لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند، مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای کمک به بهبودی به خصوص از نظر روانی است. این در حالی است که به جای صرف وقت برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی، زمان بیشتری را در صفحه نمایش  آنلاین صرف می کنیم. وقت آن است که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنیم. به طور شهودی می دانیم که به نظر می رسد دیدن پرندگان و حیوانات در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر ما دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می کند، شواهد تجربی در مورد مزایای طبیعت درمانی در حال افزایش است. این مقاله توضیح می‌دهد که طبیعت درمانی شامل چه چیزهایی می‌شود، چگونه طبیعت درمانی می‌تواند به سلامت روان شما کمک کند.

ما به اندازه قبل، وقت خود را در خارج از خانه نمی گذرانیم. ممکن است دیگر مانند زمانی که بچه بودیم، از طریق دوچرخه سواری در چمنزار یا در دریاچه بازی نکنیم. ما آن فعالیت های فراغت را با زمان بیشتری که در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی صرف شده است، جایگزین کرده ایم. پیامدهای رفتار ما این است که ما جامعه ای پر استرس با انواع بیماری های روانی هستیم.

سبز و آبی تراپی

ممکن است طبیعت درمانی به نام «مراقبت سبز»، «ورزش سبز» یا «سبز درمانی» را بشنوید. زیرا مزیت قدرتمند آن در گذراندن زمان در فضاهای سبز است.

اما طبیعت درمانی همچنین شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی است. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی از نظر روانی اثر ترمیمی دارد. ما را در روحیه خوبی قرار می دهد. رنگ آبی نیز نشان دهنده آرامش و آرامش است.

پروژه سلامت آبی، سازمانی است که مطالعاتی در مورد رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در 18 کشور در سراسر اروپا انجام داده است. پس از بررسی 18000 نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آبراه ها احساس بهتری دارند. در واقع، شواهد ارتباط مثبتی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض فضاهای آبی در فضای باز و سلامت، به ویژه از نظر فواید برای سلامت روان و رفاه، نشان داد. بنابراین، محققان مفهوم خود را از اکوتراپی گسترش داده اند تا فضاهای آبی را نیز شامل شود.

رویکردهای مختلف طبیعت درمانی

طبیعت درمانی چیست؟ || پزشکت

مجموعه ای از برنامه های درمانی مبتنی بر طبیعت در دسترس شما هستند. روش‌های آرامی مانند باغبانی در حیاط خلوت، قدم زدن در مزرعه‌ای پر از گل، یا شناور شدن روی لوله‌ای در رودخانه وجود دارد. طبیعت درمانی یا اکوتراپی همچنین می تواند شامل فعالیت ها یا درمان هایی باشد که در آنها به طور رسمی توسط درمانگران و رهبران آموزش دیده هدایت می شوید.

برخی از انواع رسمی‌تر طبیعت درمانی، عبارتند از:

  • درمان مرتبط با کشاورزی، که می‌تواند شامل کار با محصولات، اغلب در یک جامعه باشد.
  • درمان به کمک حیوانات، که ممکن است شامل بازی یا آموزش اسب یا سگ باشد.
  • ماجراجویی درمانی، که ممکن است شامل رفتینگ در آب یا صخره نوردی باشد.
  • بیابان درمانی، که اغلب به گروه هایی از نوجوانان و جوانان با مشکلات رفتاری کمک می کند.
  • جنگل درمانی که به آن حمام جنگل نیز می گویند، یک تمرین ذهنی است که در آن هنگام پیاده روی در جنگل از حواس پنج گانه خود استفاده می کنید.

بررسی ها نشان می دهد که طبیعت می تواند سلامت روان را در طول همه گیری بیماری هایی مانند کرونا بهبود بخشد.

فواید حضور در طبیعت

آنچه علم نشان می دهد این است که ما می توانیم از قدرت شفابخش مادر طبیعت بهره ببریم و انبوهی از مزایای سلامت روان را به دست آوریم. سوال این است که چگونه در چه راه حلی آسان و مقرون به صرفه برای مشکلات ما مشارکت کنیم؟ آخرین تحقیقات در روانشناسی دانش ما را در مورد اینکه چگونه گذراندن وقت در طبیعت راهی کم هزینه و بسیار موثر برای بهبود جنبه های مختلف سلامت روانی ما است، بیشتر می کند.

حضور در طبیعت تا حدودی سلامت روان را بهبود می بخشد زیرا ما را از محیط داخلی خود دور می کند. مطالعات نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها بیشتر وقت خود را در داخل خانه می گذرانند. بعلاوه، بیشتر آن زمان در داخل خانه در حال حاضر با دستگاه های تکنولوژیکی سپری می شود. زمان بیش از حد در داخل خانه و صفحه نمایش می تواند بر سلامت کلی ما از نظر سلامت جسمی و روانی تأثیر منفی بگذارد.

افزایش شادی

کتاب ها و مقالات زیادی در مورد چگونگی افزایش شادی وجود دارد. یکی از راه های مشخص، گذراندن زمان بیشتر در طبیعت است. در بررسی تحقیقات گسترده قبلی، دکتر گرگوری براتمن، استادیار دانشگاه واشنگتن، به ترسیم مسیری برای سیاستگذاران کمک کرد. او و تیمش می خواستند چارچوبی برای اندازه گیری مزایای سلامت روان ایجاد کنند تا برنامه ریزان شهری بتوانند تنظیمات طبیعی را در برنامه های آینده خود بگنجانند.

براتمن و همکارانش در مطالعه خود که در Science Advances منتشر شد، شواهدی یافتند که ارتباط با طبیعت با فواید بسیاری از جمله افزایش شادی، احساس خوشبختی، تعاملات اجتماعی مثبت و احساس معنادار بودن در زندگی مرتبط است.

از مزایای طبیعت درمانی کاهش اضطراب، استرس و افسردگی

از آنجایی که اضطراب، استرس و افسردگی در حال حاضر با نرخ هشداردهنده ای بر دانشجویان تأثیر می گذارد، مطالعه دیگری 14 مطالعه از قبل منتشر شده را که شامل بزرگسالان در سن کالج بود مورد بررسی قرار داد. محیط‌های غنی از طبیعت بی‌تردید به کاهش پریشانی روانی کمک کردند. این مطالعه مناطق شهری را با محیط‌های طبیعی مقایسه کرد. این بررسی ها نشان داد که زمان کمی برای تأثیرگذاری بر این دانش‌آموزان صرف شده است.

این نشان داد که با صرف حداقل 10 دقیقه، چه نشستن یا راه رفتن در طیف وسیعی از محیط های طبیعی، تأثیر قابل توجه و مفیدی بر سلامت روان شرکت کنندگان داشت. دانشمندان از نشانگرهای روانشناختی و فیزیولوژیکی کلیدی برای اندازه گیری آن استفاده کردند.

از مزایای طبیعت درمانی افزایش در مزایای شناختی

ذهن ما وقتی در طبیعت وقت می گذرانیم خوشش می آید. ما فوکوس بهتری داریم که به عنوان شناخت تیز نیز توصیف می شود. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که قرارگیری در معرض محیط های طبیعی برای مغز ما مفید است. عملکرد حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی و وظایف کنترل تمرکز را بهبود می بخشد.

چرا بودن در طبیعت مفید است؟

طبیعت درمانی چیست؟ || پزشکت

یک فرضیه توضیح می دهد که طبیعت مفید است زیرا ما یک انگیزه ذاتی برای بودن در طبیعت داریم، زیرا انسان ها تا همین اواخر در تاریخ ما چنین زندگی کرده اند. نظریه های دیگر پیشنهاد می کنند که بودن در طبیعت واکنش جنگ یا گریز ما را کاهش می دهد. بر اساس تئوری بازگرداندن توجه، مردم به طور طبیعی و کامل در یک محیط طبیعی توجه می کنند، که به منابع شناختی ما سوخت می دهد، توانایی ما را برای تکمیل وظایف بهبود می بخشد.

حضور در طبیعت، تنفس در هوای تازه، جذب نور طبیعی خورشید به جای نور مصنوعی داخل خانه، و تجربه مناظر و صداهای آرامش بخش برای سلامت روان همه مفید است. برای کسانی که در مناطق شهری زندگی می کنند، بیرون رفتن در طبیعت به ویژه برای رفاه حیاتی است.

علاوه بر این، مشکلات اکولوژیکی اخیر و تغییرات آب و هوایی منبع استرس و اضطراب در جمعیت های جوان بوده است. بیرون رفتن در طبیعت و ارتباط با محیط طبیعی می تواند به کاهش این استرس و حتی فعال کردن تغییرات مثبت برای افرادی که ترس از اضطراب محیطی را تجربه می کنند کمک کند.

سلامت روان در محیط های شهری

در حال حاضر، بیش از نیمی از مردم در مناطق شهری زندگی می کنند و پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2050، بیش از 70 درصد از انسان ها در شهرها زندگی خواهند کرد. به دلایلی که هنوز نامشخص است، زندگی در مناطق شهری با افزایش خطر ابتلا به بیماری روانی مرتبط است. در مقایسه با افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، افرادی که در شهرها زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی و خلقی هستند. علاوه بر این، افرادی که در شهرها به دنیا می آیند و بزرگ می شوند، دو برابر بیشتر از افرادی که در مناطق روستایی متولد و بزرگ می شوند، در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی هستند.

حضور در طبیعت می تواند اثرات منفی شهرها بر سلامت روان را کاهش دهد. در مطالعه‌ای در سال 2015، براتمن و همکارانش از شرکت‌کنندگانی که در یک منطقه شهری در کالیفرنیا زندگی می‌کردند، خواستند به مدت 50 دقیقه در مسیری در یک منطقه طبیعی یا در خیابان‌های شلوغ شهر پیاده‌روی کنند.

چگونه طبیعت را به داخل خانه بیاوریم؟

طبیعت درمانی چیست؟ || پزشکت

به دلایل اجتماعی و اقتصادی، هر گروهی به راحتی به فضاهای سبز یا آبی دسترسی ندارند. علاوه بر این، در طول آب و هوای نامناسب و ماه های سرد زمستان، حتی آنهایی که امکانات لازم را دارند، ممکن است طبیعت تجملی را انتخاب نکنند. جذابیت پیاده روی در کنار رودخانه یا پیاده روی در یک حفاظتگاه طبیعی ممکن است وجود نداشته باشد.

اگر زمان یا دسترسی محدودی دارید، شاید یک برنامه کاری سخت دارید، یا صرفاً راحت نیستید که مدت زمان طولانی را در سرما بگذرانید، همچنان می توانید به راحتی به طبیعت دسترسی داشته باشید.

وقتی در خانه و محل کار خود محصور هستیم، چگونه فواید طبیعت را به درون خود بیاوریم؟

در اینجا چند راه آسان وجود دارد:
  • گیاهان را اضافه کنید. آنها نه تنها سموم را از هوا حذف می کنند. بلکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که زمان خود را در اطراف گیاهان می گذرانند. نگرانی، همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران و همچنین بهبود روابط دارند.
  • با نقاشی یا عکس طبیعت تزئین کنید. مناظر زیبا، باغ های سرسبز یا مناظر طبیعی را انتخاب کنید. در مطالعه دیگری درباره فواید طبیعت برای سلامتی، محققان دریافتند که تماشای مناظر سبز دوست‌داشتنی منجر به کاهش استرس در شرکت‌کنندگان می‌شود.
  • از مناظر صوتی استفاده کنید و برنامه های صداهای آرامبخش طبیعت را دانلود کنید. قدرت گوش دادن به آبشار یا صدای باران را دست کم نگیرید. نتیجه فقط افزایش آرامش و احساس آرامش نیست. نتایج همچنین شامل بازیابی توجه و عملکرد شناختی بهتر است. در یک مطالعه خاص منتشر شده در Psychonomic Bulletin & Review، شرکت‌کنندگانی که به صداهای طبیعت، به‌ویژه امواج اقیانوس و جیرجیرک‌های گوش می‌دادند، در آزمایش‌ها بهتر از همتایان خود که به صداهای شهری مانند ترافیک و بوق ماشین گوش می‌دادند، عمل کردند. مطالعات گسترده تایید می کند که طبیعت نقش کلیدی در سلامت روان کودکان دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز