لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

داروی جدید برای درمان ام اس

داروی جدید برای درمان ام اس | پزشکت

فهرست مطالب

داروی جدید برای درمان ام اس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

محققان از کشف داروی جدید برای درمان ام اس خبر می دهند. این محققان در طی یک کارآزمایی بالینی اظهار کرده اند که داروی جدید تزریقی تاتوموماب می تواند احتمال بازگشت مجدد بیماری اسکلروز را کاهش دهد. محققان امیدوارند که این دارو برای ماه اینده توسط مرکز سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت تصویب این دارو به مجموعه داروهای درمان و پیشگیری از بازگشت اسکلروز می پیوندد. Ofatumumab با هدف قرار دادن سلول های B بیماران مبتلا به اسکلروز سیستم ایمنی بدن بیمار را کنترل می کند. محققان معتقدند که تاتوموماب می تواند یک دارو جدید برای درمان بازگشت بیماری ام اس (MS) باشد.

نتایج بررسی داروی جدید ام اس

داروی جدید برای درمان ام اس | پزشکت

بیش از 900 بیمار، داروی تزریقی ofatumumab را در یک کارآزمایی بالینی چند مرحله ای فاز III دریافت کردند. محققان می گویند که تزریق زیر جلدی آتاتوماب باعث کاهش قابل توجهی در التهاب و جلوگیری از بازگشت مجدد بیماری می شود. این دارو با تعدیل سیستم ایمنی بدن فعالیت های التهابی را تسکین می دهد. در بین بیمارانی که به مدت دوسال تحت درمان با این دارو قرار گرفته اند به طور تقریبی از هر 9 نفر 10 شرکت کننده هیچ علامتی از فعالیت بیماری را نشان ندادند. تزریق 20 میلی گرم آتاتوموماب در 4 هفته خطر بازگشت بیماری را تا بیش از 50 درصد، خطر پیشرفت ناتوانی 34 درصد و ضایعات جدید T2 را بیش از 80 درصد کاهش می دهد. بروس ببو، دکترا، معاون اجرایی تحقیقات در انجمن ملی Multiple Sclerosis در این مورد می گوید کسب این نتایج بسیار امیدوار کننده و مثبت است.

نحوه مصرف داروی جدید ام اس

داروی جدید برای درمان ام اس | پزشکت

Ofatumumab در نحوه عمل و اثر بخشی با داروی ocrelizumab که به عنوان Ocrevus  در ایالات متحده عرضه می شود یکسان است. این دو دارو مکانیسم مشابه یکدیگر دارند که هر دو بر روی سلول های B و کنترل سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارند.

اما نحوه مصرف این دو با یکدیگر فرق دارد:

Ocrevus 

Ocrevus یک تزریق IV است که هر شش ماه یکبار در بیمارستان به بیمار تزریق می شود. شایع ترین عوارض جانبی Ocrevus واکنش های تزریق است که می تواند تا 24 ساعت پس از تزریق اتفاق بیفتد.

عوارض جانبی دیگر Ocrevus عبارتند از:

  • تبخال
  • عفونت های پوستی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی
Ofatumumab

Ofatumumab یک دارو تزریقی زیر پوست است که بیمار به راحتی می تواند آن را در منزل تزریق کند و نیاز به مراجعه بیمارستان ندارد. این دارو در روز 1، روز 7 و روز 14 تزریق می شود، سپس روند تزریق آن هر 4 هفته یک بار ادامه می یابد.

عوارض جانبی Ofatumumab در طول مطالعات شامل:

  • سردرد
  • واکنش های احتمالی محل تزریق
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

Ofatumumab فقط برای عود بیماری های MS از جمله مولتیپل اسکلروز پیشرونده فعال ثانویه (SPMS) مورد آزمایش قرار گرفته است. دکتر بری سینگر، مدیر و بنیانگذار مرکز MS نوآوری های مراقبت در مرکز پزشکی باپتیست میسوری، در مورد داوری جدید می گوید: نتایج به دست آمده از این تحقیقات بسیار چشمگیر است و Ofatumumab در صورت تایید توسط سازمان غذا و دارو گزینه عالی دیگری برای عود بیماری های MS خواهد بود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

داروی جدید برای درمان ام اس | پزشکت

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری ناتوان کننده مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) است. در ام اس، سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین) که فیبرهای عصبی را پوشانده، حمله می کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و بقیه بدن می شود. سرانجام، این بیماری می تواند باعث آسیب دائمی یا وخیم اعصاب شود. علائم بیماری ام اس بسیار متفاوت است و به میزان آسیب عصبی و اعصابی که تحت تأثیر قرار می گیرند بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به ام.اس شدید ممکن است توانایی پیاده روی به طور مستقل را از دست بدهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دوره های طولانی بهبودی را بدون هیچ گونه علائم جدید تجربه کنند. هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروز وجود ندارد. با این حال، درمان ها می توانند به بهبودی در حملات، اصلاح روند بیماری و مدیریت علائم کمک کنند.

علائم مولتیپل اسکلروزیس (MS) 

علائم اسکلروز متعدد ممکن است بسته به محل قرارگیری الیاف عصبی آسیب دیده و در طول دوره بیماری متفاوت باشد.

علائم اغلب بر حرکت تأثیر می گذارد، مانند:

  • عدم هماهنگی یا راه رفتن ناپایدار
  • حالت تهوع یا ضعف در یک یا چند اندام که به طور معمول در یک طرف از بدن
  • احساس برق ناشی از شوک الکتریکی که با حرکات خاصی در گردن ایجاد می شود.

مشکلات بینایی نیز در هنگام بروز این بیماری رایج هستند، از جمله:

  • دوبینی
  • تاری دید
  • درد هنگام حرکت چشم
  • از دست دادن بینایی جزئی یا کاملاً، معمولاً در یک چشم در یک زمان

علائم مالتیپل اسکلروز همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوامل خطر بیماری ام اس

داروی جدید برای درمان ام اس | پزشکت

محققان معتقدند که علاوه بر آرایش ژنتیکی ژن ها برخی از عوامل محیطی ممکن است خطر بروز بیماری را افزایش دهند. عوامل اصلی محیطی معمولاً قبل از 15 سالگی رخ می دهد. علاوه بر آن، عواملی که باعث بروز بیماری ام اس می شوند ممکن است با عواملی که باعث پیشرفت آن می شوند متفاوت باشند.

متخصصان هفت مرکز در سراسر جهان عوامل ژنتیکی و محیطی که می تواند منجر به ابتلا به ام اس، عود و پیشرفت آن شوند را مورد بررسی قرار داده اند. بررسی ها نشان می دهد بیماری ام اس به عنوان یک اختلال ایمنی از تعامل پیچیده بین آرایش ژنتیکی، عفونت های ویروسی و عواملی که منجر به التهاب می شوند از جمله استعمال دخانیات، چاقی و قرار گرفتن کم در معرض آفتاب ناشی می شود. استعمال سیگار نمونه ای از چگونگی ترکیب خطر ابتلا به ام اس حتی در مبتلایان به حساسیت به ام اس است. عوامل دیگر شامل ویروس اپستین بار، عفونت های ویروسی تبخال و چاقی در بزرگسالان است. علاوه بر آن به نظر می رسد این بیماری در بین زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.

ژن ها

در حالی که ارتباط ژنتیکی به MS بیش از 50 سال شناخته شده است، تحقیقات جدید اخیر این موضوع را روشن کرده است. بررسی ها نشان دارد که چندین ژن در حساسیت به MS نقش دارند. مورد اصلی، HLA DRB15: 01، در 25 تا 30 درصد از جمعیت در شمال اروپا و ایالات متحده یافت می شود. دومین نوع قوی ترین ژن، HLA A02 است که در نتیجه یك عفونت ویروسی مانند ویروس اپشتین بار ایجاد می شود.

سن
  • قرار گرفتن در معرض محیط های کلیدی مرتبط با MS قبل از 15 سالگی رخ می دهد.
  • علاوه بر آن، عوامل خطر در رحم و نوزادان، خصوصاً در کودکان مبتلا به ام اس وجود دارد.

کمبود ویتامین D در دوران بارداری یا شیرخوارگی با افزایش خطر ابتلا به ام اس در افراد سفید پوست همراه است. محققان معتقدند كه مبتلایان به ام اس بیشتر در ماه های بعد از زمستان متولد می شوند.

عفونت های ویروسی

شواهد قوی در میان گروههای قومی وجود دارد که نشان می دهد سابقه عفونت های ویروس Epstein-Barr از جمله مونونوکلئوز عفونی، با افزایش خطر ابتلا به MS همراه است. كودكان با سابقه ابتلا به ويروس هرپس سيمپلكس بیشتر ​​در معرض خطر ابتلا به بيماري ام.اس كودكان قرار دارند و این مورد در بین سفیدپوستان بیشتر دیده شده است.

کمبود ویتامین D

خطر ابتلا به بیماری ام.اس با کمبود قرار گرفتن در معرض آفتاب در دوران کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و در طول زندگی بیشتر است. پایین آمدن سطح ویتامین D خون با افزایش خطر ابتلا به ام اس در افراد سفید پوست بیشتر دیده می شود.

جنسیت

نسبت زنان به مردان مبتلا به MS قبل از رسیدن به سن بلوغ 1 به 1 و بین بلوغ و یائسگی حدود 3 به 1 است. تحقیقات نشان می دهد که علیرغم افزایش خطر عود در دوره اولیه پس از زایمان، بارداری وضعیت بیماران را در طول دوران بارداری بدتر نمی کند.  اما تاثیر بارداری بر MS هنوز تشخیص داده نشده است.

سیگار کشیدن و دخانیات
  • استعمال سیگار یک عامل خطرناک برای شروع MS است.
  • خطر دود سیگار ناشی از سوزش و التهاب ریه ها است.

به نظر می رسد زمان شروع مصرف سیگار خطر بروز بیماری را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش دهد.

چاقی
  • چاقی یک حالت التهابی با درجه پایین است.
  • چاقي در دوران نوجواني و بزرگسالی با خطر دوبرابری ابتلا به MS همراه است.
  • پاقی می تواند به عنوان یک عامل خطر در تحریک MS در سنین پایین باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/the-roles-genes-and-environment-play-in-ms-development#Obesity

https://www.healthline.com/health-news/drug-shows-promise-in-preventing-multiple-sclerosis-relapses#How-these-drugs-work

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/multiple-sclerosis/symptoms-causes/syc-20350269#:~:text=Multiple%20sclerosis%20(MS)%20is%20a,the%20rest%20of%20your%20body.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز