لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان | پزشکت

فهرست مطالب

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان در دسترس مبتلایان به این بیماری است که با استفاده از این درمان های خانگی افراد مبتلا به بیماری دست، پا و دهان می توانند وضعیت و علائم خودشان را بهبود ببخشند. بیماری دست و پا و دهان یک عفونت ویروسی شایع است که بیشتر نوزادان و کودکان (زیر 5 سال) را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی ممکن است از فردی به فرد دیگر منتقل شود. فرد مبتلا ممکن است حتی پس از هفته ها از شیوع اولیه، ویروس را حمل کند. اما چند درمان ساده و تغییر شیوه زندگی می تواند عفونت را درمان کرده و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند. برای آگاهی بیشتر برای 11 درمان خانگی بیماری دست و پا و دهان ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

11 داروی ساده برای بیماری دست و پا و دهان

درمان خاصی برای بیماری دست و پا و دهان وجود ندارد. علائم این بیماری معمولاً در عرض 10-7 روز کاهش می یابد. بیشتر درمانها با هدف تسکین علائم انجام می شود. در حالی که داروهای زیادی در دسترس است، می توانید از 11 داروی خانگی برای بیماری دست و پا و دهان استفاده کنید. زیرا آنها کمترین عوارض جانبی را دارند.

روغن نارگیل، درمان خانگی بیماری دست و پا و دهان

مقداری روغن نارگیل بکر را روی یک پنبه بریزید. آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود. همچنین می توانید روغن را یک شب روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. پنبه استفاده شده را دور بیندازید. شما می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. اینها ممکن است به درمان تاول و بثورات کمک کند.

حمام جوش شیرین، درمان خانگی بیماری دست و پا و دهان

نصف فنجان جوش شیرین را به وان پر از آب اضافه کنید. بگذارید کاملاً حل شود. به مدت 15-20 دقیقه در حمام جوش شیرین خیس کنید. همچنین می توانید از محلول جوش شیرین برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. شما می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

در حالی که هیچ مطالعه ای برای اثبات این ادعا وجود ندارد، شواهد حدیثی نشان می دهد که جوش شیرین ضد التهاب است و می تواند علائم خارش و التهاب را کاهش دهد.

حمام نمکی اپسوم

یک فنجان نمک اپسوم را به وان پر از آب اضافه کنید. اجازه دهید نمک کاملاً حل شود. به مدت 15-20 دقیقه در حمام خیس کنید. پوست خود را خشک کنید. شما می توانید این کار را یک بار در روز یا هر روز متناوب انجام دهید.

نمک اپسوم به دلیل ترکیب آن، سولفات منیزیم نیز نامیده می شود. منیزیم با کاهش تولید سایتوکاین های التهابی در بدن، التهاب را مهار می کند. بنابراین، می تواند در تسکین تاول ها و بثورات مرتبط مفید باشد.

روغن های ضروری

چند قطره روغن اسطوخودوس به شستشوی دست یا بدن خود اضافه کنید. به طور مرتب از آن استفاده کنید. اگر علائم خواب شما را مختل می کند، می توانید مقداری روغن اسطوخودوس را قبل از خواب در اطراف خود پخش کنید. شما می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. روغن اسطوخودوس ضد درد و ضد التهاب است و احتمالاً می تواند به رفع بثورات و تاول های دردناک کمک کند.

روغن درخت چای، درمان خانگی بیماری دست و پا و دهان

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان | پزشکت

چهار تا پنج قطره روغن درخت چای را به شستشوی دست یا بدن خود اضافه کنید. به طور مرتب از آن استفاده کنید. اگر در معرض ابتلا به بیماری دست و پا هستید، می توانید از روغن درخت چای چند بار در روز استفاده کنید.

روغن درخت چای ضد میکروب است و می توان از آن برای ضدعفونی و ضدعفونی کردن دست ها و بدن شما در برابر میکروبهای مضر بیماری زا استفاده کرد. از این دارو برای نوزادان یا زنان باردار استفاده نکنید.

حمام جو دوسر

یک فنجان بلغور جو دوسر را به حمام خود پر از آب اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و به مدت 15-20 دقیقه در حمام جو دوسر غوطه ور شوید. بعد از حمام پوست خود را خشک کنید. برای تسکین ناراحتی می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

بلغور جو دوسر به دلیل خواص ضد التهابی چشمگیری که دارد در پوست بسیار محبوب است. اینها می توانند به تسکین التهاب همراه با بیماری دست و پا و دهان کمک کنند.

روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل فشرده سرد میل کنید. 5 تا 10 دقیقه در دهان خود بمانید. روغن را تف کنید و رژیم معمولی خوراکی خود را صبح انجام دهید. می توانید این کار را یک بار در روز، ترجیحاً هر روز صبح انجام دهید. کشیدن روغن با روغن نارگیل می تواند به کاهش تاول های دردناک و ملتهب داخل دهان کمک کند. این به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد درد روغن نارگیل است.

زنجبیل

یک تکه زنجبیل برش خورده را در یک فنجان آب بجوشانید و صاف کنید. قبل از مصرف اجازه دهید تا محلول کمی سرد شود. می توانید دوبار در روز چای زنجبیل بنوشید. خاصیت ضد ویروسی زنجبیل می تواند درمان بیماری دست و پا و دهان را تسریع کند. زنجبیل همچنین دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است و بنابراین می تواند به بهبود علائم کمک کند.

سیر و درمان خانگی بیماری دست و پا و دهان

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان | پزشکت

روزانه یک تا دو حبه سیر مصرف کنید. همچنین می توانید سیر خرد شده را به سالاد و غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید. شما می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید. خواص ویروس کش سیر، همراه با خواص ضدالتهابی آن، ممکن است به تسریع بهبودی شما از بیماری دست و پا و دهان کمک کند.

ریشه شیرین بیان

یک قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را در قابلمه ای بجوشانید. از روی حرارت بردارید و بگذارید مخلوط به مدت 5-10 دقیقه دم بکشد. چای گرم بنوشید. شما می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید تا از مزایای مطلوب استفاده کنید.

ریشه شیرین بیان یک گیاه چینی محبوب است که به دلیل خاصیت ضد ویروسی آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. این خواص ضد ویروسی همچنین می تواند به درمان بیماری دست و پا و دهان کمک کند.

آلوئه ورا

مقداری ژل از برگ آلوئه ورا استخراج کنید. آن را با استفاده از قاشق هم بزنید. ژل را به مناطق آسیب دیده بمالید. قبل از شستشو، آن را حداقل 20-30 دقیقه بگذارید. شما می توانید این کار را دو بار در روز برای بهترین نتیجه انجام دهید. ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین بثورات ملتهب و تاول های دردناک مرتبط با بیماری دست و پا و دهان کمک کند.

نحوه پیشگیری از بیماری دست و پا و دهان

در زیر نکاتی ذکر شده است که می تواند شما را از ابتلا به این بیماری باز دارد.

  • از تماس نزدیک با افراد مبتلا خودداری کنید.
  • تا زمان بهبودی، ظروف را با افراد مبتلا به اشتراک نگذارید.
  • با دستان کثیف به چشم ها، دهان یا بینی خود دست نزنید.
  • به طور مرتب محل های مشترک مانند توالت را ضدعفونی کنید.
  • افراد مبتلا تا زمانی که توسط پزشک تجویز نشده است از خروج از خانه خودداری کنند.
  • دستان خود را چندین بار در روز بشویید، به ویژه اگر با پوشک دست می زنید یا کودک آلوده را حمام می کنید.

این نکات قطعاً به جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری کمک می کند.

بیماری دست و پا و دهان معمولاً به خودی خود تسکین می یابد. درمان برای تسریع بهبودی ارائه می شود. با این حال، در برخی موارد، بیماری ممکن است چرخشی شدید داشته باشد و منجر به عوارض تهدید کننده زندگی مانند مننژیت و انسفالیت شود. بنابراین، توصیه می شود مراقب بدتر شدن علائم باشید و از مداخله پزشکی متناسب با آن استفاده کنید.

بیماری دست و پا و دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان | پزشکت

برای تشخیص بیماری از سواب گلو یا آزمایش مدفوع استفاده می شود. پزشک شما می تواند بیماری دست و پا و دهان را از سایر عفونت های ویروسی بر اساس موارد زیر تشخیص دهد:

  • ظاهر علائم
  • الگوی علائم
  • سن فرد مبتلا

بیماری دست و پا و دهان یک عفونت مسری است. این بیماری در هفته اول ابتلای فرد به این بیماری، واگیردارترین زمان است.

استفاده موضعی از فرمول های بیهوشی مانند لیدوکایین چسبناک، محلول دیکلونین یا دیفن هیدرامین (بنادریل) اغلب برای درمان زخم های دهان استفاده می شود. هر یک از داروهای طبیعی فوق نتایج فوق العاده ای را در تسکین علائم بیماری دست و پا و دهان بدون عوارض جانبی به همراه خواهد داشت.

بیماری دست و پا و دهان چیست؟

بیماری دست و پا و دهان (HFMD) یک عفونت خفیف اما مسری است که در کودکان شایع است. علت اصلی آن coxsackievirus  است. این بیماری با زخم های دهانی و بثورات روی دست و پا مشخص می شود.

بیماری دست و پا و دهان در هفت روز اول عفونی ترین بیماری است. این ویروس اغلب هفته ها در بدن باقی می ماند و به راحتی می تواند به دیگران منتقل شود.

عفونت ویروسی به راحتی از طریق آب دهان یا مدفوع کودکان مبتلا منتقل می شود. حتی تماس نزدیک با یک فرد مبتلا افراد دیگر را در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری قرار می دهد. پاکسازی بینی کودک مبتلا یا تعویض پوشک از دیگر راه های انتقال بیماری است. بنابراین، مهم است که پس از هرگونه تماس با بیماران، دستان خود را کاملاً بشویید.

علت بیماری دست و پا و دهان چیست؟

11 درمان خانگی برای بیماری دست و پا و دهان | پزشکت

شایع ترین علت بیماری دست و پا و دهان، ویروس coxsackievirus A16 است. این ویروس متعلق به گروه انتروویروس های غیر فلج اطفال است. این عفونت اغلب به دلیل خوردن غذا یا آب آلوده از راه دهان گسترش می یابد. همچنین از تماس مستقیم با افراد آلوده منتقل می شود:

  • بزاق
  • مدفوع
  • تاول های پاره شده
  • ترشحات بینی یا گلو
  • قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه

علائم بیماری دست و پا و دهان چیست؟

علائم رایج مرتبط با بیماری دست و پا و دهان، عبارتند از:

  • تب
  • گلو درد
  • کاهش اشتها
  • تحریک پذیری (به ویژه در نوزادان و کودکان نوپا)
  • تاول های دردناک در داخل گونه ها و روی زبان و لثه
  • بثورات قرمز با بدون تاول که در کف، کف دست و در برخی موارد باسن ظاهر می شود.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/hand-foot-and-mouth-disease-home-remedies/

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز