لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا اسب من عرق می کند؟ 

چرا اسب من عرق می کند؟ || پزشکت ||

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عرق کردن در اسب ها نسبتاً شایع است، اما در برخی موارد می تواند خطرناک باشد. ضروری است که مراقب اسب خود باشید و علائم خطری را که می توانند همراه با عرق کردن در اسب بروز پیدا کنند، بشناسید. اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که آیا اسب ها عرق می کنند؟

به طور کلی باید بدانید که اسب‌ها نیز مانند انسان‌ ها و سایر حیواناتی که غدد عرق دارند، عرق می ‌کنند تا دمای بدن خود و گرما را کاهش دهند. تعریق برای اسب ها طبیعی و بی خطر است. اما در برخی شرایط می تواند نشان دهنده وجود خطر یا بیماری باشد. اگر علت مشخصی، مانند ورزش کردن و گرمای هوا، برای تعریق اسب وجود نداشته باشد، هوشیار و مراقب علائم دیگر باشید.

تنفس به اسب ها کمک می کند تا دمای بدن خود را تا حدودی تنظیم کنند. اما، هنگامی که دمای بدن اسب شما از حد معینی فراتر رفت، برای کاهش دمای بدن خود باید عرق کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، هیپوتالاموس سیگنال هایی را برای تحریک غدد عرق برای تولید مایع ارسال می کند.

هیپوتالاموس اطلاعات را از گیرنده های حرارتی در پوست و اندام ها جمع آوری و دمای داخلی بدن را تنظیم می کند. هنگامی که عرق از پوست تبخیر می شود، گرما را از بین می برد و به بازگرداندن دمای بدن اسب به میانگین دمای ۳۷.۲ تا ۳۸.۳ درجه سانتی گراد کمک می کند.

مطالعه بیشتر: نگهداری از  اسب 

علل عرق کردن در اسب ها

این مسئله طبیعی است که اسب در شرایط خاصی عرق کند. دمای بالا و ورزش کردن باعث گرم شدن بیش از حد بدن اسب ها می شود و نهایتا آنها عرق می کنند. اما، در برخی موارد، تعریق می تواند بیش از حد و خطرناک شود. از جمله این موارد، عبارت اند از:

  • هوای گرم یکی از علل عرق کردن در اسب ها

اگر دمای محیط بالا باشد، اسب ها حتی اگر فقط در حال چرا باشند، عرق می کنند. حرکت ماهیچه‌ های اسب گرمای کافی ایجاد می ‌کند تا دمای مرکزی بدن اسب را در هر دقیقه تا ۰.۹ درجه سانتی گراد افزایش دهد. میزان تعریق اسب شما به آب و هوا، سطح آمادگی جسمانی اسب و مدت و شدت تمرین بستگی دارد. اسب غیر آماده ای که برای مدت طولانی در هوای گرم تمرین می کند، می تواند هر ساعت تا چهار گالن عرق از دست بدهد، بنابراین هیدراته نگه داشتن اسب ضروری است.

  • درد یا ناراحتی

ناراحتی می تواند باعث تعریق اسب شود و عرق کردن نشانه ای از بیماری های متعددی از جمله سندرم کوشینگ، لامینیت، بوتولیسم و ​​قولنج است.

  • بیماری

آنفولانزای اسب، تب اسب پوتوماک و عفونت های ویروسی همگی می توانند باعث افزایش دمای بدن اسب شوند. همانطور که بدن اسب برای بازیابی دمای طبیعی خود تلاش می کند، غدد عرق را تحریک می کند و جریان خون را در پوست به حداکثر می رساند. هر دو فرآیند برای دفع گرما و کاهش تب طراحی شده اند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین بیماری اسب ها

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص دامپزشکی همین الان کلیک کنید.

چرا اسب من عرق می کند؟ || پزشکت

آیا عرق اسب با عرق انسان متفاوت است؟

عرق انسان تقریباً به طور کامل از آب تشکیل شده و فقط حاوی مقادیر کمی نمک، شکر، آمونیاک و اوره است. از طرف دیگر، عرق اسب دارای غلظت بسیار بالاتری از پروتئین ها و الکترولیت ها مانند کلسیم، کلرید، منیزیم، پتاسیم و سدیم است. علاوه براین، عرق اسب حاوی لاترین است که در عرق انسان موجود نیست.

لاترین یک سازگاری تکاملی مبتکرانه برای اسب است که کشش سطحی آب را کاهش می دهد، حرکت رطوبت از پوست را تسهیل می کند و فرآیندهای تبخیر و خنک کننده را بهبود می بخشد. اسب ‌ها دارای پوشش ‌های ضخیم و ضد آب هستند که از حرکت عرق از پوست به سطح مو جلوگیری می ‌کند، بنابراین برای کارآمدتر کردن فرآیند خنک ‌سازی تبخیری به لاترین نیاز دارند.

وجود لاترین باعث می شود اسب ها عرق سفید و پفکی را که اغلب در اسب های مسابقه ای می بینیم، تولید کنند. لاترین به اصطکاک پاسخ می دهد. بنابراین، ابتدا در هر جایی که مالش وجود دارد، ظاهر می شود. این مورد می تواند بین پاهای عقب اسب، زیر دم حیوان و جایی که افسار در کناره های گردن اسب قرار دارد، رخ دهد.

در حالی که لاترین یک جزء ارزشمند از عرق اسب است، محتوای الکترولیت آن می تواند مشکل ساز باشد. اسب ها برای حفظ تعادل طبیعی مایعات و عملکرد گردش خون خود به الکترولیت نیاز دارند. الکترولیت ها همچنین عملکردهای عصبی را تحریک، تعادل اسیدی و باز بدن را حفظ و انقباضات عضلانی را تسهیل می کنند.

آیا عرق برای اسب خطرناک است؟

تعریق بیش از حد می تواند برای اسب بسیار خطرناک باشد. اگر اسبی الکترولیت های زیادی را از طریق تعریق زیاد از دست بدهد، این کمبودها می تواند باعث بروز خستگی، از دست دادن اشتها، بی حالی، ضعف عضلانی و کاهش مصرف آب شود. علاوه بر از دست دادن الکترولیت های حیاتی، اسب هر چه بیشتر عرق کند، آب بیشتری از دست می دهد.

این مسئله منجر به کاهش محتوای آب یا پلاسمای خون می شود. این فرآیند قلب را مجبور می ‌کند تا برای حفظ سطح اکسیژن بدن، سخت ‌تر و سریع ‌تر کار کند. این مسئله می تواند باعث شود که سیستم های قلبی عروقی و تنظیم کننده حرارت برای به دست آوردن مایعات با هم رقابت کنند.

به طور کلی، اسبی که ناگهان دیگر عرق نمی کند، در خطر جدی است. اسب برای حفظ مایعات مورد نیاز برای حفظ حجم و فشار خون در محدوده متعادل، کمتر عرق می کند یا حتی به طور کلی فرآیند تعریق در اسب متوقف می شود. این اغلب مسئله باعث کم آبی، هیپرترمی یا هیپوولمی می شود.

هیپوولمی وضعیتی است که در آن محتوای پلاسما یا مایع خون بسیار کم می شود. این شرایط می تواند بسیار موثر و حتی به طور بالقوه جدی، خطرناک و کشنده باشد، اما کم آبی بدن احتمالاً مهم ترین خطر نسبت به دیگر علائم است. به طور کلی، اسب ‌ها به سرعت انسان ‌ها احساس تشنگی نمی‌ کنند، بنابراین بیشتر مستعد کم آبی هستند که در موارد شدید می ‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی جدی مانند نارسایی کلیه و قولنج شود.

مطالعه بیشتر: مشاوره دامپزشکی آنلاین

چرا اسب من عرق می کند؟ || پزشکت

چگونه بفهمیم اسب زیاد عرق می کند؟

ساده ترین راه برای تشخیص دهیدراته شدن اسب شما این است که پوست گردن یا شانه حیوان را نیشگون بگیرید و به آرامی به سمت بیرون بکشید. اگر اسب شما کم آب باشد، پوست پس از رها شدن در موقعیت خود باقی می ماند. زیرا از دست دادن آب خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش داده است. اسب شما همچنین ممکن است بی حال تر و کمتر از حد معمول فعال باشد.

اگر علائم کم آبی را در اسب خود مشاهده کردید، باید فوراً ورزش حیوان را متوقف کنید و اسب را به یک منطقه سایه با امکان دسترسی به آب فراوان هدایت کنید. الکترولیت های خوراکی ممکن است به تثبیت وضعیت اسب کمک کنند، اما اگر اسبی بیش از حد عرق کرده است و مایل نیست با نوشیدن آب، مایعات از دست رفته را جبران کند، برای انجام مایع درمانی ایزوتونیک داخل وریدی به مشورت با یک دامپزشک نیاز دارید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

تعریق بیش از حد نشانه چیست؟

تعریق بیش از حد می تواند فقط نشانه این باشد که اسب شما سخت کار کرده است یا اینکه در یک روز گرم است و یا در مزرعه ای با سایه محدود ایستاده است. در این شرایط، به طور کلی عرق کردن اسب طبیعی و نرمال است، اما می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل اساسی یا نگرانی سلامتی در موقعیت های دیگر باشد.

تعریق بیش از حد، یا دیافورز، می تواند نشان دهنده سندرم کوشینگ باشد، اگرچه این عارضه یک موضوع شایع نیست. هم بوتولیسم و ​​هم کولیک می توانند باعث دیافورز شوند، اما معمولاً با علائم دیگری مانند از دست دادن اشتها، پنجه زدن روی زمین یا تلاش برای دراز کشیدن همراه است. علاوه براین، تعریق بیش از حد با لامینیت شدید نیز همراه است. در این موارد، اسب ها در پاسخ به درد و ناراحتی عرق تولید می کنند.

چرا اسب من عرق می کند؟ || پزشکت

چگونه از تعریق اسب جلوگیری کنیم؟

اگر نگران این هستید که اسب شما بیش از حد یا در زمان ‌های نامناسب عرق می ‌کند، باید ایده واضح ‌تری از عوامل تحریک کننده تعریق در اسب تان به دست آورید. سپس می توانید آن اطلاعات را با دامپزشک به اشتراک بگذارید و راه حلی برای مشکل پیدا کنید.

آیا اسب شما هنگام غذا خوردن یا بعد از اتمام غذا عرق می کند؟ یا تعریق اسب شما با هوای گرم یا ورزش شدید مرتبط است؟ آیا اسب شما عمدتاً در شب عرق می کند؟ شما همچنین می توانید دمای اسب خود را هنگامی که حیوان عرق می کند اندازه گیری کنید تا ببینید آیا این درجه حرارت نیز افزایش یافته است یا خیر.

به خاطر داشته باشید که دمای طبیعی بدن اسب در نوسان است اما نباید از محدوده ۳۷.۲ تا ۳۸.۳ درجه سانتی گراد خیلی دور شود. اگر اسب شما بیشتر از حد معمول زیر زین عرق می کند، ضربان قلب حیوان را پس از یک دوره ورزش شدید و سپس 10 دقیقه بعد دوباره اندازه گیری کنید.

اگر ضربان قلب حیوان به حدود 60 BPM کاهش نیافته باشد، ممکن است برای آن سطح از فعالیت مناسب نباشد. یا ممکن است مشکلات تنفسی، متابولیک یا قلبی را تجربه کند. مراقب قفسه سینه اسب خود باشید. تنفس حیوان را زیر نظر داشته باشید، به علائم ناراحتی تنفسی، مانند تنفس کم عمق، نفس های نابسامان، یا صداهای ترقه مانند در هنگام نفس کشیدن گوش دهید.

با کمک این اطلاعات، دامپزشک شما خواهد دانست که چگونه باید تشخیص را انجام دهد. با این حال، بسته به چیزی که به نظر می رسد باعث بروز تعریق می شود، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند.

نحوه برخورد با اسبی که در شب عرق می کند چگونه است؟

وقتی اسب ها در شب یا در طول زمستان عرق می کنند، ممکن است چیزی به سادگی یک اصطبل با تهویه ضعیف یا چیز پیچیده تر مانند رژیم غذایی عامل بروز این حالت باشد. بدون تمیز کردن مناسب، یک غرفه می تواند محل تجمع رطوبت باشد و به راحتی باعث شود اسب شما در شب عرق کند، به خصوص اگر دراز کشیده باشد. برای کمک به اسبی که در شب عرق می کند، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

بهبود تهویه در اصطبل

اگر اسب شما در اصطبل عرق می ‌کند، به اصطبل نگاه کنید تا ببینید آیا پنجره‌ ها یا دریچه ‌هایی وجود دارند که می ‌توانید آن ها را باز کنید تا جریان هوای خنک در محیط اصطبل جریان یابد یا خیر. اگر نه، ممکن است نیاز باشد در مورد انتقال اسب خود به یک اصطبل با تهویه بهتر یا بازسازی غرفه موجود برای اصلاح وضعیت تهویه فکر کنید.

بستر اسب خود را عوض کنید.

غرفه اسب خود را هر روز تمیز کنید و مراقب باشید که پوشش های خیس یا کثیف را بردارید. سیستم بستر عمیق برای زمستان ایده آل است. علت این است که اسب شما را گرمتر نگه می دارد. در ماه ‌های گرم تابستان، بستری از تراشه ‌های ضخیم چوب به عایق ‌کاری غرفه در برابر گرمای زمین کمک می ‌کند.

رژیم غذایی اسب خود را تنظیم کنید.

به طور کلی، تغذیه اسب با یک وعده غذایی با محتوای نشاسته یا قند بالا در اواخر روز ممکن است باعث تعریق در طول شب شود. بنابراین، ایجاد یک تغییر ساده در رژیم غذایی یا خوراکی های مصرفی اسب می تواند به سرعت مشکل حیوان را حل کند.

چرا اسب من عرق می کند؟ || پزشکت

چگونه بدن یک اسب را به سرعت بعد از ورزش خنک کنیم؟

به طور کلی، این مسئله طبیعی است که اسب هنگام ورزش یا در یک روز گرم عرق کند، اما این نکته بدان معنا نیست که نمی توانید برای خنک تر شدن به اسب تان کمک کنید. به عنوان مثال، اسب های استقامتی باید به سرعت خنک شوند، بنابراین ضربان قلب آنها به 60 BPM مورد نیاز در 20 دقیقه پس از اتمام هر مرحله از سواری کاهش می یابد.

در نتیجه سوارکاران استقامتی و مربیان یک‌ تیم ورزشی از روش های مختلفی برای خنک کردن سریع اسب های خود استفاده می کنند. طبق گفته فدراسیون بین ‌المللی ورزش ‌های سوارکاری (FEI)، استفاده از مقدار زیادی آب سرد در تمام قسمت‌های بدن حیوان یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش سریع دمای بدن یک اسب است.

علاوه براین، باید به این نکته توجه داشته باشید که نیازی نیست روی رگ های خونی بزرگ تمرکز کنید. زیرا خنک شدن از طریق تبخیر با خنک کردن خون در رگ های خونی کوچک پوست انجام می شود. در پایان هر مرحله از سواری، غالباً مربیانی را خواهید دید که دیوانه ‌وار به اسب ‌ها آب می ‌پاشند. آب را از روی بدن حیوان پاک می کنند تا دمای بدن اسب را کاهش دهند.

آن ها این کار را به این علت انجام می دهند که معتقدند آبی که روی بدن اسب باقی می ماند. پوست اسب را گرم و عایق می کند و دمای بدن حیوان را افزایش می دهد و با اثر خنک کننده مقابله می کند. با این حال، دکتر دیوید مارلین با انجام یک آزمایش تصویربرداری حرارتی این نظریه را رد کرده است.

مطالعه بیشتر: مرگ ناگهانی اسب 

چگونه می توان با آنهیدروزیس در اسب ها مقابله کرد؟

آنهیدروزیس یک بیماری نسبتاً شایع در اسب ها است. بین 6 تا 11 درصد از جمعیت اسب های جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. اسب‌های مبتلا به آنهیدروز که نمی ‌توانند خود را از طریق تولید عرق خنک کنند، برای کاهش دمای بدنشان نفس نفس می ‌زنند.

در حالی که حرکت هوای خنک در مجرای تنفسی اسب تا حدودی به حیوان کمک می کند، روش کارآمدی برای تنظیم حرارت نیست. در نتیجه دمای بدن اسب حتی زمانی که در حال استراحت است، تا ۳۸.۸ درجه سانتی گراد افزایش می یابد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز