لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

جدیدترین روش تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو | پزشکت

فهرست مطالب

جدیدترین روش تعویض مفصل زانو چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جدیدترین روش تعویض مفصل زانو چیست؟ این سوالی هست که همه افرادی که نیاز به تعویض مفصل زانو داشته باشند از پزشکان ارتوپد خویش می پرسند. جراحی سرپایی تعویض مفصل زانو، روشی نوین و جدیدی است که بیشتر جراحان آن را برای برخی از بیماران در دوران شیوع کرونا ویروس در نظر می گیرند. جراحان در مورد جراحی سرپایی تعویض مفصل زانو می گویند این روش برای بیماران بسیار موثر و مفید است؛ چون بیماران بعد از جراحی مستقیم به خانه می روند و مجبور هستند که بیشتر حرکت کنند. علاوه بر آن، بیماران در منزل به راحتی می توانند دوره فیزیوتراپی خود را انجام دهند. بهبودی در جراحی سرپایی تعویض مفصل زانو سریع تر صورت می گیرد.

جراحان معتقدند که جراحی سرپایی تعویض مفصل زانو برای همه بیماران مناسب نیست. بیمار برای انجام این جراحی باید انگیزه لازم را داشته باشد.

یکی از بیمارانی که تحت این جراحی قرار گرفته می گوید: وقتی پزشک معالج به من گفت همان روز بعد از جراحی می توانی به خانه برگردی و از بیمارستان مرخص می شوی، وحشت کردم. این بیمار می گوید: فکر می کردم روز ها بعد از جراحی در بیمارستان بمانم. چگونه جراحی به این بزرگی قرار است به صورت سرپایی صورت بگیرد.

بیمار می گوید: بعد از جراحی وقتی به خانه رسیدم یک پرستار همراه من به خانه آمد و شماره تلفنی از پزشک به من داده شد تا بتوانم در مواقع ضروری تماس بگیرم.

روش جدید جراحی تعویض زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو | پزشکت

جراحی سرپایی برای تعویض کامل زانو یا مفصل ران نسبتاً جدید است. جراحان معتقدند که این سیستم نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه نتایج بهتری نیز برای بیماران دارد. جراحی نوین تعویض مفصل زانو هم هزینه های مربوط به جراحی را کاهش داده و مراقبت و نتیجه جراحی را بهبود می بخشد؛ اما پزشکان می گویند مهمترین قسمت موفقیت در جراحی سرپایی تعویض زانو انتخاب بیمار مناسب است.

چه کسانی کاندید جراحی سرپایی تعویض زانو هستند؟

جراحان معتقدند که همه افراد کاندید مناسبی برای این جراحی نیستند. برخی افراد گزینه مناسبی هستند و برخی شاید شرایط آن را نداشته باشند؛ اما چه چیزی و عاملی شرایط را تعیین می کند که بیمار برای جراحی مناسب است؟

جراحان معتقدند که جراحی سرپایی مفصل زانو برای بیماران با شرایط زیر مناسب خواهد بود:

  • بیماران زیر 70 سال و یا افراد بالای 70 سال اما سالم باشد.
  • بیمار یک سیستم حمایتی خوبی در خانه داشته باشد
  • بیمار یک محیط فیزیکی مناسبی در خانه داشته باشد.
  • بیمارانی که انگیزه و روحیه مناسبی داشته باشند.

پزشکان معتقدند که این افراد برای جراحی سرپایی تعویض مفصل زانو مناسب هستند. آنها معتقدند برای اینکه تشخیص دهند بیمار برای این جراحی مناسب است یا نه به انگیزه بیمار نگاه می کنند. بیمار بدون انگیزه با روحیه ضعیف برای این جراحی مناسب نیست؛ چون فرد با انگیزه به طور روزانه در خانه فیزیوتراپی خودش را انجام می دهد، دارو ها را طبق دستور جراح مصرف می کند و حتی مایل است خودش را تحت فشار قرار دهد تا زودتر بهبود پیدا کند.

دکتر برایان دی اسپرینگر، مدیر مشارکت در مرکز مفصل ران و زانو در OrthoCarolina و استاد جراحی ارتوپدی در انستیتوی اسکلتی عضلانی اتریوم در کارولینای شمالی، با این نظریه کاملا موافق است که یافتن بیمار مناسب برای این جراحی خیلی مهم است.

وی می گوید: مردم واقعاً عامل انعطاف پذیری و نقش بیماران را در بهبودی دست کم می گیرند. این در حالی است که مردم تصویر می کنند انجام تعویض مفصل زانو به صورت سرپایی غیرممکن است؛ اما یک تیم پزشکی باید بتواند موضوع را کاملا برای بیماران و خانواده آنها روشن و بیان کند.

اقدامات قبل از جراحی سرپایی تعویض مفصل زانو چیست؟

یکی از بیمارانی که تحت جراحی سرپایی تعویض مفصل زانو قرار گرفته می گوید: قبل از انجام جراحی مثل بقیه جراحی ها به من یکسری دستورالعمل هایی داده شد؛ مثلا برای موقع بازگشت به منزل بعد از جراحی خود واکر و یا عصا را آماده کنم. همچنین قبل از جراحی به یک پرستار جراحی، متخصص بیهوشی و ارتوپد مراجعه کردم. جلسات زیادی نیز برای من برگزار شد و لیستی از چیزهایی که باید در خانه آماده کنم نیز به من داده شد.

روز جراحی، خانه آماده بود. فرش ها را جمع کردند، محل خوابیدن من مشخص شده و همه نسخه های من در کابینت بود. این کارها باعث تقویت روحیه من قبل از عمل می شود.

اقدامات بعد از جراحی تعویض سرپایی مفصل زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو | پزشکت

یکی از بیمارانی که تحت این جراحی قرار گرفته در مورد اقدامات بعد از جراحی می گوید: کمتر از 8 ساعت بعد از جراحی به خانه خود آمدم. پرستاران در شب اول در کنار من ماندن و بعد از آن تا دو هفته من را به طور روزانه ویزیت می کردند. فیزیوتراپی ها هفته ای دو تا سه بار به خانه من می آمدند دو روز اول راه رفتن کمی سخت بود؛ اما وقتی تسلط یافتم، جسارت بیشتری پیدا کردم، بیشتر راه می رفتم.

دستورات دکتر من این بود که هر ساعت که بیدار هستم باید حرکت کنم و مقداری از تمرینات فیزیوتراپی خود را انجام دهم. در این شرایط پایان هفته 2 واکر و عصا را کنار گذاشتم. بعد از 4 هفته توانستم بهتر حرکت و حتی رانندگی کنم. پزشک معالجم از وضعیت و پیشرفت من خوشحال است. او می گوید: بخشی از موفقیت های اولیه من صرف نظر از ماندن در بیمارستان است.

جراحان معتقدند که بیمار در منزل خودش مجبور است برای انجام برخی کارها از جای خودش بلند شود؛ چون اگر بیمار زیاد دراز بکشد و زیاد بخوابد به سختی حرکت می کند.

اسپرینگر که یکی از اعضای فعال آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا است ، اعتقاد دارد که در شرایطی که این جراحی محبوبیت و رواج بیشتری پیدا کند، شرکت های بیمه ای ممکن است مجبور شوند که از جراحی های سرپایی حمایت کنند. بر همین اساس جراحان و پزشکان باید مراقب باشند که تصمیم گیرنده اصلی در مورد جراحی مناسب برای بیماران، پزشکان و جراحان هستند و نه شرکت های بیمه ای.

خطرات تعویق تعویض زانو چیست؟

تعویض مفصل زانو | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که آمریکایی ها هر ساله بیش از 600000  جراحی تعویض مفصل زانو انجام می دهند. پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2030 به 1.28 میلیون نفر برسد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که 90 درصد بیماران مبتلا به آرتروز زمان زیادی برای جراحی منتظر می مانند. متخصصان الگوریتمی جدید را ابداع کردند تا به پزشکان و بیماران کمک کند تا زمان مناسب جراحی را تشخیص دهند. اگر می خواهید جراحی تعویض زانو انجام بدهید بهتر است زمان مناسبی را برای انجام دادن آن در نظر بگیرید.

گزارشی که  در مجله جراحی استخوان و مفصل منتشر شده نشان داد که به تأخیر انداختن عمل جراحی می تواند مزایای کامل جراحی را از بیماران بگیرد. اما جراحی خیلی زود هم ممکن است  بیماران  را در معرض خطر قرار دهد، و شاید نیاز به جایگزینی دیگر داشته باشد.

براساس این گزارش، حدود 90 درصد بیماران مبتلا به آرتروز زانو برای انجام عمل جراحی زیاد منتظر می مانند. از طرفی هم در حدود 25 درصد از افراد وقتی هنوز به جراحی نیازی ندارند، این عمل را خیلی زود انجام می دهند. جراحی خیلی زود ممکن است مزایای زیادی نداشته باشد. جراحان معتقدند افرادی که زمان زیادی را برای جراحی منتظر می مانند و دیر عمل می کنند کمتر جواب می گیرند.

تیم Ghomrawi الگوریتمی ابداع کردند که شامل عملکرد مفصل، درد، ارزیابی رادیوگرافی و سن بیمار است. این الگوریتم برای تعیین بهترین و مناسب ترین زمان تعویض زانو موثر است. این الگوریتم بر اساس اطلاعات  8002 بیماری که در معرض آرتروز بودند طراحی شده است.  محققان بیماران را تا 8 سال پیگیری کردند. استفاده از این الگوریتم و ارزیابی صحیح اولیه بیمار می تواند در تعیین زمان مناسب جراحی تعویض زانو موثر باشد.

بهترین زمان برای جراحی زانو چه زمانی است؟ 

تعویض مفصل زانو | پزشکت

در بیمارانی که بیش از حد انتظار می کشند، آرتروز عملکرد آنها را خراب می کند. این بدان معناست که آنها نمی توانند ورزش کنند یا تحرک داشته باشند، که این شرایط می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی از جمله افسردگی شود. همچنین، بیمارانی که بیش از حد انتظار می کشند بعد از جراحی عملکرد آنچنان زیادی ندارند و تحرک آن ها کاهش می یابد.  بیمارانی که خیلی زود جراحی می شوند خود را در معرض خطر عوارض قرار می دهند و ممکن است بعداً در زندگی خود نیاز به جراحی مجدد داشته باشند. جراحی مجدد ممکن است دشوارتر باشد و منجر به نتایج ضعیف تری شود.

مسائل اقتصادی – اجتماعی در زمان بندی نیز نقش زیادی دارند. این بررسی نشان می دهد که افراد سیاه پوست جراحی تعویض مفصل زانو را بیش از سفیدپوستان به تأخیر انداختند. بعضی از افراد خیلی زود برای جراحی مراجعه می کنند زیرا تنها منبع درآمد خانواده آنها هستند و می خواهند از خودشان مراقبت کنند.

جراحان معتقدند که بیشتر سالمندان زمان زیادی را برای جراحی تعویض زانو منتظر می مانند؛ اما هر چه بیمار مسن تر باشد احتمال ابتلا او به بیماری های دیگر مانند فشار خون و دیابت بیشتر است. این موارد می توانند بهبودی بعد از جراحی را پیچیده تر کنند.

سالانه چند جراحی تعویض مفصل زانو انجام می گیرند؟

تعویض مفصل زانو | پزشکت

با افزایش جمعیت، تعداد بیشتری از آمریکایی ها تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار می گیرند. آمریکایی ها هر ساله بیش از 600000 تعویض مفصل زانو انجام می دهند. طبق اطلاعات آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2030 به 1.28 میلیون نفر برسد. به طور کلی، جراحان امیدوارند که مردم از الگوریتم برای پیش بینی  بهترین زمان برای جراحی استفاده کنند. تعویض مفصل زانو اگر در زمان مناسب خودش انجام بگیرد، یکی از موفق ترین اقدامات جراحی است که می تواند از نظر تسکین درد و بهبود عملکرد سود زیادی داشته باشد و بسیار مقرون به صرفه است.

چه زمانی نیاز به تعویض مفصل زانو هست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که پزشک ممکن است جراحی تعویض زانو را توصیه کند.

افرادی که احتیاج به تعویض کامل زانو دارند اغلب دارای موارد زیر هستند:

  • خمیدگی زانو در اثر آرتروز شدید
  • ناهنجاری زانو (خمیدگی در زانو یا خارج از زانو)
  • عدم بهبود التهاب و تورم مزمن زانو با استراحت یا داروها
  • درد زانو متوسط ​​یا شدید هنگام استراحت، چه روز و چه شب
  • درد شدید و یا سفتی زانو که فعالیت های روزمره را محدود می کند.
  • عدم بهبود قابل ملاحظه با سایر روش های درمانی مانند فیزیوتراپی یا سایر جراحی ها

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/knee-hip-replacement-surgery-outpatient-trend#5-Reasons-to-Consider-Knee-Replacement-Surgery

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز