لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین عوارض جراحی اسلیو معده

شایع ترین عوارض جراحی اسلیو معده | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض جراحی اسلیو معده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شناخت عوارض جراحی اسلیو معده می تواند برای افرادی که تصمیم به این جراحی برای کاهش وزن خودشان دارند مهم و مفید باشد. جراحی اسلیو معده، که به آن گاسترکتومی اسلیو نیز می گویند، جراحی کاهش وزن است. در طول این جراحی، جراح حدود 80 درصد معده را خارج می کند. این جراحی معمولاً به روش لاپاراسکوپی انجام می شود یعنی جراح ابزار را از طریق برش های کوچک در شکم شما وارد می کند. مانند همه جراحی ها، جراحی اسلیو معده می تواند خطرناک باشد. بیماران ممکن است طیف وسیعی از عوارض یا مشکلاتی را که پس از جراحی رخ می دهد، تجربه کنند. عوارض طولانی مدت بعد از جراحی اسلیو معده هم می تواند جسمی یا روانی باشد.

بعد از جراحی اسلیو معده، معده فقط می تواند حدود 4 اونس یا 120 میلی لیتر غذا را در خود نگه دارد. این بسیار کمتر از آن است که یک معده در حالت عادی نگه دارد. برخی از عوارض ممکن است به دلیل اندازه کوچکتر معده رخ دهد. در این مقاله برخی از عوارضی که ممکن است بعد از جراحی اسلیو معده رخ دهد مورد بحث قرار می گیرد. عوارض شامل عوارض کوتاه مدت و بلند مدت و مشکلاتی است که ممکن است جسمی یا روحی باشد.

مزایا و عوارض طولانی مدت جراحی اسلیو معده  

بعد از عمل جراحی اسلیو معده، شما فقط قادر خواهید بود در هر زمان حدود 120 میلی لیتر غذا بخورید. وقتی کمتر از قبل غذا می خورید، کالری کمتری دریافت می کنید. اینگونه است که وزن کم می کنید. اسلیو معده، جراحی دائمی است و می تواند سلامت افراد چاق را که در کاهش وزن و جلوگیری از آن مشکل داشته اند، بهبود بخشد. ایمنی اسلیو معده و سایر جراحی های کاهش وزن، مشابه سایر انواع جراحی است. مرگ ناشی از این جراحی نادر است. در صورت انجام توسط جراح ماهر عوارض کمی دارد. هنگامی که عوارض رخ می دهد، ممکن است طیف وسیعی از تأثیرات را داشته باشد. عوارض حاد آنهایی هستند که بلافاصله پس از جراحی ایجاد می شوند. عوارض حاد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درد
  • خون ریزی
  • لخته شدن خون
  • آناستوموتیک نشتی (نشتی در اتصالات حین عمل جراحی)

عوارض حاد عوارض طولانی مدت هستند. عوارض طولانی مدت ممکن است تا شش ماه پس از جراحی دوام داشته باشند. همچنین ممکن است شش ماه پس از عمل ظاهر شوند. بعد از جراحی اسلیو معده هنوز هم می توان بیش از حد غذا خورد. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است وزن زیادی کاهش ندهید. جراح شما یک برنامه بعد از جراحی به شما می دهد. پیروی از برنامه به شما کمک می کند تا از عوارض جلوگیری کنید.

مقایسه عوارض جراحی اسلیو معده با جراحی های دیگر

اسلیو معده تنها یکی از انواع جراحی چاقی یا کاهش وزن است. قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی، همه گزینه ها را با پزشک خود در میان بگذارید. این به شما کمک می کند بهترین انتخاب را داشته باشید. این دو مورد را در نظر داشته باشید:

  • اسلیو معده دائمی است. این روش با روش نوار معده متفاوت است. نوار معده، معده را تنگ می کند تا آن را به دو کیسه تقسیم کند. در صورت وجود مشکل می توان نوار معده را برداشت اما در روش اسلیو معده در صورت وجود مشکل، قسمتی از معده برداشته شده قابل تعویض نیست.
  • ممکن است با اسلیو معده وزن خود را به میزان زیادی کاهش ندهید. در مقایسه با بیماران اسلیو معده، بیماران بای پس معده معمولاً وزن بیشتری را کاهش می دهند.

عوارض های احتمالی جراحی کاهش وزن

شایع ترین عوارض جراحی اسلیو معده | پزشکت

هدف از عمل جراحی اسلیو معده کاهش وزن است، اما این احتمال وجود دارد که شما آنقدرها که امیدوار بودید وزن خود را کاهش ندهید. همچنین ممکن است وزن خود را کاهش دهید اما دوباره وزن افزایش یابد. از آنجا که کالری کمتری مصرف می کنید، مواد مغذی کمتری نیز دریافت می کنید که می تواند منجر به کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن شود. برخی از بیماران اسلیو معده دچار مشکلات معده می شوند. این موارد ممکن است بلافاصله پس از جراحی اتفاق بیفتد و می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. جراحی اسلیو معده می تواند باعث مشکلات پزشکی خفیف تا شدید شود. اگر نگران ایجاد مشکل پزشکی بعد از عمل هستید با پزشک خود صحبت کنید.

شکست در کاهش وزن. گاهی اوقات جراحی به کاهش وزن بیمار کمک نمی کند. عدم کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که کیسه معده خیلی بزرگ باشد یا بیمار دستورالعمل های بعد از عمل را رعایت نکند.

بازیابی وزن. در روزهای اول پس از عمل، کیسه معده فقط می تواند حدود 120میلی لیتر غذا را در خود نگه دارد. با گذشت زمان، کیسه معده کشیده می شود. اگر وعده های غذایی بزرگتری می خورید، کاهش وزن ممکن است متوقف شود. حتی ممکن است وزن اضافه کنید. به طور کلی معمولاً در سال سوم پس از جراحی، افزایش وزن شروع می شود. جراحی کاهش وزن یک ابزار عالی برای کاهش وزن است، اما بیماران همچنین باید عادات خود را تغییر دهند. بیمارانی که عادات خود را به طور دائمی تغییر نمی دهند، ممکن است فقط مقداری از وزن خود را کاهش بدهند یا وزن آنان تغییر نکند.

مشکلات تغذیه ای بعد از جراحی اسلیو معده

شایع ترین عوارض جراحی اسلیو معده | پزشکت

بسیاری از جراحی های بای پس معده توانایی بدن شما را در جذب مواد مغذی تغییر می دهد. در جراحی اسلیو معده این اتفاق نمی افتد. با این وجود، بیماران ممکن است در تغذیه مناسب مشکل داشته باشند زیرا وقتی کالری کمتری می خورید، مواد مغذی کمتری مصرف می کنید. اگر اسهال و حالت تهوع دارید، از دست دادن مواد مغذی تشدید می شود. سوء تغذیه، به عنوان یک عامل برای از دست دادن مواد مغذی، بسیار جدی است. پزشک شما ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی، دارو یا موارد دیگری را برای کمک به شما در حفظ سلامتی پیشنهاد کند. برخی از بیماران اسلیو معده ممکن است متوجه افزایش سوء هاضمه یا ناراحتی معده شوند. این ممکن است به دلیل کوچکتر شدن اندازه معده ک باشد. همچنین می تواند به دلیل تغییراتی در نحوه حرکت غذا در بدن باشد.

عدم تحمل غذا. بعد از جراحی اسلیو معده نیازی به اجتناب از برخی غذاها نیست. این با سایر جراحی های کاهش وزن متفاوت است. اما این بدان معنا نیست که شما می توانید هر چیزی را که می خواهید بخورید. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بیماران بعد از اسلیو معده در هضم برخی غذاها مشکل دارند، مانند:

  • نان
  • برنج
  • ماکارونی
  • گوشت قرمز

از نظر محققان، دلیل اعدم هضم غذا این است که بیماران نمی توانند به اندازه قبل عمل، غذا بخورند.

رفلاکس معده. سوزش سر دل و سایر علائم بیماری ریفلاکس معده (GERD) پس از این جراحی شایع است. این علائم عبارتند از:

  • نفخ
  • اجساس سیری
  • ناراحتی معده

داروهای کاهنده اسید می تواند به بهبود علائم GERD کمک کند.

مشکلات گوارشی بعد از جراحی اسلیو معده

شایع ترین عوارض جراحی اسلیو معده | پزشکت

تهوع یکی از عوارض شایع این جراحی است. اکثر مردم متوجه می شوند که حالت تهوع به مرور بهبود می یابد، اما برخی از افراد حالت تهوع را برای ماه ها یا بیشتر تجربه می کنند. مشخص نیست چرا برخی از بیماران اسلیو معده حالت تهوع دارند. ممکن است تا حدی به این دلیل باشد که غذا مدت بیشتری در معده شما می ماند. داروهای ضد تهوع ممکن است مفید باشند.

اسهال. برخی از بیماران ممکن است بعد از جراحی دچار اسهال شوند. میکروبیوتا یا موجودات میکروسکوپی در روده شما ممکن است پس از عمل تغییر کند. مواد مغذی هضم نشده در روده کوچک شما نیز ممکن است باعث اسهال شود. اسهال می تواند باعث کم آبی بدن یا سوء تغذیه شود. اگر اسهال به خودی خود برطرف نشود، جراح یا متخصص گوارش ممکن است بتواند به شما کمک کند.

وقتی چاق هستید، پوست شما کش می آید. به همین دلیل است که افتادگی پوست پس از هر گونه عمل جراحی کاهش وزن بسیار رایج است.Panniculectomy  یک عمل جراحی برای برداشتن پوست اضافی است. ممکن است جراح شما صبر کند تا وزن شما به مدت یک تا دو سال ثابت بماند تا عمل Panniculectomy را انجام دهد.

سنگ های صفراوی. سنگ کیسه صفرا بعد از هر گونه عمل جراحی کاهش وزن شایع تر است. به همین دلیل، گاهی اوقات بیماران نیاز به کوله سیستکتومی دارند. کوله سیستکتومی یک عمل جراحی برای برداشتن کیسه صفرا است.

اختلال خط بخیه. نشت خط بخیه، که به آن اختلال خط بخیه نیز گفته می شود، زمانی رخ می دهد که محتویات معده از نقطه ای که به هم دوخته شده نشت می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، معمولاً درست بعد از جراحی است. اما گاهی اوقات، ناحیه بخیه ماه ها یا حتی سال ها بعد شروع به نشت می کند. نشت تاخیری نادر است، اما هنوز خطرناک است. اختلال خط بخیه ممکن است به دارو، بستری یا جراحی اضافی نیاز داشته باشند.

زخم معده بعد از جراحی اسلیو معده

زخم معده، پس از این جراحی شایع تر است. زخم معده معمولاً در طی آندوسکوپی فوقانی مشاهده می شود. زخم معده می تواند باعث موارد زیر شود:

  • مدفوع تیره
  • خون در استفراغ
  • درد در ناحیه معده

انسداد معده. تنگی کانال باریک شدن خروجی معده است که هضم غذا را سخت می کند. گاهی اوقات می تواند معده شما را مسدود کند. جراح می تواند این مشکل را با “کشش” نقطه باریک برطرف کند.

چسبندگی شکم. بافت های شکم لغزنده هستند. لغزندگی به بافت های شکم کمک می کند تا حرکت کنند. بعد از عمل جراحی، ممکن است زخم هایی داشته باشید که باعث می شود بافت ها “چسبناک” شوند و احساس کشش ایجاد کنند. ممکن است آزاردهنده یا حتی دردناک باشد. گاهی اوقات، این زخم می تواند روده کوچک شما را مسدود کند.

آبسه. آبسه مجموعه ای از چرک های کوچکی است که در بدن شما ایجاد می شود. اگر آبسه بلافاصله بعد از عمل اتفاق افتد، معمولاً به این دلیل است که برخی از محتویات روده شما ریخته یا نشت کرده است. آبسه در طحال، اندامی که خون شما را فیلتر می کند، از عوارض بسیار نادر این جراحی است.

فتق برشی. فتق زمانی ایجاد می شود که اندامی از نقطه ضعیف بافت یا ماهیچه عبور کند. فتق می تواند بعد از هرگونه عمل جراحی ایجاد شود. در جراحی های لاپاراسکوپی، شیوع کمتری دارد. با این وجود، فتق ممکن است ماه ها یا سال ها بعد ایجاد شود. فتق در محل برش شما شبیه برجستگی است.

بسیاری از بیماران امیدوارند این جراحی مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد را برطرف کند. گاهی اوقات این مشکلات پس از جراحی برطرف نمی شوند. گاهی اوقات دیابت، فشار خون بالا و سایر موارد مدتی از بین می روند، اما بعداً برمی گردند.

عوارض روانی بعد از جراحی اسلیو معده

شایع ترین عوارض جراحی اسلیو معده | پزشکت

این جراحی می تواند سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است بر روابط شما تأثیر بگذارد.

انتقال اعتیاد. برای برخی از افراد، غذا یک اعتیاد است. آنها ممکن است با خوردن زیاد غذا خود درمانی کنند. از آنجا که این جراحی پرخوری را غیرممکن می کند، بیماران ممکن است اعتیاد جدیدی مانند اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به رابطه جنسی پیدا کنند.

طلاق. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد افرادی که جراحی لاغری انجام داده اند، میزان طلاق بیشتری دارند. کاهش وزن می تواند برای زوجین سخت باشد. شریک ممکن است احساس حسادت کند یا دیگر نیازی به فرد مقابل ندارد. این می تواند احتمال طلاق را بیشتر کند. پزشکان توصیه می کنند در مورد این مسائل با شریک خود صحبت کنید.

سخن آخر

افراد مختلف نتایج متفاوتی پس از جراحی دارند. ممکن است وزن شما کمتر از آنچه فکرش را می کردید کاهش دهید. همچنین ممکن است وزن از دست رفته را دوباره به دست آورید. برخی از افراد بعد از جراحی تغذیه کافی ندارند. دیگران ممکن است در هضم غذا دچار مشکل شوند. مشکلات مختلف پزشکی ممکن است بعد از عمل رخ دهد. برخی مشکلات بلافاصله رخ می دهند. موارد دیگر ممکن است سالها پس از عمل اتفاق بیفتد. مشکلات می توانند خفیف یا جدی باشند. شما باید نسبت به انتخاب خود برای انجام عمل جراحی احساس خوبی داشته باشید. پزشک شما می تواند خطرات و عوارض را توضیح دهد و همچنین ممکن است درمان های دیگری را پیشنهاد دهد. این به شما کمک می کند بهترین انتخاب را برای خود انجام دهید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/long-term-complications-after-gastric-sleeve-surgery-4158320

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز