لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان

درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر به دنبال درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان و یا آدنوئید هستید بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید. ما در  این مقاله راه های درمانی ساده را برای شما ارائه داده ایم. اما به طور کلی، آدنوئیدها دو توده بافت کوچک هم پیوند هستند که در دو طرف پشت گلو و نزدیک مجرای بینی قرار دارند. غدد آدنوئید بسیار مهم هستند زیرا به محافظت از بدن در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی کمک می کنند. آدنوئیدها در فیلتر کردن مایع لنفاوی و به دام انداختن میکروب هایی که از بینی و دهان عبور می کنند نقش مهمی دارند. به همین علت می توان گفت که آدنوئیدها نیز مانند لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی بدن هستند.

آدنوئیدها در صورت عفونی شدن ملتهب و متورم می شوند.  این وضعیت منجر به یک بیماری به نام “آدنوئیدیت” می شود. به طور کلی، آدنوئیدیت در بزرگسالان رخ نمی دهد. در واقع، آدنوئیدها به طور طبیعی از سن 5 سالگی شروع به کوچک شدن کرده  و تا رسیدن به سن نوجوانی عملاً ناپدید می شوند. بنابراین، آدنوئیدیت وضعیتی است که در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم.

تشخیص صحیح مشکل مهم است. بنابراین، اگر مشکوک به آدنوئیدیت فرزندتان هستید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از موارد، داروهای آنتی بیوتیکی یا حتی جراحی برای درمان پیشنهاد می شود. با این حال، باید بدانید که عمل جراحی یا حتی مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی ممکن است منجر به عوارض جانبی مختلفی شوند. بنابراین برای کاهش اندازه آدنوئیدها می‌توانید برخی از درمان‌های طبیعی را امتحان کنید. برخی از مهمترین راهکارهای خانگی برای درمان آدنوئیدیت، عبارتند از:

غرغره با آب نمک

شاید موثرترین درمان برای درمان خانگی برای لوزه سوم در کودکان غرغره آب نمک باشد. آب گرم اثر تسکین دهنده ای بر گلودرد دارد. از طرفی دیگر نمک به از بین بردن میکروب های عامل عفونت کمک می کند. علاوه بر این، نمک در تسکین درد و کاهش تورم تاثیر بسیار زیادی دارد. یک  قاشق چایخوری نمک طعام را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.

به فرزندتان یاد بدهید که با محلول آب و نمک غرغره کند. محلول آب و نمک باید ولرم باشد. دقت کنید که کودک پس از غرغره کردن، آب را کاملاً از دهان بیرون بریزد. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید تا بهبودی سریع حاصل شود.

مصرف روغن کبد ماهی

درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان | پزشکت

یکی دیگر از درمان های خوب برای رفع بزرگ شدن آدنوئید در کودکان مصرف روغن کبد ماهی است. روغن کبد ماهی حاوی چندین ماده مغذی مانند سلنیوم است که باعث تقویت سیستم لنفاوی بدن می شود. علاوه بر این، چربی های ضروری موجود در روغن ماهی در کاهش التهاب موثر است. به همین علت مصرف این روغن می تواند به کوچک شدن آدنوئید در کودکان کمک کند.

بررسی ها نشان می دهد که مصرف روزانه مکمل روغن کبد ماهی می تواند به کاهش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان کمک کند. این مکمل ها معمولا دارای طعم لیمویی بوده و همراه با مولتی ویتامین های مینرال برای کودکان تجویز می شوند. همچنین، ویتامین A ، D و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن کبد ماهی دارای مزایای ضد التهابی و ضد عفونت هستند. روغن کبد ماهی را می توانید به دو صورت مکمل یا مایع خریداری کنید. روغن کبد ماهی به صورت مایع برای کودکان زیر 12 سال مناسب تر است.

به کودکان بزرگتر از یک سال می توانید روزانه حدود 1 قاشق چای خوری روغن کبد ماهی بدهید. همچنین می توانید در مورد دوز مناسب و بهترین راه برای دادن روغن کبد ماهی به کودک با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

اضافه کردن سیر به رژیم غذایی

ترکیبات حاوی گوگرد موجود در سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی است. این ترکیبات مفید گیاهی در مقابله با آدنوئیدهای بزرگ شده به بدن کمک می کنند. این ترکیبات می توانند با باکتری های بیماری زا مبارزه کرده و آنها را از بین ببرند. همچنین ترکیبات مفید موجود در سیر در کنترل و معکوس کردن روند التهابی در بدن نقش مهمی دارند.

برای درمان این عارضه سیر را باید به صورت خام مصرف کرد. مخلوطی از 1 تا 2 حبه سیر له شده، کمی آبلیمو و مقداری عسل را به کودک خود بدهید. کودک شما باید 2 الی 3 بار در روز این مخلوط را مصرف کند.

طعم این مخلوط ممکن است برای برخی از کودکان خوشایند نباشد. بنابراین اگر کودک شما سالاد یا پاستا دوست دارد، می توانید مقداری سیر را در این غذاها مخلوط کنید تا کودک شما این مخلوط را با علاقه بخورد.

دقت کنید که به کودکان زیر یکسال به هیچ وجه عسل ندهید. عسل حاوی هاگ های باکتری به نام بوتولینوم است. مصرف عسل در کودکان زیر یک سال می تواند منجر به بیماری بسیار خطرناک و کشنده ای به نام بوتولیسم شود.

مصرف زنجبیل

درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان | پزشکت

زنجبیل به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی، یکی دیگر از داروهای مؤثر برای درمان عفونت‌های تنفسی در کودکان و بزرگسالان است. 1 قاشق چایخوری عسل خام و 4 قطره آب زنجبیل تازه و آب لیمو را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز به مدت 4 یا 5 روز به کودک خود بدهید.

گزینه دیگر این است که 4 یا 5 برش ریشه زنجبیل تازه را در 1 و نیم فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. آن را صاف کرده و سپس کمی آبلیمو و عسل به آن اضافه کنید. کودکتان می تواند این چای زنجبیل را ۲ یا ۳ بار در روز به مدت چند روز بنوشد.

شربت عسل و آب لیمو

عسل اگر به صورت روزانه مصرف شود، می تواند به کوچک شدن آدنوئیدهای بزرگ شده کمک کند. این یک عامل ضد التهابی و ضد باکتری موثر است که در کاهش علائمی مانند سرفه تاثیر بسیار زیادی دارد.

1 الی 2 قاشق چایخوری عسل خام و کمی آب لیمو را در 1 فنجان آب مخلوط کنید. توصیه می شود که برای تهیه این نوشیدنی حتما از لیموترش های تازه استفاده کنید. آب لیموهای صنعتی برای تهیه این شربت مناسب نیستند.

در صورت تمایل، می توانید کمی پودر فلفل به شربت مورد نظر اضافه کنید زیرا فلفل به رفع احتقان کمک می کند. این مخلوط را دو بار در روز به مدت یک هفته به کودک خود بدهید تا درد، تورم و التهاب تسکین پیدا کند.

بخور دادن

بخور برای کودکان مبتلا به آدنوئید بزرگ شده بسیار مفید است. همچنین بخور به رفع گرفتگی بینی ناشی از تورم غدد آدنوئید که اغلب منجر به خروپف یا تنفس پر سر و صدا می شود کمک می کند.

به کودک خود روش صحیح بخور را آموزش بدهید. کودک شما باید 2 الی 3 بار در روز از بخور استفاده کند. پس از مدت کوتاهی می توانید علائم بهبودی را در کودک خود مشاهده کنید. همچنین اگر کودک شما سن کمی داشته و نمی تواند از بخور استفاده کند، می توانید به جای این کار از دوش آب ولرم استفاده کنید. برای پیشگیری از سوختگی احتمالی مراقب باشید که آب زیاد داغ نباشد. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که علائم فروکش کنند. بخور گلو را تسکین داده و می تواند علائم آدنوئید متورم را کاهش دهد.

درمان خانگی لوزه سوم کودکان

مصرف چای ریحان

درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان | پزشکت

ریحان به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد التهابی یکی دیگر از درمان های خانگی بسیار موثر برای درمان آدنوئیدیت است. همچنین ماهیت شفابخش و خاصیت تسکین دهنده ریحان به کاهش تورم و درد و همچنین تسریع روند بهبودی کمک می کند.

10 تا 12 برگ ریحان را به 2 فنجان آب اضافه کنید. این مخلوط را به مدت 10 دقیقه جوشانده و سپس از صافی بگذرانید. در مرحله یک عدد لیموترش را آبگیری کرده و نصف آب لیمو را به محلول اضافه کنید. 1 قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. عسل باعث می شود طعم محلول شیرین شده و برای کودک خوشایند شود. برای تسکین علائم التهاب این دمنوش آرامبخش ریحان را 3 بار در روز به مدت یک هفته به کودک خود بدهید.

درمان خانگی لوزه سوم کودکان

شیر و زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است. این ترکیب گیاهی خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی فراوانی دارد. مصرف روزانه و منظم زردچوبه می تواند تورم آدنوئیدهای بزرگ شده را کاهش دهد. همچنین این گیاه مفید به کاهش درد و تسهیل روند درمان کمک می کند. به کودک خود دو بار در روز یک لیوان شیر زردچوبه گرم بدهید.

برای تهیه شیر زردچوبه، 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در نصف فنجان شیر به مدت 5 الی 10 دقیقه بجوشانید. می توانید یک چوب دارچین نیز به این مخلوط اضافه کنید. قبل از نوشیدن عسل را از صافی گذرانده و به محلول اضافه کنید.

راه حل دیگر برای اضافه کردن زردچوبه در رژیم غذایی فرزندتان این است که 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با مقدار کافی عسل مخلوط کنید.  از ترکیب عسل و زردچوبه مخلوط خمیری شکلی درست می شود. این مخلوط را به کودک خود دو بار در روز به مدت 1 هفته بدهید.

درمان خانگی لوزه سوم کودکان

افزایش مصرف مایعات

برای درمان آدنوئیدهای بزرگ شده، هیدراته نگه داشتن کودک بسیار مهم است. مایعات می توانند گلودرد را کاهش داده و از کم آبی بدن پیشگیری کنند. همچنین، هیدراتاسیون کافی برای سیستم ایمنی بدن مفید است. آب کمک می کند که تمام سلول ها و اندام های بدن از جمله آدنوئیدها، فعالیت خود را به درستی انجام بدهند.

به غیر از آب شیرین، فرزندتان را تشویق کنید که در طول روز مقداری آب نارگیل، آب لیموی سرد، آبگوشت خانگی، شیر گرم یا آب میوه بنوشد. همچنین مصرف مایعات کافی در طول فصل های سرد سال را جدی بگیرید. زیرا در هنگام سرما کودک شما ممکن است کمتر احساس تشنگی کرده و در نتیجه آب کمتری بنوشد.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C

ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای کودک در حال رشد شما است. این ویتامین محلول در آب از سیستم ایمنی بدن حمایت کرده و به بهبود سریع عفونت هایی مانند آدنوئیدیت کمک می کند. رژیم غذایی غنی از ویتامین C تاثیر زیادی در رفع و درمان انواع عفونت ها دارد.

مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، کلم پیچ، کلم بروکلی، توت فرنگی، لیمو، گریپ فروت، کیوی، آناناس، شاه توت، گوجه فرنگی، اسفناج، چغندر و پرتقال سرشار از ویتامین C هستند. بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی و تسهیل روند درمان می توانید روزانه از این مواد غذایی در رژیم غذایی کودک خود استفاده کنید.

مصرف اکیناسه

درمان خانگی برای لوزه سوم کودکان | پزشکت

اکیناسه نوعی گیاه است که خواص درمانی متعددی دارد. اکیناسه یک درمان خانگی مطمئن و موثر برای رفع بزرگ شدن آدنوئید در کودکان است. این گیاه تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی بدن بوده و به خصوص بر سیستم لنفاوی بدن تأثیر مثبت می گذارد.

این گیاه از سال های بسیار دور برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله عفونت و سرماخوردگی استفاده می شد. اکیناسه در شکل های مختلف مانند مایع و کپسول موجود است. دوز توصیه شده برای مصرف مکمل های اکیناسه به صورت زیر است. اما با این حال، قبل از شروع مصرف مکمل‌ها، برای انتخاب دوز صحیح حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • 2 تا 4 سال: 1 قرص 1 تا 2 بار در روز.
  • 4 تا 12 سال: 1 قرص 2 تا 3 بار در روز.
  • کودکان بالای 12 سال: 2 قرص 3 تا 4 بار در روز.

برای رسیدن به بهترین نتیجه، توصیه می شود که استفاده از این مکمل گیاهی را حداقل به مدت 7 الی 10 روز ادامه دهید.

علل بزرگ شدن آدنوئید

مهمترین دلایل مرتبط با این بیماری عبارتند از:

  • آلرژی
  • ورم لوزه
  • عفونت ها
  • بیماری طنجه
  • تضعیف سیستم ایمنی

علائم آدنوئید بزرگ شده

برخی از علائم شایع آدنوئیدیت عبارتند از:

  • گلو درد
  • گوش درد
  • عفونت گوش
  • تورم غدد گردن
  • گرفتگی و آبریزش بینی

همچنین آدنوئید بزرگ شده دارای علائم دیگری نیز است که چندان شایع نبوده و ممکن است در همه بیماران مشاهده نشود، از جمله:

  • خروپف
  • آپنه خواب
  • اختلالات خواب
  • تنفس از طریق دهان
  • مشکل یا درد در هنگام بلع

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.1 / 5. تعداد رای ها: 40

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز