لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

23 ماهگی کودک شما

23 ماهگی کودک شما | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

23 ماهگی کودک برای والدین آنها می تواند پر از انرژی و هیجان باشد. ما در این مقاله سعی کرده ایم، تمام جوانب رشد کودک 23 ماهه را بررسی کنیم. کودک 23 ماهه شما یک توپ انرژی است و دوست دارد بدن خود را حرکت دهد. حافظه او نیز بهتر می شود، و او حتی می تواند ایده ها و مکان های ارتباطی ایجاد کند. او می خواهد به تنهایی لباس بپوشد. همچنین ممکن است دوست داشته باشد با لباس های خودش بازی کند. مغز در حال رشد او همچنین می‌تواند پازل‌های ساده را مدیریت کند.

رشد فیزیکی 23 ماهگی کودک

کودک 23 ماهه شما در حال حرکت است: او می دود، می پرد، می چرخد. تمام مهارت های حرکتی ظریف و درشتی که او در دو سال گذشته روی آنها کار کرده است، شروع به جمع شدن کرده اند، و این نشان می دهد. تقریباً غیرممکن است که کودک نوپا را بیش از چند دقیقه بی حرکت نگه دارید. این شرایط ممکن است ناهار خوردن، خرید کردن یا حتی دویدن را سخت کند. اما زمان فوق العاده ای است، به شرطی که انتظارات واقع بینانه ای از کودک خودتان داشته باشید. وقتی پریدن و چرخش کودک نوپای خود را در وسط زمین بازی تماشا کنید، معنای شادی را با تمام وجود خواهید فهمید.

به کودک نوپای خود فرصت های زیادی بدهید تا بازی کند. یک پارک محلی مکان‌ خوبی است که به کودک نوپا اجازه می‌دهید تا رشد کند. پس از یک روز ورزش و دویدن، مطمئناً او نیز می تواند به راحتی بخوابد.

در هنگام غذا دادن به کودک 23 ماهه خود، بهتر است ابتدا در حالی که روی یک صندلی به اندازه یک کودک نوپا روی یک میز کوچک و کم نشسته است به او غذا بدهید. انواع فینگر فودها را امتحان کنید که خودش بتواند به راحتی آنها را سرو کند. وقتی کارش تمام شد، به او اجازه دهید در حالی که آرامش دارید بازی کند و از غذا خوردن با بقیه اعضای خانواده لذت ببرید.

علت جیغ زدن کودکان چیست؟

بدن لاغرتر، پیاده روی آهسته تر 23 ماهگی کودک

23 ماهگی کودک شما | پزشکت

اگر به نظر می رسد که رشد کودک شما در مقایسه با سال اول کاهش وزن چشمگیری داشته است، حق با شماست. میانگین وزن نوزاد تا سن یک سالگی، سه برابر می شود، اما در سال دوم تنها 3 تا 5 پوند وزن اضافه می کند. در حال حاضر، کودک نوپا شما نیز بسیار کمتر شبیه یک نوزاد است. او  متحرک است، فعال است و چربی نوزادش در حال آب شدن است.

نحوه نگه داشتن بدن و حرکت او نیز تغییر کرده است. راه رفتن عقب و جلو یک کودک نوپا به گامی نرم تر و هماهنگ تر تبدیل شده است. بیشتر بچه‌ها تا تولد دومشان می‌توانند اسباب‌بازی‌ها را پشت سرشان بکشند و در حین راه رفتن وسایل حمل کنند و شروع به دویدن می‌کنند.

لباس پوشیدن (و در آوردن لباس!) در 23 ماهگی کودک

با نزدیک شدن به دومین تولدش، کودک نوپای شما احتمالاً می تواند لباس خود را در بیاورد (که ممکن است ماه ها این کار را انجام داده باشد) و برخی از لباس هایش را دوباره بپوشد. تی‌شرت‌های گشاد، ژاکت‌ها و پیژامه‌های زیپ‌دار ساده‌ترین لباس‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را بپوشند. ممکن است کودک شما هم از لباس پوشیدن خوشش بیاید. کلاه ها و روسری های خنده دار را در اطراف خود نگه دارید تا او با آنها تمرین کند و اجازه دهید برای سرگرمی خودش را در حوله های حمام بپیچد.

در پیشرفت‌های دیگر، احتمالاً فرزند شما اکنون آنقدر روی پاهای خود مطمئن است که می‌تواند از کمر خم شود و چیزی را از روی زمین بلند کند. او دیگر مجبور نیست چمباتمه بزند. او سعی می کند روی نوک انگشتانش بایستد و ممکن است بتواند به بالا بپرد (در حالی که همزمان دو پا از زمین فاصله دارد). اما مراقب باشید، او مصمم است بدون هیچ کمکی از پله ها بالا و پایین برود.

لباس‌هایی بخرید که دارای دکمه‌ها، گیره‌ها یا قلاب هستند تا به کودک شما کمک کند یاد بگیرد چگونه خودش لباس بپوشد. کودک نوپا شما با شلوارهای کمر کش دار، تاپ های کش دار و کفش های چسب دار بهترین عملکرد را خواهد داشت.

خواب بیش از حد در کودکان نشان دهنده چیست؟

تمرینات ورزشی کوچک

2 سالگی زمان خوبی برای در دسترس قرار دادن سه چرخه های کلاسیک است، به خصوص اگر کودک فعالی دارید که قبلاً دویدن را شروع کرده و تعادل خوبی دارد.

علاوه بر سه چرخه های کلاسیک، اکنون می توانید دو چرخه های کوچک شده مناسب برای کودکان 2 ساله پیدا کنید. (هنگام خرید، حتماً توصیه‌های سازنده را برای اندازه‌گیری قد و درز بررسی کنید). هنگامی که کودک شما یک تریک یا دوچرخه با اندازه مناسب برای خودش دارد، پیدا کردن نحوه پدال زدن آن چالش‌برانگیزترین بخش است!

مبتدی ها معمولا مدل های کم ارتفاعی را ترجیح می دهند که آنها را نزدیک زمین نگه می دارد (و کمتر احتمال دارد واژگون شود). برخی از سه چرخه ها دارای یک نوار فشاری بلند و قابل جابجایی هستند که به شما امکان می دهد بدون نیاز به خم شدن، حرکت را کنترل کنید. حتی اگر فرزند شما با سه چرخه های خود جاهای خطرناکی نمی رود مطمئن شوید که از روز اول کلاه ایمنی به سر دارد. در این شرایط می توانید به کودک خود محافظت و ایمنی در حین کار را آموزش دهید.

رشد زبان و شناخت در 23 ماهگی کودک

23 ماهگی کودک شما | پزشکت

کودک 23 ماهه شما احتمالاً می تواند یک دستور ساده دو مرحله ای مانند “بیا اینجا و بنشین تا بتوانم کفش هایت را ببندم” را دنبال کند. او احتمالاً می تواند حداقل 20 کلمه را به وضوح بگوید (و بسیاری دیگر که درک آنها دشوار است) و به زودی کلمات را به قدری سریع اضافه می کند که شما دیگر قادر به پیگیری آن نخواهید بود. در این مرحله او ممکن است:

  • جملات دو تا چهار کلمه ای بسازد.
  • دستورالعمل های ساده را دنبال کند.
  • نام افراد، اشیا و اعضای بدن را بشناسد.
  • متضادها، مانند “بزرگ” و “کوچک” را درک کند.
  • از ضمایر استفاده کند، البته نه همیشه به درستی
  • آهنگ ها یا کلمات شنیده شده در مکالمات را تکرار کند.

بدون شک می‌دانید که کتاب خواندن برای فرزندتان یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های زبانی اوست. احتمالاً تا به حال روی داستان های آشنا تمرکز کرده اید.

اکنون زمان خوبی است که به دنبال کتاب هایی با طیف وسیعی از کلمات و ایده هایی باشید که برای او جدید هستند. کتاب‌هایی با بازی کلمات و قافیه به بچه‌ها کمک می‌کنند تا بین آنها ارتباط برقرار کنند. وقتی می خوانید، گهگاه مکث کنید و از او درباره کتاب سؤال کنید (“گربه دارد چه می کند؟ پسر کجاست؟) به اشیا اشاره کنید و به او فرصت دهید تا نام کسانی را که می شناسد، بگوید.

بیماری کرون در کودکان و نوجوانان چگونه درمان می شود؟

حافظه و بازی در 23 ماهگی کودک

اکنون کودک شما در 23 ماهگی مهارت های ذهنی دارد تا به یاد بیاورد که عروسک خود را حتی چند ساعت بعد در ماشین رها کرده است. او همچنین می‌تواند چیزهایی را که در زندگی واقعی دیده است – میمون‌هایی در باغ‌وحش – با مواردی که در کتاب می‌بیند را با هم ارتباط دهد.

اگر یک پازل و یا اسباب بازی شبیه به آن را به آنها بدهید، احتمالاً اکنون متوجه خواهید شد که او می‌تواند چندین قطعه را در نقاط مناسب خود قرار دهد. بسیاری از کودکان نوپا نیز در حال تجربه بازی دراماتیک هستند، مانند تظاهر به خوردن یک موز پلاستیکی و گزارش دادن به شما که چقدر خوشمزه است.

به کودک نوپای خود راه های زیادی برای شرکت در بازی های “بدون ساختار” بدهید. مجموعه‌ای از بلوک‌ها را به او بدهید و مثلاً به او اجازه دهید برج یا قطار بسازد، یا یک پازل با چند تکه به او بدهید تا خودش از تکمیل آن رضایت داشته باشد. وسایلی مانند تلفن اسباب‌بازی، چرخ دستی‌های مواد غذایی، جعبه ابزار و مجموعه چای به او اجازه می‌دهد از بزرگسالان اطراف خود کپی کند.

پازل و نقاشی

در 23 ماهگی، کودک نوپای شما ممکن است قدرت مغز و مهارت های حرکتی ظریف برای تکمیل یک پازل سه تا شش تکه را داشته باشد. او همچنین ممکن است علاوه بر خطوط عمودی و افقی بتواند دایره ها را بکشد (هنوز انتظار نداشته باشید که صاف باشند). ببینید آیا او می تواند برجی از شش بلوک یا بیشتر بسازد یا نه؟

به او فرصت دهید تا مهارت های انگشت و دست خود را با جمع کردن و ریختن ماسه یا دانه پرنده، ریختن آب، فشردن ترکیبات قابل قالب گیری یا حتی خمیر نان تنظیم کند. مداد شمعی و رنگ برای او در دسترس داشته باشید تا با آن هنر خلق کند. اجازه دهید شما را در حال نوشتن و طراحی ببیند. سپس مراقب باشید که او چگونه سعی می کند از شما تقلید کند.

سلامت و رشد رفتاری 23 ماهگی کودک شما

23 ماهگی کودک شما | پزشکت

با نزدیک شدن به تولد کودک نوپا، احتمالاً به این فکر می کنید که چگونه بهترین جشن را بگیرید. بسیاری از کودکان 2 ساله عاشق جشن کیک، شمع، بادکنک و هدایا هستند. از طرف دیگر، آنها به راحتی توسط هر چیزی بیش از حد غرق می شوند. این شامل تعداد زیادی مهمان و سر و صدای زیاد است.

موفق ترین جشن تولد برای کودکان 2 ساله، جشن تولد کوچک، ساده و کوتاه است. یک قانون کلی رایج این است که کودک در هر سنی از جشن تولد باید به تعداد سن و سالش، مهمان هم سن خودش داشته باشد. بنابراین یک کودک 2 ساله دو مهمان در حدود سن خود خواهد داشت. چند ساعت جشن برای کودک کافی است. فعالیت های ساده مانند دمیدن حباب ها یا تاب خوردن همچنان بهترین ایده برای کودک 23 ماهه شما است. قبل از چرت بعدازظهر یا هنگام شام، سرگرمی را برنامه ریزی کنید (اما قبل از خواب همه چیز را به خوبی جمع کنید تا او برای به خواب رفتن تحریک نشود).

اگر برنامه بلندپروازانه تری دارید، انتظارات خود را برای تولد پسر یا دختر پایین نگه دارید. روی بچه های این سن حساب نکنید که مرکز توجه مهربانی هستند. ویژگی های خاص مانند دلقک ها یا شعبده بازها ممکن است آنها را بترساند و ممکن است. زمانی که فرزندتان بزرگتر می شود، زمان زیادی برای مهمانی هایی با فعالیت های سازمان یافته وجود خواهد داشت.

پستانک

با رشد مهارت های زبانی کودک نوپا، اگر او اغلب پستانک در دهان داشته باشد، ممکن است برای شما ناامید کننده باشد. پستانک به او آسیبی نمی رساند، اما اگر می خواهید کمتر از آن استفاده کند، می توانید سعی کنید استفاده از آن را به ساعات خاصی از روز مانند زمان خواب محدود کنید.

بررسی ایمنی کودکان

نزدیک شدن به دومین سال تولد زمان خوبی برای تجدید نظر در مورد محافظت از کودکان است. هر مرحله، خطرات جدیدی را به همراه دارد. زیرا فرزند شما قد بلندتر، متحرک تر و ماجراجوتر می شود. کودک نوپا شما می‌تواند به مکان‌های بیشتری برود که هرگز در خواب هم نمی‌دیدید. او ممکن است از روی چهارپایه، میز، و پیشخوان بالا برود.

خبر خوب این است که فرزند شما اکنون می تواند معنای کلمه “نه” را درک کند. وقتی او کوچک بود، باید به خطرات دور از دسترس او تکیه می کرد. این هنوز توصیه خوبی است. اما در حال حاضر، باید از کلمات و لحن جدی صدای خود نیز استفاده کنید تا مشخص کنید کدام رفتارها مثلاً دست زدن به چیزهای تیز و پاره کردن کتاب ها قابل قبول نیستند.

تا جایی که ممکن است موارد خطرناک را دور از دسترس نگه دارید. چاقوهای تیز را از کشوهای در دسترس خارج کنید و داروها و ویتامین ها را در ظروف دور از دسترس کودک نگهداری کنید.

لالی انتخابی در بزرگسالان و کودکان چیست؟

رشد اجتماعی و عاطفی در 23 ماهگی کودک شما

23 ماهگی کودک شما | پزشکت

در این سن، چسبندگی یا چسبیدن و وابستگی با والدین می تواند نتیجه تخیل کودک 23 ماهه شما باشد. او تصور می کند که احتمال دارد بهترین ها را از او می گیرید. او ممکن است ترس داشته باشد که جاروبرقی بتواند او را به طور کامل ببلعد، درست همانطور که یک اسباب بازی کوچک را مکیده است. این ترس ها ممکن است برای شما غیر منطقی به نظر برسند، اما برای کودکی که به تازگی شروع به بیرون رفتن از خود کرده است، بسیار واقعی هستند.

به جای نادیده گرفتن ترس های او، آنها را بپذیرید. در مورد چیزی که او را ناراحت می کند با او صحبت کنید. به یاد داشته باشید که کودک نوپای شما تخیل بزرگ و دایره لغات محدودی دارد، پس شما باید دقیقا همه چیز ها را حدس بزنید.

زمانی که نیاز به دوری از او دارید، همیشه خداحافظی کنید، به او بگویید کجا می روید، و چه کسی او را زیر نظر دارد و از او محافظت می کند. در صورت امکان، قبل از رفتن، او را به یک بازی مشغول کنید.

نگاه کردن به بچه های بزرگ

ممکن است کودک نوپا شما علاقه مند به بازی با کودکان دیگر و تقلید از کارهایی باشد که می بیند بچه های دیگر انجام می دهند. اگر شما یک خواهر یا برادر بزرگتر دارد، از دیدن او که در تمام طول روز برادر یا خواهرش را در خانه دنبال می کند، تعجب نکنید.

کودک نوپای شما ممکن است سعی کند مانند خواهر یا برادر بزرگتر، توپ بسکتبال را دریبل کند، با بچه های بزرگتر کشتی بگیرد یا به یک بازی تگ بپیوندد.

ممکن است فرزند شما سعی کند محبت خواهر یا برادرش را با ارائه کلوچه یا سایر وسایل ارزشمند به او جلب کند. او همچنین می خواهد با ساختن چهره های خنده دار شما و خواهر و برادرش را سرگرم کند.

در این شرایط بهتر است اضافه کردن چند اسباب بازی را در نظر بگیرید تا بحث های اجتناب ناپذیر “من” را به حداقل برسانید. البته لازم نیست از همه چیز دو تا بخرید، اما برای مثال، اگر کودک نوپای شما عاشق کامیون است، مطمئن شوید که یکی برای او و چیزی مشابه برای خواهر یا برادرش وجود دارد، تا آنها بتوانند با حداقل درگیری در کنار هم بازی کنند.

برای تنظیم ساعات تماشای تلویزیون، زمان هایی را انتخاب کنید که او به طور کلی استراحت و خلق و خوی خوبی داشته باشد. اگر کودک نوپا شما معمولا از ساعت 1 تا 3 بعدازظهر چرت می زند، احتمالاً دور هم جمع شدن اعضاء خانواده در این ساعات برای کودک شما مشکل ایجاد می کند. مدت زمان های لازم برای بازی کردن کودک را کوتاه نگه دارید. 30 تا 60 دقیقه برای کودکان در این سن مناسب است.

عوارض مکمل های آهن در کودکان چیست؟

یادگیری صحبت کردن در مورد احساسات

23 ماهگی کودک شما | پزشکت

کودکان نوپا نیز احساساتی دارند و آنها تازه شروع به یادگیری کلمات برای بیان آنها کرده اند. شما می توانید با آموزش کلماتی که منعکس کننده احساسات او هستند، چه خوب و چه بد، به پرورش هوش هیجانی یا EQ کودک خود کمک کنید: “من می بینم که غمگین هستید زیرا اکنون باید پارک را ترک کنیم” یا “شما عصبانی می شوید، وقتی برادرت کامیون هایش را با تو تقسیم نمی کند.”

همچنین می‌توانید به او کمک کنید تا بفهمد که داشتن احساسات متناقض اشکالی ندارد.

آیا کودک نوپای شما شروع کرده است به نام خود یا شاید ضمیر «من» اشاره کند؟ این یک سرنخ مهم است که او کاملاً درک می کند که فردی جدا از شما است. با تمجید از او برای دستاوردهای فردی خاص، به تقویت اعتماد به نفس او کمک کنید.

سعی کنید از گفتن جملات کلی مانند “چه پسر خوبی هستی” خودداری کنید و به جای آن به مواردی خاص بپردازید، مانند “من واقعاً روش ساخت آن برج را دوست دارم.”

فرزندپروری در کودک 23  ماهه

این کاملا طبیعی است که زوج ها در مورد نحوه تربیت فرزند اختلاف نظر داشته باشند. همه ما شخصیت ها و ایده های فردی داریم.

هنگامی که شما و همسر یا شریک زندگی تان در مورد نحوه رسیدگی به یک موقعیت والدینی اختلاف نظر دارید، بهترین کار برای فرزندتان است که یک نظر متحد ارائه دهید. ثبات، کلید نظم و انضباط است، بنابراین ایده خوبی است که نظرات اولیه خود را در مورد قوانین فرزند پروری مورد بحث قرار دهید و در مورد مسائل اصلی به توافق برسید. به جای حمله به نظرات و روش های یکدیگر، هر دوی شما باید رویکردهای خود و اینکه چرا به نظر می رسد کارآمد هستند را توضیح دهید. بحث خود را به جای کلیاتی که می توانند به حملات شخصی منحرف شوند، بر موضوعات خاص متمرکز کنید. به دنبال مصالحه باشید.

انگیزه در کودکان و راهکارهای عملی برای ایجاد آن را بشناسید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز