لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نق زدن در کودکان

نق زدن در کودکان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نق زدن در کودکان یک رفتار رایج در بسیاری از خانواده هایی است که دارای فرزندان خردسال هستند. بسیاری از کودکان زمانی که به خواسته خود نمی رسند به نق نق متوسل می شوند. نق نق در کودکان می تواند به یک عادت بد تبدیل شود که در نتیجه کودکان حتی در حضور دیگران نیز این رفتار را انجام می دهند. تسلیم شدن به خواسته های کودک باعث می شود آنها باور کنند که نق نق و گریه کردن در رسیدن به هر خواسته ای موثر واقع می شود. بخوانید که فریاد زدن بر سر کودکان چه اثراتی دارد؟

بهترین راه برای مقابله با این رفتار این است که به کودکان بیاموزیم چگونه از کلمات استفاده کنند تا بتوانند احساسات خود را به درستی به دیگران منتقل کنند. اولین و مهمترین گام این است که دلیل نق نق کودک را درک کنید. ممکن است ترک عادت نق نق و ایجاد تغییر در فرزندتان زمان بر و چالش برانگیز باشد، اما ارزش تلاش را دارد. در این متن، چند روش موثر برای پیشگیری از نق نق در فرزندتان به شما آموزش می دهیم.

چرا کودکان نق می زنند؟

ممکن است احساس کنید فرزندتان بی دلیل نق می زند. با این حال، اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد که آنها سعی می کنند، هرچند ناکارآمد، نیازی را برآورده کنند که ممکن است برای شما چندان مشخص نباشد.

شناسایی علت اصلی نق نق به شما کمک می کند تا بتوانید این مشکل را تا حد بسیار زیادی از بین ببرید. گاهی نق نق تنها کاری است که کودک برای رسیدن به خواسته اش می تواند انجام بدهد. نق نق در کودکان علت های مختلفی دارد، از جمله:

تلاش برای بیان احساسات

وقتی لحن صدای فرزندتان به ناله تبدیل می‌شود، نشان می دهد که کودک در حال تلاش است تا بتواند منظور خود را به شما برساند. کودک شما وقتی در انتقال احساسات شکست می‌خورد، برای بیان منظور خود از نق نق استفاده می کند. مطالعات نشان می دهد که نق نق معمولاً با احساس غم و اندوه همراه است.

کودکان نوپا هنوز در حال یادگیری نحوه درک و مدیریت احساسات خود هستند. ابراز احساسات یکی از بزرگترین چالش ها برای همه کودکان است. قبل از اینکه فرزند شما یاد بگیرد که ابراز احساسات خود را تعدیل کند، ممکن است به نق نق متوسل شود. نق نق بیشتر زمانی رخ می دهد که احساسات بر کودک چیره می شود.

درخواست کمک

اغلب کودکان زمانی که خودشان نمی توانند کارها را انجام دهند، نق می زنند. کودک خردسالی که گرسنه، تشنه، خسته، بیمار یا دردمند است، نمی داند چگونه اوضاع را درست کند. وقتی همه چیز دیگر تحت کنترل کودکان نیست، آنها می خواهند که شما، به عنوان پشتیبان، کنترل اوضاع را به دست بگیرید. فوریت نیاز ممکن است در صدای بلند کودکان به طور آشکارا مشخص شود. در این وضعیت کودک شما خود را غرق گریه می کند و برای بازگشتن هر چه سریعتر به حالت عادی به کمک شما نیاز دارد.

تلاش برای برقراری ارتباط

نق نق به طرز شگفت انگیزی در جلب توجه والدین موثر است. بررسی ها نشان می‌دهد که نق نق در کودکان روشی است که به کمک آن می توانند توجه مادر را به سرعت جذب خود کنند. کودک ممکن است در این لحظه هیچ نیازی یا خواسته فوری نداشته باشد. در این گونه موارد نق نق فقط راهی برای برقراری ارتباط و جلب توجه والدین است. اگر کودک را در هنگام نق نق در آغوش بگیرید و یا داستانی را برایش تعریف کنید، حواس کودک بلافاصله پرت شده و احساس رضایت می کند.

دریافت واکنش والدین

هنگامی که شما به یک رفتار خاص کودک واکنش خوشایندی نشان می دهید، کودک به این امید که دوباره همان واکنش را دریافت کند، به رفتار خود ادامه می دهد. این متاسفانه این واکنش در مورد رفتار نق نق درست بر علیه شما کار می کند.

به عنوان مثال، اگر شما تمایل دارید که گهگاه در مقابل نق نق های کودک خود تسلیم شوید و به او یک آب نبات بدهید، کودک احتمالاً این رفتار را تکرار می کند. کودک نمی تواند خوب یا بد بودن رفتار خود را به درستی درک کند. بنابراین کودک به نق نق ادامه می دهد زیرا این رفتار را با یک پاداش مرتبط می داند. این کار شما در نهایت بازخورد بسیار بدی در تربیت کودک خواهد داشت. زیرا سیستم پاداش شما بسیاری از رفتارها را در کودک به یک عادت روزمره تبدیل می کند. بخوانید که چرا کودک من هنگام تنبیه می خندد؟

داشتن خلق و خوی حساس

به طور کلی، کودکان به کوچکترین تغییرات اطراف خود بسیار حساس هستند و به سرعت واکنش نشان می دهند. برخی از تغییرات ممکن است بسیار جزئی باشند و مورد توجه شما قرار نگیرند، اما کودک به دلیل سن کم و حساسیت زیاد به سرعت به کوچکترین تغییر واکنش نشان می دهد. در این وضعیت کودک با نق نق نشان می دهد که از تغییر ایجاد شده راضی نیست.

در این مورد نکته مهمی وجود دارد که همه والدین باید آن را به خاطر بسپارند. کودکان معمولاً برای اینکه ما را عمداً عصبانی کنند نق نمی زنند. در واقع یک کودک نوپا در این سن هنوز بسیار کوچک است و بسیاری از رفتارها را به صورت ناخودآگاه انجام می دهد. بنابراین نق نق کودک در بیشتر موارد، به این دلیل است که کودک نمی داند چگونه احساسات خود را بیان کند. کودک ممکن است راهبردهای مختلفی را برای جلب توجه شما آزمایش کند که نق نق یکی از آنهاست.

آیا باید نق زدن کودک را نادیده بگیریم؟

نق زدن در کودکان || پزشکت

کودکان اغلب از نق نق به عنوان ابزاری برای جلب توجه شما استفاده می کنند. متاسفانه بسیاری از والدین به اشتباه تصور می کنند که با فریاد زدن و گفتن جمله بس کن، کودک دست از گریه و نق نق برمی دارد. در حالیکه این رفتار والدین دقیقا نتیجه معکوس دارد. به این معنا که اگر با عصبانیت به نق نق کودک واکنش نشان بدهید، گریه های کودک به جای کم‌رنگ شدن، تشدید می‌شوند. برخی از مهمترین رفتارهایی که می توانند می تواند باعث تشدید گریه کودک شوند، عبارتند از:

ابراز عصبانیت. استفاده از عباراتی مانند این کار را متوقف کن، نق نزن،حالا عصبانی می‌شوم، برای نشان دادن عصبانیت خود به کودک

ابراز ناراحتی. نشان دادن نفرت یا ناراحتی خود از طریق کلمات مختلف و یا زبان بدن، به عنوان مثال اخم کردن به کودک، آه کشیدن از روی ناامیدی و یا گذاشتن دست ها روی سر.

شما به عنوان والدین مسئولیت نگهداری و ایجاد احساس رفاه و رضایت در کودک خود را دارید. بنابراین وظیفه ای که برای کودک تعیین کرده اید را خودتان انجام دهید. برای مثال، اسباب‌بازی‌های روی زمین را خودتان جمع کنید، یا اگر کودک آبی به زمین ریخته است انتظار تمیز کردن آن را از کودک خود نداشته باشید.

اجازه ندهید هر وضعیت بی اهمیتی به بحث با کودک تبدیل شود. به عنوان مثال، به کودک خود می گویید که قرار بود اسباب بازی ها را از روی زمین بردارد، در حالی که کودک استدلال می کند که به ده دقیقه دیگر نیاز دارد. شما در این شرایط نباید شروع به بحث با کودک کنید. به خواسته کودک احترام بگذارید. در انجام هیچ کاری به کودک خود پافشاری نکنید. کتک زدن کودکان، عوارض و پیامد های آن را بشناسید.

روش هایی برای پیشگیری از نق نق کودکان

نق زدن در کودکان || پزشکت

نادیده گرفتن نق نق های کودک یک استراتژی خوب برای تغییر این رفتار است. اگر توجه منفی به نق نق های کودک را متوقف کنید، کودک دیگر به هدف مورد نظر نخواهد رسید. مهم ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که هر بار که با رفتار توجه طلبانه کودک مواجه می شوید، آن را نادیده بگیرید.

فرقی نمی‌کند که دلیل نق نق چیست. اگر کودک با صدای گریه بلند خود به دنبال جلب توجه شما است، کودک را کاملا نادیده بگیرید. واکنش شما این پیام را به کودک می رساند که اگر می خواهی حرف تو را گوش بدهم باید با صدای عادی صحبت کنی.

در حالی که نادیده گرفتن نق نق های فرزندتان استراتژی خوبی است، اما ممکن است همیشه بهترین گزینه برای مهار این رفتار نباشد. نکته ای که به یقین می دانید این است که هر تغییری به زمان نیاز دارد و به ناچار باید صبور باشید. در ادامه متن نکات مفیدی وجود دارد که می توانید از آنها برای پیشگیری نق نق در کودک خود استفاده کنید.

تعیین قوانینی برای نق زدن

وضع قوانین مشخص در خانه یکی از اصول مهم تربیت کودکان است. قوانین باعث ایجاد رفتارهای مثبتی مانند انضباط، وقت شناسی و مودب شدن در کودک شما می شوند. مشخص بودن قوانین از پیش تعیین شده به کودک شما می گوید که نق نق رفتار قابل قبولی نیست. هنگامی که در خانه یک قانون مشخص تنظیم می کنید، به کودک خود نشان می دهید که راه درست انجام کارها چیست. به عنوان مثال، می توانید به کودک خود بگویید: اگر به چیزی نیاز داری، با صدای معمولی صحبت کن. اگر رفتار مودبانه ای داشته باشی  ما می توانیم آن را برایت انجام دهیم.”

پاسخ به نیاز کودک

کودک مانند شما نمی تواند از کلمات استفاده کند و مطمئنا قادر به رساندن خواسته خود نیست.. اگر کودک شما مدتی است که با روش های مختلف می خواهد توجه شما را جلب کند و در این کار شکست خورده است، احتمالا به نق نق متوسل می شود. گاهی والدین مشغول کار یا صحبت با کسی هستند و نمی توانند به خواسته کودک رسیدگی کنند. در چنین شرایطی، باید توجه خود را به کودک خود نشان بدهید. به عنوان مثال به کودک بگویید من صحبتم را در 15 دقیقه تمام می‌کنم و سپس به کنار تو می آیم. این رفتار باعث می شود کودک دست از نق نق بردارد. خوش قولی شما در این مواقع اهمیت زیادی دارد. بنابراین مراقب باشید که به قول خود عمل کنید تا کودک در دفعه بعد که موقعیت مشابهی پیش آمد صبورانه منتظر بماند.

تشویق کودک به صحبت کردن

تقویت رفتار مثبت یکی از بهترن روش ها برای پیشگیری از نق نق در کودکان است. بنابراین کودک خود را تشویق  کنید که هر بار به جای گریه یا نق نق با شما صحبت کند. هر زمان که کودک شما می خواهد نق بزند، با آرامش به او بگویید که حرف های خود را با صدای عادی بگوید. وانمود کنید که نمی توانید صدای گریه کودک را بشنوید. اما مراقب باشید که این رفتار را به صورت کاملا طبیعی انجام بدهید در غیر اینصورت کودک احساس می کند که شما در حال مسخره کردن او هستید. هنگامی که کودک با صدای عادی خود صحبت می کند، به طور کاملا طبیعی به خواسته او پاسخ بدهید.

پرهیز از تحریک رفتار نادرست

نق زدن در کودکان || پزشکت

برخی از موقعیت ها باعث تحریک یک رفتار خاص در کودک می شوند. به عنوان مثال، کودک ممکن است به دلیل گرسنگی یا خستگی زیاد رفتار بدی را نشان دهد. نق نق کودک در این مواقع کاملا عادی است. همچنین از بیرون آوردن کودک در هنگام خستگی و در زمان چرت خودداری کنید. شما باید بدانید که یک کودک نوپا نمی تواند پا به پای شما در خیابان راه برود. انتظار نداشته باشید که کودک شما ساعت ها در صف منتظر بماند، تا نوبت شما در یک مغازه محبوب از راه برسد. کودکان محدودیت های خود را دارند. هنگام برنامه ریزی کارهای خانه نیز این موارد را در نظر داشته باشید.

مصالحه

کودک هر بار که ناله می کند لزوماً خواسته های نامعقولی ندارد. به اندازه کافی انعطاف پذیر باشید تا بتوانید با کودک به یک مصالحه برسید. به عنوان مثال، اگر کودک می‌خواهد در وسط خرید شما بستنی بگیرد، به او بگویید که می‌توانید بعد از خرید بروید. با این رفتار کودک در تمام مدت خرید بدون نق نق با شما همراهی می کند.

خنثی کردن رفتار بد

کودکان نق می زنند زیرا این ساده ترین راه برای جلب توجه و وادار کردن شما به واکنش است. یک راه ساده برای مدیریت نق نق این است که آنطور که انتظار می رود به این رفتار کودک واکنش نشان ندهید. در مواجهه با نق نق های کودک آرام باشید و اجازه ندهید که این رفتار شما را به واکنش تحریک کند. اگر می خواهید با عصبانیت با فرزندتان صحبت کنید، فقط باعث تشدید ناراحتی خود و کودک خواهید شد. بنابراین به آرامی، بی سر و صدا و بدون احساس عصبانیت به رفتار عادی خود ادامه بدهید. واکنش شما، این باور را در کودک تقویت می‌کند که نق نق بهترین و راحت ترین راه برای رسیدن به هر خواسته ای است.

هشدار ملایم

گاهی اوقات، کودک ممکن است متوجه نشود که در چه مکانی قرار دارد. کودک بدون توجه به مکان و زمان شروع به گریه و نق نق می کند. در اینگونه مواقع هشدار دان بهترین روش مقابله با رفتار نادرست کودک است. با دادن هشداری آرام اما واضح به کودک یادآوری کنید که در مکان خاصی هستند. کودک با هشدار شما می فهمد که در این محیط خاص حق نق نق ندارد و همچنین فرصتی برای اصلاح رفتار خود پیدا می کند. در هنگام هشدار و رساندن پیام خود به کودک کاملا واضح و شفاف باشید.

مشخص کردن انتظارات

وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که می‌دانید ممکن است به یک عصبانیت یا ناراحتی ختم شود، از قبل به فرزندتان بگویید که از او چه انتظاری دارید. به عنوان مثال، اگر در مسیر رسیدن به بستنی‌فروشی نیاز به رفتن سریع به خیاطی دارید، از قبل به کودک اطلاع دهید که یک توقف ده دقیقه‌ای در آنجا خواهید داشت. به کودک بگویید که انتظار رفتار خوبی از او دارید تا بتوانید کار را سریع انجام دهید و بعد به بستنی فروشی بروید.

قاطع بودن

نق زدن در کودکان || پزشکت

برای هر قانونی ثابت قدم باشید. اگر یک بار رفتار نق نق را نادیده بگیرید و بار دیگر تسلیم شوید، روش تربیتی شما کارساز نخواهد بود. کودک ممکن است فکر کند که نق نق شدیدتر یا طولانی تر او را به هدفش نزدیک تر می کند. در رفتار خود ثابت قدم و قاطع باشید.

هر بار که کودک شروع به نق نق می کند، از اتاق خارج شوید. همچنین می توانید کودک را نادیده بگیرید و کار خود را انجام دهید یا وانمود کنید که گوش های شما آن لحن خاص را نمی شوند. استراتژی شما هر چه باشد، آن را به طور مداوم دنبال کنید. مهم قاطعیت و پشتکار است که باعث می شود کودک بفهمد شما به هیچ وجه در تصمیم خود تجدید نظر نخواهید کرد.

هر واکنشی از طرف شما ممکن است توسط کودک به عنوان توجه تعبیر شود. در نتیجه واکنش شما کودک را تشویق به ادامه رفتار نق نق می کند. بنابراین از نشان دادن هر واکنشی، حتی واکنش‌های غیرکلامی مانند نگاه کردن به کودک خود پرهیز کنید.  زیرا واکنش شما چه کلامی یا غیر کلامی به کودک نشان می دهد که شما تحت تأثیر این رفتار قرار گرفته اید.

آموزش نحوه برخورد با محرک ها

به کودک خود بیاموزید که چگونه با بی حوصلگی، ناامیدی، خستگی، گرسنگی یا هر محرکی که می تواند باعث نق نق شود، کنار بیاید. با کودک صحبت کنید که چگونه با ورق زدن کتاب‌های رنگ‌آمیزی خود را سرگرم کند. کودک یاد می گیرد وقتی منتظر شما است تا انجام کاری را تمام کنید، فعالیت جدیدی برای خود در نظر بگیرد. بنابراین هر زمان که کودک می‌خواهد درباره موضوعی نق بزند، می‌تواند خود را با این فعالیت ها سرگرم کند. به فرزند نوپای خود توضیح دهید که انجام این کار به شما امکان می دهد بهتر روی کار خود تمرکز کنید و زودتر باقی وقت خود را با کودک بگذرانید.

توضیح علت رفتارها

ممکن است کودک به دلیل سن کم قادر به درک معنای رفتار شما نباشد. بنابراین اگر شما در هنگام نق نق به کودک خود توجهی نمی کنید، علت این رفتار را به او توضیح بدهید. به کودک بگویید تا زمانی که به رفتار بد خود ادامه بدهد، توجهی که نیاز دارد را به او نخواهید کرد. در توضیح علت رفتارهای خود از کلمات واضح و آسان استفاده کنید.  به عنوان مثال، بگویید: تا زمانی که با صدای آرام درخواست خود را نگویی، بله نمی گویم.

پایبند بودن به مواضع خود

شما با توجه به شناختی که از کودک خود دارید ممکن است از استراتژی های مختلفی برای مقابله با نق نق استفاده کنید. اما نکته مهم این است که مراقب باشید به هر موضعی که برای مقابله با نق نق در پیش گرفته اید پایبند بمانید. اگر نق نق های مداوم کودک برای بیرون رفتن در باران شدید را نادیده می‌گیرید، این وضعیت را حفظ کنید.

آنقدر بر موضع خود باقی بمانید تا بالاخره کودک دست از نق نق بردارد و در خواست خود را با صدای عادی بگوید. هنگامی که کودک بدون نق نق شروع به صحبت می کند می توانید به او پاسخ دهید. در هنگام صحبت با کودک با مهربانی به او توضیح بدهید که چرا در هنگام باران شدید نباید از خانه خارج شد.

مشخص کردن زمان

نق زدن در کودکان || پزشکت

کودکان خردسال به دستورالعمل‌های روشن نیاز دارند. بنابراین اگر به کودک بگویید که سعی می کنید مدتی را با او بگذرانید، کودک نمی فهمد منظور شما گذراندن چه مقدار زمان است. در مورد زمان دقیق باشید. به عنوان مثال بگویید ساعت شش با هم به پارک می رویم. یا بگویید حالا می‌توانیم نیم ساعت بازی کنیم و بعد باید به سر کار برگردم.

پاداش به رفتار مثبت

پاداش باعث تقویت رفتار می شود. وقتی کودک از نق نق دست کشید، به عنوان پاداش، رفتار مثبت کودک را تحسین کنید. این کار باعث می شود که کودک تشویق را با رفتار مناسب و عدم توجه را با رفتار نامناسب مرتبط کند. اگر از کودک خواسته اید که دیگر نق نزند و کودک با صدای عادی صحبت می کند، به این رفتار مثبت پاداش بدهید.

داشتن انتظارات واقع بینانه

انجام هر تغییری به زمان نیاز دارد. فرزند شما نمی تواند یک شبه بر عادت نادرست خود غلبه کند. پس انتظاری واقع بینانه در مورد تغییری که باید در کودک مشاهده کنید داشته باشید. با این حال، با توجه مثبت به تلاش های واقعی کودک، می توانید این روند را تسریع کنید. تغییر یک عادت نادرست و جایگزین کردن آن با یک رفتار مثبت را باید به صورت تدریجی انجام بدهید. بنابراین از قدم های کوچک استفاده کنید. در این مسیر به کوک خود پاداش بدهید تا انگیزه کافی برای ادامه راه داشته باشد.

مطرح کردن استراتژی با دیگران

نوع پاسخ شما به رفتار نق نق بسیار مهم است. استراتژی خود را با همسر خود و همچنین پرستار کودک در میان بگذارید. این کار باعث می شود هر زمان که کودک شروع به نق نق کرد، همه بتوانند به طور مشابه پاسخ دهند. اگر همه بزرگسالان به این رفتار به صورت یکسان واکنش نشان دهند، کودک به سرعت متوجه می شود که رفتارش نامناسب است.

تشویق به حل مسئله

یادگیری عادات مثبت می تواند به فرصتی عالی برای آموزش حل مشکلات برای کودک تبدیل شود. با کودک صحبت کنید که چگونه می تواند نیاز خود را با رویکردی متفاوت برآورده کند. به عنوان مثال، اگر کودک می‌خواهد کتاب داستانی بخرد که تمام شده است، از او بخواهید که کتاب را از دوستانش و یا کتابخانه امانت بگیرد. این کار به کودک یا می دهد که به غیر از نق نق کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. کودک نوپای شما به تدریج یاد می گیرد که برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند.

سخن آخر

به طور کلی نق نق از رفتارهای آزاردهنده ای است که در بسیاری از کودکان وجود دارد. می‌توانید عادت نق نق در کودک خود را با استفاده ار راهکارهای مناسب  متوقف کنید . به یاد داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است دلایل معقولی برای نق نق کودک وجود داشته باشد. گرسنگی یا تشنگی یکی از دلایل مهم نق نق کودکان هستند. در اینگونه موارد نیازهای کودک باید بدون تاخیر برطرف شوند. تا جایی که می توانید آرامش خود را حفظ کنید و اجازه ندهید صدای نق نق باعث عصانی شدن شما شود. حفظ خونسردی کلید موفقیت است. از این راهبردها استفاده کنید تا زمانی که کودک بفهمد که با نق نق به آن چیزی که می خواهد نمی رسد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز