکپشت لازمه توی فصل تابستون میتونید از نور افتاب بهره ببرید ولی در فصول سرد لامپ uvbباید نصب کنید اکواریومی که لاکپشت و در ان نگهداری میکنید باید دمای اب بین ۲۶ تا ۲۸ درجه باشه به هیچ عنوان نگذارید اب سرد باشه برای غذاش میتونید از میگو خشک شده که در اکواریوم فروشی پیدا میشه تهیه کنید یا غذای مخصوص لاکپشت و کرم این گونه لاکپشت بشدت حساس و نیاز به نور افتاب داره و اکواریوم لاکپشت باید در طول روز کنار نور باشه کنار پنجرتون یعنی اگر مشکل لاکپشتتون جدیه حتما به دامپزشک مراجعه کنید

  3. سلام من امروز یک لاک پشت خشکی زی پیدا کردم و متوجه شدم یک مایع سفید از انتهای بدنش به بیرون پاشیده شد،نگرانم چون بچه ی ۸ساله دارم،آیا بیماری خاصی داره؟مراقبت خاصی میخاد؟

      1. سلام من به لاک پشت برکه ای دارم الان چن هفته هست ناخناش میوفتن مشکلش چیه چیکار کنم یه دستش کلا ناخناش اوفتاده

  4. سلام من برادرم لبش بزرگ شده ۸ ساله هست توی خونه هم لاک پست داریم ممکن هست از لاک پشت مریضی گرفته باشه و اگر گرفته باید چیکار کنیم؟؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام بعید است که ارتباطی با لاک پشت داشته باشد از متخصص داخلی مشاوره بگیرید.

    2. سلام من یه لاکپشت گوش قرمز دارم از وقتی به دنیا اومده بود خودم بزرگش کردم و اون موقع بچه‌ بودم هیچ وقت بیماری خاصی نگرفتم ولی از همون موقع وقتی لاکپشت گوش قرمزم رو از آب‌ بیرون می آوردم بعد چند ساعت یا چند دقیقه پشت لاکش سفید میشد همیشه همین بود از وقتی به دنیا اومده بود آیا این بیماری سالمونا هست

      1. سلا بعید است که نشانه سالمونلا باشد ولی با دامپزشک مشاوره نمایید.

  5. من‌یه بچه لاک‌‌پشت پیدا کردم ولی نمیدونم برکه ای هست یا خشکی چندبار با اب شستم بچه شش ساله دارم چطور میشه بامتری سالمونلا رو از بدنش تمیز کرد و اینکه علایم بیماری سالمونلا روی لاکپشت چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز