لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین مشکلات شيردهی و راهکارهای آن

مشکلات شيردهی | پزشکت

فهرست مطالب

مشکلات شيردهی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مشکلات شیردهی، شامل مواردی است که مادر و کودک در هنگام شیردهی با آن روبرو هستند. شیردهی، از چفت شدن نامناسب دهان کودک با پستان تا زخم شدن نوک پستان و عفونت پستان، نگرانی های خاص خود را دارد. این مشکلات می توانند بلافاصله پس از تولد بروز کنند و ممکن است تا زمانی که کودک شیر می نوشد، ادامه داشته باشند.

در بیشتر موارد، این مشکلات قابل کنترل است. با این حال، گاهی اوقات، ترکیبی از این مسائل می تواند باعث توقف زود هنگام شیردهی شود و بر سلامت طولانی مدت مادر و کودک تأثیر بگذارد.

این مشکلات برای مادری که به تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده است، می تواند ناامیدکننده و آزار دهنده باشد. اما خوشبختانه شما می توانید با راهنمایی و صبر صحیح با اکثر آن مشکلات به طور موثری کنار بیایید. در این مقاله، لیستی از مشکلات رایج شیردهی به همراه راه حل های ممکن وجود دارد که ممکن است بلافاصله آن مشکلات را برطرف کنید.

مشکلات اتصال در شیردهی

مشکلات شيردهی | پزشکت

مشکلات شيردهی مربوط به چفت شدن نامناسب دهان کودک با پستان، یکی از دلایلی است که مادران زودتر از آنچه قصد دارند، شیردهی خود را متوقف می کنند. ترکیبی از عوامل مختلف، مانند محدودیت حرکت زبان، یا شکاف کام، می تواند دلایل احتمالی بروز این مشکلات باشد.

چفت شدن نامناسب باعث می شود شیردهی برای مادران دردناک و برای نوزادانی که شیر کافی دریافت نمی کنند آزار دهنده باشد. درد نوک سینه، التهاب پستان، صداهای اضافی هنگام نوشیدن شیر توسط نوزاد، گریه غیرعادی کودک و امتناع از نوشیدن شیر، می توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند.

موقعیت مناسب کودک و پستان برای اتصال مناسب کودک به پستان، حیاتی است. صبر و تمرین منظم در بیشتر موارد به یافتن حالت مناسب کمک می کند.

با این حال، اگر کودک شما قادر به اتصال صحیح نیست، باید با یک پزشک مشورت کنید. یک پزشک می تواند علت دقیق مشکل در هنگام اتصال را تعیین کرده و راه حل هایی برای رفع آنها پیشنهاد کند.

نوک سینه دردناک یا ترک خورده

چفت شدن نامناسب، گاز گرفتن نوک پستان، برفک دهان و استفاده از سینه بندهای محکم چند دلیل اصلی در زخم شدن یا ترک خوردن نوک سینه است. با این حال، مشکلات پزشکی، از جمله درماتیت نوک پستان نیز می تواند باعث ایجاد این مشکل شود. اغلب، شیردهی با نوک پستان ترک خورده دردناک است و همچنین ممکن است باعث خونریزی شود.

استفاده از مرهم نوک پستان بدون نسخه (روغن نارگیل تصفیه نشده یا پماد ترکیبی از داروخانه نسبت به مرهم نوک پستان حاوی لانولین ایمن تر است) در ناحیه آسیب دیده و استفاده از محافظ پستانک در برخی موارد باعث تسکین می شود. پس از مشورت با پزشک از محافظ نوک پستان استفاده کنید. زیرا استفاده نادرست از آن می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. زخم یا ترک خوردن نوک سینه اگر درمان نشود، می تواند به عفونت نوک پستان مبتلا منجر شود. حتی می تواند بسیار دردناک باشد و اثرات سوئی بر روی زوج مادر و کودک بگذارد.

سلامت بانوان

مشکلات نوک سینه

صاف بودن نوک پستان که هنگام اتصال دهان نوزاد به آن، راست نمی شود، باعث ایجاد مشکل در شیردهی می شود. در بیشتر موارد، نوک پستان های صاف یا معکوس مشکلی در شیردهی ایجاد نمی کنند. با این حال ممکن است باعث اختلال در روند شیردهی شود.

تغییر حالت های مختلف تغذیه ای ممکن است در بهبود این وضعیت به کودک کمک کند. اگر مادر نوک سینه صاف یا معکوس داشته باشد، باید مناسب ترین روش برای اتصال دهان نوزاد به نوک پستان را پیدا کند. علاوه بر این، وسایلی مانند محافظ نوک پستان ممکن است موثر باشد.

کمبود شیر

مشکلات شيردهی | پزشکت

تولید شیر مادر فرایندی مبتنی بر تقاضا و عرضه است. با این حال، مادران کمبود شیر را تجربه می کنند، که باعث عدم دریافت شیر کافی ​​توسط کودک می شود.

برخی از علائم رایج کمبود شیر، احساس نرمی در سینه ها یا تغذیه طولانی مدت در هر بار شیردهی است. با این حال، این علائم لزوماً نشان دهنده کمبود شیر نیستند و در سایر مشکلات شیردهی نیز ممکن است اتفاق بیفتند.

اگر گمان می کنید کودک شما شیر کافی دریافت نمی کند، به دنبال علت اصلی آن باشید و با یک متخصص شیردهی دارای مجوز تماس بگیرید. برای تحریک تولید شیر، اغلب و برای مدت طولانی به کودک خود شیر دهید. همچنین می توانید از پمپ سینه استفاده کنید و یا سینه های خود را ماساژ دهید تا تولید شیر را تقویت کند. یک رژیم غذایی متعادل بخورید و برای اطمینان از جریان سالم شیر، اب کافی بنوشید.

شیر زیاد

تولید بیش از حد شیر مادر، می تواند سینه های شما را به صورت دردناکی پر نگه دارد و می تواند مسائلی مانند نشتی پستان ها، لخته شدن پستان و ورم پستان را ایجاد کند. شیر زیاد در بعضی موارد می تواند باعث رفلکس افتادگی بیش از حد شود. رفلکس باعث می شود سینه ها به طور هم زمان مقدار زیادی شیر از بدن خارج کنند و خطر قوز شدن و خفگی هنگام تغذیه را افزایش می دهد.

نشانه های گرسنگی کودک خود را بدانید و هنگام گرسنگی به او غذا دهید. در هر بار تغذیه، از یک پستان استفاده کنید و پس از دو بار مصرف، سینه ها را عوض کنید. وضعیت تغذیه را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که کودک به درستی دهان خود را به پستان متصل کرده است. شیردهی را در حالت خوابیده امتحان کنید زیرا جریان شیر در برابر نیروی جاذبه ممکن است کندتر باشد. پمپ شیر مادر جایگزین دیگری برای حذف شیر اضافی از پستان است تا زمانی که جریان شیر به تعادل برسد.

درد پستان

این اختلال پستان زمانی رخ می دهد که سینه ها به صورت دردناکی پر، متورم شده و لمس آنها دشوار است. معمولاً کمی سفتی در سینه چند روز پس از تولد طبیعی است تا زمانی که کودک و بدن شما با روند تقاضا و تأمین شیر مادر سازگار شوند.

با این حال، اگر درد ادامه یابد یا شدید شود، می تواند خطر گرفتگی مجاری شیر و عفونت پستان (ورم پستان) را افزایش دهد. گرفتگی سینه بیشتر به دلیل از دست دادن شیر مادر، تخلیه نامناسب پستان، شیردهی بیش از حد و قطع ناگهانی شیردهی هنگام شروع شیر گرفتن کودک اتفاق می افتد.

می توانید کودک خود را در موقعیت های مختلف تغذیه کنید و شیر مادر را به صورت دستی یا با استفاده از یک پمپ در زمان تغذیه، آماده کنید. برای از بین بردن فشار و درد، سینه بندهای گشاد بپوشید، از کمپرس گرم سینه استفاده کنید یا قبل از تغذیه دوش آب گرم بگیرید.

کمپرس سرد، بسته یخ و بسته ژل از دیگر روش هایی است که ممکن است باعث کاهش ناراحتی و کاهش تورم شود. قبل از استفاده از دارو برای تسکین درد پستان، با یک پزشک، مشورت کنید.

نشت شیر از پستان

مشکلات شيردهی | پزشکت

نشت شیر از پستان یکی دیگر از مشکلات رایج مادران شیرده به ویژه در چند هفته اول پس از زایمان است. با این وجود، معمولاً پس از رفع نیاز کودک برطرف می شود. ممکن است هنگامی که صدای گریه کودک را می شنوید، شیر از سینه نشت کند. اما، در بعضی موارد، شیر مادر به دلیل پر شدن بیش از حد سینه ها نشت می کند.

هنگام گرسنگی به کودک خود غذا دهید و تا حد امکان از شیردهی هنگام سیری کودک پرهیز کنید. برای جذب شیر نشت شده از پدهای یکبار مصرف یا قابل شستشو در سینه بند استفاده کنید. در بیشتر موارد، نشت پستان مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر باعث درد، تورم و التهاب شود، با یک پزشک مشورت کنید.

مجاری مسدود شده

مجرای مسدود شده، در صورت خالی نشدن صحیح سینه اتفاق میفتد، که ممکن است به دلیل از دست دادن دفعات تغذیه، مشکلات اتصال، لباس تنگ یا ضربه به پستان باشد. مجاری مسدود شده منجر به ایجاد توده ای حساس و موضعی می شود که اغلب دردناک است و ملتهب به نظر می رسد. شناسایی و اصلاح علت می تواند راه های مسدود شده را به طور موثر برطرف کند.

تغذیه مکرر با پستان آسیب دیده و ماساژ آرام پستان بر روی توده، قبل از تغذیه باعث رفع مسدود شدن مجرا می شود. استفاده از کمپرس گرم و آزمایش موقعیت های مختلف تغذیه نیز ممکن است شرایط را آسان کند. اگر توده بیش از چند روز ادامه داشت، اندازه یا قرمزی آن افزایش یافت یا باعث ناراحتی قابل توجهی شد، سریعاً با یک پزشک مشورت کنید.

تاول نوک سینه

تاول نوک سینه نوعی لکه ریز، شفاف، سفید یا زرد بر روی نوک پستان است که می تواند به دلیل اتصال نامناسب نوزاد به پستان، شیردهی بیش از حد یا ضربه به نوک سینه ایجاد شود. در صورت عدم ایجاد درد یا علائم قابل توجه دیگر، درمان تاول نوک سینه لازم نیست. اما، اگر باعث آسیب و صدمه شد، می توانید برخی از داروهای خانگی را برای درمان آزمایش کنید.

قبل از شیردهی کمپرس گرم را به روی تاول قرار دهید. علاوه بر این می توانید از شیر مادر یا پمادهای بدون نسخه استفاده کنید. روغن نارگیل تصفیه نشده که روی نوک سینه یا زیر پد یکبار مصرف پستان استعمال می شود، یک روش عالی برای درمان است. قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید.

ورم پستان

ورم پستان یا التهاب، باعث ایجاد ناحیه ای قرمز، گرم، حساس و دردناک در پستان می شود. این آسیب می تواند مادر را دچار مشکل کند و در بیشتر موارد باعث تب شود. اگرچه ورم پستان در طی چند هفته اول پس از زایمان در بین زنان شیرده شایع است. اما ممکن است در هر زمانی تا پایان دوره شیردهی اتفاق بیفتد. مسدود شدن مجرای شیر به دلیل تغذیه غیر مکرر، اتصال نامناسب نوزاد به پستان، تغذیه ناقص شیر، لباس تنگ و ضربه از علل شایع این آسیب می باشد.

به طور مرتب استراحت کرده و به کودک خود غذا دهید. موقعیت های مختلف تغذیه را امتحان کنید و تا آنجا که ممکن است دفعات شیردهی را از دست ندهید. کمپرس گرم را قبل از تغذیه قرار دهید تا جریان شیر افزایش یابد. استفاده موقت از دارو های مسکن برای تسکین درد با راهنمایی پزشک انجام می شود. در موارد شدید، مانند شکاف نوک پستان، استفاده از آنتی بیوتیک برای رفع عفونت ضروری می باشد. تا زمانی که انسداد برطرف نشود، ورم پستان نمی تواند درمان شود.

آبسه پستان

مشکلات شيردهی | پزشکت

آبسه پستان، تجمع چرکی دردناک در پستان به دلیل ورم پستان درمان نشده است. این تجمع منجر به ایجاد رگه ای قرمز در سرتاسر پستان آسیب دیده می شود و کمی درد ایجاد می کند و به عنوان یک موقعیت اضطراری در نظر گرفته می شود. در صورت عدم درمان به موقع، آبسه ها ممکن است مانع تولید شیر کافی در آینده شوند.

درمان آبسه شامل درمان عفونت با آنتی بیوتیک و تخلیه چرک است. تغذیه با پستان آلوده بر نوزاد تأثیر نمی گذارد و مادر در صورت راحتی باید نوزاد خود را از پستان آسیب دیده تغذیه کند. اگر شیردهی مادر بسیار دردناک است، می توانید شیر مادر را جداگانه تهیه کرده و به کودک غذا دهید. در برخی موارد، ممکن است شیر ​​مادر از محل برش نشت کند. اما این جای نگرانی نیست. می توانید شیردهی را ادامه دهید.

برفک (عفونت کاندیدا)

برفک نوعی عفونت مخمری است که در دوران شیردهی بین مادر و کودک منتقل می شود. نوک سینه های ترک خورده یا آسیب دیده و دهان کودک، مناطق مناسبی برای رشد قارچ هستند. وجود نوک سینه های حساس و صورتی عمیق و ناراحتی هنگام شیردهی و بعد از آن از علائم رایجی است که مادر تجربه می کند . از طرف دیگر، لکه های سفید، شیری یا مناطق قرمزی در دهان کودک از علائم برفک دهانی است.

اگر شما یا کودک خود علائم برفک را دارید، به دنبال کمک پزشکی باشید. استفاده از داروهای ضد قارچ خط اول درمان عفونت کاندیدا است. با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ابزار های خطرناک از نظر انتقال عفونت، مانند پستانک، بطری، اسباب بازی و قطعات پمپ سینه که در تماس با سینه و دهان کودک هستند، را ضدعفونی کنید. شما می توانید نوک سینه ها را با سرکه سیب در بین دوره های تغذیه پاک کنید.

وازاسپاسم نوک پستان

وازواسپاسم نوک پستان زمانی رخ می دهد که رگ های خونی موجود در نوک پستان منقبض یا سفت شده و باعث درد شدیدی می شوند که در هنگام سرماخوردگی تشدید می شود. درد در حین، بین، یا بلافاصله بعد از شیردهی علامت شایع آن است. این درد ممکن است بر اساس میزان انقباض رگ های خونی برای چند ثانیه، چند دقیقه یا حتی بیشتر بماند. وازواسپاسم نوک پستان غیر معمول اما ممکن است.

اگر وازواسپاسم نوک پستان را تجربه کردید، با یک پزشک مشورت کنید. از عوامل محرک مانند آسیب نوک سینه، عفونت نوک سینه یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد خودداری کنید. از کمپرس گرم برای رفع انقباض رگ های خونی استفاده کنید. همچنین، شما می توانید یک لایه اضافی لباس بپوشید تا نوک سینه ها را گرم نگه دارید.

خواب آلودگی نوزادان

مشکلات شيردهی | پزشکت

نوزادان ممکن است در میان تغذیه به خواب روند. هیچ دلیل پزشکی برای آن وجود ندارد. با این وجود، بیدار نگه داشتن کودک در هنگام تغذیه برای تغذیه کافی کودک و تخلیه صحیح سینه ها لازم است.

به آرامی بازوی او را بالا بیاورید، یا دست او را ببوسید تا هنگام تغذیه بیدار بماند. دمای اتاق را کمی کمتر گرم نگه دارید تا کودک هنگام تغذیه خواب نرود. همچنین می توانید با کودک خود صحبت کرده و گونه های او را نوازش کنید تا بیدار بماند.

شیردهی پدیده زیبایی است، اما دشواری های خود را دارد. مهم است که بدانید کنترل اکثر مشکلات شیردهی به راحتی انجام می شود. با رعایت نکات ساده مراقبت در منزل و مشاوره با یک پزشک می توانید آنها را به خوبی مدیریت کنید. به یاد داشته باشید، هر مشکل شیردهی متفاوت است و روش های مختلفی برای مقابله با آن وجود دارد. اما آنچه معمول است، درمان سریع و پیشگیری از آن است.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/common-breastfeeding-problems-solutions_00688227/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز