لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آزمایش خون بیماری لایم

آزمایش خون بیماری لایم چیست و نتایج غیرعادی آن چه چیزی را نشان می دهد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آزمایش خون بیماری لایم برای تعیین اینکه آیا به بورلیا بوردورفری  B. burgdorferi ، باکتری عامل بیماری لایم مبتلا شده اید یا خیر، استفاده می شود. آزمایشات بیماری لایم با خونگیری معمولی انجام می شود. در حالی که گونه های دیگری از بورلیا وجود دارد که باعث بیماری لایم می شود، B. burgdorferi شایع ترین علت در ایالات متحده است. اکثر آزمایشات آنتی بادی در ایالات متحده فقط B را آزمایش می کنند. burgdorferi ، اما بسته به سابقه سفر فرد، آزمایش‌های ویژه گونه‌های دیگر نیز در دسترس است. بیماری لایم از طریق کنه های آلوده به بورلیا به انسان منتقل می شود.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علائم بیماری لایم

نقش آزمایشات بیماری لایم

هدف از رایج ترین نوع آزمایش بیماری لایم این است که مشخص شود آیا شما در نتیجه تماس قبلی با  باکتری Borrelia  که باعث بیماری لایم می شود، آنتی بادی ایجاد کرده اید یا خیر. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی ایجاد می شوند و تهدیدات خاصی مانند باکتری ها و ویروس ها را هدف قرار می دهند.

آزمایش خون به تنهایی نمی تواند تشخیص دهد که آیا شما به بیماری لایم مبتلا هستید یا خیر. ولی، آزمایش می‌تواند اطلاعات مفیدی را ارائه دهد که پزشک شما می‌تواند همراه با سایر عوامل در نظر بگیرد، مانند علائمی که داشته‌اید و اینکه آیا در معرض کنه‌هایی قرار گرفته‌اید که می‌توانند حامل بورلیا باشند، تا تشخیص دهد که آیا تشخیص بیماری لایم مناسب است یا خیر.

آزمایش خون بیماری لایم چیست و نتایج غیرعادی آن چه چیزی را نشان می دهد؟ || پزشکت

انواع آزمایشات برای تشخیص بیماری لایم

آزمایش‌های تیتر آنتی‌بادی  برای بیماری لایم، آنتی‌بادی‌هایی را اندازه‌گیری می‌کنند که مخصوص باکتری‌هایی هستند که می‌توانند این بیماری را تحریک کنند. آنتی بادی ها بخشی از پاسخ ایمنی بدن هستند. آزمایش‌ها به دنبال دو نوع آنتی‌بادی هستند که با نام‌های ایمونوگلوبولین M (IgM) و ایمونوگلوبولین G (IgG) شناخته می‌شوند.

آنتی بادی های IgM معمولاً در عرض چند هفته پس از عفونت با  باکتری بورلیا به اوج خود می رسند  و 4 تا 6 ماه پس از عفونت شروع به فروپاشی می کنند. آنتی بادی های IgG کندتر رشد می کنند، 4-6 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ظاهر می شوند و ممکن است 4-6 ماه پس از مواجهه به اوج خود برسد. در حالی که IgM تمایل دارد با یک عفونت فعال مرتبط باشد، هر دو IgM و IgG می توانند سال ها در خون باقی بمانند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین عفونت های باکتریایی پوست

آزمایش بیماری لایم در آزمایشگاه

یک سری آزمایشات آزمایشگاهی می تواند آنتی بادی های بیماری لایم را تشخیص دهد. این تست ها عبارتند از:

آزمایش در محل

ELISA: مخفف “آزمون ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم” است که آنتی‌بادی‌ها را در جریان خون شما تشخیص می‌دهد.

آزمایش آنتی بادی IgM: آزمایش آنتی بادی IgM موجود در خون هنگام ابتلا به عفونت.

آزمایش آنتی بادی IgG: آزمایش آنتی بادی IgG که با عفونت باکتریایی مبارزه می کند.

وسترن بلات: یک آزمایش پیگیری که پروتئین ها و آنتی بادی ها را در خون تشخیص می دهد (وسترن بلات تنها در 4 هفته اول عفونت معنی دار است).

ابتدا آزمایش الایزا انجام می شود. اگر نتایج مثبت یا مبهم باشد، آزمایش دوم، ایمونواسی IgM/IgG یا ایمونوبلات انجام می شود. دیگر توصیه نمی شود که آنتی بادی های IgM یا IgG را بدون آزمایش ایمنی قبلی بررسی کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آزمایش دو مرحله ای یا دو مرحله ای را برای این آنتی بادی ها توصیه می کند. اگر آزمایش خون اولیه برای آنتی بادی های IgM یا IgG مرتبط با  باکتری بورلیا مثبت باشد، آزمایش دوم انجام می شود که اغلب با استفاده از روش های مختلف آزمایشگاهی انجام می شود.

آزمایش IgM و IgG می تواند از این که شما در معرض بورلیا قرار گرفته اید حمایت کند، اما این به خودی خود ثابت نمی کند که آیا شما به بیماری لایم مبتلا هستید یا خیر.

مطالعه بیشتر: تست ایمونوگلوبولین E

آزمایش مایع مغزی نخاعی

فراتر از آزمایش خون، می توان مایع سیستم عصبی مرکزی را برای علائم باکتری Borrelia تجزیه و تحلیل کرد. این آزمایش مایع مغزی نخاعی (CSF) نیز نامیده می شود. آزمایش CSF برای بیماری لایم پیچیده است و لزوماً نمی تواند  عفونت بورلیا قبلی یا فعلی  سیستم عصبی مرکزی را رد کند. با این حال، بسیاری از یافته‌های CSF وجود دارد که همراه با شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی، می‌تواند توسط پزشک برای تایید وجود عفونت لایم در سیستم عصبی مرکزی استفاده شود. برای تشخیص بیماری لایم در خارج از سیستم عصبی مرکزی، آزمایش خون رویکرد ارجح است.

اگر آزمایش بی نتیجه باشد، ممکن است آزمایش بعدی ضروری باشد. این می تواند شامل آزمایش خون مکرر یا استفاده از انواع مختلف آزمایشات پزشکی برای رد سایر بیماری ها باشد. در افراد مشکوک به عفونت مجدد باکتریایی، ممکن است از تست های تصویربرداری برای تشخیص التهاب مفاصل استفاده شود.

مطالعه بیشتر: آزمایش خون و 10 مورد از مهمترین آن

آزمایش خون بیماری لایم چیست و نتایج غیرعادی آن چه چیزی را نشان می دهد؟ || پزشکت

آزمایش خون بیماری لایم

آزمایش خون بیماری لایم به دنبال آنتی بادی های موجود در خون در برابر باکتری هایی است که باعث بیماری لایم می شوند. این آزمایش برای کمک به تشخیص بیماری لایم استفاده می شود.

کنه می تواند شما را به شدت مبتلا به بیماری لایم کند. بیماری لایم توسط باکتری به نام Borrelia burgdorferi ایجاد می شود. کنه های پا سیاه حامل این باکتری ها هستند. کنه ها با گاز گرفتن موش ها یا گوزن های آلوده به بیماری لایم، باکتری ها را می گیرند.

پزشک خون شما را از نظر آنتی بادی هایی که سعی در مبارزه با باکتری های موجود در خون شما دارند، آزمایش می کند.

یکی از این تست ها، تست الایزا نام دارد و شما معمولاً آزمایش دومی به نام تست وسترن بلات برای تأیید ابتلا به بیماری لایم انجام می شود. برای درمان بیماری لایم، ممکن است تا یک ماه نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید. داروهای مسکن موجود در داروخانه می توانند به تسکین سفتی مفاصل شما کمک کنند. اگر زود تشخیص داده شود، بیماری لایم به راحتی قابل درمان است. بدون درمان، ممکن است مشکلات قلبی، عضلانی و حتی عصبی داشته باشید. بنابراین دفعه بعد که در جنگل یا چمن های مرتفع هستید، لباس محافظ بپوشید و پس از رسیدن به خانه، خود را برای کنه بررسی کنید.

روش تست آنتی بادی بیماری لایم

آزمایش آنتی بادی بیماری لایم به آمادگی قبلی نیازی ندارد. یک تکنسین آزمایشگاه قبل از گرفتن خون، داخل آرنج شما را با یک ماده ضد عفونی کننده سواب می کشد. خون شما از ورید بازوی شما با استفاده از یک سوزن کوچک گرفته می شود.

خونگیری نباید دردناک باشد، اگرچه ممکن است زمانی که سوزن در رگ شما قرار می گیرد، احساس سوزش خفیفی داشته باشید.

نمونه خون در یک ویال جمع آوری خواهد شد. محل سوراخ شده در صورت نیاز پس از برداشتن سوزن بانداژ می شود. پس از خونگیری، شما آزاد هستید که به خانه بروید.

خطرات آزمایش آنتی بادی بیماری لایم

خطرات بسیار کمی در ارتباط با آزمایش آنتی بادی بیماری لایم وجود دارد. خونریزی بیش از حد ممکن است، اما در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد التهابی خاص مانند:

  • هپارین
  • وارفارین
  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

عفونت در محل سوراخ نیز ممکن است، اما به ندرت رخ می دهد. بانداژ را تا زمانی که تمام خونریزی متوقف شود در جای خود نگه و محل را تمیز نگه دارید. برخی از افراد پس از خونگیری احساس سبکی سر می کنند. در صورت وجود این موضوع به تکنسین اطلاع دهید. ممکن است از شما خواسته شود قبل از رفتن به خانه چند دقیقه بنشینید.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی برای نیش حشرات

آزمایش خون بیماری لایم چیست و نتایج غیرعادی آن چه چیزی را نشان می دهد؟ || پزشکت

چه کسی باید آزمایش بیماری لایم بدهد؟

معمولاً اگر فردی علائم بیماری لایم و تماس شناخته شده یا احتمالی با کنه‌هایی که می‌توانند حامل   باکتری بورلیا باشند، باشد، آزمایش نشان داده می‌شود. با این حال، از آنجایی که توسعه آنتی بادی ها زمان می برد، زمان آزمایش مهم است که در نظر گرفته شود.

علائم بیماری لایم به میزان عفونت باکتریایی بستگی دارد. سه مرحله برای توصیف عفونت استفاده می شود:

موضعی زودهنگام: در این مرحله اولیه، علائم معمولاً فقط در نزدیکی نیش کنه مشاهده می شود. این مرحله اولیه اریتم مهاجر نامیده می شود و شامل یک بثورات قابل توجه است که معمولاً در عرض چند هفته پس از گاز گرفتن ایجاد می شود.

انتشار زودهنگام: در این مرحله، باکتری ها از طریق خون حرکت می کنند تا سایر قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار دهند و می توانند علائم عمومی مانند تب، سردرد و درد ایجاد کنند. در برخی موارد، باکتری می تواند بر قلب یا سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

بیماری دیرهنگام: این مرحله مدت ها پس از گزش اولیه کنه رخ می دهد و اغلب شامل علائمی است که مفاصل یا سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

توجه!

درک این مراحل مهم است زیرا آزمایش در هر مرحله به یک اندازه ارزش ندارد. با بیماری های زودرس موضعی و اریتم مهاجر، آزمایش خون به طور کلی مفید نیست زیرا آنتی بادی ها زمان کافی برای رشد ندارند.

در افرادی که علائم بیماری زودرس یا دیررس دارند، آزمایش می تواند به تعیین اینکه آیا آنها قبلاً  عفونت بورلیا  داشته اند یا خیر، کمک کند. اگرچه آزمایش خون به تنهایی بیماری لایم را تشخیص نمی دهد. این یکی از عواملی است که باید در کنار علائم و قرار گرفتن در معرض احتمالی کنه در نظر گرفته شود.

برخی از علائم بیماری لایم، مانند درد مفاصل، می تواند ناشی از بسیاری از بیماری های دیگر باشد. به همین دلیل، اگر فقط این نوع علائم غیراختصاصی را دارید و هیچ نشانه دیگری از  قرار گرفتن در معرض بورلیا  ندارید، آزمایش توصیه نمی شود. در این موارد، آزمایش مثبت می‌تواند گمراه‌کننده باشد، زیرا آنتی‌بادی‌ها می‌توانند نتیجه یک عفونت گذشته باشند نه یک وضعیت فعال که باعث علائم فعلی شما می‌شود.

به دلیل نگرانی های مشابه در مورد نتایج مثبت کاذب بالقوه، غربالگری تصادفی برای بیماری لایم در افراد بدون علائم حتی در مناطقی که دارای کنه هایی هستند که می توانند  باکتری بورلیا  را حمل کنند توصیه نمی شود.

آزمایش مایع مغزی نخاعی اغلب زمانی نشان داده می شود که فرد دارای علائم عصبی منطبق با بیماری لایم و آزمایش خون مثبت یا غیرقطعی باشد.

آزمایش خون بیماری لایم چیست و نتایج غیرعادی آن چه چیزی را نشان می دهد؟ || پزشکت

نتایج آزمون بیماری لایم

آزمایشات بیماری لایم معمولاً برای تعیین اینکه آیا فردی در معرض  بورلیا قرار گرفته است یا خیر مؤثر است ، اما مانند هر آزمایش پزشکی، آنها کامل نیستند. ملاحظاتی وجود دارد که می تواند بر دقت آزمون ها و نحوه تفسیر آنها تأثیر بگذارد.

واکنش متقاطع: این امکان وجود دارد که آنتی‌بادی‌های سایر باکتری‌ها با آزمایش‌هایی برای آنتی‌بادی‌های  بورلیا شناسایی شوند. این به عنوان یک مثبت کاذب شناخته می شود زیرا آزمایش  قرار گرفتن در معرض بورلیا  را در حالی که واقعاً رخ نداده است نشان می دهد. یک نتیجه مثبت گمراه‌کننده نیز می‌تواند در بیمارانی رخ دهد که قبلاً بیماری لایم داشته‌اند یا واکسن بیماری لایم را دریافت کرده‌اند.

استانداردسازی تفسیر: CDC دستورالعمل هایی را برای نحوه تفسیر نتایج آزمایش آنتی بادی صادر کرده است. مطالعات نشان داده‌اند که آزمایشگاه‌هایی که از این دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند، نسبت به آزمایشگاه‌هایی که معیارهای غیر استاندارد را اعمال می‌کنند، تجزیه و تحلیل‌های منسجم و قابل اعتمادتری تولید می‌کنند.

زمان انجام آزمایش: زمانی که آزمایش انجام می شود باید در نظر گرفته شود زیرا ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا آنتی بادی های مختلف ایجاد شوند و در خون قابل تشخیص باشند.

آزمایشگاه و پزشک می توانند این عوامل را هنگام تفسیر نتایج آزمایش شما در نظر بگیرند. به طور کلی، آزمایش معمولاً در ارزیابی قرار گرفتن در معرض باکتری قابل اعتماد است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که این با تشخیص قطعی بیماری لایم متفاوت است.

نتایج عادی آزمایش بیماری لایم

نتیجه آزمایش منفی طبیعی است. این بدان معناست که هیچ یا تعداد کمی آنتی بادی برای بیماری لایم در نمونه خون شما دیده نشده است. اگر آزمایش الایزا منفی باشد، معمولاً آزمایش دیگری لازم نیست.

بازه ی مقادیر متوسط بین آزمایشگاه های مختلف ممکن است به طور نامحسوس متفاوت باشد. برخی از آزمایشگاه ها از اندازه گیری های مختلفی استفاده می کنند یا نمونه های مختلفی را آزمایش می کنند. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد معنای نتایج آزمایش خاص خود صحبت کنید.

نتایج غیرعادی

نتیجه مثبت الایزا غیر طبیعی است. این بدان معناست که آنتی بادی در نمونه خون شما دیده شده است. اما، این تشخیص بیماری لایم را تایید نمی کند. نتیجه مثبت الایزا باید با تست وسترن بلات دنبال شود. فقط یک تست مثبت وسترن بلات می تواند تشخیص بیماری لایم را تایید کند.

برای بسیاری از افراد، تست الایزا حتی پس از اینکه برای بیماری لایم درمان شدند و دیگر علائمی نداشتند، مثبت می ماند.

آزمایش الایزا مثبت نیز ممکن است در مورد بیماری های خاص غیر مرتبط با بیماری لایم مانند آرتریت روماتوئید رخ دهد.

خطرات انواع آزمایشات بیماری لایم

خطر کمی برای تست خون وجود دارد. اندازه سیاهرگ ها و سرخرگ ها از فردی به فرد دیگر و از یک طرف بدن به سمت دیگر متفاوت است. تست خون از برخی افراد ممکن است دشوارتر از دیگران باشد.

سایر خطرات مرتبط با خونگیری ناچیز است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی بیش از حد
  • غش یا احساس سبکی سر
  • هماتوم (تجمع خون در زیر پوست)
  • سوراخ های متعدد برای تعیین محل رگ ها
  • عفونت (هر زمان که پوست آسیب ببیند)

آزمایش خون بیماری لایم چیست و نتایج غیرعادی آن چه چیزی را نشان می دهد؟ || پزشکت

پیگیری بعد از تست لایم

پس از ابتلا به بیماری لایم، آنتی بادی ها در خون شما باقی می مانند. بنابراین حتی پس از درمان بیماری، ممکن است همچنان آزمایش خون شما مثبت باشد. بیماری لایم با آنتی بیوتیک درمان می شود. در صورت مثبت بودن تست عفونت باکتریایی، پزشک در مورد دوره درمان شما با جزئیات صحبت خواهد کرد.

سندرم پس از بیماری لایم

اگر برای بیماری لایم با آنتی بیوتیک درمان می شوید اما همچنان علائم را تجربه می کنید، به آن سندرم پس از بیماری لایم می گویند. بر اساس مقاله ای که در سال 2016 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، حدود 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به بیماری لایم این سندرم را تجربه می کنند. علت هنوز مشخص نیست. سندرم پس از بیماری لایم می تواند بر تحرک و مهارت های شناختی تأثیر بگذارد. درمان در درجه اول بر کاهش درد و ناراحتی متمرکز است. اکثر افراد بهبود می یابند، اما ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد.

علائم سندرم پس از بیماری لایم مشابه علائمی است که در مراحل اولیه این بیماری رخ می دهد.

این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • مشکلات گفتاری
  • مشکل در خوابیدن
  • درد مفاصل یا عضلات
  • مشکل در تمرکز و مشکلات حافظه کوتاه مدت
  • درد یا تورم در مفاصل بزرگ مانند زانو ، شانه یا آرنج

آیا بیماری لایم مسری است؟

هیچ مدرکی مبنی بر مسری بودن بیماری لایم بین افراد وجود ندارد. همچنین، با توجه بهCDC  ، زنان باردار نمی توانند این بیماری را از طریق شیر مادر به جنین خود منتقل کنند.

بیماری لایم عفونتی است که توسط باکتری های منتقل شده از کنه های گوزن پا سیاه ایجاد می شود. این باکتری ها در مایعات بدن یافت می شوند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بیماری لایم می تواند از طریق عطسه، سرفه یا بوسیدن به فرد دیگری منتقل شود، وجود ندارد.

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه بیماری لایم می تواند از طریق تماس جنسی منتقل شود یا از طریق انتقال خون منتقل شود وجود ندارد.

علائم و عوارض بیماری لایم

خبر خوب این است که معمولاً یک کنه باید 24 تا 36 ساعت به بدن شما بچسبد تا شما را مبتلا کند. خبر بد این است که کنه های پا سیاه آنقدر کوچک هستند که دیدن آن تقریبا غیرممکن است. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری لایم هرگز حتی یک کنه روی بدن خود نمی بینند. اما اکثر افرادی که توسط کنه گزیده می شوند به بیماری لایم مبتلا نمی شوند. بنابراین، چگونه مطمئن شوید که به بیماری لایم مبتلا هستید؟

علائم آنفولانزای بیماری لایم معمولاً چند روز یا چند هفته پس از گزیده شدن شما شروع می شود. ممکن است در سراسر بدنتان خارش داشته باشید. لرز، تب و سرگیجه؛ یا شاید سردرد، درد عضلانی و سفتی گردن. احتمالاً بثورات چشم گاو نر را روی بدن خود خواهید دید. می تواند بسیار بزرگ شود. بعد از چند هفته، عضلات صورت شما ممکن است ضعیف یا حتی فلج شوند.

زانوها و سایر مفاصل شما ممکن است متورم و درد کنند. حتی ممکن است متوجه شوید که ضربان قلبتان از بین می رود. در نهایت، عضلات شما ممکن است به طور عجیبی حرکت کنند، ممکن است احساس بی حسی یا گزگز داشته باشید و ممکن است در صحبت کردن دچار مشکل شوید.

علائم بیماری لایم، عبارتند از:
  • تب
  • خستگی
  • سردرد
  • درد مفاصل
  • بثورات پوستی به شکل چشم گاو نر

بیماری لایم در صورت عدم درمان می تواند بر قلب و سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد. علائم بیماری لایم پیشرفته می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • از دست دادن حافظه
  • از دست دادن تون عضلانی در صورت
  • سوزن سوزن شدن دست ها و پاهای شما

تشخیص بیماری لایم ممکن است دشوار باشد. کنه ها بسیار کوچک هستند و نیش ها همیشه قابل توجه نیستند. علائم این بیماری می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. همه افراد الگوی بثورات کلاسیک “چشم گاو” را در اطراف نیش کنه تجربه نمی کنند.

لازم به ذکر است که همیشه برای تشخیص نیازی به انجام آزمایش نیست. برای افراد مبتلا به بثورات چشم گاو نر کلاسیک که در یک منطقه پرخطر زندگی می کنند، آزمایش برای تشخیص توصیه نمی شود. پزشک شما از نتایج آزمایش آنتی بادی بیماری لایم به همراه گزارش علائم شما برای تایید تشخیص استفاده خواهد کرد.

آنتی بادی ها چیست؟

آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که بدن شما در پاسخ به مواد خارجی یا مضر به نام آنتی ژن می سازد. اما آنتی ژن های رایج عبارتند از:

  • قارچ
  • باکتری ها
  • ویروس ها
  • مواد شیمیایی

اگر به B. burgdorfer i مبتلا شده باشید، بدن شما آنتی بادی تولید می کند. این آنتی بادی های مخصوص بیماری لایم در خون شما وجود دارد و اگر عفونت باکتریایی داشته باشید، آزمایش شما مثبت خواهد بود. در شرایطی که هرگز در معرض B. burgdorferi قرار نگرفته اید، هیچ آنتی بادی بیماری لایم در جریان خون خود نخواهید داشت. در این صورت آزمایش شما منفی خواهد بود.

با این حال، احتمال نتایج مثبت کاذب به دلیل واکنش متقابل آزمایش با سایر بیماری‌ها از جمله سیفلیس، بیماری‌های خودایمنی و ویروس اپشتین بار وجود دارد.

اما ممکن است در روزها و هفته های اولیه پس از ابتلا به عفونت، آزمایش بیماری لایم منفی باشد. این به این دلیل است که بدن شما هنوز تعداد قابل توجهی آنتی بادی تولید نکرده است. معمولاً در حدود 2 تا 4 هفته پس از ابتلا به عفونت، آزمایش بیماری لایم مثبت می شود.

بیماری لایم یک بیماری ناشی از عفونت با یک باکتری است که از طریق نیش انواع خاصی از کنه ها پخش می شود. علائم می تواند روی پوستی که در آن نیش اتفاق افتاده یا در جای دیگری روی پوست تاثیر بگذارد و ممکن است پیشرفت کند و سایر قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. خانواده ای از باکتری ها به نام  بورلیا باعث بیماری لایم می شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز