لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

چرا گربه پلاستیک می خورد؟

گربه پلاستیک می خورد|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شاید در برخی موارد متوجه این موضوع شوید که گربه خانگی تان کیسه‌های پلاستیکی، نی، کابل‌ها و موارد مشابه را می‌جود، و اکنون از خود بپرسید که “چرا گربه من پلاستیک می‌خورد؟” خوردن پلاستیک در گربه ها به شرایطی به نام پیکا اشاره دارد که در این شرایط ممکن است حیوان خانگی شما شروع به خوردن و جویدن اشیاء غیر غذایی مانند پلاستیک کند و وسایل مختلف پلاستیکی اطرافتان  را گاز بگیرد. اما به طور کلی دلایلی مختلفی وجود دارد که می تواند باعث خوردن پلاستیک در گربه ها شود. از طرفی هم این وضعیت ممکن است منجر به بروز برخی عوارض احتمالی شود. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت بررسی کنیم که چرا گربه پلاستیک می خورد؟ چگونه گربه خانگی را از پلاستیک خوردن منصرف کنیم؟

عوارض پلاستیک خوردن گربه 

خوردن پلاستیک برای گربه‌ها می‌تواند به عوارض جدی منجر شود. برخی از عوارض احتمالی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

انسداد روده: گربه‌ها ممکن است بخش‌هایی از پلاستیک را بلعیده و در روده‌ها گیر کند. این موضوع می‌تواند به انسداد روده منجر شود که باعث مشکلات گوارشی شدید، تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و تورم شکمی می‌شود. اگر انسداد روده رخ دهد، باید بلافاصله به یک دامپزشک مراجعه کنید.

آسیب فیزیکی: قطعات پلاستیکی تیز می‌توانند آسیب به دهان، گلو، مری، معده و روده‌های گربه وارد کنند. این می‌تواند منجر به خونریزی، التهاب و عفونت شود.

مسمومیت شیمیایی: برخی از پلاستیک‌ها می‌توانند حاوی مواد شیمیایی مضر باشند که در صورت خوردن توسط گربه، مسمومیت را ایجاد کنند. این شامل مواد مانند بیسفنول-A (BPA) است که می‌تواند اثرات مخرب بر روی سیستم عصبی، هورمونی و تولید مثلی داشته باشد.

اختلالات گوارشی: خوردن قطعات پلاستیکی می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی شود، از جمله اسهال، یبوست و تهوع.

به منظور جلوگیری از وقوع این مشکل، باید اطمینان حاصل کنید که گربه شما دسترسی به قطعات پلاستیکی نداشته باشد و محیط زندگی ایمن برای آن فراهم شود. در صورتی که مشکوک به خوردن پلاستیک توسط گربه خود هستید یا علائم مشابه این عوارض را مشاهده می‌کنید، بهترین کار این است که به سرعت با دامپزشک آنلاین مشورت کنید. دامپزشک آنلاین می‌تواند تشخیص دقیق را بگذارد و در صورت لزوم، برنامه درمانی مناسب را شروع کند.

مطالعه بیشتر:بیماری التهابی روده گربه 

شایع ترین علل جویدن پلاستیک در گربه ها

خوردن پلاستیک در گربه ها نه تنها منجر به بروز برخی عوارض احتمالی مانند استفراغ می شود، بلکه می تواند خطرناک و کشنده باشد.

گربه ها نمی توانند در برابر جویدن و تلاش برای خوردن چیزهای مختلف مقاومت کنند. آنها وقتی یک چیزی را برای اولین بار ببینند برای کنجکاوی آن را بررسی می کنند و اغلب اطراف آن را بو می کشند و سعی می کنند آن را بجوند. اما کنجکاوی همیشه علت جویدن پلاستیک در گربه ها نیست. شاید علل دیگری هم داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

دامپزشکی

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

پلاستیک خوردن گربه|| پزشکت

استرس و اضطراب

گربه خانگی شما ممکن است برای کاهش استرس و اضطراب، شروع به جویدن هر چیز  پلاستیکی اطراف خودش کند تا با این روش بتواند خودش را آرام کند.

مطالعه بیشتر: استرس در حیوانات خانگی 

کمبود مواد مغذی

هر گونه کمبود مواد مغذی در حیوانات خانگی مانند گربه ها می تواند آنها را مجبور کند تا برای جبران کمبود آنها، مواد غیرغذایی را بجود. کمبود مواد مغذی می تواند منجر به بروز عوارض و اختلالات بیشتری در گربه های خانگی شما شود. پس بهتر است به محض اینکه متوجه شدید که گربه شما مواد مغذی کافی دریافت نمی کند، رژیم غذایی گربه را تغییر دهید. حتی به رژیم غذایی حیوان خانگی خود توجه کنید.

بهترین کار این است که غذای خانگی برای گربه تهیه کنید که همه گروه های غذایی را شامل شود و تمام مواد غذایی مورد نیاز را برای بدن حیوان خانگی شما تامین کند. هنگام خرید هر گونه مواد غذایی از فروشگاه حیوان خانگی خود ، به ترکیبات تشکیل دهنده آنها دقت کنید.

بیماری های مختلف

بیماری های مختلف متعددی وجود دارد که می تواند علل جویدن پلاستیک در گربه های خانگی شود. شایع ترین آنها  دیابت، مشکلات دندانی، کم خونی و پرکاری تیروئید هستند. در برخی موارد، تومورهای مغزی نیز می‌تواند علت اصلی جویدن پلاستیک در گربه ها شوند. اگرچه جویدن پلاستیک به عنوان عارضه یکی از این بیماری ها ممکن است بروز پیدا کند اما در برخی شرایط خود جویدن پلاستیک می تواند منجر به بروز عوارض جدی تر شود.

به همین دلیل در صورت تداوم جویدن پلاستیک در گربه ها باید به موقع واکنش نشان دهید و حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید تا او را معاینه کرده و مشکل را مشخص کند.

مطالعه بیشتر: بیماری های گربه خانگی

اختلال وسواس فکری اجباری

اختلال وسواس فکری اجباری در گربه های خانگی می تواند  آنها را وادار به خوردن پلاستیک کند. چون این اختلال می تواند منجر به بروز استرس در آنها شود.

رفتار غریزه ای در گربه ها

به نظر می رسد جویدن پلاستیک در گربه ها ممکن است یک رفلکس و غریزه خالص در حیوان خانگی شما باشد. در این شرایط فرض بر این است که حیوان خانگی تان اقلام پلاستیکی را به عنوان یک طعمه در نظر بگیرد و بخواهد آن را گاز بگیرد.

بوی غذا

یکی دیگر از علل اینکه چرا گربه پلاستیک می خورد، استشمام بوی غذا از وسایل پلاستیکی  است. به احتمال زیاد، حیوان خانگی شما بوی غذایی را که آنجا بوده است حس کرده است. به همین دلیل او می خواهد آن قسمت پلاستیک را لیس بزند و گاز بگیرد، به این امید که یک تکه از آن غذا را نیز به دست آورد. اگر فکر می کنید که حیوان خانگی شما به علت بوی غذا، پلاستیک را گاز می زند سعی کنید حتماً این موارد را دور از دسترس نگه دارید.

چگونه بفهمم گربه من پلاستیک خورده است؟

مصرف یا جویدن پلاستیک در گربه ها می تواند با بروز برخی علائم احتمالی همراه باشد. برخی از این علائم عبارتند از:

  • اسهال
  • بی حالی
  • تغییر رفتار
  • درد شکم و غیره
  • کاهش اشتها
  • ریزش آب دهان و استفراغ

در صورت بروز هر یک از علائم ممکن است هنگام نوازش و یا بلند کردن حیوان خانگی خود متوجه شوید که آنها رفتارهای غیرعادی را از خودشان نشان می دهند. حتی ممکن است به محض لمس شکم گربه شما حالت تدافعی پیدا کند و فرار کند. اگر متوجه شدید که حیوان شما به خوبی غذا نمی خورد بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید. البته، این علائم لزوماً به این معنی نیست که گربه شما پلاستیک یا چیز دیگری را بلعیده است. اما در هر شرایط باید آنها را نادیده نگیرید.

اگر گربه پلاستیک خورد چه کنیم؟

اگر گربه شما پلاستیک خورده است، باید به صورت فوری اقدامات زیر را انجام دهید:

بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید و وضعیت را تشریح کنید. بر اساس شرح شما، دامپزشک ممکن است نکات و راهنمایی‌های خاصی برای شما داشته باشد. همچنین، اگر دامپزشک توصیه کند که به مطب یا بیمارستان بروید، باید بلافاصله اقدام کنید.

به علائم گربه خود دقت کنید. نشانه‌های عجیب مانند استفراغ مکرر، کاهش اشتها، استفراغ خونی، تورم شکمی، برگشتن بهره‌وری یا هر تغییر ناگهانی دیگر باید بلافاصله به دامپزشک اطلاع داده شود.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از دامپزشک آنلاین بپرس.

پلاستیک جویدن گربه|| پزشکت

چگونه از خوردن پلاستیک در گربه ها جلوگیری کنیم؟

آسانترین راه این است که وسایل پلاستیکی را از گربه خود پنهان کنید. اما با این حال راهکارهای دیگری هم وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید برای جلوگیری از خوردن پلاستیک گربه خود انجام دهید. مهمترین آنها عبارتند از:

حیوان خانگی خود را سرگرم کنید.

بی حوصلگی یکی از دلایلی است که حیوان خانگی شما ممکن است به سمت گاز گرفتن وسایل اطراف خودش و مواد غیرغذایی از جمله پلاستیک  برود. حتی جویدن وسایل پلاستیکی می تواند راهی برای جلب توجه در حیوان خانگی شما باشد. به همین دلیل است که باید زمانی برای بازی روزانه حیوان خانگی و سرگرم کردن آنها پیدا کنید. سعی کنید اسباب بازی هایی شبیه طعمه پیدا کنید که به گربه شما اجازه می دهد غریزه شکارچی بودن خودش را بروز دهد. این کار باعث می شود که آنها مشغول شوند و ذهن آنها از جویدن پلاستیک دور شود. همچنین باعث خوشحالی و آرامش گربه شما می شود.

مطالعه بیشتر: گربه چه مدت می تواند تنها بماند؟

آیا نگران این هستید که گربه شما در حالی که در خانه تنها است پلاستیک بخورد؟ شما باید نوعی سرگرمی را فراهم کنید تا وقتی حیوان خانگی شما در خانه تنها است بتواند با آنها خودش را سرگرم نگه دارد و به سمت اشیاء خارجی مانند پلاستیک نرود. شما می توانید بخش های کوچکی از غذا را در اطراف خانه خود پنهان کنید. به این ترتیب، حیوان خانگی شما سعی می کند غذا را “پیدا” کند. یکی دیگر از راه های مشغول نگه داشتن حیوان خانگی این است که یک اسباب بازی پازل برای او تهیه کنید و در پایان بازی برای تشویق به آنها غذا بدهید.

به دامپزشک مراجعه کنید.

به محض اینکه متوجه شدید که علت جویدن پلاستیک احتمالا فیزیکی و عارضه یکی از بیماری های زمینه ای است، حیوان خانگی خود را نزد دامپزشک ببرید. متخصص، گربه شما را معاینه می کند و مشکلی را که باعث این رفتار شده است را تشخیص خواهد داد.

مکان های مناسبی را برای آنها ایجاد کنید.

گربه ها دوست دارند قلمرو خود را با خراش دادن مشخص کنند. همچنین خراش دادن یکی از راه های کاهش استرس است. به همین دلیل، باید اسباب بازی هایی بخرید که حیوان خانگی شما بتواند آنها را خراش دهد.

سخن آخر

برخی از  حیوانات خانگی به طور طبیعی ممکن است عاشق گاز گرفتن و جویدن پلاستیک باشند و این رفتار در برخی شرایط احتمال دارد عوارضی را برای حیوان شما نداشته باشد.  اما با این حال، هنوز باید مراقب باشید و رفتار گربه خود را زیر نظر داشته باشید تا علت اینکه چرا گربه پلاستیک می خورد را تشخیص دهید. اگر مشکوک هستید که حیوان خانگی شما بیماری زمینه ای خاصی دارد و برای همین ممکن است پلاستیک بخورد، باید در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید. حتی با وجود اینکه می دانید گاز گرفتن پلاستیک فقط یک بازی برای گربه شماست، باز هم باید این رفتار را جدی بگیرید.

اگر بچه گربه شما نژاد سیامی، برمه ای یا تلاقی این نژادها است، اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که باید آنها را زود انجام دهید. در غیر این صورت، گربه شما ممکن است این رفتار را قبل از اولین تولدش شروع کند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای دفع پیکا انجام دهید این است که گربه خود را سرگرم نگه دارید.

اکثر گربه ها زندگی بسیار خسته کننده ای دارند، همیشه در خانه می مانند، غذا می خورند، با شما معاشرت می کنند و با توپ های درخشان بازی می کنند. اما گربه ها موجودات بسیار باهوش و کنجکاوی هستند و کسالت و بی حوصلگی می تواند منجر به بروز رفتارهای غیرعادی در آنها شود زیرا دوست چهارپای شما سعی می کند چیزهایی در محیط پیدا کند تا خودش را سرگرم نگه دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز