لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان های خانگی برای نقرس

درمان های خانگی برای نقرس || پزشکت
فهرست مطالب

قبل از بررسی درمان های خانگی برای نقرس لازم است بدانیم که اسید اوریک یک محصول زائد متابولیک است که در طی تجزیه برخی ترکیبات شیمیایی به نام پورین تشکیل می شود. در بدن سالم، اسید اوریک توسط کلیه ها از خون تصفیه شده و از طریق ادرار دفع می شود. با این حال، اگر به دلیل رژیم غذایی پر پورین یا اختلال عملکرد کلیه، مقدار زیادی از این ماده در خون وجود داشته باشد، اسید جامد و بلورهای اورات را تشکیل می دهد که در مفاصل رسوب می کنند. این شروع نقرس است، یک شکل ناتوان کننده از آرتریت که می تواند باعث درد طاقت فرسا و تورم در مفاصل آسیب دیده شود. این وضعیت اگر به درستی درمان نشود به تدریج بدتر می شود و می تواند حتی کوچکترین حرکت را بسیار دشوار کند.

در این مقاله از پزشکت چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش شدت و دفعات علائم نقرس کمک کند.

گیلاس مصرف کنید.

برای کنترل نقرس گیلاس مصرف کنید. گیلاس های غنی از آنتی اکسیدان را در یک رژیم غذایی مناسب و متعادل بگنجانید تا نقرس خود را تحت کنترل داشته باشید. مصرف گیلاس به‌عنوان میوه، آب یا عصاره کامل، با کاهش خطر ابتلا به نقرس همراه است. با این حال، هنوز هم برای اثبات قطعی این ادعاها به مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگ نیاز است. گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به پاکسازی بدن از اسید اوریک اضافی برای جلوگیری یا کاهش حملات نقرس کمک کند.

توجه: با پزشک خود در مورد دوز صحیح صحبت کنید تا از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کنید.

قهوه بنوشید.

کافئین آلکالوئید غالب موجود در قهوه است که ممکن است با مهار آزادسازی گزانتین اکسیداز، آنزیمی که به تشکیل اسید اوریک کمک می کند، خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد.

یک بررسی نشان داد که قهوه یک ادرارآور مفیدتر از چای سبز برای افزایش برون ده ادرار و در نتیجه تسهیل دفع مقادیر بیشتری اسید اوریک است. با این حال، این اثر مطلوب را نمی توان به کافئین نسبت داد زیرا یک همبستگی منفی متوسط ​​نیز بین مصرف بیشتر قهوه بدون کافئین و سطوح اسید اوریک پایین مشاهده شد.

بنابراین، نوشیدنی لازم نیست حاوی مقادیر زیادی کافئین باشد تا نتیجه دیورتیک مورد نظر را ایجاد کند. بهتر است قبل از افزایش مصرف قهوه با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی، به افراد توصیه می شود مصرف قهوه خود را 2 فنجان در روز حفظ کنند.

از یک کیسه یخ استفاده کنید.

سرما درمانی می تواند به کاهش التهاب و تسکین درد نقرس کمک کند. برای تسکین موقت علائم حمله نقرس، می توانید مفصل آسیب دیده را با کمی سرما درمانی درمان کنید. ممکن است به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کند.

به سادگی چند تکه یخ را در یک حوله آشپزخانه بپیچید و هر بار 10 دقیقه آن را روی محل دردناک قرار دهید.

توجه: یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید زیرا ممکن است منجر به سرمازدگی شود. قرار دادن کیسه یخ روی پوست برای مدت طولانی نیز کاملاً توصیه نمی شود.

آب لیمو بنوشید.

درمان های خانگی برای نقرس || پزشکت

یک مطالعه نشان داد که آب یا عصاره های محلول در آب به دست آمده از میوه لیمو ممکن است به کاهش سطح اسید اوریک سرم در انسان و جوندگان کمک کند.

دستورالعمل: هر روز صبح آب لیمو بنوشید، اما بهتر است قبل از افزودن آن به برنامه روزانه خود، از پزشک خود مشورت بگیرید.

چای زنجبیل بخورید.

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین درد مفاصل و تورم در افراد مبتلا به نقرس کمک کند.

  • مصرف خوراکی: 2 قاشق چایخوری ریشه زنجبیل را در یک لیوان آب بجوشانید و سپس چای را صاف کنید. روزانه 3 فنجان از این نوشیدنی درمانی را بنوشید، به خصوص در هنگام حمله مداوم نقرس.
  • استفاده موضعی: 1 قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل تازه رنده شده را به یک کاسه آب اضافه کنید و آن را به جوش آورید. یک دستمال تمیز را در مخلوط فرو کنید تا خنک شود. آب اضافی را بگیرید و پارچه مرطوب را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

توجه: تحریک پوست امکان پذیر است، بنابراین بهتر است ابتدا روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش انجام دهید. قبل از استفاده با پزشکتان مشورت کنید.

سرکه سیب را امتحان کنید.

سرکه سیب می تواند به تسکین درد نقرس کمک کند. همچنین سرکه سیب دارای pH نسبتا بالایی است، به این معنی که اگر به مقدار مناسب مصرف شود می تواند بدن شما را قلیایی تر کند و در نتیجه تشکیل اسید اوریک یا کریستال ها را مهار کند. علاوه بر این، دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین درد نقرس و سایر ناراحتی های مرتبط کمک کند.

2 قاشق غذاخوری ACV را در یک لیوان آب مخلوط کنید و این تونیک را دو بار در روز بنوشید تا علائم نقرس کاهش یابد.

توجه: ACV ممکن است یک اسید ملایم باشد، اما اگر ابتدا بدون رقیق کردن مصرف شود، همچنان می تواند برای مینای دندان و دستگاه گوارش شما کاملا خورنده باشد.

از جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) می تواند اسید معده را خنثی کند، بنابراین مصرف آن باعث افزایش قلیایی خون شما و کاهش میزان اسید اوریک می شود. نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید تا کاملا حل شود و این محلول را دو تا سه بار در روز برای تسکین نقرس بنوشید.

حمام نمک اپسوم بگیرید.

درمان های خانگی برای نقرس || پزشکت

نمک اپسوم توسط کسانی که از آرتروز و نقرس رنج می برند به طور منظم استفاده می شود. نمک اپسوم در صورت مخلوط شدن با آب به منیزیم و سولفات تجزیه می شود که هر دو می توانند به آرامش عضلات و کاهش التهاب مفاصل کمک کنند. 1 تا 2 قاشق غذاخوری نمک اپسوم را در آب حمام خود حل کنید و به مدت 15 تا 30 دقیقه در آن خیس کنید تا درد و دردهای مرتبط با نقرس و سایر اشکال آرتریت تسکین یابد.

موز بخورید.

مصرف منظم موز می تواند از بازگشت و عود بیماری پیشگیری کند. موز یکی از بهترین منابع غذایی پتاسیم است، یک الکترولیت معدنی که نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن دارد.

پتاسیم نه تنها از تولید اسید اوریک اضافی در خون جلوگیری می کند، بلکه به حل کردن کریستال های اوریک موجود نیز کمک می کند تا به راحتی توسط کلیه ها فیلتر شده و متعاقباً در ادرار دفع شوند. یک یا دو موز در روز برای کاهش عود نقرس مصرف کنید.

سیب مصرف کنید.

سیب حاوی مقادیر زیادی فیبر رژیمی، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است، در حالی که پورین کمی دارد و آن را به میوه ای عالی برای افراد مبتلا به نقرس تبدیل می کند. هر روز 1 تا 2 سیب بخورید تا دوز منظمی از آنتی اکسیدان ها و فیبرهای پاک کننده روده دریافت کنید. 1 تا 2 لیوان آب سیب مصرف کنید، اما فیبر بسیار کمتری در اختیار شما قرار می دهد. سیب های خشک را نیز می توانید به غذاهای خود اضافه کنید.

کرفس بخورید.

کرفس حاوی ماده‌ای است که آنزیم گزانتین اکسیداز را که اسید اوریک را در بدن تولید می‌کند، مهار می‌کند.  سعی کنید کرفس را چندین بار در روز بخورید، به خصوص چوب کرفس خام، آب، عصاره یا دانه ها.

نکات خودمراقبتی برای مدیریت عود نقرس

درمان های خانگی برای نقرس || پزشکت

تغییرات سبک زندگی نمی تواند نقرس را درمان کند، اما می تواند به کنترل سطح اسید اوریک در خون کمک کند. در اینجا چند توصیه مفید وجود دارد:

استراحت کنید. اولین کاری که باید هنگام مواجهه با حمله نقرس انجام دهید، استراحت دادن به مفصل آسیب دیده است. اعمال فشار یا فشار بیش از حد بر روی مفصلی که از قبل دردناک است تنها علائم شما را تشدید و طولانی می کند.

از آنجایی که مفصل شست پا شایع ترین هدف حمله نقرس است، ممکن است عاقلانه باشد که در اکثر مواقعی که این عارضه ادامه دارد، از پاهای خود دور بمانید.

پای خود را در سطح بالاتر از قلب قرار دهید. بالا بردن پا در سطح قلب یا بالاتر از آن می‌تواند از تجمع خون در اندام‌های تحتانی با پراکنده کردن جریان به بقیه بدن جلوگیری کند. این می تواند به کاهش تورم در زانوها و پاهای شما در طول حمله نقرس کمک کند.

مصرف مایعات خود را افزایش دهید.

شما باید روزانه مقادیر زیادی مایعات مصرف کنید تا اسید اوریک رقیق شود و دفع آن از طریق خروج ادرار بیشتر تسهیل شود. آب بهترین گزینه برای شماست، اما می‌توانید نیاز مایعات خود را از طریق آب‌میوه‌های سالم و میوه‌ها یا سبزیجات آبدار نیز تامین کنید. از مصرف الکل و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار که به دلیل اثر ادرارآور قوی می‌توانند بدن را کم‌آبی کنند، خودداری کنید.

وزن مناسب خود را حفظ کنید.

برای افراد مبتلا به نقرس کاملاً ضروری است که وزن بدن خود را در محدوده مناسبی حفظ کنند تا بار روی مفاصل کاهش یابد. از آنجایی که چاقی یک عامل کمک کننده در افزایش سطح اسید اوریک است، نیاز به مدیریت وزن حتی بیشتر از قبل ضروری است.

در یک ورزش متوسط شرکت کنید که به بدن شما فشار زیادی وارد نمی کند اما آن را به اندازه کافی فعال نگه می دارد تا از افزایش وزن غیر ضروری جلوگیری کنید. از آنجایی که نقرس می تواند مفاصل شما را دردناک و ضعیف کند، انجام تمرینات سخت آنها فقط بر فشار وارد می شود و وضعیت شما را بدتر می کند. از پزشک خود بخواهید ورزش های مناسب با شرایط شما را توصیه کند.

رژیم غذایی برای درمان نقرس

درمان های خانگی برای نقرس || پزشکت

برای کاهش علائم نقرس باید برخی از مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

غذاهای ضد التهاب: غذاهای ضد التهابی مانند زنجبیل و زردچوبه ممکن است به کاهش شدت علائم نقرس کمک کنند. مصرف چنین غذاهایی را افزایش دهید، که می تواند به بدن شما کمک کند تا با التهاب ناشی از نقرس از درون مبارزه کند.

برخی از گیاهان چینی: برخی از گیاهان چینی گزانتین اکسیداز را مسدود می کنند و ممکن است به درمان نقرس نیز کمک کنند.

غذاهای غنی از منیزیم: منیزیم برای کاهش سطح اسید اوریک بالا در بدن مفید است. این اثر مفید توسط مطالعه‌ای که ارتباط بین افزایش مصرف منیزیم و کاهش هیپراوریسمی را نشان می‌دهد مشخص شد.

غذاهای غیرمجاز در نقرس

اگر می خواهید سطح اسید اوریک خود را کنترل کنید، ضروری است که مصرف موارد زیر را به حداقل برسانید:

  • گوشت های اندام، که شامل جگر، کلیه و نان های شیرین است
  • گوشت قرمز، به ویژه گوشت بره و گاو
  • برخی از سبزیجات از جمله قارچ، مارچوبه و گل کلم
  • غذاهای دریایی و صدف‌ها
  • غذاهایی با محتوای سدیم بالا، به ویژه سس ها

این حذف‌های غذایی باید با افزودنی‌های غذایی مناسب همراه باشد که شامل غذاهایی با پورین کم است، مانند غلات، سبزیجات، غذاهای مبتنی بر دانه سویا و محصولات لبنی.

آیا نقرس فقط افراد چاق را مبتلا می کند؟ نقرس افراد با هر اندازه را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در میان افرادی که در سمت سنگین تر ظاهر می شوند، شیوع بیشتری دارد. اضافه وزن یا چاقی همچنین می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سایر نگرانی های سلامت مرتبط با وزن مانند دیابت، فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا قرار دهد.

آیا درد نقرس فقط به انگشت شست پا حمله می کند؟ مفاصل شست پا معمولاً تحت تأثیر نقرس قرار می گیرند، اما این عارضه تنها به انگشت شست پا محدود نمی شود. حمله نقرس می تواند تقریباً هر مفصلی از بدن، چه بزرگ و چه کوچک را درگیر کند.

سخن آخر

نقرس یک بیماری مزمن و دردناک است که اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند شکل ناتوان کننده ای به خود بگیرد. مشخصه آن عودهای مکرر است که باید از طریق مداخلات پزشکی و غیرپزشکی برطرف شود.

علاوه بر این، می‌توانید با پیروی از یک سبک زندگی سالم، که شامل انتخاب‌های غذایی، برنامه‌های ورزشی و مدیریت وزن شما می‌شود، شدت و دفعات این حملات را کاهش دهید.

با پزشک خود مشورت کنید تا یک برنامه غذایی مناسب ارائه دهید که مصرف پورین شما را کاهش دهد و در عین حال سایر مواد مغذی ضروری را نیز به شما بدهد. به طور مشابه، از پزشک خود بخواهید ورزش های مناسبی را توصیه کند که می تواند به بهبود انعطاف پذیری مفاصل بدون تشدید درد نقرس کمک کند. زندگی سالم می تواند کمک زیادی به کاهش اتکای شما به داروها و جلوگیری از حملات مکرر یا شدید نقرس کند.

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

نفخ و دل درد - پزشکت

نفخ شکم باعث درد شکم و تغییر در الگوی مدفوع می شه و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذاره. برای درمان علائمت با متخصص گوارش و داخی مشاوره تلفنی بگیر.

بیش-فعالی-کودک

بیش‌فعالی در کودکان می تونه باعث مشکلات تمرکز،کنترل حرکات و رفتارشون بشه. برای کنترل کودک بیش فعال بهتره با متخصص روانپزشک تلفنی مشاوره بگیری.

خشکی لب - پزشکت

خشکی لب می تونه در اثر کمبود آب، اگزما، آفتاب و غیره باشه. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

اگه دستت زیاد عرق می کنه و کلافه ت کرده همین الان با متخصصان آنلاین 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

فشار خون - پزشکت

فشار خون بالا خطر سکته قلبی،بیماری‌ کلیوی و مشکلات قلبی-عروقی را افزایش میده. اگه فشارخون داری همین الان با متخصص قلب و عروق مشاوره تلفنی بگیر.

لک صورت - پزشکت

تغییرات هورمونی،آفتاب،محصولات آرایشی نامناسب و غیره می تونه باعث لک صورت بشه. برای تشخیص صحیح و درمان لک صورتت با متخصص پوست مشاوره تلفنی و تصویری بگیر.