لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استریل کردن شیشه شیر کودکان ، یکی از جنبه های اصلی حفظ بهداشت و راه پیشگیری از ابتلا کودکان به انواع بیماری های مختلف بویژه عفونی است. دهان نقطه اصلی ورود عوامل بیماری زا به بدن است، بنابراین باید به شیشه های شیریی که در دهان کودک خود قرار می دهید، زیاد توجه کنید. استریل کردن شیشه های شیر کودکان، در از بین بردن میکروب ها در بطری ها و تمیز کردن کامل آنها می کند، تاثیر زیادی دارد.

چرا باید شیشه های شیر را استریل کنیم؟

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان | پزشکت

نوزادان باید در برابر عوامل ناقل بیماری ناقص که محیط را آلوده می کنند، به ویژه در چند ماه ابتدایی پس از تولد، محافظت شوند. استریل کردن و تمیز نگه داشتن بطری و لوازم جانبی کودک یکی از روش های موثر در برابر این آلودگی است.

شیشه های شیر از جنس، پلاستیک یا بطری سیلیکونی هستند. مادران باید به دلایل مختلف شیشه های شیر کودک خود را استریل کنند:

  • یک نوزاد تازه متولد شده فقط دارای آنتی بادی های مبارزه کننده بیماری است. این آنتی بادی ها در سه ماه آخر بارداری از مادر به کودک منتقل می شوند. این شکل از ایمنی غیرفعال در چند ماه اول پس از تولد کاهش می یابد.
  • منبع آب در خانه به خصوص اگر از آب تصفیه استفاده نمی کنید، ممکن است به میکروب های بیماری زا یا سایر ناخالصی ها آلوده باشد. پس شستن بطری های شیر با آب خالص تاثیری در از بین بردن میکروب ها ندارد.
  • جمع شدن و رشد میکروارگانیسم های بیماریزا در داخل بطری مرطوب بسیار آسان است. بطری هایی که شیر در آنها ذخیره شده و پس از آن به درستی تمیز نمی شوند، محیط مناسبی برای تولید باکتری ها و ویروس های بیماری زا فراهم می کنند. پس از آن، این میکروارگانیسم ها می توانند به راحتی به بدن کودک سرایت پیدا کنند. حتی می تواند منجر به استفراغ، اسهال و سایر عفونت ها و بیماری ها شود.

چه زمانی باید بطری های کودک را استریل کنیم؟

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان | پزشکت

این تصور غلطی است که بطری های کاملاً جدید و بلا استفاده کودک عاری از هرگونه میکروب هستند. علاوه بر این، بسیاری از مواد شیمیایی برای تولید این بطری ها تولید می شود. آنها قبل از رسیدن به شما در معرض دست های احتمالاً مملو از میکروب در کارخانه، هنگام حمل و نقل و فروشگاه ها قرار می گیرند.

به احتمال بسیار زیاد حتی اگر هرگز از بطری استفاده نشده باشد، باز هم ممکن است عوامل سمی و عفونی زیادی روی سطح آن وجود داشته باشند. بنابراین، هنگام خرید بطری تازه، توصیه می شود آن را پس از شستشو با آب گرم و صابون، با دست یا در ماشین ظرفشویی استریل کنید.

اثر استریل کردن اولیه پس از مدتی از بین می رود. استریل کردن بطری های کودک یک مرحله ضروری فراتر از تمیز کردن است.

استریل کردن شیشه های شیر در کودکان در برخی شرایط مهم تر و ضروری تر است، از جمله:

  • اگر از بطری قدیمی استفاده می کنید که از شخص دیگری قرض گرفته شده یا توسط خواهر و برادر بزرگتر کودک استفاده می شود. در این شرایط استریل کردن شیشه های کودک شما برای از بین بردن هرگونه عوامل بیماری زا اجباری است.
  • اگر کودک شما اخیراً بیمار بوده است، احتمالاً برخی از باکتری های بیماری زا روی بطری قرار گرفته اند. استفاده از آن بدون استریل کردن در نهایت باعث عفونت مجدد در کودک شما می شود.
  • سیستم ایمنی بدن کودکان در شرایطی مانند زایمان زودرس مادر، تولد تا 3 ماهگی ابتلا به برخی بیماری های مزمن و یا نیاز به درمان های خاص مانند شیمی درمانی به خطر میفتد. در این شرایط استریل کردن روزانه شیشه های شیر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • اگر به آب آشامیدنی شهری با کیفیت خوب که از چاه تأمین نمی شود دسترسی ندارید و یا به کشوری با منابع آب غیر قابل اعتماد سفر می کنید، بهتر است، بطری های کودک خود را هر چند وقت یک بار استریل کنید.

چند بار باید شیشه های شیر کودک را استریل کنیم؟

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان | پزشکت

اکثر متخصصان بر اهمیت استریل کردن شیشه های کودک اتفاق نظر دارند. اما نظرات مختلفی در مورد تعداد دفعات انجام آن وجود دارد.

اگر کودک شما مشکل خاصی ندارد و می خواهید از بروز بیماری ها پیشگیری کنید، شستن بطری ها در ماشین ظرفشویی با یک چرخه حرارت یا پاک کردن آنها با دست در آب گرم و صابون به محض شیرخوردن کودک، کافی است. اما برخی از متخصصان استریل کردن هفتگی شیشه های شیر کودکان را توصیه می کنند.

چگونه شیشه شیر کودکان را استریل کنیم؟

با تمیز کردن شیشه های شیر بعد از هر با شیرخوردن کودک، نیازی به استریل کردن آنها نیست. علاوه بر این، تمیز کردن بطری ها، پستانک ها و سایر تجهیزات تغذیه در آب گرم و صابون نیز از پیش نیازهای اساسی استریل کردن شیشه ها است.

اما برای استریل کردن شیشه های کودک خود می توانید مراحل زیر را انجام دهید:
  1. دست خود را اول را با آب و صابون بشویید. با حوله تمیز خشک کنید. در صورت مشاهده هرگونه شکاف در قفسه بطری، بلافاصله آن را دور بندازید. زیرا باکتری به راحتی در قسمت پارگی وارد شیشه می شود.
  2. تمیز کردن بطری ها و سایر تجهیزات تغذیه معمولاً شامل استفاده از برس بطری است. برس می تواند به قسمت داخلی باریک بطری و سرشیر برسد.
  3. سرشیشه را از داخل برگردانید. برای تمیز کردن دقیق آن را در آب گرم و صابون بشویید. بهتر است پستانک ها را جداگانه با دست بشویید.
  4. اگر می خواهید وسایل تغذیه کودک خود را در ماشین ظرفشویی تمیز کنید، مطمئن شوید که بطری ها، درب ها و سرشیشه ها رو به پایین قرار بگیرند تا تمیز شوند.
  5. در آخر، تمام وسایل تمیز شده را با آب سرد و جاری تازه شستشو دهید. سپس بگذارید در هوا خشک شود.

این فرم تمیز کردن اولیه برای از بین بردن تمام آثار شیر موجود در بطری ها مهم است.

توجه: استفاده از نمک برای تمیز کردن پستانک کاملاً ممنوع است. زیرا برای کودک شما خطرناک می باشد.

روش های استاندارد استریل کردن بطری های کودک کدامند؟

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان | پزشکت

برخی روش های مختلف برای بطری ها، سرشیشه ها، درب ها و سایر تجهیزات تغذیه کودک وجود دارد. بسته به اینکه مناسب ترین گزینه برای شما کدام است، می توانید از بین گزینه های آزمایش شده که در زیر آورده شده، یکی را انتخاب کنید.

استریل کردن شیشه کودکان با جوشاندن

مکانیسم استریل کردن شیشه ها از طریق آب جوش با افزایش دما به اندازه کافی برای از بین بردن باکتری های باقی مانده پس از شستشو شیشه موثر است.

این روش شاید ساده ترین روش استریل کردن شیشه ها باشد و به تجهیزات خاصی نیاز ندارد.
  1. یک ظرف را با آب کافی پر کنید.
  2. وسایل تغذیه تازه شسته شده را در آن غوطه ور کنید.
  3. ظرف را با درب سنگین که تمام سطح آب را لمس کند، بپوشانید.
  4. ظرف را روی مشعل اجاق گاز قرار دهید.
  5. اجازه دهید آب حداقل 10 دقیقه بجوشد و یک تایمر تنظیم کنید تا فراموش نکنید که حرارت را خاموش کنید.
  6. اگر می خواهید بلافاصله بطری را استفاده کنید، دست ها و سطح آشپزخانه را از قبل تمیز کنید.
  7. در واقع، ضد عفونی کردن دست ها قبل از دست زدن به هرگونه تجهیزات استریل شده اجباری است.
  8. برای بیرون آوردن شیشه ها از ظرف از انبر استریل استفاده کنید.
  9. برای این منظور، بهتر است انبرها را در آبی که در حال جوشیدن است فرو کنید. آنها را برای مدتی نگهدارید. هنگامی که گرما خاموش شد، اجازه دهید انبرها کمی خنک شوند.
  10. اگر می خواهید بعد از استریل کردن شیشه ها، بلافاصله از آنها استفاده کنید، به محض بیرون آوردن وسایل، بلافاصله درب و شرشیشه ها را ببندید.
  11. اگر نمی خواهید که بلافاصله از شیشه ها استفاده کنید، پس از خشک شدن، بطری ها را در یخچال و در ظرف تمیز قرار دهید تا از آلوده شدن دوباره آنها جلوگیری شود.

توجه: سرشیشه ها معمولاً بیش از حد شکننده هستند و نمی توانند حرارت جوش را برای مدت طولانی تحمل کنند. بنابراین در این روش احتمال ترک خوردن یا پارگی آنها وجود دارد. به همین دلیل بهتر است بیش از 5 دقیقه آنها را نجوشانید. حتی در این صورت، مرتباً آنها را از نظر وجود هرگونه آسیب ناشی از گرما بررسی کنید.

استریل کردن شیشه کودکان با مایکروویو

روش های استریل کردن شیشه شیر کودکان | پزشکت

از آنجایی که مایکروویوهایی که به طور منظم در منازل خانگی استفاده می شوند، از نظر بهداشتی برای انجام فرآیند استریل کردن شیشه ها مناسب نیستند. با این وجود دستگاه های ضدعفونی کننده ای با طراحی ویژه در بازار موجود هستند که از قدرت بخار استفاده می کنند. این دستگاه ها، بطری ها را در محفظه پلاستیکی محصور کرده و باعث تمیزتر شدن دقیق داخل شیشه ها می شوند.

  1. چه از دستگاه ضدعفونی کننده بخار مایکروویو و چه از مایکروویو استاندارد آشپزخانه استفاده می کنید، قبل از استفاده مطمئن شوید که تمام تجهیزات تغذیه کاملاً تمیز شده اند.
  2. مطمئن شوید که قسمت داخلی مایکروویو شما فاقد هرگونه پسماند غذایی است.
  3. هنگام استفاده از مایکروویو معمولی، یک کاسه را با آب پر کنید به طوری که بطری تغذیه و سایر لوازم جانبی در آن غوطه ور شوند.
  4. ظرف را در حدود 3-4 دقیقه در مایکروویو که روی آن قرار دارد قرار دهید.
  5. برای بیرون آوردن تجهیزات از دستکش های تمیز و خشک اجاق گاز استفاده کنید.
  6. آب آن را بریزید و بگذارید تجهیزات روی سطح بهداشت خشک شوند.

استریل کردن شیشه کودکان با سفید کننده

استفاده از سفیدکننده راه خوب دیگری برای استریل کردن شیشه هابطری کودک شما در شرایط اضطراری، بدون دسترسی به امکانات اولیه لازم هستند.

  1. 1 قاشق چای خوری سفید کننده بدون بو را در 16 فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. شیشه شیر را به گونه ای در آب غوطه ور کنید که در انتهای بطری هیچگونه حباب هوا وجود نداشته باشد.
  3. بطری را به مدت 2-5 دقیقه خیس کنید و سپس آنها را با استفاده از انبرهای استریل شده از محلول بیرون بیاورید.
  4. بطری های مرطوب را روی یک حوله تمیز قرار دهید و بگذارید، خشک شوند.
  5. از آنجا که آثار باقی مانده از ماده سفید کننده به طور طبیعی در طی فرایند خشک شدن از بین می رود، پس از خارج شدن بطری از محلول نیازی به شستشوی بعدی نیست.
  6. از سفید کننده باید با احتیاط استفاده شود. استفاده نادرست از سفید کننده، از جمله میزان استفاده توصیه شده (قوی تر یا ضعیف تر)، ممکن است اثر آن را در ضد عفونی کاهش دهد.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/sterilize-baby-bottles.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز