لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

دئودورانت برای کودکان: خطرات و عوارض

دئودورانت برای کودکان: خطرات و عوارض || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دئودورانت یک درمان سریع برای رفع بوی بد بدن است. استفاده از دئودورانت ها باعث پیشگیری از رشد باکتری ها بر روی بدن می شود. استفاده مستمر از دئودورانت تعداد باکتری های مضر موجود بر روی پوست بدن به خصوص در نواحی زیر بغل را کاهش می دهد. این محصول بهداشتی اغلب توسط بزرگسالان مصرف می شود. اما برای بسیاری از والدین این سوال مطرح است که آیا می توان از دئودورانت ها برای کودکان استفاده کرد؟

دئودورانت یا ضد تعریق محصولی است که افراد در گروه های سنی مختلف برای انتشار بوی خوب یا پوشاندن بوی بد بدن از آن استفاده می کنند. کودکان نیز به دلیل تعریق ممکن است دچار بوی بدن شوند. با این حال، وارد شدن به دوران نوجوانی با تغییرات هورمونی زیادی همراه است. این نوسانات هورمونی دوران بلوغ باعث می شوند که غدد عرق بیش از حد فعالیت کنند و در نتیجه بوی بد بدن افزایش می یابد.

در ادامه متن در مورد سن مناسب استفاده از دئودورانت‌ها وعوارض ناشی از مصرف این محصولات بهداشتی در کودکان و نوجوانان به بحث می پردازیم.

آیا دئودورانت ها برای کودکان بی خطر هستند؟

کودکان پوست حساسی دارند و استفاده از دئودورانت های حاوی مواد مضر ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک شود. بنابراین اگر کودک شما برای اولین بار از دئودورانت استفاده می کند باید مراقب هرگونه نشانه ای از بثورات پوستی، تورم، خارش یا تغییر رنگ پوست باشید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید بلافاصله استفاده از محصول را متوقف کنید.

همچنین باید به کودک خود یاد بدهید که دئودورانت را به درستی استفاده کند. تا چند روز بعد از استفاده از دئودورانت کودک خود را زیر نظر بگیرید. دقت کنید که آیا دئودورانت پس از استفاده دارای اثرات ماندگار است یا خیر. به طور کلی، هر دئودورانت مدتی طول می کشد تا بر روی بدن تاثیر بگذارد. این مساله به خصوص در پوست حساس کودکان اهمیت بیشتری دارد. بنابراین باید مدتی صبر کنید تا بدن کودک بتواند با دئودورانت سازگار شود.

عوارض احتمالی دئودورانت برای کودکان

دئودورانت برای کودکان: خطرات و عوارض || پزشکت

اگرچه دئودورانت ها باعث ایجاد بوی خوبی در کودکان می شوند، اما همچنین ممکن است عوارض نامطلوبی را در سلامت کودکان ایجاد کنند. برخی از مهمترین این عوارض عبارتند از:

آلرژی

شایع ترین عارضه استفاده از دئودورانت ها، حساسیت است. برخی از دئودورانت ها حاوی رایحه، پروپیلن گلیکول، اسانس ها، افزودنی های بیولوژیکی، پارابن، ویتامین E و لانولین هستند. این ترکیبات می توانند به راحتی باعث ایجاد حساسیت های پوستی شوند. به همین علت استفاده از دئودورانت به خصوص در کودکانی که دارای پوست های حساس هستند ممکن است منجر به راش، خارش، تغییر رنگ پوست یا حتی تورم شود.

برخی از دئودورانت ها حاوی نمک های آلومینیوم و الکل اتیلیک هستند. نمک های آلومنیوم غدد تولید کننده عرق را مسدود می کنند. استنشاق این دئورانت ها به دلیل داشتن این ترکیبات شیمیایی باعث اختلالات تنفسی، استفراغ، اسهال، حالت تهوع و غیره می شود. همچنین باید نحوه استفاده صحیح از دئودورانت را به کودک خود یاد بدهید. زیرا اگر دئودورانت وارد چشم شود، می تواند عوارضی مانند خارش و تورم را ایجاد کند.

امروزه ترکیبات شیمیایی الکل اتیلیک و نمک آلومینیوم به دلیل مضرات زیاد از روند تولید دئودورانت ها حذف شده است. به جای این ترکیبات شیمیایی مضر برای رفع بوی بد عرق از روی یا زینک استفاده می شود.

کودکان از چه سنی می توانند از دئودورانت ها استفاده کنند؟

برخی از والدین چند سال قبل از رسیدن به بلوغ استفاده از دئودورانت ها را به فرزندان خود توصیه می کنند. اما برخی دیگر از والدین ترجیح می دهند تا فرزندشان به بلوغ برسد.

سنین بین نه تا دوازده سالگی قبل از شروع نوجوانی یا دوران بلوغ تعریف می شود. شما می توانید دئودورانت ها را در حدود سن 9 تا 10 سالگی به فرزند خود توصیه کنید. استفاده از دئودورانت ها در این سن فوائد بسیار زیادی دارد. از جمله اینکه ترکیبات ضد تعریق دئودورانت باعث پیشگیری از فعال شدن غدد عرق و رشد باکتری های مضر و بوی بد آنها می شود.

انتخاب دئودورانت مناسب برای کودکان

دئودورانت برای کودکان: خطرات و عوارض || پزشکت

اگر هنوز در تلاش برای انتخاب دئودورانت مناسب برای کودک خود هستید، باید به نکات زیر دقت کنید:

تصمیم بگیرید که آیا می خواهید بوی بدن را کاهش دهید یا با رطوبت مقابله کنید. زیرا دئودورانت ها بهترین گزینه برای مقابله با بوی بد بدن هستند. ولی برای رفع تعریق و رطوبت پوست معمولا استفاده از محصولات ضد تعریق مانند انواع اسپری و مام ها توصیه می شود.

پیش از خرید حتما لیست مواد تشکیل دهنده محصول مورد نظر را مطالعه کنید. برخی از دئودورانت ها و محصولات ضد تعریق حاوی ترکیبات آلرژن هستند. استفاده از این ترکیبات به خصوص برای پوست های حساس کودکان مضر است و می تواند موجب خارش، بثورات و سایر واکنش های شدید پوستی شود.

سعی کنید همیشه محصولاتی را انتخاب کنید که دارای مواد طبیعی هستند. در تولید دئودورانت های ارگانیک از محصولات طبیعی مانند روغن فندق و سایر ترکیبات گیاهی استفاده می شود. این دئودورانت ها مناسب ترین گزینه برای پوست های حساس کودکان هستند. روغن فندق دارای خواص بسیار زیادی است و علاوه بر آبرسانی به پوست باعث رفع جوش های سرسیاه و بوی بد عرق می شود.

تست پچ را در ناحیه داخلی آرنج کودک انجام دهید. حداقل 24 ساعت منتظر بمانید تا در این فاصله بتوانید هرگونه واکنش آلرژیک در کودک خود را بررسی کنید. انجام این تست برای کودکان و همچنین افرادی که دارای آلرژی های پوستی هستند، توصیه می شود. در هنگام انجام تست بازوی کودک باید کاملا خشک و فاقد عرق یا هر نوع رطوبت دیگر باشد. در صورت مشاهده خارش یا بثورات پوستی حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

دئودورانت های دارای انواع مختلف رایحه های دلپذیر هستند. در مورد انتخاب رایحه تصمیم نهایی را به کودکتان واگذار کنید. استفاده از دئودورانت های رولی برای کودکان مناسب تر است. نحوه صحیح استفاده از دئودورانت ها را به کودک خود آموزش دهید. برای اطمینان خاطر بیشتر زمانی که کودک از دئودورانت استفاده می کند، نحوه استفاده از آن را زیر نظر بگیرید. هر چند وقت یکبار بار بدن کودک را از نظر وجود جوش ها و بثورات پوستی بررسی کنید.

نکاتی برای پیشگیری از بوی بد بدن در کودکان

دئودورانت برای کودکان: خطرات و عوارض || پزشکت

استفاده از دئودورانت ها روش خوبی برای رفع بوی بد عرق است. اما با این حال روش های موثر دیگری نیز وجود دارد که کودک شما می تواند برای پیشگیری از بوی بد عرق از آنها استفاده کند، از جمله:

پوشیدن لباس های نخی. الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان جاذب رطوبت هستند و به تنفس پوست کمک می کنند. استفاده از لباس های نخی به خصوص در کودکان اهمیت بیشتری دارد زیرا باعث پیشگیری از عرق سوز شدن بدن کودک می شوند.

تعویض روزانه لباس زیر. تعویض روزانه لباس زیر برای پیشگیری از بوی بد عرق بسیار مهم است. مراقب باشید که فرزندانتان روزانه لباس زیر تمیز بپوشند. همچنین کودکان باید هر روز جوراب های خود را تعویض کنند تا از بوی بد عرق پیشگیری شود.

پوشیدن لباس های تمیز. با نظارت بر رفتار فرزندتان دقت کنید که کودک هر روز یک ست لباس تمیز می پوشد. عوض نکردن لباس و پوشیدن آن برای چند روز متوالی باعث می شود که باکتری‌ها بر روی لباس‌باقی ‌بمانند. فعالیت این باکتری ها می تواند باعث ایجاد بوی بد عرق در کودک شود.

تغییر رژیم غذایی. گاهی اوقات، رژیم غذایی کودک ممکن است دلیل بوی بد بدن باشد. برخی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز تاثیر زیادی در تولید بوی بد بدن دارند. اگر احساس می کنید که بدن کودک شما بیش از حد بوی عرق می دهد احتمالا لازم است که تغییراتی را در رژیم غذایی کودک ایجاد کنید.

دوش گرفتن روزانه. بوی بد بدن به دلیل تجزیه عرق توسط باکتری های موجود بر روی پوست ایجاد می شود. حمام کردن منظم از تجمع باکتری های ناخواسته بر روی پوست پیشگیری می کند. برای شستشوی نواحی مختلف بدن به خصوص زیر بغل ها توصیه می شود که از یک صابون ملایم با ترکیبات طبیعی استفاده کنید. مطمئن شوید که تمام قسمت های بدن خود را به طور کامل شستشو می دهید.

دئودورانت یا ضد تعریق، کدام بهتر است؟

دئودورانت برای کودکان: خطرات و عوارض || پزشکت

بسیاری از مردم تصور می کنند که دئودورانت و ضد تعریق ها محصولات مشابهی هستند. این طرز تفکر اشتباه باعث می شود که اغلب افراد از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند. با این حال، تفاوت های بسیار کمی بین این دو محصول وجود دارد، از جمله:

یک ضد تعریق همانگونه که از نامش پیدا است، تولید عرق را کاهش می دهد. در حالی که دئودورانت ها باعث کاهش بوی بدن ناشی از عرق می شوند. برخی از تولید کنندگان محصولات ضد تعریق ادعا می کنند که محصول آنها هر دو کار را با هم انجام می دهند.

از آنجایی که عرق شایع ترین علت بوی ناخوشایند بدن است، می توانید یک ضد تعریق انتخاب کنید. با این حال، بسیاری از ضد تعریق ها حاوی نمک های آلومینیوم هستند که مضر تلقی می شوند. در حالیکه در تولید برخی از دئودورانت‌ها آلومینیوم نمک به کار نمی رود. بنابراین می‌توانید دئودورانت هایی را برای فرزندتان انتخاب کنید که فاقد این ترکیبات شیمیایی هستند.

دئودورانت ها جزء محصولات آرایشی محسوب می شوند، زیرا عملکرد پوست را تغییر نمی دهند. از سوی دیگر، ضد تعریق ها به عنوان دارو طبقه بندی می شوند و تولید آنها تابع قوانین و مقرراتی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تعیین می شود.

سخن آخر

به طور کلی، می توانید انواع مختلف دئودورانت ها را برای کودکان و فرزندان نوجوان خود بخرید. بهتر است دئودورانت هایی را انتخاب کنید که ارگانیک هستند و در تولید آنها از ترکیبات طبیعی مانند روغن بادام و روغن فندق استفاده شده است. برای فرزندان نوجوان خود که در سنین بلوغ به سر می برند می توانید هم استفاده از ضد تعریق و هم دئودورانت ها را در نظر بگیرید. استفاده از ضد تعریق ها باعث می شود تا فرزند نوجوان شما برای مدت طولانی تری در پوست خود احساس خشکی کند و همچنین بوی بدن را کاهش می دهند.

قبل از خرید دئودورانت برای کودک خود، با یک متخصص اطفال مشورت کنید تا بدانید آیا کودک شما به ضد تعریق نیاز دارد یا خیر. دئودورانت های رولی گزینه مناسب تری برای استفاده کودکان هستند. بهتر است محصولی با رایحه ملایم انتخاب کنید که باعث تحریک سیستم تنفسی کودک نشود. همچنین، لیست مواد تشکیل دهنده را به دقت بررسی کنید. از خرید هر گونه محصولی که دارای ترکیبات آلرژن یا حساسیت زا است، خودداری کنید.

پس از اولین استفاده، 24 ساعت منتظر بمانید تا مطمئن شوید که کودک شما نسبت به مواد تشکیل دهنده محصول حساسیت نداشته باشد. پس از استفاده از دئودورانت ها باید مراقب هرگونه تغییر پوستی در فرزندان خود باشید و در صورت مشاهده بثورات پوستی بلافاصله استفاده از محصول را متوقف کنید. احتمال بروز حساسیت در کودکانی که دارای پوست حساس هستند بیشتر است. بنابراین یک دئودورانت مناسب بدون ترکیبات سمی انتخاب کنید و قبل از استفاده از آن برای کودک خود یک تست پچ انجام بدهید.

اگر مایل نیستید که کودک از دئودورانت ها استفاده کند، می توانید از روش های دیگر برای کاهش بوی عرق بدن استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز