لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

درمان خانگی برای نیش حشرات

نیش حشرات|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چندین درمان خانگی برای تسکین و کاهش درد ناشی از نیش حشرات وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید علائم خود را تسکین دهید. آسیب های ناشی از نیش حشرات یک مشکل رایج و در عین حال آزاردهنده به شمار می آیند. کودکان به ویژه مستعد ابتلا به بثورات و آلرژی ناشی از نیش حشرات هستند.

درمان های خانگی برای درمان نیش حشرات

هنگامی که پشه شما را نیش می زند، ممکن است بلافاصله آن را احساس نکنید. اما برآمدگی ای که نیش از خود به جای می گذارد همراه با خارش مداوم است که می تواند برای روزها اثر آن باقی بماند.

کرم‌ها و پمادها می‌توانند در تسکین علائم آن موثر باشند، اما می‌توانید خارش را با چیزهایی که احتمالاً از قبل در خانه‌تان وجود دارد، درمان کنید. چندین داروی موضعی برای تسکین نیش حشرات وجود دارد. با این حال، در حالی که برخی از لوسیون کالامین ممکن است به درمان زودتر خارش کمک کند. خوشبختانه، چندین درمان خانگی وجود دارد که می توانید برای رفع این برآمدگی های خارش دار و خلاص شدن از شر التهاب و خارش ناشی از نیش حشرات امتحان کنید:

عسل و نیش حشره|| پزشکتعسل روی محل نیش بمالید.

عسل حاوی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است که می تواند پوست را تسکین دهد و همچنین بدن را در برابر عفونت ها محافظت کند. چکاندن چند قطره عسل روی پوست تحریک شده می تواند به تسکین پوست کمک کند.

روغن درخت چای را بمالید.

روغن درخت چای یکی دیگر از عوامل ضد التهاب طبیعی شناخته شده است. برخی از بررسی ها نشان می دهد که عسل به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می کند و به طور قابل توجهی خارش و التهاب را کاهش می دهد. می‌توانید با استفاده از پنبه یا سواب، کمی روغن درخت چای را مستقیماً روی محل نیش حشره بمالید.

یک حمام کلوئیدی بلغور جو دوسر بگیرید.

حمام کلوئیدی بلغور جو دوسر می تواند به تسکین درد و سوزش ناشی از نیش حشرات کمک کند. حمام کلوئیدی بلغور جو دوسر روشی نوآورانه و آسان برای تسکین پوست و تسکین سوزش پوست است. بلغور جو دوسر حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که پوست را می پوشاند و از خارش جلوگیری می کند.

بررسی ها نشان داده است که حمام جو دوسر به طور قابل توجهی خارش پوست را در کودکان مبتلا به بیماری های التهابی پوستی مانند درماتیت کاهش می دهد. می توانید 3 قاشق غذاخوری پودر بلغور جو دوسر آسیاب شده را به وان اضافه کنید و هر روز نیم ساعت محل آسیب دیده را در آن خیس کنید.

یخ خرد شده

دمای سرد و یخ می تواند التهاب را کاهش دهد. سرما همچنین پوست را بی حس می کند، که می تواند به شما تسکین فوری اما کوتاه مدت بدهد. آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از یک پارچه سرد و مرطوب یا کیسه یخ را برای تسکین خارش ناشی از نیش پشه توصیه می کند. یک کیسه یخ خرد شده نیز می تواند به خوبی اثر کند. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث آسیب شود. در عوض، یک مانع مانند یک پارچه شستشو بین پوست خود و یخ قرار دهید. برای تسکین خارش، یک بسته سرد را تا 5 یا 10 دقیقه، چند بار در روز استفاده کنید.

کمپرس سرد ساده ترین راه حل برای هر نوع بیماری پوستی است. خنکی یخ به بی حس شدن پوست کمک می کند و به طور موقت از نیش حشرات تسکین می یابد.

آلوئه ورا بمالید.

استفاده از آلوئه ورا می تواند به تسکین نیش حشرات کمک کند. آلوئه ورا یک درمان قدیمی برای مشکلات پوستی مختلف است. به تسکین خارش کمک می کند، پوست را مرطوب می سازد، از آکنه جلوگیری می کند، التهاب و عفونت پوست را التیام می بخشد. آلوئه ورا می تواند نیش حشرات را تسکین و تحریک پوست را کاهش دهد. می توانید ژل آلوئه ورا را مستقیماً روی محل نیش حشره بمالید. قبل از اینکه با آب خنک بشویید، اجازه دهید 10 دقیقه خشک شود.

از فندق جادوگر استفاده کنید.

فندق جادوگر خاصیت تسکین دهنده و التیام زخم دارد. این به تسکین خارش و سوزش پوست ناشی از نیش حشرات کمک می کند. می توانید روغن فندق جادوگر را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

روغن یاس بنفش هندی (چریش) را امتحان کنید.

استفاده از یاس بنفش هندی (چریش) می تواند برای نیش حشرات مفید باشد. یاس بنفش هندی یا چریش یک داروی سنتی آیورودا برای التهاب و تحریک پوست است. دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که می تواند پوست را تسکین دهد و باعث بهبودی شود. مطالعات مختلف کارایی روغن چریش و برگ چریش را در بهبود بیماری ها و عفونت های پوستی ثابت کرده است. می توانید روغن چریش را مستقیماً روی نیش حشره بمالید. از طرف دیگر، می‌توانید برگ‌های تازه چریش را آسیاب کرده و روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

از چای بابونه استفاده کنید.

چای بابونه یک داروی پرکاربرد برای التهاب و تحریک پوست است. دارای خواص ضد التهابی قوی است که به تسکین بدن و کاهش استرس کمک می کند. می توانید با استفاده از یک پارچه نخی تمیز، چای بابونه خنک شده را روی محل نیش حشره بمالید. از طرف دیگر، می توانید یک چای کیسه ای بابونه استفاده شده را روی آن ناحیه بمالید.

برگ های له شده چنار را بمالید.

استفاده از برگ چنار خرد شده می تواند به تسکین نیش حشرات کمک کند. برگ درخت چنار به تسکین نیش و نیش حشرات کمک می کند. این برگ ها حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که به تسکین خارش و سوزش کمک می کنند. برگ های چنار را می توان له کرد و مستقیماً روی خارش قرار داد.

از برگ ریحان استفاده کنید.

ریحان یک عامل ضد التهابی قوی است. این حاوی کافور و تیمول است (دو ترکیبی که به دلیل خواص تسکین دهنده آنها شناخته شده است). می تواند به تسکین سوزش و خارش پوست کمک کند. می توانید چند برگ ریحان را آسیاب کرده و مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید. قبل از اینکه بشویید، اجازه دهید 15 دقیقه خشک شود.

گرما

افزایش دما در محل گزش حشره نیز ممکن است به تسکین درد کمک کند. برای استفاده از گرما در درمان نیش حشرات پارچه تمیزی را در آب خیس کنید و اجازه دهید تا حد مناسبی گرم شود. (اما مراقب باشید که خود را نسوزانید). پارچه را فشار داده و روی محل گزش بمالید. پارچه را در صورت نیاز دوباره خیس کنید تا گرم بماند و تا 10 دقیقه ادامه دهید. از حرارت درمانی روی زخم باز استفاده نکنید.

خمیرجوش شیرین|| پزشکتاستفاده از جوش شیرین

جوش شیرین که تقریباً در هر آشپزخانه ای یافت می شود، کاربردهای زیادی دارد. استفاده از جوش شیرین که در غیر این صورت به نام بی کربنات سدیم شناخته می شود، ممکن است از نیش پشه نیز تسکین یابد. درست کردن خمیر جوش شیرین آسان است و می توانید از آن به روشی مشابه خمیر جو دوسر استفاده کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) پیشنهاد می‌کند 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. آن را روی محل نیش حشره بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. اما اگر پوست شما را تحریک کرد، از آن استفاده نکنید.

راه های جلوگیری از نیش حشرات

برخی راهکارها برای پیشگیری از گزیدگی ناشی از نیش حشرات وجود دارد که به راحتی با استفاده از آنها می توانید از نیش حشرات پیشگیری کنید، از جمله:

  • از عطرها یا رایحه های قوی که می توانند حشرات را جذب کنند استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان هنگام بازی در بیرون از خانه کفش مناسب بپوشند.
  • اجازه ندهید آب در نزدیکی خانه شما راکد شود زیرا ممکن است به محلی برای پرورش پشه ها (مانند سطل و گلدان) تبدیل شود.
  • از دافع حشرات استفاده کنید. اگر در مناطق پر از حشرات زندگی می کنید، از دافع حشرات ایمن و مورد تایید می توانید برای کاهش نیش حشرات استفاده کرد. از داروهای دافع حشرات در اطراف نوزادان کمتر از 6 ماه استفاده نکنید.
  • لباس مناسب بپوشید. اگر مستعد نیش حشرات هستید، حتماً از لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند استفاده کنید تا پوست را تا حد ممکن بپوشانید.
  • از توری تخت استفاده کنید. یک توری تخت می تواند به دور نگه داشتن پشه ها در هنگام خواب کمک کند. مخصوصاً هنگام کمپینگ در بیرون می تواند مفید باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که دچار گزیدگی ناشی از نیش حشرات شده اید بهتر است با بروز علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • بدن درد
  • تب و لرز
  • خارش و التهاب شدید

توجه: برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک شدید (شوک آنافیلاکتیک) به نیش حشرات داشته باشند. این افراد در صورت هر گونه گزیدگی باید فورا به بیمارستان منتقل شوند. علائم شوک آنافیلاکتیک اختلال در تنفس و تورم شدید است.

سوالات متداول

آیا جوش شیرین به درمان نیش حشرات کمک می کند؟ جوش شیرین را می توان روی محل نیش حشره پاشید زیرا می تواند به تسکین التهاب کمک کند.

بهترین پماد برای نیش حشرات چیست؟ کرم هیدروکورتیزون و لوسیون کالامین هر دو به طور گسترده ای برای درمان های بدون نسخه برای نیش حشرات استفاده می شوند.

سخن آخر

نیش حشرات عمدتاً بی ضرر است (هر چند خارش دار) و معمولاً خود به خود برطرف می شود. امتحان کردن داروهای خانگی که در بالا ارائه شد، می تواند به تسکین سوزش پوست و خارش ناشی از آنها کمک کند. با این حال، در موارد نادر، نیش پشه می تواند باعث گسترش بیماری هایی مانند مالاریا، ویروس زیکا و غیره شود. توصیه می شود از هر گونه گزیدگی ناشی از نیش حشرات پیشگیری کنید و اگر دچار گزیدگی شدید مراقب علائم عفونت باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز