لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ده روغن ضروری برای گلودرد

ده روغن ضروری برای گلودرد || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در این مقاله از پزشکت به بررسی 10 روغن ضروری برای گلودرد می پردازیم که تاثیرات بسیار مفیدی در درمان گلودرد دارند. گلودرد یکی از بیماری های شایعی است که اغلب افراد به خصوص در طول فصول سرد سال با آن مواجه هستند. گلودرد معمولا بدون درمان برطرف می شود. با این حال، داروهای بدون نسخه همیشه در درمان گلودرد مؤثر نیستند و ممکن است چندین روز طول بکشد تا گلودرد شما بهبود یابد. در اینگونه موارد روغن‌های ضروری روش جایگزینی هستند که معمولا به راحتی می توانند، گلودرد را تسکین دهند.

روغن‌های ضروری از برگ‌ها، گل‌ها و یا ریشه‌های برخی از گیاهان استخراج می‌شوند. اسانس گیاهان دارویی که مایعی نسبتا غلیظ است، از طریق فرآیندی به نام تقطیر، از گیاه استخراج می‌شود. اسانس ها حاوی بسیاری از خواص اصلی و دارویی گیاهان هستند.

روغن مالی برای گلو درد

استفاده از روغن های ضروری ممکن است در تسکین گلو درد مفید باشد. این روغن ها دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آرامش بخش هستند که می‌تواند به کاهش التهاب و درد حلق کمک کند. برای استفاده از روغن مالی به عنوان روش درمانی برای گلو درد، مراقبت‌های زیر را رعایت کنید:

  1. رقیق کردن روغن: قبل از استفاده، روغن را با یک روغن محموله، مانند روغن زیتون یا روغن آووکادو، رقیق کنید. معمولاً چند قطره روغن را با یک قاشق غذاخوری روغن محموله مخلوط کنید.
  2. آب گرم کنید: آب را گرم کنید، اما نه به حدی که برای کودکان آسیبی ایجاد کند. می‌توانید آب را به دمایی ملایم گرم کنید.
  3. ماساژ با روغن: روغن را روی دست خود بریزید و به آرامی با استفاده از انگشتان خود، گردن و ناحیه پشت گردن را ماساژ دهید. می‌توانید به طور دورانی و به آرامی ماساژ دهید.
  4. نفس عمیق بکشید: به کودک توصیه کنید نفس عمیق بکشد و با تمرکز کردن بر تنفس، روغن مالی را در دستگاه تنفسی تنفس کند.

روغن های مفید برای گلودرد

بهترین روغن های ضروری که می توانند به تسکین سریع گلودرد کمک کنند، عبارتند از:

  • نعناع فلفلی

روغن این گیاه یکی از محبوب ترین روغن های ضروری است که در تسکین گلودرد کاربردهای بسیار زیادی دارد. بررسی ها نشان می دهد که روغن نعناع فلفلی دارای خواص ضد میکروبی در برابر پاتوژن هایی است که از طریق دهان وارد بدن می شوند.

همچنین به نظر می رسد که روغن نعناع فلفلی به عنوان یک عامل ضد باکتری در بدن عمل می کند، به این معنی که می تواند در مبارزه با باکتری ها به سیستم ایمنی بدن کمک کند. نعناع فلفلی همچنین حاوی منتول است. منتول به عنوان ماده اصلی در تولید بسیاری از داروهای گلودرد مانند قرص‌ها و شربت ها به کار می رود.

اسطوخودوس روغن ضروری برای گلودرد-پزشکت

  • اسطوخودوس

بررسی ها نشان می دهد که اسطوخودوس دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی فراوانی است. انواع مختلفی از گیاه اسطوخودوس وجود دارد. گیاه دارویی و بسیار معطر اسطوخودوس معمولا با نام لاوندر نیز شناخته می شود. خواص بسیار مفید اسطوخودوس این گیاه را به عنوان درمانی برای گلودرد تبدیل کرده است.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی گلودرد کودکان

  • اکیناسه

اکیناسه یکی از گیاهان دارویی با برگ های نوک تیز است که به خصوص در طول فصل های سرد سال برای رفع سرماخوردگی از آن استفاده می شود. بررسی ها نشان می دهد که مصرف بخش‌هایی از گیاه اکیناسه از جمله ساقه و برگ ها می تواند به درمان علائم سرماخوردگی کمک کند. به همین ترتیب اسانس گرفته شده از گیاه اکیناسه در تسکین سریع گلودرد فواید مشابهی دارد.

بیماری های گوش و حلق و بینی

 

  • اکالیپتوس

اکالیپتوس به طور گسترده ای در تولید لوازم آرایشی، بهداشتی، و پزشکی به عنوان جایگزین ترکیبات شیمیایی استفاده می شود. بررسی ها نشان می دهد که روغن برگ های اکالیپتوس دارای خواص ضد باکتری است. حتی بسیاری از کارشناسان استفاده از این گیاه دارویی را به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان انواع عفونت ها توصیه می کنند.

  • زنجبیل

زنجبیل یک ماده غذایی رایج است که در طبخ بسیاری از غذاهای مختلف به کار می رود. این گیاه همچنین به طور گسترده در طب جایگزین، به ویژه برای درمان مشکلات گوارشی، مانند تهوع و استفراغ، استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل خواص ضد التهابی فراوانی دارد که می تواند در درمان گلودرد نیز مفید باشد.

ده روغن ضروری برای گلودرد || پزشکت

  • درخت چای

روغن درخت چای بیشتر در تولید محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست استفاده می شود. اما با این حال این روغن گیاهی برای درمان گلودرد نیز بسیار موثر است. بررسی ها نشان می دهد که روغن‌های درخت چای دارای خواص ضد میکروبی هستند و در مبارزه با پاتوژن‌هایی که از طریق دهان وارد بدن می‌شوند، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

  • لیمو

لیمو دارای ترکیبات آنتی اکسیدان بسیار قوی است. این ترکیبات در مبارزه با رادیکال های آزاد به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. بسیاری از داروها، از جمله پاستیل های مخصوص گلودرد با استفاده از لیمو طعم دار می شوند. این پاستیل ها بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها موجود هستند. بررسی ها نشان می دهد که اسانس لیمو دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است و می تواند به درمان گلودرد و پیشگیری از عفونت کمک کند.

  •  آویشن

آویشن گیاهی دارویی و معطر است که اغلب در مناطق کوهستانی رشد می کند. این گیاه دارویی به دلیل داشتن خواص درمانی زیاد از قدیم برای رفع سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می گرفت. مطالعات سال‌های 2008 و 2014 نشان می دهد که اسانس آویشن دارای خواص ضد میکروبی قوی است که می تواند به مبارزه با پاتوژن‌های مضر کمک کند. همچنین آویشن در درمان گلودرد ناشی از عفونت های باکتریایی نیز بسیار موثر است.

  • نارنج

نارنج از انواع مرکبات با طعمی ترش است. از آب نارنج بسیاری از غذاها استفاده می شود. خواص ضد التهاب این میوه کاملا شناخته شده است. نارنج در گذشته به عنوان یک مکمل غذایی برای کمک به کاهش وزن استفاده می شد. بررسی ها نشان می دهد که نارنج خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی زیادی دارد که می تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

  • مریم گلی

مریم گیاهی دارویی با برگ های معطر است که به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت بدن فوائد بسیار زیادی دارد. ترکیبی از اکیناسه و مریم گلی می تواند به تسکین ناراحتی ناشی از گلودرد به شما کمک کند. همچنبن مریم گلی هنگامی که به عنوان اسانس استفاده می شود، می تواند همان اثرات مفید را داشته باشد.

نحوه استفاده از اسانس ها برای درمان گلودرد

روش های مختلفی برای استفاده از اسانس ها وجود دارد. به عنوان مثال ساده ترین راه این است که اسانس ها را در فضای خانه اسپری کنید. اسانس های روغنی باعث معطر شدن فضای خانه می شوند. همچنین شما نیز با استشمام این اسانس ها در هوای خانه می توانید از فوائد این اسانس های روغنی استفاده کنید. روش دیگر استفاده از اسانس های روغنی به صورت موضعی است. برای این کار ابتدا اسانس روغنی مورد نظر خود را با کمی آب رقیق کنید.

سپس با استفاده از یک تکه اسفنج اسانس را به سطوح مختلف مورد نظر خود بمالید. دقت داشته باشید که اسانس های روغنی را می توان به روش های مختلف استفاده کرد، اما هرگز نباید آنها را خورد. اسانس های روغنی دارای ترکیبات غلیظی هستند و مصرف آنها علاوه بر بروز واکنش های آلرژیک در برخی افراد می تواند باعث مسمومیت های شدید شود. همچنین روغن های ضروری را از دسترس کودکان و همچنین حیوانات خانگی دور نکه دارید.

اگر علائم گلو درد شدید دارید، همین الان با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

ده روغن ضروری برای گلودرد || پزشکت

کاربرد اسانس های معطر برای درمان گلودرد

اسانس ها را می توان با استفاده از روش های مختلف از جمله دیفیوزر در هوای اطراف خانه پخش کرد. آروما دیفیوزر به دستگاه های عطر افشان خانگی گفته می شود. این دستگاه ها را می توان در فضای منزل و هتل ها استفاده کرد. دستگاه عطر افشان رایحه اسانس های روغنی را به صورت یکنواخت در هوا پخش می کند.

استفاده از دستگاه عطرافشان باعث می شود که شما بتوانید روغن های ضروری موجود در فضا را استنشاق کنید. اگر امکان استفاده از دستگاه عطر افشان را ندارید پخش روغن های اساسی در هوای منزل را می توانید به روش های مختلف دیگر انجام دهید، از جمله:

  • حداکثر 3 قطره اسانس را بر روی یک تکه پنبه یا پارچه اضافه بریزید. سپس پارچه را نزدیک بینی خود ببرید و بخار آن را استنشاق کنید.
  • به ازای هر 2 فنجان آب جوش، حداکثر 7 قطره اسانس روغنی را در یک کاسه بریزید. یک حوله را روی سر خود قرار دهید. حوله باید به اندازه ای بزرگ باشد که کاملا کاسه و سر شما را بپوشاند. بخار اسانس روغنی را به صورت بخور استنشاق کنید.
  • یک بطری اسپری خالی را بردارید. روغن‌های ضروری را با کمی آب رقیق کنید و داخل ظرف اسپری بریزید. سپس این محلول را  به صورت پاک‌کننده‌ بر روی سطوح مختلف منزل اسپری کنید. همچنین می توانید این محلول را در داخل ماشین لباس‌شویی بریزید.

در استفاده از روغن های ضروری در اطراف کودکان و حیوانات خانگی بسیار مراقب باشید. بسیاری از روغن های ضروری برای حیوانات خانگی، به ویژه گربه ها، سمی یا کشنده هستند.

کاربرد موضعی روغن های ضروری

چند قطره اسانس را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل گرم شده یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید و مستقیماً به قسمت بیرونی گلو بمالید. گلوی خود را به آرامی ماساژ بدهید. ماساژ ملایم ناحیه به جذب بهتر روغن های ضروری کمک می کند.

اگر برای اولین بار در درمان گلو درد از روغن های اساسی استفاده می کنید، توصیه می شود در روزهای اول این کار را با 1 یا 2 قطره شروع کنید. سپس از آن می توانید به تدریج در طول روزهای بعدی دوز استفاده از روغن را افزایش دهید. این کار به پیشگیری از واکنش های نامطلوب پوستی مانند بثورات یا خارش کمک می کند.

ده روغن ضروری برای گلودرد || پزشکت

خطرات استفاده از روغن های گیاهی در گلودرد

توجه به این نکته مهم است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هیچ گونه نظارتی بر روند تولید و کیفیت اسانس ندارد. این بدان معنا است که شما به طور دقیق نمی دانید که در تولید اسانس های روغنی از چه ترکیباتی استفاده شده است. به همین دلیل باید حتما روغن ها را از یک مکان معتبر خریداری کنید.

استفاده از روغن های اساسی در برخی افراد باعث بروز آلرژی های پوستی می شود. بنابراین افراد باید همیشه قبل از استفاده از روغن ها روی بدن خود یک پچ آزمایش انجام دهند. برای انجام یک پچ آزمایشی، مقداری از روغن رقیق شده را به اندازه یک سکه کوچک بر روی بازوی داخلی خود بمالید. اگر بدن شما بعد از 24 ساعت هیچ واکنشی نشان نداد، استفاده از روغن های ضروری برای شما بی خطر است.

اسانس ها بسیار غلیظ هستند و باید فقط در مقادیر کم استفاده شوند. اسانس های روغنی حتی در دوزهای اندک، کاملاً بی خطر نیستند و می توانند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کنند، از جمله:

  • تنگی نفس
  • تحریک پوست
  • قرمزی و التهاب
  • افزایش ضربان قلب
  • واکنش های آلرژیک
  • حساسیت به نور آفتاب
  • بثورات پوستی همراه با خارش

در صورتی که استفاده از روغن های ضروری عوارض مختلفی مانند حساسیت های پوستی را در شما ایجاد کرد باید بلافاصله استفاده از روغن های ضروری را متوقف کنید و از یک پزشک راهنمایی بگیرید. در صورت استفاده از هر نوع دارو بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که بدن شما به روغن های ضروری واکنشی نشان نمی دهد.

سخن آخر

هنوز از نظر علمی مشخص نیست که آیا اسانس ها برای زنان باردار یا کودکان بی خطر هستند یا خیر. اما با این حال اغلب پزشکان توصیه می کنند که برای اطمینان از رشد مناسب جنین بهتر است در دوران بارداری از روغن های ضروری استفاده نکنید. برخی از روغن ها می توانند از طریق جفت وارد خون مادر شوند و از این طریق به بدن جنین راه پیدا کنند. این وضعیت می تواند باعث به خطر افتادن سلامت جنین شود. به همین علت پزشکان استفاده از روغن های ضروری در دوران بارداری را به هیچ وجه توصیه نمی کنند.

به طور کلی روغن‌های ضروری جایگزین بسیار مناسبی برای داروهای بدون نسخه در درمان گلودرد هستند. با این حال، هنوز در مورد اثربخشی اسانس‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که استفاده از روغن های اساسی هیچ گونه عوارضی بر سلامت آنها ندارد. در حالیکه این تفکر کاملا نادرست است. به یاد داشته باشید که روغن های اساسی ترکیباتی با غلظت بالا هستند و می توانند عوارض جانبی نامطلوبی بر سلامت افراد داشته باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز