لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تعداد تنفس در کودکان

تنفس کودکان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تعداد تنفس در کودکان در برخی شرایط ممکن است باعث نگرانی والدین آنها شود. اگر چه کاملا حق دارید که نگران طبیعی و یا حتی غیرطبیعی بودن تعداد تنفس کودکان خود باشید، اما بهتر است یاد بگیرید که چگونه آن را اندازه گیری کنید و برای پیشگیری از غیرطبیعی بودن آنها چه راهکارهایی را باید در نظر بگیرید. ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت هر آنچه که باید در مورد تعداد تنفس در کودکان خود را بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر نگران وضعیت تنفس کودک خود هستید ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

میزان تنفس چیست؟

میزان تنفس به عنوان تعداد نفس هایی که فرد در یک دقیقه در حالت استراحت انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، تعریف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. تعداد نفس نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مغز چند بار از بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد نفس بکشد. همچنین نشان دهنده کارایی و میزان عملکرد ریه ها است.

تعداد تنفس به نوبه خود به سطح اکسیژن خون، نوع فعالیت انجام شده و بیماری های زمینه فرد بستگی دارد. هنگام تنفس اکسیژن وارد ریه ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود این اکسیژن به تمام سلول ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد. به طور مشابه، هنگام بازدم، دی اکسید کربن بازدم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم با در نظر گرفتن تعداد تنفس خود وضعیت عملکرد اندام های بدن را بررسی کنیم و در صورت غیرطبیعی بودن آنها سریعا به دنبال مراقبت های پزشکی باشیم. اما به طور کلی، تعداد تنفس طبیعی نقش مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حفظ تعادل اکسیژن و دی اکسید کربن حتی در بدن دارد. یکی از اصلی ترین علائم حیاتی بدن انسان، تعداد تنفس در دقیقه است.

تعداد تنفس طبیعی برای بزرگسالان 12 تا 20 تنفس در دقیقه است و در کودکان بسته به سن متفاوت است.

فشارخون کودکان || پزشکت

علائم حیاتی چیست؟

علائم حیاتی اندازه گیری عملکردهای اساسی بدن هستند. آنها “حیاتی” نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند زیرا مهمترین عملکردهای مورد نیاز برای حفظ زندگی را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. چهار علامت حیاتی وجود دارند که عبارتند از:

دمای بدن. بدن شما باید در دمای معینی بماند تا از عملکردهای اساسی خود پشتیبانی کند. در یک فرد بالغ سالم، دمای بدن در حدود  98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است. اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بین 97.7 درجه فارنهایت تا 99 درجه فارنهایت (36.5 درجه سانتی گراد تا 37.2 درجه سانتی گراد) متغیر باشد.

فشار خون. فشار خون نیروی فشار خون به دیواره شریان را هنگام ضربان و انقباض قلب اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. میزان فشار خون سالم برای بزرگسالان 120/80 میلی متر جیوه یا کمتر در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ضربان نبض. ضربان نبض شما یا ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در یک دقیقه می‌زند. سرعت و الگوی ضربان نبض نشانه ای از ریتم قلب و میزان خوب پمپاژ خون توسط قلب است.

تعداد تنفس. تعداد نفس هایی است که در یک دقیقه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشید. سرعت، الگو و عمق تنفس شما نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بدن شما چقدر خوب کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا اکسیژن را به تمام اندام ها و بافت های حیاتی بدن برساند.

هر ارزیابی پزشکی با اندازه گیری این علائم شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند مراقبت و درمان مورد نیاز شما را تعیین کنند.

تعداد تنفس طبیعی برای کودکان چقدر است؟

کودکان در گروه های سنی مختلف تعداد تنفس متفاوتی دارند. چون تعداد تنفس به شدت فعالیت بدنی، دمای بدن، سطح الکترولیت ها و سایر علائم حیاتی انسان ها بستگی دارد. جدول زیر نرخ تنفس طبیعی را برای کودکان از گروه های سنی مختلف نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

سن تعداد تنفس (نفس در دقیقه)
نوزاد (تولد 1 سال) 30-60
کودک نوپا (1-3 سال) 24-40
پیش دبستانی (3-6 سال) 22-34
کودک در سن مدرسه (6-12 سال) 18-30
نوجوان (12-18 سال) 12-16

چگونه تعداد تنفس کودکان را اندازه گیری کنیم؟

برای اندازه گیری دقیق تر و بهتر تعداد تنفس در کودکان بهتر است زمانی آن را اندازه گیری کنید که کودک شما در حال استراحت باشد. دویدن یا فعالیت بدنی باعث نوسان یا شدت در اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بهتر است برای اندازه گیری تعداد تنفس در کودکان مراحل زیر را پیگیری کنید:

  • برای برآورد دقیق، بالا و پایین رفتن قفسه سینه فرد را تماشا کنید.
  • کودک باید در حالت عمودی بنشیند.
  • چرخه تنفس شامل یک دم و یک بازدم است. بنابراین بالا آمدن و سقوط قفسه سینه کودک یک بار یک چرخه را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
  • برای اندازه گیری تعداد تنفس، تعداد تنفس ها را برای یک دقیقه کامل یا 30 ثانیه بشمارید و آن عدد را در دو ضرب کنید.

سایر عوامل مؤثر بر دقت در اندازه گیری تعداد تنفس در کودکان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به وضعیت عاطفی، وضعیت سلامتی و سایر ویژگی های بدنی نسبت داد.

تعداد تنفس چه چیزی را اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

فرآیند متابولیک تنفس در اصل به فعالیت سیستم کنترل عصبی، سیستم ورودی حسی و سیستم عضلانی بستگی دارد. بنابراین افزایش یا کاهش تعداد تنفس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده هرگونه اختلال در عملکرد بدن است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که تعداد تنفس در کودکان حتی ممکن است در هنگام دویدن یا حتی راه رفتن کودکان در اتاق هم رخ دهد.

دلایل نامنظم شدن تعداد تنفس در کودکان

تعداد تنفس غیرطبیعی و نامنظم در کودکان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در چندین موقعیت مشاهده کرد. قبل از مراجعه به پزشک، بهتر است خودتان بررسی کنید که چه چیزی باعث افزایش و یا کاهش تعداد تنفس در کودکتان شده است. برخی از علل اصلی آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل هر بیماری تنفسی، اضطراب، مصرف بیش از حد داروها، اختلالات قلبی، هرگونه آسیب مغزی، کاهش قابل توجه دمای بدن و حتی اختلالات متابولیک باشد.

تب کودکان || پزشکت

افزایش تعداد تنفس در کودکان

تعداد تنفس در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علل زیادی داشته باشد، از جمله:

اضطراب: فعال شدن پاسخ جنگ یا گریز در هنگام حملات پانیک منجر به افزایش تعداد تنفس در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

تب: بدن برای مبارزه با عفونت واکنش نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و علائم رایج این واکنش ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تب و لرز باشد که بدن سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند خودش را خنک نگه دارد. برای همین تب بالا در کودکان ممکن است منجر به افزایش تعداد تنفس در کودکان شود.

کم آبی: کم آبی زمانی اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد که بدن برای رفع نیازهای خود با کمبود آب مواجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط سطح مایع کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد و بر تعادل الکترولیت تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. این باعث تغییر در الگوی تبادل گازها و افزایش تعداد تنفس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

آسم یا سایر بیماری های تنفسی: کودکان مبتلا به آسم و بیماری های تنفسی ممکن است به دلیل کاهش اکسیژن رسانی به مجاری هوایی در تنفس خود دچار مشکل شوند. این وضعیت ممکن است به نوبه خود منجر به افزایش تعداد تنفس در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

عفونت ها: التهاب به دلیل عفونت هایی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مانع دریافت اکسیژن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و در نتیجه منجر به افزایش تعداد تنفس در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

شایع ترین علل کاهش تعداد تنفس در کودکان

تعداد تنفس در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علل زیادی داشته باشد، از جمله:

  • انسداد: تعداد تنفس در نوزادان گاهی اوقات ممکن است کاهش پیدا کند ، اما این یک وضعیت خفیف است. در برخی شرایط تعداد تنفس در نوزادان به کاهش جزئی دما یا انسداد کوچک در راه مجاری هوایی مربوط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. انسداد اغلب به دلیل شل شدن بافت های نرم در گلو است.
  • مصرف بیش از حد: داروهای خاصی که برای کنترل درد به کودکان تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، در صورت مصرف بیش از حد، اثرات متقابلی مانند کاهش تنفس ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  • آسیب مغزی: آسیب در مغز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به کاهش فعالیت ریه ها شود، چون فعالیت ریه ها و مغز برای طبیعی نگه داشتن فرایند تنفس با یکدیگر ارتباط دارند.
  • هیپوترمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: قرار گرفتن مداوم در معرض دمای سرد تعداد تنفس را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
  • متابولیک: بدن مجبور است برای متعادل سازی اثرات فرآیندهای متابولیک غیرطبیعی در بدن، میزان تنفس را کاهش دهد.

در تعداد تنفس کودکان چه زمانی با پزشک تماس بگیریم؟

برای یک کودک 12-1 سال، تعداد تنفس بیش از 40 در دقیقه و برای یک کودک بیش از 12 سال، بیش از 20 نفس نشان دهنده الگوهای تنفس نامنظم است. کمتر از 12 نفس در دقیقه نیز خطرناک است. هر بار که کودک نفس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد، صدای خس خس شنیدنی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل مسدود شدن مسیر هوا باشد. برهمین اساس بهتر است در هنگام تغییر تعداد تنفس در کودکان همراه با شرایط زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • کبود شدن: کاهش اکسیژن رسانی به ریه ها ممکن است باعث کبودی کودکان شود. در این شرایط باید فوراً با پزشک تماس گرفته شود. رنگ مایل به آبی به راحتی در نزدیکی گوشه های دهان، لب ها و ناخن ها مشاهده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • جمع شدن قفسه سینه: در صورت هر گونه اختلال در تنفس در کودکان احتمال دارد ماهیچه های قفسه سینه بیشتر از حد معمول به داخل کشیده و جمع شوند.
  • کاهش هوشیاری: خستگی و تاخیر در پاسخ به نشانه های کلامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کاهش هوشیاری در کودکان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یکی از علل دیگری باشد که همزمان با تعداد غیرطبیعی تنفس در کودکان رخ دهد.
  • باز شدن سوراخ های بینی: سوراخ های بینی در حین استنشاق کاملاً باز هستند زیرا در این شرایط کودک برای تنفس مشکل دارد و باید برای نفس کشیدن تلاش کند.

علاوه بر آن، هر گونه علائم آسم یا عفونت ریه شامل سرفه، خس خس سینه و افزایش خلط در کودکان باید جدی گرفته شود. چون بروز هر یک از این علائم نیاز به درمان و مراجعه به پزشک دارد.

پیش آگهی تعداد تنفس در کودکان

سلامت کودک برای هر والدینی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما متاسفانه در اغلب مواقع این علائم اولیه نادیده گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. تعداد تنفس بسیار مهم است و نیاز به بررسی و درمان دارد. هر گونه بی نظمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در تعداد تنفس در کودکان باید بلافاصله قبل از بدتر شدن درمان شود. اندازه گیری تعداد تنفس حتی بدون هیچ ابزار پیچیده امکان پذیر است. شما به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید تعداد تنفس غیرطبیعی کودک خود را تشخیص دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز