لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود.

ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود. | پزشکت

فهرست مطالب

ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) با اعلام این خبر می گوید که SARS-CoV-2 می تواند از طریق انتقال هوا، منتقل شود. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به ویروس هنگام بازدم، صحبت یا سرفه می توانند ویروس را منتشر کنند. حتی به نظر می رسد احتمال بروز این خطر در فضای خانه ها بیشتر است؛ اما  در فضای باز، آئروسل ها بسیار سریعتر تبخیر و پراکنده می شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) راهنمای ویروس کرونا را روز دوشنبه به روز کرد. در بیانیه جدید این مرکز آمده است که ویروس کرونا می تواند از طریق ذرات معلق در هوا پخش شود.

گرچه هنوز تصور می شود ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، CDC تشخیص داده است که انتقال از طریق هوا نیز امکان پذیر است زیرا ذرات کوچک می توانند برای چند دقیقه در هوا بمانند، استنشاق شوند و خطر بروز عفونت را افزایش دهند.

CDC همچنین تأیید می کند که این ذرات معلق در هوا می توانند مسافتی بیش از 6 فوت را طی کنند. حتی خطر ابتلا افراد به بیماری کروناویروس در محیط های داخلی با تهویه ضعیف بیشتر است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در بیانیه به روز شده و جدید خود، راهکارهای زیر را برای محافظت از کرونا اعلام کرده است:
  • شستن مداوم دست ها
  • ماندن در خانه هنگام بیماری
  • تمیز کردن سطوح لمس شده
  • فاصله گرفتن حداقل 6 فوت از یکدیگر
  • پوشیدن ماسکی که بینی و دهان را پوشانده

این خبر در حالی منتشر شده است که بیش از 230 دانشمند از سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواستند تا راهنمایی های خود را در مورد خطر انتشار ویروس عامل COVID-19 در هوا به روز كنند.

دانشمندان معتقدند که ویروس کرونا از طریق این قطرات تنفسی میکروسکوپی، نه فقط در 6 فوت بلکه تا چند متر در فضاهای کوچک، قابل انتقال است.

محققان امیدوارند که راهنمایی های به روز شده سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیمار ها می تواند مردم را ترغیب کند تا اقدامات ایمنی بیشتری را برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا انجام دهند. به طور مثال مردم می توانند با تهویه هوا موثر در ساختمان ها و جلوگیری از ازدحام بیش از حد در فضای داخلی، خطر ابتلا به این بیماری کشنده را کاهش دهند.

نحوه انتشار COVID-19 از طریق آئروسل ها 

ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود. | پزشکت

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به ویروس هنگام بازدم، صحبت یا سرفه می توانند قطعات کوچک ویروس را در هوا منتشر کنند. این قطعات کوچک ویروسی که قطرات ریز قطره نامیده می شوند، ممکن است آنقدر کوچک باشند که به راحتی در هوا شناور می شوند و مسافت چند متری را طی کنند. برخی از این قطرات ریز می توانند در کل اتاق حرکت کنند. سپس افراد ممکن است آن ذرات ویروسی کوچک را استنشاق کنند و بیمار شوند.

طبق مقاله ارسال شده به WHO، شواهد قبلی نشان می دهد که سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و آنفولانزا هم از طریق قطرات ریزی که مسافت زیادی را در داخل منزل طی می کنند و استنشاق می شوند، انتشار می یابند. به نظر می رسد که COVID-19 رفتاری مشابه با این ویروس ها دارد، اما متخصصان هنوز مطمئن نیستند که افراد چگونه از طریق هوا به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر دین وینسلو، متخصص بیماری های عفونی در این مورد می گوید: در ابتدا تصور می شد که اصلی ترین راه انتقال ویروس از طریق شخص با قطرات ذره بزرگ که اساساً فقط حدود 6 فوت حرکت می کند و خیلی سریع روی زمین میفتند، است؛ اما بررسی ها و تحقیقات جدید نشان می دهد که انتقال ویروس از طریق هوا، از آنچه که تصور می کردیم نقش مهمتری دارد. ذرات کوچک معلق در هوا ممکن است حتی از این قطرات ذرات بزرگ اهمیت بیشتری داشته باشند.

وینسلو خاطرنشان کرد: این خطر در محیط های بسته و کوچک که تبادل هوا محدود است، بیشتر است. این ذرات معلق در هوا می توانند برای مدت زمان زیادی در هوا بمانند. اگر به مکان هایی که بیشترین شیوع بیماری کرونا را در آن اتفاق افتاده نگاه کنیم، متوجه می شویم که این خطر در محیط های بسته بیشتر بوده است.

خطر ابتلا به عفونت چیست؟

ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود. | پزشکت

خطر ابتلا به عفونت به چه به دو عامل عمده بستگی دارد. این دو عامل قرار گرفتن در معرض زمان و ویروس است. احتمال ابتلا به عفونت ویروس کرونا به در معرض قرار گرفتن یعنی مقدار ویروس موجود در هوا یا جو و مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس بستگی دارد. این در حالی است که مقدار ویروس نسبت به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس، اهمیت کمتری دارد.

قرار گرفتن در معرض مقادیر کمی از این ذرات نسبت به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقدار زیادی ویروس کمتر بر روی بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری می شود. این خطر در محیط داخلی بیشتر است. به گفته وینسلو، در فضای باز، آئروسل ها بسیار زودتر تبخیر و پراکنده می شوند.

راه های محافظت در برابر انتشار ویروس در هوا  

ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود. | پزشکت

شستن دست، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک صورت، اقدامات اساسی ایمنی برای محافظت از خود در برابر COVID-19 است. ماسک های صورت در کاهش خطر انتشار یا قرار گرفتن در معرض ویروس از طریق آئروسل بسیار مهم هستند.

دکتر رابرت گلاتر، پزشک اورژانس در بیمارستان لنوکس هیل در نیو در این باره معتقد است:

از آنجایی که قطرات آئروسل (حاوی ذرات ویروسی) ممکن است برای چند دقیقه تا چند ساعت در اتاق هایی که تهویه خوبی ندارند، باقی بماند. بر همین اساس، باید اهمیت ماسک را در داخل خانه کاملاً مورد توجه قرار داد.

وینسلو همچنین پیشنهاد می کند: بهتر است از ازدحام افراد در محیط های بسته و کوچک مانند سالن ها غذاخوری های داخل خانه خودداری شود. از طرفی هم افراد سعی کنند رفتن به فروشگاه های مواد غذایی را به حداقل برسانند.

وی به مردم توصیه می کند: ما باید اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از خود و خانواده خود انجام دهیم، زیرا به نظر می رسد، انتقال از طریق هوا نوع اصلی انتقال ویروس کرونا است.

شرط جدید FDA برای تایید واکسن کرونا

ویروس کرونا از راه هوا منتقل می شود. | پزشکت

سازمان غذا و دارو در مورد تایید واکسن COVID-19 شرایط و قوانین جدیدی را تعیین کرده است. بررسی ها نشان می دهد تصویب واکسن کرونا، حتی برای استفاده اضطراری تا قبل از روز انتخابات در 3 نوامبر امکان پذیر نیست.

استانداردهای سخت تر برای تأیید واکسن

FDA برای مجوز استفاده اضطراری (EUA) از واکسن COVID-19 شرایط جدیدی در نظر گرفته است. این مسیر نظارتی در اوایل سال جاری برای هیدروکسی کلروکین به عنوان درمان COVID-19 هم در نظر گرفته شده است.

FDA استفاده از هیدروکسی کلروکین را برای درمان بیماری کرونا ویروس ممنوع کرد؛ زیرا داده ها نشان داد که این دارو مزایای کمی برای افراد مبتلا به COVID-19 و خطرات جدی را به همراه دارد.

طبق دستورالعمل های جدید، از سازندگان واکسن کرونا خواسته می شود که شرکت کنندگان در آزمایش های بالینی را حداقل 2 ماه پس از دریافت آخرین واکسن، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. این در حالی است که اکثر واکسن ها جدید، 1 ماه پس از تزریق اول به دوز دوم نیاز دارند.

دکتر پیتر مارکس، مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک FDA، در این مورد می گوید: اکثر عوارض جانبی واکسن طی 2 تا 3 ماه پس از واکسیناسیون رخ می دهد. با این حال، این جدول زمانی همه عوارض جانبی را نشان نمی دهد. محققان معتقدند که برای واکسن کرونا “حداقل” باید دوماه، عوارض جانبی واکسن پیگیری شود. چون برخی از واکسن ها حتی می توانند در طولانی مدت منجر به بروز عوارض جانبی نادری شوند. به نظر می رسد که هدف از انتشار این دستورالعمل ها ایجاد اعتماد مردم به روند تأیید واکسن است.

سخن آخر

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هشدار می دهد که ویروس عامل بیماری COVID-19 می تواند از طریق انتقال هوا، منتقل شود. مقامات بهداشتی در ابتدا تصور می کردند ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی بزرگ انتشار می یابد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد ویروس به راحتی از طریق ذرات بسیار کوچکتر پخش می شود که می توانند ساعت ها در هوا معلق بماند و استنشاق شوند. افراد برای محافظت بیشتر از خود باید ماسک بزنند و تا حد امکان از حضور در محیط های شلوغ پرهیز کنند.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/experts-say-covid-19-is-airborne-heres-how-you-can-stay-safe#Your-risk

https://www.healthline.com/health-news/fda-releases-new-guidelines-for-covid-19-vaccine-approval-what-to-know#Politicization-of-vaccine-process

 

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز