لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت عرق کردن نوزاد در خواب می تواند به عفونت و یا تب و حتی تلاش زیاد کودک برای گریه کردن مربوط باشد. نوزادان به طور طبیعی عرق می کنند. ولی بعضی مواقع احتمال دارد در مناطق خاصی مانند دست، پا یا سر متوجه تعریق یا رطوبت زیاد شوید. باز هم، این کاملاً طبیعی است. انسانها غدد عرق بیشتری در مناطق خاصی دارند.

گریه زیاد و عرق کردن نوزاد در خواب

گریه زیاد می تواند نوزاد را خسته و احتمال دارد منجر به تعریق شود. این نوع تعریق معمولاً با قطع گریه نوزاد فروکش می کند.

 گریه کردن کودکان می تواند کار سختی باشد و به انرژی زیادی نیاز دارد. اگر کودک سخت یا مدت طولانی گریه می کند، احتمال دارد عرق کرده و صورت آن قرمز شود. اگر علت عرق کردن کودک شما در شب و یا خواب، گریه باشد، تعریق موقتی بوده و زمانی برطرف می شود که همه چیز دوباره آرام شود.

از طرفی هم لایه های زیاد زیاد و پتو ممکن است گرمای بدن کودکان را افزایش دهند. والدین وظیفه شناس اغلب نوزادان خود را در لایه های اضافی لباس یا پتو قرار می دهند تا اطمینان حاصل کنند که آنها خیلی سرد نمی شوند. با این حال، اگر نوزاد بیش از حد بسته نگهداری شود عرق می کند. زیرا در این شرایط پوست نمی تواند تنفس کند. در این حالت، کودک می تواند احساس گرما در همه جا داشته باشد و شاید در هر نقطه از بدن آنها متوجه عرق شوید.

خواب عمیق و عرق در کودکان

نوزادان بیشتر روز و شب را در خواب می گذرانند، اما معمولاً خواب های آنها کوتاه به طور معمول فقط 3 یا 4 ساعت در یک زمان است. اما در این مواقع که نوزاد در حال خواب است، چرخه مختلف، از جمله خواب بسیار عمیق را طی می کند. در خواب عمیق، برخی از نوزادان احتمال دارد بیش از حد عرق کنند و خیس از عرق بیدار شوند. در واقع بسیار رایج است و معمولاً جای نگرانی ندارد.

نوزادان نمی توانند به تنهایی حرکت کنند و شاید چند ساعت در یک وضعیت قرار بگیرند. در چنین سناریویی، نوزاد احساس گرما و عرق بیشتری می کند. دمای بالای اتاق احتمال دارد باعث ناراحتی نوزادان شود و آنها شاید عرق کنند. تعریق یک مکانیسم دفاعی طبیعی بدن در برابر گرمای بیش از حد است. ترکیب عرق کردن با قرمز شدن پوست می تواند نشان دهنده گرمای بیش از حد بدن باشد.

سرماخوردگی، تب یا عفونت

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟ | پزشکت

اگر نوزاد زیاد عرق می کند، احتمال دارد سرما خورده و یا دچار عفونت شده باشد. تب یک نشانه گویای عفونت است، بنابراین دمای بدن کودک خود را اندازه بگیرید. شما معمولاً می توانید از تایلنول برای کاهش تب و تسکین علائم استفاده کنید، اما اگر کودک کمتر از 6 ماه است، در مورد دوز دارو و توصیه ها با پزشک خود مشورت کنید.

آپنه خواب نوزاد

آپنه خواب وضعیتی است که در آن بین نفس کشیدن به مدت 20 ثانیه یا بیشتر مکث می کند. این در نوزادان بسیار نادر است اما می تواند به ویژه در نوزادان در ماه های اولیه پس از تولد رخ دهد. اگر فکر می کنید نوزاد شما دچار آپنه خواب است، توسط متخصص اطفال او را مورد ارزیابی قرار دهید. علائمی که باید در این شرایط به دنبال آنها باشید، عبارتند از:

  • خر و پف
  • نفس کشیدن با دهان باز هنگام خواب

آپنه خواب یک عامل خطر برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) است و بسیاری از والدین نگران آن هستند. با این وجود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. آپنه خواب انسدادی در یک تا سه درصد از کودکان مشاهده می شود. علائم آن شامل خروپف، مشکل تنفس یا تنفس دهانی در هنگام خواب است. تعریق اغلب در نوزادان مبتلا به آپنه خواب دیده می شود.

هایپرهیدروز در دوران نوزادی

هایپرهیدروز وضعیتی است که باعث تعریق بیش از حد می شود، حتی زمانی که درجه حرارت سرد است. هایپرهیدروز موضعی می تواند در قسمت های خاصی از بدن، مانند دست ها، زیر بغل یا پا یا چند منطقه از این ناحیه به طور همزمان رخ دهد.

همچنین نوعی از هایپرهیدروز وجود دارد که هیپرهیدروز عمومی نامیده می شود و می تواند نواحی وسیعی از بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت نادر است و اغلب با رشد کودک بهبود می یابد.

هایپرهیدروز می تواند در هنگام بیداری یا خواب رخ دهد. گاهی اوقات یک بیماری جدی تر باعث ایجاد آن می شود، بنابراین در صورت مشکوک بودن پزشک متخصص اطفال، آزمایش هایی را انجام می دهد.

بیماری قلبی مادرزادی و علت عرق کردن نوزاد در خواب

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟ | پزشکت

نوزادانی که بیماری قلبی مادرزادی دارند تقریباً همیشه عرق می کنند زیرا بدن آنها باید مشکل قلب را جبران کرده و برای پمپاژ خون در بدن بیشتر تلاش می کنند.

نوزادانی که بیماری قلبی مادرزادی دارند هنگام غذا خوردن با مشکل مواجه می شوند و عرق می کنند. سایر علائم احتمال دارد شامل رنگ مایل به آبی روی پوست و تنفس سریع و سطحی باشد.

به طور جدی، گرم شدن بیش از حد یک عامل خطر برای SIDS است. بنابراین، پیشگیری از شرایطی که احتمال دارد نوزاد بیش از حد گرم شود، لازم است. از آنجایی که عرق کردن می تواند به معنی داغ شدن بیش از حد نوزاد باشد، این یک علامت مفید است که می تواند نشان دهد که باید لایه ها را کم یا در غیر این صورت کودک را سرد کنید.

روش های درمان نوزاد عرق کرده

هنگامی که متوجه عرق کردن بیش از حد نوزاد خود در خواب می شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید آیا می توانید دمای محیط را راحت تر تنظیم کنید یا نه. اگر این تغییرات کمکی نکرد، شاید لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید بررسی و در نظر بگیرید، از جمله: 

دمای اتاق را تنظیم کنید.

اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق نوزاد بین سرد و گرم است. محیط خواب نوزاد باید بین 68 تا 72 درجه فارنهایت (20 تا 22 درجه سانتی گراد) باشد. اگر اتاق دماسنج ندارد، می توانید یک دستگاه قابل حمل خریداری کنید تا بتوانید پیگیری کنید. بسیاری از مانیتورهای نوزاد نیز دمای اتاق را گزارش می دهند.

گریه کودک را کنترل کنید.

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟ | پزشکت

گریه زیاد می تواند باعث تعریق شود. بنابراین، یافتن و رفع مشکلی که باعث گریه نوزاد می شود ضروری است. احتمال دارد گرسنگی، پوشک خیس یا خواب بد باشد. نوزاد را آرام کنید و دوباره بخوابانید. در صورت امکان کودک را برای خوابیدن به مکان دیگری منتقل کنید.

لباس های اضافی را بردارید.

لباس های سبک وزن و تنفسی به نوزاد بپوشانید. در صورت نیاز لایه ها را بردارید. برای ایمنی، اطمینان حاصل کنید که پتو، لحاف و وسایل راحتی را از تخت کودک خود دور نگه دارید.

مراقب تب و سایر علائم باشید.

اگر برای تنظیم دما و برداشتن لایه های لباس از نوزاد اقدام کرده اید و هنوز عرق کرده است، احتمال دارد تب داشته باشند. در صورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید:

  • کمتر از 3 ماهگی و تب با دمای رکتوم 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد)
  • بیش از 3 ماه سن دارند و تب آنها 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه فارنهایت) یا بیشتر است.
  • بیش از 3 ماه سن داشته و بیش از 2 روز تب داشته است.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم علاوه بر تعریق، به پزشک مراجعه کنید:

  • خر و پف
  • دندان قروچه
  • مشکلات خوردن
  • مکث طولانی بین تنفس هنگام خواب
  • به طور معمول وزن اضافه نمی کند.
  • تنگی نفس یا خس خس سینه در هنگام خواب

طبیعی است که نوزادان عرق می کنند. در بیشتر موارد، جای نگرانی نیست. اغلب یک تنظیم ساده – مانند پایین آوردن دمای اتاق یا پوشیدن لایه های کمتر به نوزاد – تنها چیزی است که باید انجام دهید.

همانطور که کودک رشد می کند بهتر می تواند دمای خود را تنظیم کند. اگر کودک مبتلا به هایپرهیدروز است و با بزرگ شدن آن همچنان این مشکل وجود دارد، پزشک متخصص اطفال می تواند آن را درمان کند.

تعریق شبانه به عنوان عرق خیس کننده که نیاز به تغییر در لباس خواب دارد تعریف شده است. تعریق شبانه در نوزادان تعریق زیاد در طول شب است. خواب نوزاد به دلیل خیسی ناشی از عرق شاید مختل شود. اگرچه دیدن عرق کردن نوزاد هنگام خواب نگران کننده است، اما همیشه نشانه هیچ بیماری زمینه ای نیست.

آیا تعریق شبانه در نوزادان طبیعی است؟

علت عرق کردن نوزاد در خواب چیست؟ | پزشکت

تعریق نوزاد در شب همیشه باعث نگرانی نمی شود. دلایل مختلفی باعث تعریق شبانه می شود، اما همه آنها مشکلی را نشان نمی دهند. در صورت شروع ناگهانی عرق شدید که به مدت طولانی ادامه می یابد و با علائم دیگر بیماری همراه است، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

برخی بررسی ها نشان می دهند که نوزادان تازه متولد شده معمولاً در حدود دو هفته اول زندگی عرق نمی کنند. آنها با غدد عرق متولد می شوند، اما غدد هنوز به طور کامل رشد نکرده اند. تعریق معمولاً در پایان دو هفته شروع می شود، اگرچه احتمال دارد بسته به نوزاد متفاوت باشد.

آیا تعریق نشانه دندان درآوردن است؟

خیر، تعریق ارتباطی با دندان درآوردن ندارد. تعریق شاید به دلیل تب رخ دهد و بسیاری از والدین معتقدند که بین تب و دندان درآوردن ارتباط وجود دارد. اما مطالعات نشان می دهد که دندان درآوردن و تب بالا ارتباطی ندارند. تعریق شبانه در نوزادان شایع است و شاید به دلایل ساده مانند دمای بالای اتاق یا لباس ناراحت کننده رخ دهد. با بزرگ شدن نوزاد، بدن او دما را بهتر تنظیم می کند، بنابراین احتمال تعریق شبانه کاهش می یابد. از طرفی داروهایی مانند استامینوفن که برای کاهش تب به نوزادان داده می شود نیز احتمال دارد باعث تعریق شود.

 منابع:

https://www.momjunction.com/articles/baby-sweating-while-sleeping_00347673/

https://www.healthline.com/health/baby/sweaty-baby

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز