لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آلوپورینول، قرص خوراکی

آلوپورینول، قرص خوراکی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قرص خوراکی آلوپورینول به عنوان یک داروی ژنریک و به عنوان داروهای نام تجاری موجود است. نام های تجاری آن زیلوپریم و لوپورین است. آلوپورینول نیز به صورت تزریقی توسط متخصص مراقبت های بهداشتی در بیمارستان تجویز می شود. قرص خوراکی آلوپورینول برای درمان نقرس، افزایش سطح اسید اوریک سرم و سنگ های کلیوی استفاده می شود.

قرص خوراکی آلوپورینول یک داروی تجویزی است که با نام تجاری Zyloprim و Lopurin در دسترس است. همچنین به عنوان یک داروی ژنریک موجود است. داروهای ژنریک معمولاً هزینه کمتری دارند. در برخی موارد، آنها ممکن است در هر قوت یا شکلی به عنوان نسخه با نام تجاری موجود نباشند.

آلوپورینول همچنین به شکل داخل وریدی (IV) عرضه می شود که فقط توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تجویز می شود. آلوپورینول ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با سایر داروها مصرف کنید.

کاربرد قرص خوراکی آلوپورینول

آلوپورینول برای کاهش سطح اسید اوریک در خون و ادرار افرادی که سطح اسید اوریک بالایی دارند استفاده می شود. سطوح بالای اسید اوریک ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • نقرس
  • پسوریازیس
  • شیمی درمانی سرطان
  • استفاده از دیورتیک ها
  • سنگ کلیه، آسیب کلیه، یا درمان با دیالیز
  • رژیم غذایی سرشار از نوشابه، گوشت گاو، استیک

آلوپورینول متعلق به دسته ای از داروها به نام مهارکننده های گزانتین اکسیداز است. دسته ای از داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می شوند. آلوپورینول با مسدود کردن گزانتین اکسیداز سطح اسید اوریک خون و ادرار را کاهش می دهد. این آنزیمی است که به ساخت اسید اوریک کمک می کند. سطوح بالای اسید اوریک در خون یا ادرار شما می تواند باعث نقرس یا سنگ کلیه شود.

عوارض جانبی قرص خوراکی آلوپورینول

آلوپورینول، قرص خوراکی | پزشکت

قرص خوراکی آلوپورینول ممکن است باعث خواب آلودگی شود. شما نباید رانندگی کنید، از ماشین آلات استفاده کنید، یا کارهای دیگری که نیاز به هوشیاری دارند انجام دهید تا زمانی که بدانید آلوپورینول چگونه روی شما تأثیر می گذارد. همچنین می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض جانبی شایع تر قرص خوراکی آلوپورینول می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • بثورات پوستی
  • تشدید نقرس (اگر نقرس دارید)
  • تغییرات در نتایج آزمایش عملکرد کبد شما

اگر دچار بثورات پوستی شدید، فورا با پزشک خود صحبت کنید. در صورت ایجاد بثورات، نباید مصرف آلوپورینول را ادامه دهید. سایر عوارض جانبی خفیف ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

در شرایطی که عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. یا فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با مراکز درمانی تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

بثورات پوستی شدید. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • لرز
  • مشکل در تنفس
  • پوست فلس دار
  • تورم صورت یا گلو
  • لکه های قرمز یا بنفش رنگ روی پوست شما
  • کهیر خارش دار (برآمدگی های برجسته روی پوست شما)

آسیب کبدی علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • کمبود اشتها
  • کاهش وزن
  • درد یا ناراحتی در ناحیه بالای شکم سمت راست
  • زردی (ادرار تیره رنگ یا زرد شدن پوست یا سفیدی چشم)

هشدارهای مهم در هنگام مصرف آلوپورینول

آلوپورینول، قرص خوراکی | پزشکت

این دارو با چندین هشدار همراه است. آلوپورینول می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. در شرایطی که واکنش آلرژیک دارید، فورا با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت محلی تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با مراکز درمانی تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید. اگر تا به حال به آن واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود).

اگر علائم نقرس شما در حین مصرف این دارو بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید. هنگامی که برای اولین بار مصرف این دارو را شروع می کنید، می تواند باعث تشدید نقرس شما شود. پزشک شما ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا کلشی سین برای درمان شعله ور شدن و جلوگیری از عودهای بیشتر به شما بدهد. ممکن است لازم باشد این داروها را تا 6 ماه مصرف کنید.

هشدار برای گروه های خاص

برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن خود پاک کنید. این ممکن است سطح آلوپورینول را در بدن شما افزایش دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. این دارو همچنین ممکن است عملکرد کلیه شما را کاهش دهد. این امر بیماری کلیه شما را بدتر می کند.

برای زنان باردار: آلوپورینول یک داروی حاملگی دسته C است. یعنی دو چیز:

  1. تحقیقات روی حیوانات نشان داده است که وقتی مادر دارو را مصرف می کند، اثرات نامطلوبی برای جنین دارد.
  2. مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مشخص شود این دارو چگونه ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو تنها در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی برای جنین را توجیه کند. برای زنان شیرده: آلوپورینول وارد شیر مادر می شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

برای سالمندان: کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد.

برای کودکان: این دارو مطالعه نشده است و نباید در افراد کمتر از 18 سال برای درمان نقرس یا سنگ کلیه استفاده شود.

خطر بروز عوارض در بیماری ها

بثورات پوستی شدید: این دارو ممکن است باعث ایجاد بثورات پوستی شدید و جدی شود. اگر خارش، مشکل تنفسی یا تورم صورت یا گلو دارید، مصرف این دارو را قطع کرده و فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

آسیب کبدی: این دارو ممکن است باعث تغییر در نتایج آزمایش عملکرد کبد و نارسایی کبد شود. این ممکن است کشنده باشد. اگر دچار مشکلات کبدی شوید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف آلوپورینول را متوقف کنید.

خواب آلودگی: این دارو می تواند باعث خواب آلودگی شود. شما نباید رانندگی کنید، از ماشین آلات استفاده کنید، یا کارهای دیگری را که نیاز به هوشیاری دارند انجام دهید تا زمانی که متوجه شوید که چگونه بر شما تأثیر می گذارد.

مصرف مایعات: شما باید روزانه حداقل 3.4 لیتر (14 فنجان) مایعات بنوشید. این به شما کمک می کند حداقل 2 لیتر در روز ادرار کنید. این می تواند به جلوگیری از تشکیل کریستال های اسید اوریک و مسدود شدن جریان ادرار شما کمک کند. از پزشک خود بپرسید که چگونه میزان ادرار را اندازه گیری کند.

تداخل قرص خوراکی آلوپورینول با داروها

آلوپورینول، قرص خوراکی | پزشکت

آلوپورینول ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. قرص خوراکی آلوپورینول می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف می کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

تداخلاتی که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد، عبارتند از:

مصرف آلوپورینول با برخی داروها خطر عوارض جانبی آلوپورینول را افزایش می دهد. این به این دلیل است که مقدار آلوپورینول در بدن شما افزایش می یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • آمپی سیلین یا آموکسی سیلین. ممکن است خطر بروز بثورات پوستی در شما افزایش یابد.
  • دیورتیک های تیازیدی مانند هیدروکلروتیازید. ممکن است خطر عوارض جانبی آلوپورینول افزایش یابد. اینها شامل بثورات پوستی، اسهال، حالت تهوع، تغییرات در نتایج تست عملکرد کبد و تشدید نقرس است.

عوارض جانبی سایر داروها: مصرف آلوپورینول با برخی داروها خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • مرکاپتوپورین. آلوپورینول می تواند سطح مرکاپتوپورین خون را در بدن شما افزایش دهد. این کار را با مسدود کردن یکی از آنزیم های مورد استفاده برای تجزیه مرکاپتوپورین انجام می دهد. این می تواند عوارض جانبی شدید مرکاپتوپورین ایجاد کند. پزشک ممکن است دوز مرکاپتوپورین شما را کاهش دهد.
  • آزاتیوپرین. آلوپورینول می تواند سطح آزاتیوپرین خون را در بدن شما افزایش دهد. این کار را با مسدود کردن یکی از آنزیم های مورد استفاده برای تجزیه آزاتیوپرین انجام می دهد. این می تواند عوارض جانبی شدید آزاتیوپرین ایجاد کند. پزشک ممکن است دوز آزاتیوپرین را کاهش دهد.
  • سیکلوسپورین. مصرف آلوپورینول با سیکلوسپورین ممکن است سطح سیکلوسپورین را در بدن شما افزایش دهد. پزشک شما باید سطح سیکلوسپورین شما را کنترل کند و در صورت نیاز دوز شما را تنظیم کند.

نحوه مصرف آلوپورینول

آلوپورینول، قرص خوراکی | پزشکت

این اطلاعات دوز برای قرص خوراکی آلوپورینول است. همه دوزهای ممکن و اشکال دارویی ممکن است در اینجا گنجانده نشوند. دوز، شکل دارویی و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن شما
  • وضعیت تحت درمان
  • وضعیت شما چقدر شدید است
  • سایر شرایط پزشکی که دارید
  • نحوه واکنش شما به اولین دوز

در صورت تکرار سنگ کلیه، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که رژیم غذایی خاصی داشته باشید. این رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی (گوشت)، سدیم، قند و غذاهای غنی از اگزالات (مانند اسفناج، چغندر، کرفس و لوبیا سبز) است. همچنین رژیم غذایی شما باید سرشار از فیبر باشد و باید مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین ممکن است لازم باشد که مراقب مصرف کلسیم خود باشید. داروهای دیگری نیز برای درمان بیماری شما وجود دارد. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. با پزشک خود در مورد سایر گزینه های دارویی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز