لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ناشتایی قبل از آزمایش خون

ناشتایی قبل از آزمایش خون || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آزمایش خون، آزمایش تشخیصی یک نمونه خون در آزمایشگاه است. خون از طریق فرآیندی به نام رگ‌گیری به دست می‌آید، که در آن رگ با سوزن سوراخ می شود تا خونگیری انجام شود. تست های آزمایشگاهی برای تشخیص، غربالگری و نظارت بر بیماری ها مفید هستند. در حالی که بیشتر آزمایش‌های آزمایشگاهی نیازی به ناشتا بودن ندارند، برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی نیاز به یک دوره بدون غذا قبل از آزمایش دارند، زیرا غذا وارد جریان خون می‌شود و می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. این مقاله از پزشکت به این موضوع می پردازد که چرا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد که ناشتایی قبل از آزمایش خون را رعایت کنید و چگونه می توانید بهترین آمادگی را داشته باشید.

اکثر آزمایش‌های خون در واقع نیازی به ناشتا بودن ندارند، اما برخی آزمایش‌های رایج نیازی به ناشتا بودن دارند.

اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما خواسته است که قبل از انجام آزمایش ناشتا باشید، مهم است که این کار را برای دقیق بودن نتیجه انجام دهید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید برای تست مجدد دوباره به آزمایشگاه مراجعه کنید و آزمایش دهید.

نوع ناشتایی مورد نیاز برای خون گیری با دستور “NPO بعد از نیمه شب” که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی روز قبل از انجام عمل می دهند متفاوت است. “NPO after midnight” به معنای “nil per os” است که در لاتین به معنای “هیچ چیزی از طریق دهان” است.

NPO به معنای عدم وجود غذا یا مصرف، حتی آب است. این دستور اصولا قبل از اعمالی که نیاز به آرام بخش یا بیهوشی دارند، تجویز می شود. از آنجایی که داروهای مورد استفاده می توانند باعث تهوع و استفراغ شوند، خطر خفگی یا آسپیراسیون را افزایش می دهند.

قوانین عمومی ناشتایی قبل از آزمایش خون

ناشتایی قبل از آزمایش خون || پزشکت

ناشتایی برای انجام آزمایش خون به این منظور است که 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید. می توانید آب، چای یا قهوه سیاه بنوشید (بدون شکر یا شیر). بهتر است برای آزمایش خون ناشتا بودن تا صبح را برنامه ریزی کنید.

به طور کلی، قبل از انجام کار آزمایشگاهی که به آن نیاز دارد، باید هشت تا 12 ساعت ناشتا باشید. ناشتا بودن برای آزمایش قند خون، که در پانل متابولیک پایه گنجانده شده است، معمولاً 8 تا 12 ساعت است.

همیشه می توانید مدت زمان ناشتا بودن قبل از آزمایشات را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشخص کنید. اگر مطمئن نیستید که چه مدتی باید ناشتا بمانید بهتر است، 12 ساعت ناشتا باشید. به عنوان مثال، اگر آزمایش خود را برای اولین بار در صبح برنامه ریزی کنید، به طور کلی نباید بعد از شام شب قبل از آزمایش چیزی بخورید.

نوشیدن

مصرف مایعات خاص قبل از انجام خون مجاز است و حتی تشویق می شود. این به این دلیل است که 12 ساعت ناشتا بودن از مصرف مایعات می تواند بدن شما را کمی کم آب کند. حتی این وضعیت باعث صاف شدن رگ‌های شما می‌شود و پیدا کردن آنها برای رگ‌گیری سخت‌تر می‌شود.

آزمایش در محل

مصرف باید به آب، چای یا قهوه سیاه و بدون شیرین کننده یا کرم محدود شود. مصرف آب قبل از آزمایشات آزمایشگاهی توصیه می شود تا دچار کم آبی نشوید. اگر به خوبی هیدراته شده باشید، خون گیری شما آسان تر خواهد بود.

غذا خوردن

ناشتایی قبل از آزمایش خون || پزشکت

خوردن قبل از انجام برخی کار خونی می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. به طور خاص، خوردن قبل از پانل کلسترول می تواند تری گلیسیرید را افزایش دهد. سطوح و به طور بالقوه سطوح LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) (معروف به کلسترول “بد”). افرادی که از داروهای استاتین برای کلسترول استفاده نمی کنند ممکن است مجبور نباشند ناشتا بمانید، و دستورالعمل های جدید نشان می دهد که ناشتایی قبل از آزمایش چربی اختیاری است.

تغذیه قبل از آزمایش قند خون باعث افزایش قند خون شما می شود. با این حال، آزمایش دیگری برای دیابت، به نام آزمایش هموگلوبین A1c ، نیازی به ناشتا بودن ندارد، زیرا به جای اندازه‌گیری مستقیم قند خون، به نشانگر کنترل قند خون در چند ماه گذشته نگاه می‌کند.

آزمایشات کمتر رایجی که نیاز به ناشتا بودن دارند، عبارتند از:

  • گاسترین
  • پروانسولین
  • انسولین
  • گلوکاگون
  • پلی پپتید پانکراس
  • پپتید سی
  • سطح هورمون رشد

دارو و آزمایش خون

حتی اگر برای آزمایش خون از شما خواسته شود که ناشتا بمانید، باید داروهای تجویزی خود را با آب مصرف کنید، مگر اینکه به طور خاص درخواست شده باشد که این کار را نکنید. استثنا در این مورد ویتامین ها و مکمل ها هستند. اینها ممکن است بر روی برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. در مورد داروهایی که مصرف می کنید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید و اگر سؤالی در مورد نگهداری داروها قبل از آزمایش خون دارید، زودتر توضیح دهید.

بارداری و آزمایش خون

اکثر آزمایش‌های آزمایشگاهی که در بارداری انجام می‌شوند، به استثنای آزمایش چالش گلوکز، نیازی به ناشتا بودن ندارند. این آزمایش برای غربالگری وضعیتی به نام دیابت بارداری انجام می شود .

برای این آزمایش، از شما خواسته می شود که یک مصرف ی شیرین مخصوص که حاوی مقدار مشخصی گلوکز است، مصرف کنید. سطح گلوکز خون شما در فواصل زمانی مشخص آزمایش می شود.

در صورت خوردن یا نوشیدن تصادفی چه باید کرد؟

ناشتایی قبل از آزمایش خون || پزشکت

اگر به طور تصادفی قبل از آزمایش یک خوردنی شیرین خوردید یا نوشیدید، به پزشک خود اطلاع دهید. باتوجه به اینکه آزمایش برای چه چیزی سفارش داده شده است، ممکن است بتوانید ادامه دهید و خون خود را بگیرید، و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آن را بر این اساس تفسیر خواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر پانل غربالگری کلسترول دارید و قبل از آزمایش صبحانه خورده‌اید، نیازی به تغییر زمان آن نیست. در واقع، توصیه های جدیدتر انجمن ملی لیپیدولوژی بیان می کند که ناشتایی برای غربالگری پنل چربی اختیاری است.

در حالی که صبحانه شما بر سطح تری گلیسیرید تأثیر می گذارد، سایر بخش های مهم آزمایش، مانند کلسترول تام و HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا، معروف به کلسترول “خوب”) تحت تأثیر قرار نمی گیرند. LDL تنها زمانی تحت تأثیر قرار می گیرد که سطح تری گلیسیرید بسیار بالا باشد. اگر سطح تری گلیسیرید بالا باشد، ممکن است از شما خواسته شود که برای تکرار آزمایش مراجعه کنید.

از طرف دیگر، اگر آزمایشی به طور خاص برای قند خون تجویز شده باشد و صبحانه خورده باشید، آزمایش ممکن است مفید نباشد. از بیماران بارداری که تحت آزمایش چالش گلوکز قرار می گیرند، خواسته می شود ناشتا بمانند. در غیر این صورت، زمان برگزاری آزمون مجدداً برگزار خواهد شد.

سوالات متداول

چه مدت طول می کشد تا نتایج آزمایش خون دریافت شود؟ باتوجه به آزمایش و میزان فوریت ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما در فرم سفارش آزمایشگاهی، نتایج آزمایش خون می‌تواند در کمتر از یک ساعت تا چند روز بازگردد. هنگامی که تست به عنوان “stat” علامت گذاری می شود، به آزمایشگاه نشان می دهد که آزمایش باید در اسرع وقت اجرا و گزارش شود، در حالی که “روتین” به این معنی است که عجله ای برای نتیجه وجود ندارد. زمان بندی همچنین به این بستگی دارد که آیا آزمایش باید به آزمایشگاه خاصی منتقل شود یا خیر.

چرا باید آزمایش خون را تکرار کنم؟ ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد زمانی که نتایج نامعتبر است، برای تأیید نتایج غیرمنتظره، یا اگر خون کافی برای انجام همه آزمایش‌های لازم داده نشده است، آزمایش خون تکرار کنید. خون در لوله های مخصوص گرفته می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه منتقل می شود.

تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام آزمایشات به مقدار مشخصی خون نیاز دارند. اگر خون برای مدت طولانی در لوله بماند، اگر لوله در دمای مناسب نگهداری نشود، یا اگر خون در طول خونگیری دچار شکستگی (همولیز) شود، برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تحت تأثیر قرار می گیرند.

اکثر آزمایش‌های خون نیاز به دستور یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مانند پزشک، پرستار یا دستیار پزشک دارند. ممکن است مطب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک فلبوتومیست داشته باشد که می تواند آزمایشگاه ها را درست در مطب بکشد، یا ممکن است از شما خواسته شود به یک مرکز آزمایشگاهی جداگانه بروید.

سخن آخر

بسیاری از آزمایشات آزمایشگاهی نیازی به ناشتا بودن ندارند. اما برای کسانی که این کار را انجام می دهند، مانند آزمایش قند خون، مصرف غذا می تواند بر نتایج اثر بگذارد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که دستور آزمایش خون را می دهد، بررسی کنید که آیا ناشتایی ضروری است یا خیر، و اگر چنین است، تا هشت تا 12 ساعت قبل از آزمایش غذا نخورید. برای هیدراته ماندن، بهتر است داروهای تجویزی را قبل از آزمایش مصرف کنید و آب بنوشید.

آزمایش خون می تواند بخش مهمی از نظارت بر سلامت باشد و مهم است که تا حد امکان دقیق باشد. مطمئن شوید که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تأیید کنید که آیا قبل از آزمایش خون باید ناشتا باشید یا خیر. به یاد داشته باشید که همچنان مهم است که با مصرف آب هیدراته بمانید و داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز