لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جراحی های سرطان معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

فهرست مطالب

جراحی های سرطان معده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی های سرطان معده اغلب همراه با سایر درمان ها، به عنوان بخشی از روش درمان در بسیاری از مراحل مختلف سرطان معده انجام می گیرد. بسته به نوع و مرحله سرطان معده، جراحی ممکن است بخشی یا کلیه معده و برخی غدد لنفاوی مجاور را شامل شود. جراح در حین جراحی سرطان معده سعی می کند تا حد ممکن معده طبیعی بیمار را نگه دارد اما در برخی مواقع مجبور می شود سایر اندام های بیمار را خارج کند. حتی در پشرفته ترین مرحله سرطان، جراحی می تواند در پیشگیری از خون ریزی تومور و رشد بیش از حد موثر باشد. این نوع عمل جراحی تسکین دهنده نامیده می شود، به این معنی که علائم را تسکین می دهد یا از آن جلوگیری می کند اما تاثیری روی خود سرطان ندارد.

نوع عمل معمولاً بستگی به مرحله سرطان و میزان پیشرفت آن دارد.

انواع جراحی های سرطان معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

 انواع مختلف جراحی که برای معالجه سرطان معده کاربرد دارند، عبارتند از:

برش آندوسکوپی – Endoscopic resection

برش مخاط آندوسکوپی و برش زیر پوستی آندوسکوپی فقط برای درمان سرطان در مراحل اولیه که خیلی زود تشخیص داده شده و هنوز به غدد لنفاوی منتشر نشده اند، کاربرد دارد. این روش ها نیازی به برش در پوست ندارند و از طریق آندوسکوپی انجام می گیرد.

گاسترکتومی جزیی – Subtotal (partial) gastrectomy

این عمل اغلب در صورتی که سرطان فقط قسمت تحتانی و یا فوقانی معده را درگیر کرده باشد، کاربرد دارد. در این صورت فقط بخشی از معده و یا همراه با قسمتی از مری یا اول روده کوچک (اثنی عشر برداشته و سپس بخش باقیمانده معده مجدداً به هم وصل می شود. اگر تنها بخشی از معده به جای کل معده برداشته شود، غذا خوردن برای بیمار بسیار آسانتر خواهد بود.

گاسترکتومی کامل – Total gastrectomy

گاسترکتومی کل در صورت درگیر شدن قسمت فوقانی معده در نزدیکی مری انجام می گیرد. جراح کل معده، غدد لنفاوی مجاور و مری را برداشته و ممکن است طحال و قسمت هایی از مری، روده ها، لوزالمعده یا سایر اندام های مجاور را بردارد. سپس انتهای مری به بخشی از روده کوچک وصل می شود. اکثر گاسترکتومی ها از طریق برش در پوست شکم انجام می شود. در بعضی از مراکز گاسترکتومی با استفاده از لاپاراسکوپی صورت می گیرد.

قرار دادن لوله تغذیه – Placement of a feeding tube

برخی از بیماران پس از عمل جراحی سرطان معده، در تغذیه و غذا خوردن مشکل دارند و حتی روند های درمان جانبی مانند شیمی درمانی می تواند این مشکل را بدتر کند. پزشکان برای برطرف کردن مشکل تغذیه در این بیماران از  زمان گاسترکتومی لوله تغذیه را در روده بیمار قرار می دهند. انتهای این لوله که لوله ژژونوستومی یا لوله J نامیده می شود، در خارج از پوست روی شکم باقی می ماند و از طریق آن مواد غذایی مایع مستقیماً به روده بیمار تزریق می شود.

برداشتن غدد لنفاوی – Lymph node removal

در هر یک از گاسترکتومی های جزئی یا کلی، غده های لنفاوی مجاور برداشته می شوند. این بخش بسیار مهمی از جراحی سرطان معده است. بسیاری از پزشکان معتقدند که موفقیت جراحی سرطان معده به  برداشتن مناسب غدد لنفاوی بستگی دارد. در ایالات متحده توصیه می شود که حداقل 15 غدد لنفاوی برداشته شود. جراحان در ژاپن با از بین بردن غدد لنفاوی بیشتر در نزدیکی سرطان موفقیت بسیار بالایی دارند.

جراحی تسکین دهنده برای سرطان نامشخص

برای مبتلایان مشکوک به سرطان معده، اغلب می توان از عمل جراحی برای کمک به کنترل سرطان یا پیشگیری یا تسکین علائم یا عوارض استفاده کرد.

بای پس معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

(gastrojejunostomy)  یکی از گزینه های کمک به پیشگیری یا درمان تومورهای قسمت تحتانی معده، دور زدن قسمت تحتانی معده است. این کار با اتصال بخشی از روده کوچک (ژژونوم) به قسمت فوقانی معده انجام می شود.

قرار دادن استنت

گزینه دیگر برای جلوگیری از انسداد تومور در معده، استفاده از آندوسکوپ برای قرار دادن استنت (یک لوله فلزی توخالی) در دهانه معده است. استنت به باز نگه داشتن دهانه معده کمک می کند و اجازه می دهد تا غذا از آن عبور کند. برای تومورهای معده فوقانی (پروگزیمال)، استنت در محل اتصال مری و معده انجام می گیرد و برای تومورها در قسمت تحتانی (دیستال) معده، استنت در محل اتصال معده و روده کوچک به کار برده می شود.

جراحی لوله تغذیه

برخی از مبتلایان به سرطان معده قادر به خوردن یا نوشیدن کافی برای دریافت غذای مناسب نیستند.

جراحی لوله تغذیه از طریق پوست شکم و در قسمت دیستال معده، معروف به لوله گاسترواستومی یا لوله G می توان یک عمل تسکین دهنده برای این بیماران باشد.

عوارض جراحی های سرطان معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

جراحی سرطان معده دشوار است و می تواند عوارضی به همراه داشته باشد که می تواند شامل خونریزی ناشی از عمل جراحی، لخته شدن خون و آسیب به اندام های مجاور در طول عمل باشد. به ندرت ممکن است اتصالات جدیدی که بین انتهای معده یا مری و روده کوچک ایجاد شده باشد، نشت کند. بیماران بعد از جراحی، حداقل برای چند روز بعد از گاسترکتومی مجاز به خوردن یا نوشیدن نخواهند بود. تکنیک های جراحی در سال های اخیر بهبود یافته است، بنابراین تنها حدود 1 تا 2 درصد از مردم در اثر جراحی سرطان معده می میرند.

اما جراحی ممکن است باعث بروز عوارض زیادی شود، از جمله:

  • تهوع
  • درد شکم
  • سوزش قلب
  • اسهال بخصوص بعد از خوردن غذا

بروز این عوارض به این علت است که بعد از جراحی و برداشته شدن معده، غذا خیلی سریع وارد روده می شود. عوارض جانبی اغلب با گذشت زمان بهتر می شوند، اما در بعضی از افراد می توانند در طولانی مدت ادامه داشته باشند. پزشک برای کمک به این مشکل دارو تجویز می کند. تغییر در رژیم غذایی بعد از جراحی گاسترکتومی لازم و ضروری است و بیمار باید از وعده های غذایی کوچکتر و بیشتری استفاده کند. حتی برخی از بیماران ممکن است دچار کمبود ویتامین شوند. اگر در این صورت پزشکان به طور معمول مکمل های ویتامین تزریقی را تجویز می کنند.

 شیمی درمانی سرطان معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

شیمی درمانی از داروهای ضد سرطانی تزریقی و یا خوراکی استفاده می شود. این داروها وارد جریان خون شده و به کلیه نواحی بدن منتقل می شوند برای همین این روش درمانی بیشتر برای سرطان های که اندام های دیگر منتشر شده اند، کاربرد دارد.

از شیمی درمانی به روش های مختلفی برای کمک به درمان سرطان معده استفاده می شود:

شیمی درمانی قبل از جراحی سرطان معده

شیمی درمانی قبل از جراحی سرطان معده به عنوان درمان غیرجوش یا نئوادجوانت (neoadjuvant treatment)  شناخته می شود که می تواند تومور را کوچک عمل جراحی را آسان تر کند.

در بعضی از مراحل سرطان معده، نئوادجوانت یکی از گزینه های استاندارد درمانی است. اغلب، شیمی درمانی پس از عمل مجدداً تجویز می شود.

شیمی درمانی بعد از جراحی سرطان معده
  • به شیمی درمانی بعد از جراحی سرطان معده، درمان کمکی گفته می شود.
  • هدف از شیمی درمانی کمکی از بین بردن سلولهای سرطانی است که ممکن است بعد از جراحی در بدن باقی مانده باشند.
 شیمی درمانی بعد از عمل پرتودرمانی

پزشکان شیمی درمانی را به صورت چرخه ای انجام می دهند که بیمار بعد از هر دوره از درمان برای بهبودی بیشتر یک دوره استراحت می کند. هر چرخه به طور معمول چند هفته طول می کشد.

ایمنوتراپی سرطان معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

ایمنوتراپی استفاده از داروهایی است که به سیستم ایمنی بدن بیمار کمک می کند تا سلول های سرطانی را پیدا کرده و از بین ببرد. این روش می تواند برای معالجه برخی مبتلایان به سرطان معده استفاده شود. این دارو در بعضی از مبتلایان به سرطان معده پیشرفته که قبلاً حداقل 2 بار درمان شده اند، کاربرد دراد و به عنوان یک تزریق داخل وریدی (IV)، معمولاً هر 3 هفته انجام می شود.

عوارض جانبی احتمالی داروهای روش سیستم درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • سرفه
  • خارش
  • حالت تهوع
  • درد مفاصل
  • تنگی نفس
  • یبوست یا اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • احساس خستگی یا ضعف

در روند درمانی ایمنوتراپی گزارش سریع عوارض جانبی بیمار به تیم پزشکی بسیار مهم است. در صورت بروز عوارض جدی، پزشک می تواند درمان را متوقف کرده و  مقدار زیادی کورتیکواستروئید تجویز کند.

پرتودرمانی برای سرطان معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

پرتودرمانی از پرتوهای پر انرژی یا ذرات برای از بین بردن سلول های سرطانی در یک ناحیه خاص بدن استفاده می کند. از اشعه می توان به روش های مختلف برای کمک به درمان سرطان معده استفاده کرد:

  • پرتودرمانی قبل از جراحی همراه با شیمی درمانی برای کوچک تر کردن تومور به منظور تسهیل عمل جراحی .
  • پرتودرمانی بعد از عمل برای از بین بردن بقایای احتمالی سلول های سرطان. پرتودرمانی به ویژه در صورت ترکیب با داروهای شیمیایی می تواند خطر عود و بازگشت سرطان را کاهش داده و باعث بهبود کیفیت زندگی بیمار شود
  • پرتودرمانی را می توان برای کاهش سرعت رشد و تسکین علائم پیشرفته سرطان معده مانند درد، خونریزی و مشکلات خوردن غذا استفاده کرد.

قبل از شروع درمان، تیم پرتودرمانی برای تعیین زاویه های صحیح جهت هدف قرار دادن پرتوهای تابش و دوز مناسب اشعه، اقدامات دقیقی انجام می دهند. پرتودرمانی بسیار شبیه روش عکسبرداری با اشعه ایکس است. خود درمان بدون درد است و فقط چند دقیقه طول می کشد، اما زمان شروع و قرار گرفتن در محل برای معالجه معمولاً طولانی می باشد. پرتودرمانی 5 روز در هفته در طی چند هفته یا چند ماه انجام می شود.

عوارض جانبی پرتودرمانی سرطان معده، عبارتند از:

  • اسهال
  • خستگی
  • کم خونی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشکلات پوستی، از قرمزی گرفته تا تاول، در مناطق پرتودرمانی

این عوارض معمولاً طی چند هفته پس از پایان درمان از بین می روند.

در مواقع انجام پرتودرمانی با شیمی درمانی با همدیگر، عوارض جانبی اغلب بدتر می شوند. بعضی از آن ها نیاز به مایعات دارند که بیمار نیاز به تزریق داخل ورید و یا لوله تغذیه ای داشته باشد. تشعشعات همچنین ممکن است به اندام های اطراف آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند آسیب قلبی یا ریه یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان دیگری شود.

گزینه های درمانی براساس نوع و مرحله سرطان معده

جراحی های سرطان معده | پزشکت

معالجه سرطان معده به مراحل و نوع سرطان بستگی دارد.

سرطان های معده می توانند به روش های مختلف رشد و انتشار پیدا کنند. به طور مثال:

  • از طریق دیواره معده رشد کرده و به اندام های مجاور حمله کنند.
  • به رگ های لنفاوی و غدد لنفاوی مجاور سرایت کنند.
  • از طریق جریان خون حرکت کرده و به اندام هایی مانند کبد، ریه ها و استخوان ها، که این امر می تواند درمان آن را سخت تر کند.
مرحله 0

سرطان های مرحله 0 محدود به لایه داخلی معده می شوند که هنوز به لایه های عمیق تر رشد پیدا نکرده اند. سرطان در این مرحله را می توان تنها با جراحی درمان کرد و نیازی به شیمی درمانی یا پرتودرمانی ندارد. جراحی با گاسترکتومی اغلب درمان اصلی این سرطان ها است. بعضی از سرطان های مرحله 0 کوچک با برداشتن آندوسکوپی قابل درمان هستند. این کار بیشتر در ژاپن جایی که اغلب سرطان معده در اوایل غربالگری زودرس تشخیص داده می شود کاربرد دارد.

مرحله اول

مرحله اول سرطان معده به دو مرحله IA و IB تقسیم بندی می شود.

مرحله IA

سرطان معده در مرحله IA معمولاً با گاسترکتومی درمان می شود که همراه با آن غدد لنفاوی مجاور نیز برداشته می شود. معمولاً بعد از عمل بیمار نیاز به درمان بیشتری ندارد.

مرحله IB
  • درمان اصلی برای این مرحله از سرطان معده جراحی گاسترکتومی است.
  • شیمی درمانی یا شیمی درمانی به همراه پرتودرمانی ممکن است قبل از عمل انجام گیرد.

اما اغلب پزشکان بعد از عمل، درمان با شیمی درمانی را توصیه می کنند. اگر سرطان در غدد لنفاوی یافت شود، درمان با شیمی درمانی ترکیبی اغلب توصیه می شود.

مرحله دوم

درمان اصلی سرطان معده مرحله دوم جراحی برای برداشتن کلیه یا بخشی از معده، مری و غدد لنفاوی مجاور است.

بسیاری از بیماران قبل و حتی بعد از عمل تحت شیمی درمانی یا شیمی درمانی ترکیبی قرار می گیرند. گزینه های دیگر شامل پرتودرمانی یا شیمی درمانی به تنهایی است.

مرحله سوم

عمل جراحی اصلی ترین درمان برای بیماران مبتلا به این بیماری مرحله است.

برخی از بیماران ممکن است با عمل جراحی همراه با سایر روش ها درمان شوند. اما سایر روش های درمانی بیشتر برای کنترل سرطان یا تسکین علائم انجام می گیرند. برخی از افراد ممکن است قبل از عمل جراحی شیمی درمانی یا شیمی درمانی ترکیبی را انجام دهند. بیمارانی که قبل از عمل شیمی درمانی می شوند، احتمالاً بعد از هم تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و برای بیمارانی که قبل از عمل شیمی درمانی نمی شوند معمولا بعد از جراحی به شیمی درمانی نیاز پیدا می کنند.

مرحله چهارم

از آنجا که سرطان معده در مرحله چهارم به بقیه اندام های بدن منتشر شده، معمولاً درمان خود سرطان امکان پذیر نیست. اما درمان اغلب می تواند به مهار سرطان و تسکین علائم کمک کند. درمان در این مرحله شامل جراحی، مانند بای پس معده یا حتی در بعضی موارد گاسترکتومی زیر پوستی می باشد، تا از انسداد معده و روده ها و خونریزی جلوگیری شود.

در بعضی موارد، تابش لیزر به وسیله آندوسکوپ می تواند بیشتر تومورها را از بین ببرد و انسداد را بدون عمل جراحی تسکین دهد. در صورت لزوم، ممکن است استنت در محل اتصال مری و معده و یا معده و روده کوچک قرار داده شود. شیمی درمانی و یا پرتودرمانی در مرحله چهارم سرطان اغلب می تواند به کوچک کردن سرطان و تسکین برخی علائم کمک کند. درمان هدفمندو یا ایمونوتراپی همچنین می توانند در معالجه سرطان های پیشرفته معده مفید باشد.

حتی اگر درمان ها باعث از بین رفتن یا کوچک شدن سرطان نشوند، روش هایی برای تسکین درد و علائم بیماری وجود دارد. بیماران باید درمورد هرگونه علائم یا دردی که دارند با پزشک خود مشورت کنند. تغذیه یکی دیگر از نگرانی های بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان معده است. روش های متعددی مانند راهنمایی از مشاوره تغذیه ای تا قرار دادن لوله در روده کوچک برای کمک به تغذیه این بیماران وجود دارد.

سرطان مکرر معده

سرطانی که پس از درمان اولیه برمی گردد به عنوان سرطان مکرر شناخته می شود.

گزینه های درمانی برای بیماری مکرر معمولاً همانند روند های درمانی برای سرطان های مرحله چهارم است.

روند درمانی در سرطان های مکرر به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سلامت عمومی بیمار
  • علت بازگشت سرطان
  • درمان های انجام شده در سرطان های قبلی

منبع:

https://www.cancer.org/cancer/stomach-cancer/treating/types-of-surgery.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز